eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 778
  • Data wpłynięcia: 2008-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367

778

2) zapalnych zmian skórnych lub wysypki;
3) zaburzeń świadomości;
4) kaszlu;
5) krwawienia;
6) biegunki;
7) duszności.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ZDROWIA


2
Załącznik do rozporządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia ……. ………… (poz. ..)



Wykaz chorób, mog cych stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego, których
rozpoznanie lub podejrzenie wyst pienia może stanowić podstawę odmowy wjazdu
cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej


1) gruźlica w okresie prątkowania,
2) błonnica,
3) cholera,
4) dur brzuszny,
5) dury rzekome A, B, C,
6) dur wysypkowy (w tym choroba Brill-Zinssera),
7) dżuma,
8) grypa H7 i H5,
9) nagminne porażenie dziecięce oraz inne ostre porażenia wiotkie, w tym zespół
Guillain-Barré,
10) ospa prawdziwa,
11) zespół ostrej niewydolności oddechowej (SARS),
12) tularemia,
13) wąglik,
14) wścieklizna,
15) zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych i mózgu,
16) wirusowe gorączki krwotoczne, w tym żółta gorączka.

3
UZASADNIENIE


Projekt
rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego dla ministra
właściwego do spraw zdrowia zawartego w art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o
cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z 2007 r. Nr 120, poz. 818 i Nr 165, poz.
1170 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 4126 i Nr …. , poz. ….).
Regulacje projektowanego rozporządzenia przyczynią się do realizacji polityki
zdrowotnej państwa, której celem jest zapobieganie i zwalczanie zakażeń i chorób zakaźnych
u ludzi, w szczególności poprzez eliminację zagrożeń epidemiologicznych związanych z
możliwością zawleczenia do kraju wysoce zakaźnych i szczególnie niebezpiecznych chorób
zakaźnych. Projekt rozporządzenia określa wykaz chorób mogących stanowić zagrożenie dla
zdrowia publicznego, których rozpoznanie i podejrzenie może stanowić podstawę odmowy
wjazdu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także sposób postępowania z
osobą chorą lub podejrzaną o zachorowanie na chorobę stanowiącą zagrożenie dla zdrowia
publicznego.
Przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o chorobach zakaźnych i zakażeniach (Dz.
U. Nr 126, poz. 1384, z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 199, poz. 1938, z 2004 r. Nr 96, poz.
959, Nr 173, poz. 1808 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2006 r. Nr 220, poz. 1600) znajdują
zastosowanie przy zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej, a więc wobec osób chorych, podejrzanych o zachorowanie, które
przekroczyły granice kraju. Jednocześnie przepis art. 21 ust. 1 pkt 9 ustawy o cudzoziemcach
przewiduje możliwość odmowy wjazdu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, jeżeli wjazd i pobyt cudzoziemca może stanowić zagrożenie dla zdrowia
publicznego. O ile inne wymienione w art. 21 ust 1 ustawy o cudzoziemcach przyczyny
mogące stanowić podstawę odmowy wjazdu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej są ściśle formalne i mogą być łatwo weryfikowane przez komendanta placówki
Straży Granicznej dokonującego odprawy granicznej, to kryterium zdrowotne odmowy jest
kryterium, którego zasadność stosowania przy odmowie wjazdu jest trudna do ustalenia przez
funkcjonariusza Straży Granicznej. Może to z jednej strony spowodować, że osoba chora na
chorobę mogącą powodować poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego zostanie
wpuszczona na terytorium kraju, a z drugiej strony może być przyczyną zarzutu
nieuzasadnionego dyskryminowania cudzoziemców próbujących przekroczyć granicę przy
nadużywaniu wspomnianego przepisu. Przedmiotowa regulacja wymienia wykaz chorób
zakaźnych podlegających w Polsce obowiązkowej hospitalizacji i kwarantannowych z
uwzględnieniem projektowanych w tym zakresie zmian (uszczegółowieniem wykazu) w
związku z przewidywanym wejściem w życie ustawy o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i
chorób zakaźnych u ludzi. Regulacja określa kryteria dużych objawów klinicznych
wskazujących na możliwość (podejrzenie) zachorowania na te choroby w celu ustanowienia
wytycznych merytorycznych działania komendantów placówek Straży Granicznej
nieposiadających kwalifikacji do rozpoznawania chorób zakaźnych, a przez to zapobieżeniu
całkowitej dowolności tych działań.

