eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 778
  • Data wpłynięcia: 2008-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367

778

Zmiana pkt 5 jest konsekwencją zmiany w art. 124 w ust. 1 w pkt 1 lit. h.
Rejestr zezwoleń na wjazd udzielanych na podstawie art. 21a będzie pro-
wadzony przez Komendanta Głównego Stra y Granicznej, w związku
z uchyleniem art. 144 i dodaniem art. 21a.
W pkt 6a dostosowano nazwę organu Stra y Granicznej do obowiązującej
obecnie.
W pkt 6b wskazano organ właściwy do prowadzenia rejestru spraw doty-
czących wykonania przez polskie organy decyzji organu wydającego pań-
stwa członkowskiego o wydaleniu cudzoziemca. Będzie nimi Komendant
Główny Stra y Granicznej.
50) art. 126 ust. 1
W pkt 3 wskazano, e w rejestrze spraw dotyczących zobowiązania do
opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przechowuje się tak e
informacje o dacie opuszczenia przez cudzoziemca terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej, analogicznie jak to ma miejsce w rejestrze spraw doty-
czących wydalenia z Rzeczypospolitej Polskiej.
Zmiana pkt 5 jest konsekwencją uchylenia art. 144 i dodania art. 24c.
W dodawanym pkt 8 wskazano, e w rejestrze spraw dotyczących wyko-
nania decyzji organu wydającego państwa członkowskiego o wydaleniu
cudzoziemca przechowuje się dane cudzoziemców, w stosunku do których
wykonano decyzję organu wydającego państwa członkowskiego
o wydaleniu cudzoziemca, oraz o dacie opuszczenia przez cudzoziemca
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
51) art. 128 ust. 1
Nadanie nowego brzmienia pkt 1 jest konsekwencją zmian wprowadzo-
nych projektowaną ustawą w ustawie o udzielaniu cudzoziemcom ochrony
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z zaproponowanym
brzmieniem decyzja o odmowie nadania statusu uchod cy nie będzie za-
wierała nakazu opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do któ-
rego nale ało stosować przepisy o wydaleniu (dawny art. 16 ust. 2), ale
decyzję o wydaleniu (projektowany art. 48 ust. 2).
57
Projektowana zmiana pkt 3 lit. a polega na wskazaniu, e w wykazie prze-
chowuje się dane cudzoziemca skazanego prawomocnym wyrokiem za
przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe na karę tak e jednego
roku pozbawienia wolności. Dotychczas przepis dotyczył tylko danych cu-
dzoziemca skazanego na karę poni ej jednego roku pozbawienia wolno-
ści.
52) art. 130 ust. 3 i 4
Projektowane zmiany mają na celu nało enie na sąd obowiązku przeka-
zywania Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców odpisu prawomocnego
wyroku w sytuacji skazania cudzoziemca za przestępstwo na karę pozba-
wienia wolności powy ej jednego roku, w tym tak e w sytuacji zastosowa-
nia warunkowego zawieszenia wykonania kary. Jest to konieczne dla wy-
konania obowiązku wpisu do wykazu.
53) art. 131 ust. 3
Celem projektowanych zmian jest doprecyzowanie obowiązku informacyj-
nego, który dotyczy wpisania danych osobowych cudzoziemca do wykazu
lub Systemu Informacyjnego Schengen dla celów odmowy wjazdu. Fakt,
e wniosek w sprawie danych zawartych w Systemie Informacyjnym
Schengen mo e dotyczyć tylko danych wpisanych przez Szefa Urzędu
do Spraw Cudzoziemców dla celów odmowy wjazdu wynika z brzmienia
ust. 1a, tak więc proponowana zmiana w ust. 3 ma w tym zakresie jedynie
charakter redakcyjny. Ponadto w przepisie tym dokonuje się rozszerzenia
gwarancji prawnych strony poprzez zapewnienie jej dostępu do informacji
dotyczących terminu obowiązywania wpisu, podstawy prawnej wpisu,
a w przypadkach, o których mowa w art. 128 ust. 1 pkt 1 i 2, tak e doty-
czący podstawy faktycznej wpisu.
54) art. 132 ust. 2
Zmiana przepisu polega na dodaniu pkt. 3a, skutkującym włączeniem re-
jestrów, o których mowa w art. 124a, do Systemu Pobyt. Jest to uzasad-
nione z uwagi na wymagania rozporządzenia (WE) nr 1931/2006 Parla-
mentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego
58
przepisy dotyczące małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach
lądowych państw członkowskich i zmieniającego postanowienia Konwencji
z Schengen. Zgodnie z tymi wymogami znajdą się one w krajowym zbiorze
prowadzonym przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
55) art.
133
Zmiany w przepisie polegają na określeniu zasad udostępniania danych
z nowego rejestru spraw dotyczących wykonania decyzji organu wydają-
cego państwa członkowskiego o wydaleniu cudzoziemca, w tym określeniu
organu uprawnionego do udostępniania tych danych, którym będzie Ko-
mendant Główny Stra y Granicznej. Ponadto rozszerzono mo liwość udo-
stępniania danych przetwarzanych w Systemie Pobyt oraz w innych reje-
strach określonych w ust. 1 na wszystkie organy Policji i Stra y
Granicznej.
Ust. 4 tego przepisu uzupełniono o wskazanie, e równie rejestry, o któ-
