Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie:
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
wiz dla cudzoziemców będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
3) wojewodów,
4) konsulów,
5) organy Straży Granicznej.
2. Obowi zek przeprowadzenia konsultacji:
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.
W procesie uzgodnień międzyresortowych zostanie przedstawiony do zaopiniowania członkom
Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Prezesowi Rządowego
Centrum Legislacji.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych:
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków i
nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój
regionalny.
06/22zb
17
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia ......................................
w sprawie postępowania ze zwłokami cudzoziemców umieszczonych w strzeżonym ośrodku
lub przebywaj cych w areszcie w celu wydalenia
Na podstawie art. 10 ust. 5a ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu
zmarłych (Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) postępowanie ze zwłokami cudzoziemców umieszczonych w strzeżonym ośrodku lub
przebywających w areszcie w celu wydalenia, zwanych dalej „strzeżonym ośrodkiem lub
aresztem w celu wydalenia”;
2) sposób powiadamiania osób najbliższych o zgonie cudzoziemca;
3) podmioty wydające zgodę na pochowanie zwłok;
4) tryb postępowania ze zwłokami, które nie zostaną odebrane przez osoby najbliższe;
5) sposób ponoszenia kosztów pochówku zleconego przez strzeżony ośrodek lub areszt w celu
wydalenia.
§ 2. 1. O zgonie cudzoziemca umieszczonego w strzeżonym ośrodku lub areszcie w celu
wydalenia, powiadamia się niezwłocznie telefonicznie lub przy użyciu innych środków łączności
albo pisemnie pozostałego małżonka, a jeżeli okaże się to niemożliwe, krewnych zstępnych i
wstępnych, krewnych bocznych do 4 stopnia pokrewieństwa, powinowatych w linii prostej do 1
stopnia, z którymi zmarły utrzymywał kontakt lub których adresy lub numery telefonu są znane
kierownikowi strzeżonego ośrodka lub aresztu w celu wydalenia, zwanemu dalej
„kierownikiem”, informując jednocześnie, że w ciągu 72 godzin od chwili zgonu należy
powiadomić kierownika lub funkcjonariusza o podjętej decyzji w sprawie zorganizowania
pogrzebu na własny koszt, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Jeżeli osoby wymienione w ust. 1, zamieszkują za granicą, powiadamia się je o zgonie za
pośrednictwem właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego,
a w razie braku przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej albo gdy dotyczy to cudzoziemca, którego obywatelstwa nie ustalono –
ministra właściwego do spraw zagranicznych, wskazując dane personalne tych osób oraz adresy
lub numery telefonów.
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818 i Nr 165,
poz. 1170 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr ..., poz. ...
3. W razie zgonu spowodowanego chorobą zakaźną wymienioną w wykazie ustalonym przez
ministra właściwego do spraw zdrowia, przekazując informację, o której mowa w ust. 1,
zaznacza się, że pochowanie zwłok musi nastąpić przed upływem 24 godzin od chwili zgonu.
§ 3. Zgodę na pochowanie zwłok cudzoziemca umieszczonego w strzeżonym ośrodku lub
areszcie w celu wydalenia, wydaje prokurator rejonowy.
§ 4. 1. Bezzwłocznie po zgonie cudzoziemca umieszczonego w strzeżonym ośrodku lub
areszcie w celu wydalenia kierownik przesyła prokuratorowi, o którym mowa w § 3, wniosek o
wydanie zgody na pochowanie zwłok.
2. Pochowanie zwłok następuje po otrzymaniu zgody na ich pochowanie oraz aktu zgonu,
wystawionego przez urząd stanu cywilnego właściwy dla miejsca zgonu.
§ 5. 1. Jeżeli porozumienie się z osobami wymienionymi w § 1 pkt 1 nie jest możliwe albo
gdy osoby te nie podejmą się pochowania zwłok, zwłoki mogą być wydane innym osobom, które
dobrowolnie zobowiążą się do ich pochowania.
2. Jeżeli zwłoki nie zostaną odebrane przez osoby wymienione w ust. 1, informuje się
właściwego starostę o możliwości przekazania zwłok publicznej uczelni medycznej lub
publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk
medycznych do celów naukowych.
3. Przekazanie zwłok publicznej uczelni medycznej lub publicznej uczelni prowadzącej
działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych następuje po otrzymaniu
decyzji starosty oraz dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 2.
4. W wypadku negatywnej decyzji starosty zleca się pochowanie zwłok zakładowi
pogrzebowemu.
§ 6. 1. Na grobie zmarłego cudzoziemca powinna być umieszczona tabliczka z imieniem
i nazwiskiem oraz datą urodzenia i zgonu.
2. Na wniosek osób wymienionych w § 2 ust. 1 i innych osób bliskich powiadamia się je
o miejscu i terminie pogrzebu zmarłego cudzoziemca.
§ 7. Koszty pochowania zwłok cudzoziemca zmarłego w strzeżonym ośrodku lub areszcie
w celu wydalenia przez zakład pogrzebowy pokrywa się ze środków zmarłego cudzoziemca,
a gdy ich nie posiada lub są one niewystarczające, ze środków budżetowych z części, której
dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, ze środków będących w dyspozycji
Komendanta Głównego Straży Granicznej.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 10 ust. 5a
ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2000 r. Nr 23,
poz. 295, Nr 120, poz. 1268, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz.
1568 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600). Ww. przepis zobowiązuje ministra właściwego do spraw
wewnętrznych do określenia, w drodze rozporządzenia, postępowania ze zwłokami
cudzoziemców umieszczonych w strzeżonym ośrodku lub przebywających w areszcie w celu
wydalenia. W rozporządzeniu należy uwzględnić w szczególności powiadomienie właściwych
osób o zgonie, sposób tego powiadamiania, wskazanie podmiotów wydających zgodę na
pochowanie zwłok, tryb postępowania ze zwłokami, które nie zostaną odebrane oraz sposobów
ponoszenia kosztów pochówku zleconego przez strzeżony ośrodek lub areszt w celu wydalenia,
kierując się koniecznością zachowania godności należnej zmarłemu i bezpieczeństwem
sanitarnym.
§ 2 nakłada na strzeżone ośrodki oraz areszty w celu wydalenia obowiązek
natychmiastowego powiadomienia o zgonie cudzoziemca pozostałego małżonka, a w przypadku
niemożności powiadomienia małżonka ustawodawca rozszerza katalog podmiotów również do
krewnych zstępnych i wstępnych, krewnych bocznych do 4 stopnia pokrewieństwa,
powinowatych w linii prostej do 1 stopnia, z którymi zmarły utrzymywał kontakt lub których
adresy lub numery telefonu są znane kierownikowi strzeżonego ośrodka lub funkcjonariuszowi
odpowiedzialnemu za funkcjonowanie aresztu w celu wydalenia. Powiadomienie to powinno
zawierać również informację, że w ciągu 72 godzin od chwili zgonu należy powiadomić
kierownika lub funkcjonariusza o podjętej decyzji w sprawie zorganizowania pogrzebu na własny
koszt.
Projektowane rozporządzenie reguluje również sposób powiadomienia ww. osób
w przypadku gdy osoby te zamieszkują za granicą. Wówczas powiadomienie jest przekazywane
za pośrednictwem właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego, a
w razie braku przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej albo gdy dotyczy to cudzoziemca, którego obywatelstwa nie ustalono -
za pośrednictwem ministra właściwego do spraw zagranicznych, wskazując dane personalne tych
osób oraz adresy lub numery telefonów. Jeżeli porozumienie się z ww. osobami nie jest możliwe
albo gdy osoby te nie podejmą się pochowania zwłok ustawodawca określił, że zwłoki te mogą
być wydane innym osobom, które dobrowolnie zobowiążą się do ich pochowania.
Projektowane rozporządzenie reguluje również sytuację gdy zwłoki nie zostaną odebrane.
Wówczas informuje się właściwego starostę o możliwości przekazania zwłok publicznej uczelni
medycznej lub publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie
nauk medycznych do celów naukowych. Przekazanie zwłok publicznej uczelni medycznej lub
publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk
medycznych następuje po otrzymaniu decyzji starosty oraz zgody prokuratora na ich pochowanie
i wystawienia przez urząd stanu cywilnego aktu zgonu. Przedstawione rozporządzenie nakłada na
kierownika lub funkcjonariusza obowiązek zgromadzenia odpowiedniej dokumentacji
uprawniającej do wydania zwłok w celu ich pochowania. Obejmuje on przesłanie do właściwego
prokuratora wniosku o wydanie zgody na pochowanie zwłok oraz czynności związane z
wydaniem aktu zgonu.
W § 6 ustawodawca enumeratywnie wymienił dane jakie powinny być umieszczone na
3
grobie zmarłego cudzoziemca.
Projekt rozporządzenia określa podmioty zobowiązane do pokrycia kosztów pogrzebu
cudzoziemca. Koszty pochowania zwłok przez zakład pogrzebowy pokrywa się ze środków
zmarłego cudzoziemca, a gdy ich nie posiada lub są one niewystarczające, ze środków
budżetowych z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, ze
środków będących w dyspozycji Komendanta Głównego Straży Granicznej.
Określony w projekcie termin wejścia w życie rozporządzenia wynosi 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie.
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływało na:
1) ośrodki strzeżone dla cudzoziemców,
2) areszty w celu wydalenia,
3) osoby uprawnione do pochowania cudzoziemca.
2. Konsultacje
społeczne.
W procesie uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania
członkom Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także Prezesowi
Rządowego Centrum Legislacji. Przedstawiony projekt nie wymaga przeprowadzenia
konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego.
Wprowadzenie projektowanej regulacji w życie nie wywoła dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną gospodarki.
4