Należy też zauważyć, ze osoba chora na szczególnie niebezpieczną i wysoce zakaźną
chorobę może sama powodować zagrożenie dla zdrowia publicznego w obszarze przejścia
granicznego, szczególnie na obszarze przejść granicznych położonych na lotniskach, co może
stanowić zagrożenie dla innych osób przekraczających granicę.

Przedmiotowa regulacja określa ponadto tryb postępowania Straży Granicznej w
przypadku stwierdzenia obecności w obszarze przejścia granicznego osoby chorej lub
podejrzanej o zachorowanie na chorobę mogącą powodować zagrożenie dla zdrowia

4
publicznego, wskazując na konieczność czasowego izolowania tej osoby (od 2006 r. przejścia
graniczne są wyposażone w pomieszczenia służące temu celowi) do czasu zawrócenia jej z
granicy lub zbadania przez lekarza. W szczególności przewiduje powiadamianie właściwego
dla obszaru przejścia granicznego państwowego granicznego inspektora sanitarnego oraz
przekazywanie organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej danych osób przekraczających
granicę chorych lub podejrzanych o zachorowanie oraz osób mających z nimi styczność w
zakresie istotnym dla prowadzenia dochodzenia epidemiologicznego, powiadamiania
międzynarodowych sieci nadzoru nad chorobami zakaźnymi oraz wszczynania postępowań
administracyjnych w celu nałożenia na te osoby obowiązku hospitalizacji, izolacji,
kwarantanny lub poddawania się nadzorowi epidemiologicznemu, które to działania są
przewidziane przepisami ustawy o chorobach zakaźnych i zakażeniach. Należy stwierdzić, że
zakres przekazywanych na żądania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej danych tych
osób jest zgodny z zakresem danych podlegających rejestracji na podstawie przepisów ustawy
o chorobach zakaźnych i zakażeniach
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i przepisów technicznych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji organy Straży Granicznej,
Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz cudzoziemców wjeżdżających na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie poddany uzgodnieniom (w ramach konsultacji
społecznych) z Państwowym Zakładem Higieny w Warszawie, Krajowym Konsultantem w
dziedzinie epidemiologii, Krajowym Konsultantem w dziedzinie chorób zakaźnych,
Krajowym konsultantem w dziedzinie zdrowia publicznego, Naczelną Izbą Lekarską,
Naczelną Izbą Pielęgniarek i Położnych, rektorom akademii medycznych, związkami
zawodowymi.
Projekt zostanie również opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków
regulacji po ich zakończeniu.


5
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Przedmiotowa regulacja nie zwiększa wydatków sektora finansów publicznych, a może
się przyczynić do zmniejszenia wydatków związanych z koniecznością finansowania z
budżetu kosztów obowiązkowej hospitalizacji, izolacji lub kwarantanny osób (szczególnie
nieubezpieczonych cudzoziemców) chorych lub podejrzanych o zachorowanie na wysoce
zakaźne i szczególnie niebezpieczne choroby stanowiące zagrożenie dla zdrowia publicznego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną.

6. Wpływ regulacji na sytuacje i rozwój regionalny
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Regulacje projektowanego rozporządzenia przyczynią się do realizacji polityki
zdrowotnej państwa, której celem jest zapobieganie i zwalczanie zakażeń i chorób zakaźnych
u ludzi, w szczególności poprzez eliminację zagrożeń epidemiologicznych związanych z
możliwością zawleczenia do kraju wysoce zakaźnych i szczególnie niebezpiecznych chorób
zakaźnych.

8. Wpływ regulacji na stan/ochronę środowiska naturalnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na stan i ochronę środowiska
naturalnego.
06/18zb

6
strony : 1 ... 40 ... 45 . [ 46 ] . 47 ... 55

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: