Poselski projekt ustawy o niektórych zawodach medycznych
projekt ustawy dotyczy kompleksowego uregulowania kwalifikacji i zasad wykonywania wybranych zawodów medycznych, które są dotąd nieobjęte regulacjami ustawowymi w Polsce, a są uregulowane w innych państwach UE. Ustawa nie dotyczy: zawodu lekarza, lekarza dentysty, diagnosty laboratoryjnego, pielęgniarki, położnej, felczera. Proponowane regulacje odnoszą się m. in. do prowadzenia rejestru osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych, uznawania w określonych przypadkach równoważności kwalifikacji z wymaganiami kwalifikacyjnymi, prawa posługiwania się tytułem zawodowym, tajemnicy zawodowej, odbywania stażu uzupełniającego, doskonalenia zawodowego, odpowiedzialności zawodowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 846
- Data wpłynięcia: 2008-04-02
- Uchwalenie:
846
lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne.
§ 3. 1. Rejestr jest prowadzony w systemie teleinformatycznym RZM.
2. Rejestr
składa się z kart ewidencyjnych, prowadzonych indywidualnie dla
każdej osoby spełniającej warunki z art. 9 pkt 1 - 5 ustawy, która złożyła wniosek o
wpis do rejestru.
3. Karta ewidencyjna składa się z pięciu działów.
4. Numer karty ewidencyjnej, jest niepowtarzalny i nadawany automatycznie
przez system, o którym mowa w ust. 1
§4. 1. W dziale pierwszym karty ewidencyjnej pn. "Dane informacyjne osoby"
w rubryce pierwszej - numer karty ewidencyjnej;
w rubryce drugiej - datę wpisu osoby do rejestru;
w rubryce trzeciej - datę wykreślenia osoby z rejestru;
w rubryce czwartej - imię/imiona;
w rubryce piątej - nazwisko;
w rubryce szóstej - nazwisko rodowe/poprzednie;
w rubryce siódmej - numer PESEL;
w rubryce ósmej - data i miejsce urodzenia;
w rubryce dziewiątej - płeć;
10) w rubryce dziesiątej - obywatelstwo;
11) w rubryce jedenastej - rodzaj i numer dokumentu tożsamości;
12) w rubryce dwunastej - adres stałego miejsca zameldowania;
13) w rubryce trzynastej - adres do korespondencji;
14) w rubryce czternastej - adres poczty elektronicznej, o którym mowa w § 9 ust. 2.
Rubrykę, o której mowa w ust 1 pkt 11 wypełnia się tylko w przypadku, gdy osoba
podlegająca wpisowi nie posiada obywatelstwa polskiego.
wpisuje się następujące dane: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
2. W dziale drugim karty ewidencyjnej pn.: "Wykształcenie" wpisuje się
następujące dane:
1) w rubryce pierwszej - liczba porządkowa;
2) w rubryce drugiej - nazwa szkoły;
3) w rubryce trzeciej - okres kształcenia;
4) w rubryce czwartej - tytuł zawodowy;
5) w rubryce piątej - kod i nazwa zawodu;
6) w rubryce szóstej - nazwa dyplomu;
7) w rubryce siódmej - rok uzyskania dyplomu;
8) w rubryce ósmej - uwagi.
3. W dziale trzecim karty ewidencyjnej pn.: "Przebieg kariery zawodowej"
wpisuje się następujące dane:
1) w rubryce pierwszej - liczba porządkowa;
2) w rubryce drugiej - nazwa pracodawcy;
3) w rubryce trzeciej - identyfikator pracodawcy we właściwym rejestrze;
4) w rubryce czwartej - kod jednostki TERYT (identyfikator terytorialny);
5) w rubryce piątej - zajmowane stanowisko;
6) w rubryce szóstej - okres zatrudnienia;
2
7) w rubryce siódmej - uwagi.
4. W dziale czwartym karty ewidencyjnej pn.: "Orzeczone kary dyscyplinarne"
wpisuje się następujące dane:
1) w rubryce pierwszej - liczba porządkowa;
2) w rubryce drugiej - rodzaj kary;
3) w rubryce trzeciej - okres, na jaki orzeczono karę;
4) w rubryce czwartej - data wydania orzeczenia;
5) w rubryce piątej - uwagi.
5. W dziale piątym karty ewidencyjnej pn.: "Doskonalenia zawodowe" wpisuje się
następujące dane:
1) w rubryce pierwszej - liczba porządkowa;
2) w rubryce drugiej - nazwa kursu;
3) w rubryce trzeciej - nazwa organizatora kształcenia podyplomowego;
4) w rubryce czwartej - data rozpoczęcia i zakończenia danego rodzaju
doskonalenia zawodowego;
5) w rubryce piątej - uwagi.
§ 5. 1. Karty ewidencyjne stanowią zbiór danych objętych wpisem do rejestru.
2. Podstawą wpisu do rejestru, stanowi wniosek o:
1) wpis do rejestru;
2) wpis zmian w rejestrze;
3) wykreślenie z rejestru.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia
4. Do wniosków, o których mowa w ust. 2 dołącza się dokumenty stanowiące
podstawę wpisu w tym m.in.: dokumenty potwierdzające kwalifikacje, przebieg
kariery zawodowej, informacje o orzeczonych karach dyscyplinarnych, przebiegu
doskonalenia zawodowego, kopię dokumentu tożsamości oraz inne dokumenty
przewidziane w ustawie.
5. Wpisu do rejestru może dokonać organ rejestrowy z urzędu na podstawie
informacji zawartych w innych rejestrach publicznych.
6.Wpis zmian w rejestrze polega na uzupełnieniu lub modyfikacji danych
rejestrowych.
§ 6. 1. Dla każdej karty ewidencyjnej prowadzone są odrębne akta rejestrowe, na
które składają się wydruki, wnioski, decyzje, zaświadczenia o wpisie oraz inne
dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
2. Akta rejestrowe, o których mowa w ust. 1 mogą być prowadzone w formie
elektronicznej na zasadach przewidzianych przepisami prawa.
§ 7. 1. Wpis do rejestru polega na umieszczeniu za pomocą systemu
teleinformatycznego RZM danych w elektronicznej bazie danych rejestrowych oraz
ich prezentacji w sieci Internet za pośrednictwem witryny internetowej wskazanej
przez administratora centralnego.
2. Po dokonaniu wpisu i uiszczeniu opłaty, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy
3
organ rejestrowy wydaje zaświadczenie o wpisie do rejestru.
3. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 przedstawia załącznik 2 do
niniejszego rozporządzenia.
4. Umieszczenie danych w elektronicznej bazie danych rejestrowych odbywa się
z wykorzystaniem bezpiecznego połączenia internetowego oraz wymaga dołączenia
podpisu elektronicznego.
5. Administrator centralny zapewnia organowi rejestrowemu dostęp do systemu
teleinformatycznego RZM na potrzeby wykonywania przez organy zadań związanych
z prowadzeniem rejestru.
§8.1. Wniosek, o którym mowa w § 5 ust. 2 może być złożony w formie
papierowej na formularzu, którego wzór określa załącznik 1 lub w formie
elektronicznej za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego za
pośrednictwem witryny internetowej, o której mowa w § 7 ust. 1.
2. Dokumenty, o których mowa w § 5 ust 4 mogą być przekazane do organu
rejestrowego w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej.
§ 9. 1. Administrator centralny zapewnia warunki techniczne umożliwiające:
1) wykorzystanie systemu teleinformatycznego RZM w sposób, o którym mowa w
§7;
2) nieodpłatne przydziela i utrzymuje skrzynki poczty elektronicznej do czasu
wykreślenia z rejestru.
