Rządowy projekt ustawy o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych
- projekt ustawy określa zasady tworzenia, organizacji i wykonywania działalności przez fundusze dożywotnich emerytur kapitałowych, uprawnione wypłaty świadczeń pieniężnych ze środków przekazanych z otwartych funduszy emerytalnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 865
- Data wpłynięcia: 2008-08-27
- Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 37 dn. 05-03-2009
865
28
większe od jego zobowiązań z tytułu wypłaty emerytur). W tej sytuacji nale-
ży przyjąć, że wpływ utworzenia FGDEK na system finansów publicznych
będzie znikomy. Państwo pozostaje jednak ostatecznym gwarantem realności
ochrony ubezpieczeniowej.
Należy również odnotować, że w trakcie prac nad ustawą Minister Sprawie-
dliwości wyraził swój sprzeciw wobec rozszerzenia kognicji Sądu Okręgo-
wego w Warszawie i niemożliwość oszacowania kosztów związanych z pro-
wadzeniem rejestru Funduszy Dożywotnich Emerytur Kapitałowych. W trak-
cie uzgodnień międzyresortowych uznano możliwość ewentualnego rozsze-
rzenia funkcji Krajowego Rejestru Sądowego o prowadzenie rejestru nie tyl-
ko FDEK, ale również innych wyodrębnionych mas majątkowych nabywają-
cych osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru o zbliżonym charakterze,
tj. funduszy inwestycyjnych i funduszy emerytalnych. Działanie takie wyma-
ga jednak kompleksowej regulacji i wykraczającej poza ramy projektu.
Przepisy projektowanej ustawy nie mają wpływu na budżety jednostek samo-
rządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Niska aktywność zawodowa negatywnie wpływa na dochody emerytalne.
Zależność emerytur od aktywności zawodowej, przy prowadzeniu konse-
kwentnej polityki eliminacji przywilejów, może zwiększyć aktywność zawo-
dową, liczbę poszukujących pracy i długość pracy, a w konsekwencji wyso-
kość emerytur.
5 . Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje projektu nie mają wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i ze-
wnętrzną gospodarki, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
29
Regulacje dotyczą gospodarki jako całości i nie mają wpływu na rozwój któ-
regokolwiek z regionów.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt został za-
mieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej. Nie odnotowano zgłoszeń podmiotów zainteresowanych pracami
nad projektem ustawy.
08/19si
Stanowisko
Zespołu Trójstronnej Komisji ds. Ubezpieczeń Społecznych
w sprawie projektu ustawy o funduszach dożywotnich emerytur kapitałowych
z dnia 20 sierpnia 2008 r.
Zespół potwierdził, że projekt ustawy wymaga pilnego uchwalenia przez
Parlament, w związku z czym rekomenduje projekt do dalszych prac
legislacyjnych.
Strona związkowa zgłosiła następujące zastrzeżenia:
1) brak waloryzacji cenowej świadczeń,
2) brak dziedziczenia emerytury dożywotniej i możliwości zawieszenia
korzystania ze świadczenia z II filara,
3) zbyt niski kapitał zakładowy zakładów emerytalnych,
4) brak wymogu znajomości języka polskiego przez członków zarządu,
5) zbyt niskie wymagania w stosunku do członków rady nadzorczej,
6) brak terminu dla organu nadzoru na zatwierdzenie zmiany statutu zakładu
emerytalnego,
7) zbyt wysoki poziom opłaty za zarządzanie funduszem,
Dla strony związkowej najważniejsze w ustawie są gwarancje (pewność
wypłaty), terminowość, wysokość (waloryzacja) oraz dziedziczenie.
Strona pracodawców:
1) kwestionuje wysokość rezerwy regulacyjnej (8%) stawiającą pod znakiem
zapytania rentowność tej działalności; wątpliwości budzi czy
zobowiązania funduszu wobec zakładu z tytułu tej rezerwy zalicza się do
środków własnych zakładu; jeżeli nie to wymogi kapitałowe dla
prowadzenia tej działalności rosną do 10% RDEK, co stawia pod znakiem
zapytania powstanie konkurencyjnego rynku wypłat świadczeń z II
filara;
2
2) jest przeciwna obniżeniu proponowanemu w projekcie poziomu opłat za
zarządzanie funduszem;
3) postuluje równe traktowanie prywatnych i publicznych podmiotów
działających na rynku wypłat z II filaru.