Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w
wysokości nie mniejszej niż określona w ust. 1, potwierdzone pieczęcią i podpisem
upoważnionego pracownika banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
wystawione najpóźniej na miesiąc przed przekroczeniem granicy;
2) oryginał zaproszenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o
cudzoziemcach;
3) dokument
potwierdzający przyznanie stypendium.
3. Dokumentem, który może potwierdzić cel planowanego pobytu, o którym mowa w ust. 1,
jest zaświadczenie o przyjęciu na studia, uczestniczeniu w badaniach naukowych lub szkoleniu.
4. W przypadku gdy z zaświadczenia, o którym mowa w ust. 3, wynika, że cudzoziemiec
podejmuje studia, uczestniczy w badaniach naukowych lub szkoleniu na zasadach odpłatności,
jest wymagany także dowód wniesienia opłaty za pierwszy rok nauki lub za cały okres nauki, gdy
jest krótszy niż rok, albo potwierdzenie posiadania środków w wysokości wystarczającej do
uiszczenia opłaty, wynikającej z tego zaświadczenia.
§ 5. W przypadku gdy cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
potwierdza posiadanie środków utrzymania w walucie obcej, do przeliczenia jej na walutę polską
stosuje się średni kurs tej waluty ogłoszony przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu
roboczym poprzedzającym wjazd cudzoziemca na to terytorium.
§ 6. Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30
października 2007 r. w sprawie wysokości środków finansowych, które powinien posiadać
cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz dokumentów, które
mogą potwierdzić posiadanie tych środków (Dz. U. Nr 217, poz. 1616).
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw
wewnętrznych, zawartego w art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach
(Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z 2007 r. Nr 120, poz. 818 i Nr 165, poz. 1170 oraz z 2008 r.
Nr 70, poz. 416 i Nr ..., poz. ...), w brzmieniu nadanym ustawą z dnia ........................ o zmianie
ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, do wydania, w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw zagranicznych, rozporządzenia określającego wysokość środków
utrzymania, które powinien posiadać cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, na czas trwania planowanego pobytu na tym terytorium oraz na powrót do państwa
pochodzenia lub na tranzyt, dokumenty, które mogą potwierdzić możliwość uzyskania takich
środków zgodnie z prawem oraz cel i długość planowanego pobytu, jeżeli ze względu na ten cel
lub długość planowanego pobytu następuje zróżnicowanie wysokości środków.
Dotychczas problematyka ta uregulowana była w rozporządzeniu Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2007r. w sprawie wysokości środków
finansowych, które powinien posiadać cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej i dokumentów, które mogą potwierdzić posiadanie tych środków (Dz. U. Nr 217, poz.
1616). W związku ze zmianą przepisu upoważniającego do wydania przedmiotowego
rozporządzenia konieczne było wydanie nowego rozporządzenia.
Projektowane w rozporządzeniu zmiany wynikają z nadania nowego brzmienia art. 15
ustawy o cudzoziemcach, które ma na celu pełniejsze dostosowanie polskich przepisów do
rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.
ustanawiającego wspólny kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks
graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 105 z 13.04.2006, str. 1).
Z uregulowań kodeksu granicznego Schengen wynika, że od cudzoziemców wjeżdżających
na pobyty krótkoterminowe wizowe i bezwizowe nie można żądać okazania ubezpieczenia
kosztów leczenia, a także, że środki na pokrycie kosztów utrzymania nie mogą obejmować
kosztów leczenia. Stąd projektowane rozporządzenie nie będzie już określało wysokości środków
na pokrycie kosztów leczenia, które powinien posiadać cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
W projekcie rozporządzenia dostosowano również terminologię do wynikającej z art. 15
ust. 3 ustawy o cudzoziemcach.
Projektowane rozporządzenie będzie miało zastosowanie przy wjazdach cudzoziemców
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu pobytu nieprzekraczającego trzech miesięcy w
okresie sześciomiesięcznym, których warunki reguluje rozporządzenie (WE) nr 562/2006
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. ustanawiającego wspólny kodeks
zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen), jak również przy
pozostałych wjazdach, których warunki reguluje ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o
cudzoziemcach.
Przy określaniu w projekcie rozporządzenia wysokości środków finansowych na pokrycie
kosztów zakwaterowania, wyżywienia, tranzytu i powrotu do kraju pochodzenia, zgodnie z
regulacją art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 marca 2006 r. ustanawiającego wspólny kodeks zasad regulujących przepływ osób przez
granice (kodeks graniczny Schengen), brano pod uwagę średnie koszty taniego wyżywienia i
4
zakwaterowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz długość i cel pobytu cudzoziemca
na tym terytorium. Została zachowana dotychczasowa wysokość podstawowych kwot tych
środków, tzn. w przypadku pobytu na okres powyżej 3 dni jest to 100 zł na każdy dzień pobytu (§
2 ust. 2 projektu) oraz 300 zł - w przypadku wjazdów na okres pobytu nieprzekraczający 3 dni (§
2 ust. 1 projektu).
Pozostałe przepisy projektu rozporządzenia pozostają bez zmian w stosunku do regulacji
określonych w obecnie obowiązującym rozporządzeniu.
W projekcie rozporządzenia wskazano, że rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie:
Przepisy projektu rozporządzenia będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców,
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) Szefa
Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
b) wojewodów,
c) organy
Służby Celnej,
d) organy Straży Granicznej,
e) organy
Policji.
2. Obowi zek przeprowadzenia konsultacji:
Projekt rozporządzenia zostanie opracowany w resorcie spraw wewnętrznych i
administracji. W procesie uzgodnień międzyresortowych zostanie przedstawiony do
zaopiniowania członkom Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także
Prezesowi Rządowego Centrum Legislacji, Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych
Osobowych oraz Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
5
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych:
W związku z tym, że projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań, z którymi
wiązałaby się konieczność poniesienia jakichkolwiek kosztów, wejście w życie projektowanego
rozporządzenia nie spowoduje wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu
państwa i sektora finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny:
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój
regionalny.
06/25zb
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ………………………….
w sprawie wykazu chorób mog cych stanowić podstawę odmowy wjazdu cudzoziemca
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz kryteria pozwalaj ce rozpoznać lub
podejrzewać wyst pienie chorób mog cych stanowić zagrożenie dla zdrowia
publicznego
Na podstawie art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U.
z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz chorób mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego, których
rozpoznanie lub podejrzenie wystąpienia może stanowić podstawę odmowy wjazdu
cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) kryteria pozwalające rozpoznać lub podejrzewać wystąpienie chorób mogących stanowić
zagrożenie dla zdrowia publicznego.
§ 2. Określa się wykaz chorób, mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia
publicznego, których rozpoznanie i podejrzenie wystąpienia może stanowić podstawę
odmowy wjazdu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiący załącznik
do rozporządzenia.
§ 3. Za osobę podejrzaną o zachorowanie na choroby określone w załączniku do
rozporządzenia uważa się osoby, u których stwierdza się jednoczesne występowania dwóch
lub więcej spośród wymienionych niżej objawów:
1) gorączki;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 120, poz. 818 i Nr
165, poz. 1170 oraz z 2008 Nr 70, poz. 416 i Nr … , poz. …