Rządowy projekt ustawy o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
projekt dotyczy: zasad i trybu postępowania podczas udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie, ocenach oddziaływania na środowisko oraz zasady udziału społeczeństwa w ochronie środowiska oraz powołania Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, którego celem będzie usprawnienie procesu zarządzania środowiskiem. Projekt wprowadza zapis, że przedsięwzięcia mogące znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko oraz na obszary Natura 2000 wymagać będą przeprowadzenia oceny w ramach której określone zostaną: środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne, zabytki, dostępność kopalin, sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko przewidzianych inwestycji oraz zakres monitoringu przedsięwzięcia
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 768
- Data wpłynięcia: 2008-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
- data uchwalenia: 2008-10-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1227
768
13) powierzchni ziemi – rozumie się przez to naturalne ukształ-
towanie terenu, glebę oraz znajdującą się pod nią ziemię do
głęboko ci oddziaływania człowieka, z tym że pojęcie „gle-
ba” oznacza górną warstwę litosfery, złożoną z czę ci mine-
ralnych, materii organicznej, wody, powietrza i organizmów,
obejmującą wierzchnią warstwę gleby i podglebie;
14) przedsięwzięciu – rozumie się przez to zamierzenie budow-
lane lub inną ingerencję w rodowisko polegającą na prze-
kształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu,
w tym również na wydobywaniu kopalin; przedsięwzięcia
powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przed-
sięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne
podmioty;
15) strategicznej ocenie oddziaływania na rodowisko – rozu-
mie się przez to postępowanie w sprawie oceny oddziały-
wania na rodowisko skutków realizacji polityki, strategii,
planu i programu, obejmujące w szczególno ci:
a) uzgodnienie stopnia szczegółowo ci informacji zawar-
tych w prognozie oddziaływania na rodowisko,
b) sporządzenie prognozy oddziaływania na rodowisko,
c) uzyskanie
wymaganych
ustawą opinii,
d) zapewnienie możliwo ci udziału społeczeństwa w po-
stępowaniu;
16) rodowisku – rozumie się przez to ogół elementów przyrod-
niczych, w tym także przekształconych w wyniku działalno-
ci człowieka, a w szczególno ci powierzchnię ziemi, kopa-
liny, wody, powietrze, krajobraz, klimat oraz pozostałe ele-
menty różnorodno ci biologicznej, a także wzajemne od-
działywania między tymi elementami;
17) zanieczyszczeniu – rozumie się przez to emisję, która może
być szkodliwa dla zdrowia ludzi lub stanu rodowiska, może
6
powodować szkodę w dobrach materialnych, może pogar-
szać walory estetyczne rodowiska lub kolidować z innymi,
uzasadnionymi sposobami korzystania ze rodowiska.
Art.
4.
Każdy ma prawo do informacji o rodowisku i jego ochronie na
warunkach okre lonych ustawą.
Art.
5.
Każdy ma prawo uczestniczenia, na warunkach okre lonych
ustawą, w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa.
Art.
6.
Wymogu
uzgodnienia
lub opiniowania nie stosuje się, jeżeli or-
gan prowadzący postępowanie jest jednocze nie organem uzgadniającym lub
opiniującym.
Art. 7. Za opinie i uzgodnienia wła ciwych organów Państwowej In-
spekcji Sanitarnej nie pobiera się opłat, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy
z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2006 r.
Nr 122, poz. 851, z późn. zm.6)).
Dział II
Udostępnianie informacji o rodowisku i jego ochronie
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art.
8.
Organy
administracji
są obowiązane do udostępniania każdemu
informacji o rodowisku i jego ochronie znajdujących się w ich posiadaniu lub
które są dla nich przeznaczone.
Art.
9.
1.
Udostępnieniu, o którym mowa w art. 8, podlegają informa-
cje dotyczące:
1) stanu elementów rodowiska, takich jak: powietrze,
woda, powierzchnia ziemi, kopaliny, klimat, krajobraz
i obszary naturalne, w tym bagna, obszary nadmorskie
i morskie, a także zwierzęta, ro liny i inne elementy bio-
logicznej różnorodno ci, w tym organizmy genetycznie
7
zmodyfikowane, oraz wzajemnych oddziaływań między
tymi elementami;
2) emisji, w tym odpadów promieniotwórczych, a także
zanieczyszczeń, które wpływają lub mogą wpłynąć na
elementy rodowiska, o których mowa w pkt 1;
3)
rodków, takich jak: rodki administracyjne, polityki,
przepisy prawne dotyczące rodowiska i gospodarki
wodnej, plany, programy, porozumienia w sprawie
ochrony rodowiska, oraz działań wpływających lub
mogących wpłynąć na elementy rodowiska, o których
mowa w pkt 1, oraz na emisje i zanieczyszczenia, o któ-
rych mowa w pkt 2, jak również rodków i działań, które
mają na celu ochronę tych elementów;
4) raportów na temat realizacji przepisów dotyczących
ochrony rodowiska;
5) analiz kosztów i korzy ci oraz innych analiz gospodar-
czych i założeń wykorzystanych w ramach rodków
i działań, o których mowa w pkt 3;
6) stanu zdrowia, bezpieczeństwa oraz warunków życia
ludzi, a także obiektów kultury i obiektów budowla-
nych – w zakresie, w jakim oddziałują na nie lub mogą
oddziaływać:
a) stany elementów rodowiska, o których mowa
w pkt 1, lub
b) przez elementy rodowiska, o których mowa
w pkt 1 – emisje i zanieczyszczenia, o których mo-
wa w pkt 2, oraz rodki, o których mowa w pkt 3.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, udostępnia się
w formie ustnej, pisemnej, wizualnej, dźwiękowej, elektronicznej lub innej for-
mie.
8
3. Udostępniając informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2,
organ administracji informuje także, na wniosek podmiotu żądającego informacji,
o miejscu, w którym znajdują się dane na temat metod przeprowadzania pomia-
rów, w tym sposobów poboru i przetwarzania próbek oraz sposobów interpretacji
uzyskanych danych, które posłużyły do wytworzenia udostępnianej informacji, lub
odsyła do stosownych metodyk referencyjnych w tym zakresie.
Art. 10. W organach administracji wyznacza się osoby, które zajmują
się udostępnianiem informacji o rodowisku i jego ochronie.
Art.
11.
Organ
administracji
obowiązany do udostępniania informacji
o rodowisku i jego ochronie, udostępniając informacje przekazane przez osoby
trzecie, wskazuje źródło ich pochodzenia.
Art.
12.
1.
Informacje,
o
których mowa w art. 9 ust. 1, udostępnia się
na pisemny wniosek.
2.
Bez
pisemnego
wniosku
udostępnia się:
1) informację niewymagającą wyszukiwania;
2) w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, innej kata-
strofy naturalnej lub awarii technicznej, o których mowa
w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywio-
łowej (Dz. U. Nr 62, poz. 558, z późn. zm.7)), lub innego
bezpo redniego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub rodo-
wiska, spowodowanego przez działalno ć człowieka lub
przyczyny naturalne – informacje znajdujące się w posia-
daniu organów administracji obowiązanych do udostęp-
niania informacji lub dla nich przeznaczone, umożliwiają-
ce osobom, które mogą ucierpieć w wyniku tego zagroże-
nia, podjęcie działań w celu zapobieżenia lub zminimali-
zowania szkód wynikających z tego zagrożenia.
Art.
13.
Od
podmiotu
żądającego informacji o rodowisku i jego ochro-
nie nie wymaga się wykazania interesu prawnego lub faktycznego.
9
Art.
14.
1.
Organ
administracji
udostępnia informację bez zbędnej
zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania wniosku.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, może zostać przedłużony
do 2 miesięcy ze względu na stopień skomplikowania sprawy. W tym przypadku
przepisy art. 35 § 5 i art. 36 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje
się odpowiednio.
3. Dokumenty, o których dane są zamieszczane w publicznie
dostępnych wykazach, o których mowa w art. 21 ust. 1, udostępnia się w dniu
złożenia wniosku o udostępnienie informacji.
4.
Informacje,
o
których
mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2, udostęp-
nia się w dniu złożenia wniosku o ich udostępnienie.
5.
W
przypadku
odmowy
udostępnienia informacji ust. 1 i 2
stosuje się odpowiednio.
Art.
15.
1.
Udostępnianie informacji o rodowisku i jego ochronie na-
stępuje w sposób i w formie okre lonych we wniosku o udostępnienie, chyba że
rodki techniczne, którymi dysponuje organ administracji obowiązany do udo-
stępniania informacji, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób
i w formie okre lonych we wniosku.
2. Jeżeli informacja o rodowisku i jego ochronie nie może być
udostępniona w sposób lub w formie okre lonych we wniosku, organ admini-
stracji powiadamia pisemnie podmiot żądający informacji w terminie 14 dni od
dnia otrzymania wniosku o przyczynach braku możliwo ci udostępnienia infor-
macji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie infor-
macja może być udostępniona.
3. Jeżeli w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia
podmiot żądający informacji nie złoży wniosku o udostępnienie informacji
w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, organ administracji
wydaje decyzję o odmowie udostępnienia informacji w sposób lub w formie
okre lonych we wniosku.