Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
projekt dotyczy: usunięcia trudności związanych z niejednoznaczną interpretacją możliwości pojawienia się przychodu i kosztu podatkowego w związku z zaciągnięciem lub udzieleniem specyficznej formy kredytu/pożyczki
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 780
- Data wpłynięcia: 2008-05-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1316
780-s
Warszawa, 17 września 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-175(6)/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy
- o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz
ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych (druk nr 780).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Finansów do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu
do komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 780)
Zawarte w projekcie ustawy propozycje zmierzają do wprowadzenia jako wyodrębnionych
przychodów i kosztów podatkowych, kwot związanych z pożyczkami (kredytami)
waloryzowanymi kursem waluty obcej. W projekcie przyjęto, iż dodatnia różnica pomiędzy
zwracaną a otrzymaną kwotą pożyczki (kredytu) stanowić będzie dla pożyczkobiorcy
(kredytobiorcy) koszt podatkowy, a dla pożyczkodawcy (kredytodawcy) przychód, natomiast
ujemna różnica takich kwot oznaczać będzie, iż pożyczkobiorca (kredytobiorca) uzyskał
przychód podatkowy, a pożyczkodawca (kredytodawca) koszt podatkowy.
W ocenie Rady Ministrów generalnie należy pozytywnie odnieść się do zaproponowanych
zmian, gdyż wprowadzają one przepisy dotyczące skutków podatkowych związanych z
klauzulami waloryzacyjnymi.
W obowiązującym stanie prawnym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych
oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest zapisów odnoszących się
do skutków podatkowych związanych z klauzulami waloryzacyjnymi. Powoduje to
wątpliwości interpretacyjne związane z zastosowaniem przez podatników takich klauzul,
przejawem czego jest istniejące orzecznictwo sądowe.
Ponadto pożyczki (kredyty) waloryzowane kursem waluty obcej powodują analogiczne skutki
do tych, jakie powstają w przypadku pożyczek (kredytów) walutowych. W przypadku tych
drugich mamy do czynienia z różnicami kursowymi, które wywołują skutki podatkowe – po
stronie przychodów lub kosztów, w zależności od tego, czy są to dodatnie, czy ujemne
różnice kursowe Wprowadzenie zatem przepisów określających skutki podatkowe wynikające
ze stosowanych przez podatników klauzul waloryzacyjnych odnoszących się do waluty obcej
należy uznać za uzasadnione.
Rada Ministrów zwraca jednak uwagę, iż proponowane w projekcie ustawy zmiany dotyczące
skutków podatkowych związanych z klauzulami waloryzacyjnymi powinny jednocześnie
skutkować zmianą ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, polegającą na określeniu stawki ryczałtu od
przychodów ewidencjonowanych dla przychodów uzyskanych z tego tytułu. Zgodnie bowiem
z art. 6 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których
mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest
prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.
Przychody związane z pożyczkami (kredytami) waloryzowanymi kursem waluty obcej
powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki
3%. W konsekwencji zmiany wymaga art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e) ustawy o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Innym rozwiązaniem, którego efektem byłoby opodatkowanie przychodów związanych z
pożyczkami (kredytami) waloryzowanymi kursem waluty, ryczałtem od przychodów
ewidencjonowanych według 3% stawki, który jednocześnie nie wymagałby zmiany ustawy o
zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne, jest dodanie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 14 w ust.
2 pkt 7g, zamiast proponowanego pkt 13. W ocenie Rady Ministrów bardziej zasadne byłoby
to rozwiązanie.
Rada Ministrów zwraca jednocześnie uwagę, iż w przypadku wyboru przez podatnika
opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ujemna różnica związana z
proponowanymi w projekcie ustawy rozwiązaniami nie będzie mogła być uwzględniona w
kosztach podatkowych, ponieważ ryczałt od przychodów ewidencjonowanych pobierany jest
bez pomniejszania przychodów o koszty jego uzyskania.
Ponadto Rada Ministrów zauważa, iż w uzasadnieniu do projektu ustawy nie zostały
przedstawione wyliczenia odnoszące się do skutków budżetowych związanych z
proponowanymi rozwiązaniami. Ograniczono się jedynie do stwierdzenia, że projektowany
przepis „będzie miał wpływ na wzrost lub spadek dochodów” w zależności od zmiennych
czynników. Zasadne byłoby więc oszacowanie przez wnioskodawców wpływu
projektowanych rozwiązań na sektor finansów publicznych.
Przedstawiając powyższe, Rada Ministrów ocenia pozytywnie zaproponowane rozwiązania
zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 780), z tym że konieczne jest
wprowadzenie zmian regulujących skutki podatkowe w odniesieniu do podatników
opodatkowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2