rych mowa w art. 124a, mogą być udostępniane organom wymienionym
w tym przepisie.
56) art.
134a
Zmiana przepisu ma charakter redakcyjny i ma na celu doprecyzowanie,
e dane cudzoziemców przechowywane w wykazie są przekazywane do
Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu na okres
przechowywania ich w wykazie.
57) art. 135 ust. 1
W art. 138 w związku z brakiem posiadania przez cudzoziemca wa nego
dokumentu podró y i wizy wymaganych do przekroczenia granicy, o któ-
rych mowa w art. 13 ust. 1, lub zezwolenia na wjazd do innego państwa,
lub zezwolenia na pobyt w innym państwie, je eli zezwolenie takie jest
wymagane, nakładana jest na przewo nika kara administracyjna. Nale ało
zatem wyra nie przewidzieć w art. 135 w ust. 1 obowiązek podjęcia przez
przewo nika działania dla upewnienia się, e cudzoziemiec zamierzający
wjechać do Polski posiada ww. zezwolenia.
59
58) art.
137
Przepis otrzymał nowe brzmienie. Dotychczasowy regulował nie tylko
kwestie nakładania na cudzoziemca obowiązków, w przypadku gdy od-
mówiono mu wjazdu, a został przywieziony przez przewo nika morskiego,
powietrznego lub lądowego, ale tak e określał, kto ponosi koszty jego po-
bytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do czasu wyjazdu. Przy czym
ustalenie, e koszty te są czasami pokrywane przez Skarb Państwa, było
bezzasadne. Sugerowało to, e są przypadki, w których mimo istnienia
odpowiedzialności przewo nika, koszty ponosi Skarb Państwa. Tymcza-
sem w rzeczywistości zawsze, ilekroć odpowiedzialny w myśl przepisów
rozdziału jest przewo nik – to on ponosi koszty. Skarb Państwa zaś mo e
anga ować swoje środki tylko w sytuacji, gdyby doszło do konieczności
wydania decyzji o wydaleniu, ale te zagadnienia są uregulowane
w art. 96c.
W projektowanym brzmieniu art. 137 będzie regulował tylko rodzaje obo-
wiązków, jakie mogą być nało one na cudzoziemca, o którym mowa
w art. 136.
59) art.
137a
Do tego przepisu przeniesiona została regulacja dotycząca ponoszenia
kosztów pobytu cudzoziemca, któremu odmówiono wjazdu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, lub podró ującego tranzytem, przy czym pań-
stwo docelowe odmówiło mu wjazdu lub dalszy przewo nik odmówił wy-
konania przewozu.
Koszty pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do
czasu opuszczenia przez niego tego terytorium ponosi przewo nik, który
drogą powietrzną, morską lub lądową przywiózł do granicy cudzoziemca
nieposiadającego dokumentu podró y, wymaganej wizy lub wymaganego
zezwolenia na wjazd do innego państwa.
60) art. 138 ust. 1
Zmiana przepisu polega na uzupełnieniu przesłanek nało enia kary na
przewo nika. Dodatkową przesłanką będzie teraz tak e przywiezienie do
60
granicy cudzoziemca nieposiadającego wymaganej wizy lub innego wa -
nego dokumentu uprawniającego do wjazdu i pobytu na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 21 Konwencji Wykonawczej Schen-
gen oraz wykładnią art. 26 ww. Konwencji, przedstawioną przez Komisję
Europejską. Pozostałe zmiany mają charakter redakcyjny.
Zmiany w przepisach dotyczących odpowiedzialności przewo ników mają
charakter tylko porządkujący. Jedyna zmiana merytoryczna dotyczy wpro-
wadzenia odpowiedzialności przewo nika w przypadku, gdy cudzoziemiec
nie posiada wizy. Zmiany te nie będą więc miały wpływu na wzrost kosz-
tów działalności przewo ników.
61) art. 143 ust. 1
Nadanie nowego brzmienia pkt 4a to konsekwencja wprowadzenia
w ustawie skrótu „Konwencja Wykonawcza Schengen”.
Zmiana pkt 7a polega na dodaniu nowego zadania Szefowi Urzędu
do Spraw Cudzoziemców. Organ ten będzie pełnił funkcję krajowego
punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia
nr 1931/2006, oraz przekazywał właściwym organom państw stosujących
to rozporządzenie oraz Komisji Europejskiej informacje przechowywane
w rejestrze przypadków nadu ycia zasad małego ruchu granicznego oraz
sankcji za nadu ycie tych zasad, o którym mowa w art. 17 ust. 3 rozporzą-
dzenia nr 1931/2006. Proponowana zmiana wynika z wprowadzenia
w ustawie o cudzoziemcach regulacji dotyczących małego ruchu granicz-
nego.
62) art.
144
Uchylenie przepisu jest konsekwencją uwzględnienia zasad wynikających
z acquis Schengen. W miejsce rozwiązania znajdującego się w art. 144
projektuje się wprowadzenie do ustawy art. 24c. Tym samym polskie prze-
pisy będą zgodne z postanowieniami art. 5 ust. 4 lit. c kodeksu graniczne-
go Schengen, który daje państwom obszaru Schengen mo liwość zezwo-
lenia na wjazd na terytorium danego państwa tego obszaru,
cudzoziemcowi, który nie spełnia warunków wjazdu na terytorium Schen-
gen, ze względów humanitarnych, ze względu na interes narodowy lub zo-
61
strony : 1 ... 20 ... 33 . [ 34 ] . 35 ... 40 ... 55

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: