eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych

Rządowy projekt ustawy o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych

- projekt ustawy określa zasady tworzenia, organizacji i wykonywania działalności przez fundusze dożywotnich emerytur kapitałowych, uprawnione wypłaty świadczeń pieniężnych ze środków przekazanych z otwartych funduszy emerytalnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 865
  • Data wpłynięcia: 2008-08-27
  • Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 37 dn. 05-03-2009

865


3
łowych zakładom ubezpieczeń na życie jest niemożliwa, ze względu na koniecz-
ność zapewnienia polskiego nadzoru nad działalnością wykonywaną przez te
podmioty. W projektowanych rozwiązaniach przychylono się do uwag zawar-
tych w „Ekspertyzie projektu ustawy o zakładach emerytalnych z dnia 18 lutego
2008 r.” autorstwa prof. Marka Góry, prof. Wojciecha Otto i prof. Mariana Wi-
śniewskiego podnoszących kwestię wzajemnego stosunku podmiotów, jakimi
mają być zakłady emerytalne oraz zarządzane przez nie fundusze. W związku
z tym podjęto decyzję o oddzieleniu tych podmiotów poprzez wyodrębnienie
osób prawnych: zakładu emerytalnego i funduszu dożywotnich emerytur kapita-
łowych. Podmiotowe rozdzielenie zakładów emerytalnych od zarządzanych
przez nie funduszy, ma na celu jasne określenie roli funduszu, którego aktywa
nie będą mogły być już traktowane jako środki własne zakładu emerytalnego.
Konsekwencją takiego rozdzielenia będzie jasny status prawny funduszu
w przypadku łączenia, przejmowania, likwidacji czy upadłości zakładu emery-
talnego zarządzającego funduszem.
Fundusz dożywotnich emerytur kapitałowych utworzony na mocy ustawy będzie
osobą prawną, której przedmiotem działalności będzie przyjmowanie składek,
ich lokowanie oraz wypłata świadczeń pieniężnych ze środków przekazanych
z otwartych funduszy emerytalnych.
Organem funduszu będzie utworzony zgodnie z przepisami ustawy zakład eme-
rytalny, który utworzy fundusz oraz będzie nim zarządzać i reprezentować w sto-
sunkach z osobami trzecimi w sposób określony dla reprezentacji zakładu w jego
statucie.
Nadanie osobowości prawnej funduszowi pozwoliło na odseparowanie kapitałów
zakładu emerytalnego od kapitału funduszu i wprowadzenie zapisów wyłączają-
cych odpowiedzialność funduszu za zobowiązania zakładu, przy jednoczesnym
wprowadzeniu zasady, że zakład odpowiada za zobowiązania funduszu.
Utworzenie funduszu będzie wymagać nadania funduszowi statutu przez zakład,
zawarcia przez zakład z depozytariuszem umowy o przechowywanie aktywów
funduszu, uzyskania przez zakład zezwolenia organu nadzoru na utworzenie

4
funduszu oraz wpisania funduszu do rejestru funduszy dożywotnich emerytur
kapitałowych.
Statut funduszu będzie uchwalany przez walne zgromadzenie zakładu i będzie
określać między innymi wysokość kapitału zakładowego zakładu, skład akcjona-
riuszy (założycieli zakładu), siedzibę i adres depozytariusza, sposób oraz tryb
kalkulacji i pokrywania kosztów obciążających fundusz, wysokość opłaty za
zarządzanie funduszem, termin i sposób wypłaty wypłat gwarantowanych oraz
inne dane przewidziane w przepisach ustawy.
Do wniosku zakładu o wydanie zezwolenia na utworzenie funduszu dołącza się
dokumenty, w tym między innymi statut funduszu i zakładu, dane osobowe osób
zatrudnionych w zakładzie lub osób, które zakład zamierza zatrudnić, mających
istotny wpływ na gospodarkę finansową funduszu. Ponadto do ww. wniosku
zakład musi dołączyć projekt oferty dożywotniej emerytury kapitałowej wraz
z informacją o przyjętych założeniach i sposobie wyliczenia wysokości doży-
wotniej emerytury kapitałowej.
Projekt nakłada na organ nadzoru obowiązek wydania zezwolenia na utworzenie
funduszu w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku lub usunięcia braków
wniosku. Wydanie zezwolenia będzie równoznaczne z zatwierdzeniem statutu
funduszu oraz brakiem podstaw do wydania przez organ nadzoru decyzji o zaka-
zie wprowadzenia do obrotu oferty dożywotniej emerytury kapitałowej. Organ
nadzoru będzie mógł odmówić wydania zezwolenia, jeżeli wniosek i dołączone
do niego dokumenty nie spełniają warunków określonych w ustawie.
Po uzyskaniu zezwolenia na utworzenie funduszu zakład będzie miał obowiązek
niezwłocznego złożenia do sądu rejestrowego wniosku o wpisanie funduszu do
rejestru funduszy dożywotnich emerytur kapitałowych. Rozpoznanie wniosku
o wpis do rejestru przez sąd rejestrowy powinno nastąpić w terminie 14 dni od
dnia jego złożenia. Sąd rejestrowy odmówi wpisania funduszu do rejestru, jeżeli
nie będą spełnione warunki określone ustawą.
Do dnia wpisania funduszu do rejestru, zakład będzie dokonywać czynności
prawnych, mających na celu utworzenie funduszu, we własnym imieniu i na

5
własny rachunek. Z chwilą wpisania do rejestru fundusz nabędzie osobowość
prawną, zakład stanie się organem funduszu, a fundusz wstąpi w prawa i obo-
wiązki zakładu z tytułu umowy z depozytariuszem o przechowywanie aktywów
funduszu.
Zmiana statutu funduszu będzie wymagać zezwolenia organu nadzoru.
Fundusz będzie sporządzać, badać i ogłaszać sprawozdania finansowe zgodnie
z przepisami ustawy o rachunkowości. Roczne sprawozdania finansowe fundu-
szu będą zatwierdzane przez walne zgromadzenie zakładu w formie uchwały.
Projekt ustawy przewiduje, iż zakłady emerytalne będą tworzone w formie spółki
akcyjnej.
Przedmiotem działalności spółki będzie wyłącznie tworzenie i zarządzanie fun-
duszami oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich. Przewiduje się, że zakład
będzie mógł tworzyć i zarządzać tylko jednym funduszem, chyba że zarządzanie
więcej niż jednym funduszem będzie skutkiem przejęcia przez zakład zarządza-
nia innym funduszem albo połączenia zakładów. Za zarządzanie funduszem
zakład będzie pobierać opłatę.
Założycielem zakładu oraz jego akcjonariuszem będzie mogła być wyłącznie
osoba prawna, a kapitał zakładowy zakładu nie będzie mógł być zebrany w dro-
dze publicznej subskrypcji.
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie szeregu ograniczeń dotyczących akcji
zakładu. Muszą być wyłącznie akcjami imiennymi, nie będą mogły zostać za-
mienione na akcje na okaziciela oraz nie będą mogły być przedmiotem zabezpie-
czenia majątkowego ani być obciążone w żaden inny sposób. Ponadto zakład eme-
rytalny nie będzie posiadał prawa wydawania akcji o szczególnych uprawnie-
niach.
Statut zakładu będzie traktować wszystkich akcjonariuszy w jednakowy sposób,
w szczególności nie będzie mógł przyznawać niektórym akcjonariuszom dodat-
kowych uprawnień, ograniczać praw akcjonariuszy albo nakładać na niektórych
akcjonariuszy dodatkowych obowiązków.

6
Projektowana regulacja wprowadza następujące wymogi dotyczące wysokości
kapitału zakładowego zakładu emerytalnego w poszczególnych latach prowadzenia
działalności.
Do dnia 31 grudnia 2018 r. wysokość kapitału zakładowego zakładu emerytalne-
go nie może być niższa niż 75 000 000 zł, natomiast od dnia 1 stycznia 2019 r. nie
może być niższa niż 100 000 000 zł. Wprowadzono wymóg by kapitał zakładowy
zakładu był pokrywany wkładem pieniężnym i podlegał opłaceniu w całości
przed zarejestrowaniem zakładu, a środki na jego opłacenie nie będą mogły po-
chodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, kredytu, pożyczki albo być
w inny sposób obciążone.
Projekt zakłada, że ten sam podmiot będzie mógł być akcjonariuszem wyłącznie
jednego zakładu, jak również jednostki powiązane będą mogły być wyłącznie
akcjonariuszami tego samego zakładu. Natomiast w przypadku połączenia dwóch
lub większej liczby podmiotów, z których każdy przed połączeniem był akcjona-
riuszem innego zakładu oraz, w przypadku gdy podmioty będące dotychczas
akcjonariuszami różnych zakładów stały się jednostkami powiązanymi, powyż-
sze ograniczenia obowiązywać będą po upływie 6 miesięcy od dnia połączenia.
Organ nadzoru może wydłużyć ten termin na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
Organ nadzoru wyda zezwolenie, jeżeli wnioskodawcy wykażą, że wydłużenie
tego terminu jest uzasadnione okolicznościami od nich niezależnymi.
Projekt przewiduje nadanie szerokich uprawnień organowi nadzoru względem
kontroli nad strukturą akcjonariatu. Każdorazowe nabycie lub objęcie akcji za-
kładu będzie wymagało zezwolenia organu nadzoru i będzie mogło nastąpić
wyłącznie za środki pieniężne. Proponuje się, aby każdorazowe nabycie lub
objęcie akcji zakładu, które nastąpiło bez uzyskania zezwolenia organu nadzoru,
było nieważne z mocy prawa.
Postępowanie o zezwolenie na nabycie lub objęcie akcji zakładu będzie wszczy-
nane na wniosek podmiotu zamierzającego nabyć lub objąć akcje, składany za
pośrednictwem zakładu. Organ nadzoru wyda zezwolenie na nabycie lub objęcie

7
akcji zakładu, jeżeli wnioskodawca spełni warunki określone w przepisach prawa
dla założycieli zakładu.
Jeżeli obejmującym akcje jest dotychczasowy akcjonariusz, nie będzie miał on
obowiązku uzyskania zezwolenia organu nadzoru, jednakże będzie miał on obo-
wiązek zawiadomienia organu nadzoru o objęciu akcji w terminie 14 dni od dnia
ich objęcia. Czynność prawna dokonana bez zawiadomienia organu nadzoru
będzie nieważna. Objęcie akcji przez dotychczasowego akcjonariusza w liczbie
powodującej przekroczenie odpowiednio 20 %, 25 %, 33 %, 50 %, 66 %, 75 %
lub 80 % głosów na walnym zgromadzeniu będzie wymagać również zezwolenia
organu nadzoru. Wszelkie wymogi i ograniczenia dotyczące nabywania lub
obejmowania akcji zakładu będzie stosować się odpowiednio również do naby-
wania praw z akcji zakładu.
Organami zakładu emerytalnego będą zarząd, rada nadzorcza i walne zgroma-
dzenie. Wprowadzono wymóg, aby zarząd zakładu składał się co najmniej z
trzech członków. Członkiem zarządu zakładu będzie mogła być osoba, która po-
siada pełną zdolność do czynności prawnych, nie została prawomocnie skazana za
przestępstwo umyślne, za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności doku-
mentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowy-
mi, przestępstwo skarbowe lub za czyny zabronione, o których mowa w rozdziale
15 projektu. Ponadto członek zarządu musi posiadać wyższe wykształcenie uzy-
skane w Rzeczypospolitej Polskiej lub uzyskane w innym państwie wykształcenie
będące wykształceniem wyższym w rozumieniu przepisów tego państwa, legity-
mować się nie krótszym niż siedmioletni stażem pracy w instytucjach finansowych,
w tym trzyletnim na stanowiskach kierowniczych w tych instytucjach i dawać
rękojmię należytego wykonywania funkcji członka zarządu.
Co najmniej dwie osoby wchodzące w skład zarządu zakładu będą musiały po-
siadać udowodnioną znajomość języka polskiego, a co najmniej dwóch członków
zarządu powinno legitymować się wyższym wykształceniem prawniczym, ekono-
micznym lub matematycznym. O ile statut zakładu nie będzie stanowić inaczej,
członków zarządu zakładu będzie powoływać i odwoływać walne zgromadzenie.
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: