Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: dostosowania polskiego prawodawstwa do aktualnego prawa UE w zakresie m. in.: wzajemnego uznawania decyzji o wydalaniu obywateli państw trzecich, umożliwienia cudzoziemcom podróżowania w ramach małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 778
- Data wpłynięcia: 2008-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1367
778
63) art. 148 ust. 1
Zmiana przepisu karnego polega na uzupełnieniu regulacji, w związku
z określeniem w ustawie zasad małego ruchu granicznego, o sankcje od-
noszące się do sytuacji, kiedy cudzoziemiec naruszy zasady pobytu na te-
rytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynikające z rozporządzenia
nr 1931/2006. Przewidziano karę grzywny dla osób, które korzystając
z zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicz-
nego przebywają poza strefą przygraniczną, w ramach której są uprawnio-
ne do przemieszczania się albo nie opuszczają terytorium Rzeczypospoli-
tej Polskiej po upływie okresu pobytu określonego w tym zezwoleniu.
Zmiany w:
– ustawie z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cu-
dzoziemców,
– ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy,
– ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych,
– ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,
– ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Konieczność wprowadzenia zmian w ww. ustawach wynika z potrzeby
uwzględnienia zmian wprowadzonych projektowaną ustawą w ustawie
o cudzoziemcach, polegających na zastąpieniu wizy wydawanej w szcze-
gólnym trybie art. 33 ustawy o cudzoziemcach, zezwoleniem na zamiesz-
kanie na czas oznaczony udzielanym na szczególnej podstawie art. 53a
ust. 2 ww. ustawy. Zamiast dotychczasowej wizy wydawanej cudzoziem-
com w enumeratywnie wymienionych w przepisie przypadkach, tak e gdy
zachodzą okoliczności uzasadniające odmowę wydania wizy, wprowadzo-
no mo liwość udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony
cudzoziemcowi, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
nielegalnie.
62
W związku z powy szym zaistniała konieczność wprowadzenia wyłączeń
dotyczących ww. zezwolenia w ustawie o nabywaniu nieruchomości przez
cudzoziemców oraz ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finanso-
wanych ze środków publicznych. Obecnie ww. ustawy nie obejmują swoim
zakresem cudzoziemców posiadających wizy wydane na podstawie art. 33
ustawy o cudzoziemcach. Uprawnienia wynikające z ww. ustaw dotyczą
natomiast wszystkich cudzoziemców, którym udzielono zezwolenia na za-
mieszkanie na czas oznaczony. A zatem powstała potrzeba wprowadzenia
stosownych wyłączeń w ustawach, które przyznają określone uprawnienia
cudzoziemcom przebywającym w Polsce na podstawie zezwolenia na za-
mieszkanie na czas oznaczony.
W ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przewidziano
natomiast zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę cudzo-
ziemca przebywającego w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie wizy,
o której mowa w art. 61 ust. 3 lub art. 71a ust. 3 ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o cudzoziemcach, je eli przed wydaniem tej wizy był zwolniony
z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę na podstawie art. 87 ust. 1
pkt 2a i 5a – 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Ponadto w art. 87 dodano ust. 4 przewidujący, e do wykonywania pracy
na warunkach określonych ustawą nie są uprawnieni cudzoziemcy, którzy
przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie wizy
jednolitej tranzytowej, wizy wydanej w celu, o którym mowa w art. 28 ust. 1
pkt 1, 9 i 10 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzo-
ziemcach, oraz na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas ozna-
czony udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 53a
ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach.
W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej przewidziano mo liwość
podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na takich samych zasadach jak obywatele pol-
scy przez cudzoziemców, którzy posiadają w Rzeczypospolitej Polskiej wi-
zę, o której mowa w art. 61 ust. 3 lub art. 71a ust. 3 ustawy z dnia 13
czerwca 2003 r. o cudzoziemcach, je eli przed wydaniem tej wizy byli
uprawnieni do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej na
63
podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. c. Powy sza regulacja umo liwi cudzo-
ziemcom będącym przedsiębiorcami prowadzącymi działalność na pod-
stawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy o swobodzie działalności gospodar-
czej na kontynuację swojej działalności w okresie oczekiwania na wydanie
kolejnego zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony.
Zmiany w ustawie o opłacie skarbowej polegają na wskazaniu w części III
załącznika do ustawy dodatkowej podstawy do pobierania opłaty skarbo-
wej, tj. za wydanie cudzoziemcowi zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony na podstawie projektowanego art. 53a ust. 2 pkt 1 – 3 ustawy
o cudzoziemcach, tzn. gdy przebywa w Polsce nielegalnie, co nie będzie
dotyczyło cudzoziemców, którzy są prawdopodobnie ofiarami handlu
lud mi. Dotychczas w takiej sytuacji były wydawane wizy w szczególnym
trybie przewidzianym w art. 33 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach. Wizy te
wydawał Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców i nie podlegały one opła-
cie skarbowej. Opłata skarbowa była pobierana za wydanie decyzji
w sprawie odmowy wydania wizy oraz decyzji w sprawie uniewa nienia
wizy. Natomiast samo wydanie wizy nie podlegało takiej opłacie, gdy jest
to czynność polegająca na zamieszczeniu naklejki wypełnionej wizowej
w dokumencie podró y cudzoziemca, a nie decyzja administracyjna w ro-
zumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wprowadzono równie zwolnienie z opłaty skarbowej za zezwolenie na
zamieszkanie na czas oznaczony udzielone cudzoziemcowi będącemu
ofiarą handlu lud mi, który podjął współpracę z organami ścigania (art. 53
ust. 1 pkt 15 ustawy o cudzoziemcach).
Ponadto przewidziano obni enie wysokości opłaty skarbowej za wydanie
wizy na granicy z 305 zł na równowartość 60 euro, tj. około 216 zł, według
kursu tej waluty z grudnia 2007 r. (3,6 zł), w przypadku wiz grupowych po-
większoną o równowartość 1 euro na jedną osobę. Podwy szeniu uległa
natomiast opłata skarbowa za przedłu enie wizy pobytowej jednolitej z 206
zł na równowartość 60 euro, tj. około 216 zł, według kursu tej waluty
z grudnia 2007 r. (3,6 zł). Powy sze zmiany mają na celu dostosowanie
wysokości opłaty pobieranej za wizy do wymogów przewidzianych w tym
zakresie przez przepisy wspólnotowe (załącznik nr 12 do Wspólnych In-
64
strukcji Konsularnych dla misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych
dotyczących wiz).
Ustalenie stawek opłaty skarbowej za wydanie wizy na granicy oraz za
przedłu enie wizy jako równowartości kwoty w euro uwzględnia uregulo-
wania przewidziane w decyzji Rady nr 2006/440/WE z dnia 1 czerwca
2006 r. zmieniającej załącznik nr 12 Wspólnych Instrukcji Konsularnych
i załącznik 14a Wspólnego Podręcznika w sprawie pobieranych opłat od-
powiadających kosztom administracyjnym rozpatrywania wniosków wizo-
wych (Dz. Urz. UE L 175 z 29.06.2006, str. 77). Ustalony w przepisach
projektowanej ustawy sposób przeliczania euro na złote przewiduje, e
przeliczenia dokonuje się według średniego kursu ogłoszonego przez Na-
rodowy Bank Polski dla tej waluty w ostatnim dniu roboczym poprzedzają-
cym dzień zło enia wniosku o wydanie wizy lub wniosku o przedłu enie
wizy. Wskazany sposób przeliczania euro na złote uwzględnia określone
odrębnymi przepisami zasady wyliczania i ogłaszania średniego kursu eu-
ro przez Narodowy Bank Polski oraz wynikający z przepisów o opłacie
skarbowej obowiązek uiszczenia tej opłaty z chwilą zło enia wniosku.
Wprowadzono tak e zwolnienia z opłaty za wydanie wiz na granicy, prze-
widziane w załączniku nr 12 do Wspólnych Instrukcji Konsularnych dla mi-
sji dyplomatycznych i urzędów konsularnych dotyczących wiz.
Wykreślono natomiast z załącznika do ustawy opłatę skarbową od wiz po-
bytowych wydawanych przez wojewodę małoletniemu cudzoziemcowi
urodzonemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Powy sze jest kon-
sekwencją uchylenia art. 34 w ustawie o cudzoziemcach, który przewidy-
wał wydawanie małoletniemu cudzoziemcowi urodzonemu w Polsce wizy
pobytowej, która była objęta opłatą skarbową. Po uchyleniu przepisu
przewidującego wydawanie ww. wizy usunięto tak e stawkę opłaty skar-
bowej, która była od niej pobierana.
Zmiana w ustawie z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmar-
łych:
Wprowadzana zmiana polega na dodaniu w art. 10 ust. 5a, zawierającego upo-
wa nienie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do określenia,
65
w drodze rozporządzenia, postępowania ze zwłokami cudzoziemców umiesz-
czonych w strze onym ośrodku dla cudzoziemca lub przebywających w aresz-
cie w celu wydalenia. Dotychczas istniała luka prawna w zakresie postępowania
ze zwłokami osób umieszczonych w strze onych ośrodkach lub przebywają-
cych w aresztach w celu wydalenia, która w ten sposób jest likwidowana.
Zmiany w:
– ustawie z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Pol-
skiej,
Wprowadzana zmiana jest bezpośrednio związana z uregulowaniem
w ustawie o cudzoziemcach zasad umo liwiających cudzoziemcom podró-
owanie w ramach małego ruchu granicznego na zasadach określonych
w rozporządzeniu (WE) nr 1931/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającym przepisy dotyczące małego ruchu
granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich
i zmieniającym postanowienia Konwencji z Schengen.
W art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów
Rzeczypospolitej Polskiej uzupełniono kompetencje konsulów poprzez
wskazanie, e będą tak e organem właściwym do wydawania zezwoleń na
przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicznego.
– ustawie z dnia 12 pa dziernika 1990 r. o ochronie granicy państwowej
Zaproponowana zmiana art. 17 ustawy z dnia 12 pa dziernika 1990 r.
o ochronie granicy państwowej, polegająca na dodaniu ust. 2a, ma na celu
stworzenie mo liwości dokonywania przez wojewodów inwestycji w obrębie
przejść granicznych, których zasięg terytorialny obejmuje nieruchomości
oraz infrastrukturę stanowiącą własność spółek prawa handlowego lub
przedsiębiorstw państwowych.
Obowiązki w tym zakresie spoczywają na wojewodzie w oparciu o art. 17
ustawy o ochronie granicy państwowej oraz § 4 rozporządzenia Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2005 r. w sprawie
obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść gra-
nicznych, przejść turystycznych, miejsc przekraczania granicy na szlakach
turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych, ich
66