Rządowy projekt ustawy o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych
- projekt ustawy określa zasady tworzenia, organizacji i wykonywania działalności przez fundusze dożywotnich emerytur kapitałowych, uprawnione wypłaty świadczeń pieniężnych ze środków przekazanych z otwartych funduszy emerytalnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 865
- Data wpłynięcia: 2008-08-27
- Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 37 dn. 05-03-2009
865
8
Projekt szczegółowo określa, jakie osoby nie będą mogły być powoływane na
członka zarządu zakładu. Nie będą mogły nimi być osoby będące członkami
organu zarządzającego lub organu nadzorującego podmiot będący akcjonariuszem
tego zakładu, innego zakładu, depozytariusza przechowującego aktywa funduszu,
otwartego funduszu emerytalnego lub funduszu inwestycyjnego. Ponadto nie mogą
to być osoby będące członkami organu zarządzającego lub organu nadzorującego
powszechnego towarzystwa emerytalnego lub podmiotu będącego akcjonariuszem
powszechnego towarzystwa emerytalnego, zakładu ubezpieczeń, banku, towarzy-
stwa funduszy inwestycyjnych lub podmiotu będącego akcjonariuszem towarzy-
stwa funduszy inwestycyjnych, podmiotu prowadzącego działalność maklerską,
lub inną działalność w zakresie obrotu maklerskimi instrumentami finansowymi
w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finanso-
wymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157,
poz. 1119) lub jednostki powiązanej z którymkolwiek z wymienionych wyżej
podmiotów. Ograniczenia te będą miały zastosowanie również wobec osób pozo-
stających w stosunku pracy, stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o
podobnym charakterze z wymienionymi powyżej podmiotami.
Analogiczne ograniczenie i wymagania projekt stawia osobom, które będą powo-
ływane na funkcje członka rady nadzorczej zakładu.
Co najmniej połowa członków rady nadzorczej zakładu powinna legitymować się
nie krótszym niż pięcioletni stażem pracy w instytucjach finansowych oraz być ona
powoływana spoza kręgu akcjonariuszy zakładu lub podmiotów z nimi związa-
nych. W szczególności powinna być powoływana spoza kręgu członków organu
zarządzającego lub organu nadzorującego akcjonariusza zakładu, jednostki powią-
zanej z akcjonariuszem zakładu i spoza kręgu osób pozostających w stosunku pra-
cy, w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze
z akcjonariuszem lub jednostką powiązaną z akcjonariuszem.
Zakład będzie obowiązany zatrudniać na podstawie umowy o pracę doradcę
inwestycyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instru-
mentami finansowymi do zarządzania aktywami funduszu. Ponadto zakład bę-
dzie obowiązany zatrudniać na podstawie umowy o pracę aktuariusza do wyko-
9
nywania zadań określonych w projekcie, który będzie mógł wykonywać zadania
wyłącznie na rzecz jednego zakładu. Przepisy art. 159 ust. 2 – 7 ustawy z dnia
22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej stosować się będzie odpowied-
nio do aktuariusza wykonującego zadania na rzecz zakładu.
Pracownikiem zakładu mającym istotny wpływ na gospodarkę finansową funduszu,
w tym osobą mającą wpływ na decyzje o sposobie lokowania aktywów funduszu
nie będzie mogła być osoba będąca członkiem organu zarządzającego lub organu
nadzorującego, lub zatrudniona na podstawie umowy o pracę, pozostająca w sto-
sunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze z podmio-
tami wymienionymi w art. 32 pkt 1 projektu. Powyższe ograniczenia stosować się
również będzie odpowiednio do osób pozostających z zakładem w stosunku zlece-
nia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, mających istotny
wpływ na gospodarkę finansową funduszu.
Zakład będzie odpowiadać wobec członków funduszu za wszelkie szkody spo-
wodowane niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem swych obowiązków
w zakresie zarządzania funduszem i jego reprezentacji, chyba że niewykonanie
lub nienależyte wykonanie tych obowiązków jest spowodowane okolicznościa-
mi, za które zakład nie ponosi odpowiedzialności i którym nie mogło zapobiec
mimo dołożenia najwyższej staranności.
Członkowie władz statutowych zakładu, osoby zatrudnione w zakładzie (w tym
pracownicy depozytariusza), będą obowiązani do zachowania tajemnicy zawo-
dowej. Wyłączenie obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przewiduje się
w przypadku udostępnienia tych informacji prokuratorowi, na żądanie sądu albo
innych właściwych organów państwowych, w związku z toczącymi się postępo-
waniami w sprawach dotyczących działalności funduszu lub zakładu, w tym
także na żądanie organu nadzoru.
Projekt nakłada na zakład obowiązek przechowywania, archiwizacji i zabezpie-
czania dokumentów oraz innych nośników informacji dotyczących decyzji Za-
kładu Ubezpieczeń Społecznych, osób uposażonych, umowy z osobą trzecią
o powierzenie wykonywania niektórych czynności oraz umowy z depozytariu-
10
szem o przechowywanie aktywów przez okres co najmniej pięćdziesięciu lat od
chwili ich sporządzenia. W przypadku likwidacji lub ogłoszenia upadłości zakładu
właściwy sąd będzie miał obowiązek niezwłocznie zawiadomić organ nadzoru
o wyznaczonym przechowawcy.
Utworzenie zakładu emerytalnego wymagać będzie zezwolenia organu nadzoru,
które wydawane będzie na udokumentowany wniosek założycieli zakładu. Do-
kumenty dotyczyć będą między innymi informacji, których wykorzystanie mogło-
by naruszać interes emerytów i osób uposażonych, lub których ujawnienie mogłoby
w istotny sposób wpłynąć na gospodarkę finansową funduszu lub zakładu jak rów-
nież listę założycieli wraz z informacją o tym, czy są jednostkami powiązanymi,
a także dokumentami potwierdzającymi ich status prawny i pochodzenie środków
pieniężnych przeznaczonych na pokrycie kapitału zakładowego zakładu.
Organ nadzoru będzie zobowiązany do wydania zezwolenia na utworzenie za-
kładu w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku lub usunięcia braków
wniosku. Wydanie tego zezwolenia jest równoznaczne z zatwierdzeniem przez
organ nadzoru statutu zakładu, wydaniem zezwolenia na pełnienie funkcji człon-
ka zarządu oraz rady nadzorczej zakładu.
Zmiana statutu zakładu także wymaga zezwolenia organu nadzoru. Do wniosku
o zmianę statutu należało będzie dołączyć stosowną uchwałę walnego zgromadze-
nia oraz jednolity tekst statutu, a w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego
zakładu również dowód opłacenia podwyższonego kapitału zakładowego. Organ
nadzoru odmówi wydania zezwolenia, jeżeli zmiana statutu zakładu będzie
sprzeczna z prawem, interesem emerytów lub osób uposażonych. Wydanie zezwo-
lenia na zmianę statutu zakładu będzie równoznaczne z zatwierdzeniem przez or-
gan nadzoru tego statutu.
Również powoływanie członków zarządu i rady nadzorczej zakładu będzie wyma-
gać wydania zezwolenia organu nadzoru, chyba że powołanie będzie dotyczyć
osób, które pełniły funkcje w tych organach w poprzedniej kadencji zarządu i rady
nadzorczej zakładu.
11
Organ nadzoru będzie mógł cofnąć zezwolenie na utworzenie zakładu i zarządzić
jego przymusową likwidację, jeżeli prowadzić będzie on działalność niezgodnie
z przepisami prawa lub statutem albo w sposób zagrażający interesom emerytów
lub osób uposażonych, lub też gdyby przestał spełniać warunki wymagane do uzy-
skania zezwolenia. Przyczyną cofnięcia zezwolenia może być przede wszystkim
fakt nie przekazywania lub przekazywania w niepełnej wysokości kwot przezna-
czonych na wypłatę dożywotnich emerytur kapitałowych lub wypłat gwarantowa-
nych, lub nieprzekazywanie ich w terminie.
W razie cofnięcia zezwolenia na utworzenie zakładu organ nadzoru zarządza
jego przymusową likwidację i wyznacza likwidatora dającego rękojmię należy-
tego wypełniania powierzonych obowiązków. Likwidator składa organowi nadzo-
ru sprawozdania o przebiegu likwidacji. Organ nadzoru może w każdym czasie
zmienić osobę likwidatora. Decyzji o zmianie likwidatora nadaje się rygor natych-
miastowej wykonalności. Organ nadzoru ustali wynagrodzenie likwidatora z tytułu
wykonywania obowiązków wynikających z prowadzonego postępowania likwida-
cyjnego, natomiast koszty postępowania likwidacyjnego i wynagrodzenia likwida-
tora ponosić będzie zakład. Zawarcie umowy przez likwidatora z innym zakładem
o przejęciu zarządzania funduszem nie może prowadzić do obniżenia wysokości
wypłacanej z funduszu dożywotniej emerytury kapitałowej.
Jeżeli likwidator nie zawrze umowy z innym zakładem o przejęcie zarządzania
w terminie roku od dnia otwarcia likwidacji, zarządzanie funduszem przejmuje
Fundusz Gwarantowanych Dożywotnich Emerytur Kapitałowych w terminie
30 dni od dnia, w którym upłynął rok od dnia otwarcia likwidacji.
Projekt przewiduje również możliwość likwidacji dobrowolnej zakładu, która
może nastąpić na podstawie umowy z innym zakładem, na mocy której zakład ten
przejmie zarządzanie funduszem zarządzanym przez zakład podlegający likwidacji.
O zamiarze podjęcia uchwały o rozwiązaniu zakładu organ zwołujący walne
zgromadzenie zakładu będzie obowiązany, nie później niż 30 dni przed zwoła-
niem walnego zgromadzenia, zawiadomić organ nadzoru. W zawiadomieniu
uprawniony zawiadamiający określi przyczyny rozwiązania zakładu, zakład,
12
który przejmie zarządzanie funduszem zarządzanym przez zakład podlegający
likwidacji oraz wstąpi w jego prawa i obowiązki oraz osobę mającą pełnić funkcję
likwidatora dającego rękojmię należytego wypełniania powierzonych obowiąz-
ków.
Organ nadzoru będzie mógł, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomie-
nia o zamiarze podjęcia uchwały o rozwiązaniu zakładu, wyrazić, w drodze de-
cyzji, sprzeciw, w przypadku gdy rozwiązanie zakładu zagraża interesom emery-
tów lub osób uposażonych.
W przypadku zgłoszenia sprzeciwu przez organ nadzoru uchwała walnego zgro-
madzenia zakładu o rozwiązaniu zakładu będzie nieważna. Analogicznie do
wcześniejszych zapisów zawarcie umowy o przejęciu zarządzania wymaga zezwo-
lenia organu nadzoru.
Projekt zakłada, że zakład będzie mógł połączyć się z innym zakładem przez:
- przeniesienie całego majątku zakładu przejmowanego na inny zakład przejmu-
jący za akcje, które zakład przejmujący wydaje akcjonariuszom zakładu przej-
mowanego,
- utworzenie nowego zakładu, na który przechodzi majątek łączących się zakła-
dów za akcje nowo utworzonego zakładu.
Z dniem połączenia zakładów zakład przejmujący albo zakład nowo utworzony
przejmie zarządzanie funduszem zakładu przejmowanego albo podlegającego li-
kwidacji na skutek utworzenia nowego zakładu. Połączenie zakładów nie będzie
mogło prowadzić do obniżenia wysokości dożywotniej emerytury kapitałowej
wypłacanej z funduszu podlegającego likwidacji.
Połączenie zakładów będzie wymagało zezwolenia organu nadzoru. Wniosek
o zezwolenie na połączenie zakładów będzie składany przez:
– każdy z łączących się zakładów, w przypadku połączenia przez przeniesienie
całego majątku zakładu przejmowanego na inny zakład przejmujący za akcje,
które zakład przejmujący wydaje akcjonariuszom zakładu przejmowanego,