2. Adres skrzynki poczty elektronicznej, o której mowa w § 4. ust. 1. pkt 14,
składa się z dwóch części:
1) pierwsza część stanowi numer karty ewidencyjnej;
2) druga część stanowi dopełnienie w brzmieniu: (S)rzm.org.pl.
§10. Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej
w art. 9 ust.2 ustawy z dnia .................................. o niektórych zawodach
medycznych (Dz. U. Nr...., poz ....... ).
Niniejszy projekt rozporządzenia ma na celu określenie szczegółowego zakresu
danych objętych rejestrem, szczegółowego sposobu prowadzenia rejestru i
udostępniania danych z rejestru. Rozporządzenie określa ponadto wzór wniosku o
wpis do rejestru i wzór zaświadczenia potwierdzającego wpis w rejestrze. W
dotychczasowym porządku prawnym nie było przepisów regulujących te materie w
4
odniesieniu do osób wykonujących zawody medyczne, o których mowa w ustawie o
niektórych zawodach medycznych.
.
Ocena Skutków Regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny:
Wejście w życie przepisów projektowanego rozporządzenia będzie
oddziaływać na osoby, które posiadają kwalifikacje niezbędne do wykonywania
zawodów medycznych wymienionych w art. 1 ustawy o niektórych zawodach
medycznych.
2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora publicznego:
Koszty dla budżetu państwa związane z wejściem w życie przedmiotowego
rozporządzenia zostały omówione w uzasadnieniu do ustawy o niektórych
zawodach. Koszty te obejmują następujące wydatki:
Kalkulacja kosztów:
1. Rejestr osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych
-serwer: 160 000 zł -
program: 1.000 000 zł
- streamer 50 000 zł
- komputer (3 sztuki)24 000 zł
- skaner i drukarka (po 3 sztuki) 18 000 zł
Razem: 1 252 000 zł będzie to jednorazowy wydatek w 2008 r.
Koszty związane z zakupem serwera, programu, komputerów nie będą
stanowiły dodatkowego skutku finansowego dla budżetu państwa z uwagi na
fakt, że na budowę systemu informatycznego przewiduje się, wykorzystanie
środków, o których mowa w Programie Operacyjnym: Innowacyjna
Gospodarka 2007-2013 w zakresie priorytetu 7: „ Informatyzacja administracji
na rzecz przedsiębiorstw".
5
Celem tego priorytetu jest stworzenie warunków do wykorzystania technologii
informacyjnych i komunikacyjnych w sektorze prywatnym i publicznym. W
ramach tego priorytetu dofinansowane będą przedsięwzięcia polegające na
wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań w obszarze usług elektronicznych
między innymi projekty zmierzające do budowy i wdrażania platform
elektronicznych dla zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania na
poziomie ogólnokrajowym. Budżet priorytetu wynosi w min. EUR:
Razem środki Europejski Fundusz Publiczne środki Udział Priorytetu w
publiczne
Rozwoju
krajowe
alokacji na Program
Regionalnego
operacyjny
innowacyjna
gospodarka (w %)
823,53
700.00
123,53
9,99
Dodatkowym skutkiem dla budżetu państwa w roku 2008 i w latach następnych
będzie natomiast koszt wynikający z utrzymania systemu informatycznego Rejestru i
nadzór autorski na systemem - 20 % kosztów systemu - 268 400 zł ( koszty te
zostały ustalone w oparciu o dane Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony
Zdrowia na podstawie analizy kosztów utrzymania systemu rejestru zakładów opieki
zdrowotnej; CSIOZ będzie administrowało procesem prowadzenia Rejestru ) oraz
wynagrodzenie dla 3 pracowników, którzy będą wprowadzać dane do systemu: 90
000 zł z pochodnymi (12 mc x 2 500 zł x 3 osoby)
3. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wywoła bezpośrednich skutków
dla rynku pracy.
4. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki:
Projekt rozporządzenia nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność zarówno
na rynku zewnętrznym jak i wewnętrznym.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
6