Rządowy projekt ustawy o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
projekt dotyczy: zasad i trybu postępowania podczas udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie, ocenach oddziaływania na środowisko oraz zasady udziału społeczeństwa w ochronie środowiska oraz powołania Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, którego celem będzie usprawnienie procesu zarządzania środowiskiem. Projekt wprowadza zapis, że przedsięwzięcia mogące znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko oraz na obszary Natura 2000 wymagać będą przeprowadzenia oceny w ramach której określone zostaną: środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne, zabytki, dostępność kopalin, sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko przewidzianych inwestycji oraz zakres monitoringu przedsięwzięcia
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 768
- Data wpłynięcia: 2008-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
- data uchwalenia: 2008-10-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1227
768
6) przeprowadzanie postępowań i wykonywanie innych
zadań, o których mowa w ustawie z dnia 13 kwietnia
2007 r. o zapobieganiu szkodom w rodowisku i ich
naprawie;
7) przekazywanie danych do bazy, o której mowa
w art. 130;
8) współpraca z organami samorządu terytorialnego
w sprawach ocen oddziaływania na rodowisko i ochro-
ny przyrody;
9) współpraca z organizacjami ekologicznymi w sprawach
ocen oddziaływania na rodowisko i ochrony przyrody.
2.
Regionalny
dyrektor
ochrony
rodowiska może zwrócić się
do regionalnej rady ochrony przyrody o wydanie opinii w sprawach z zakresu
ochrony przyrody należących do jego kompetencji.
Rozdział 4
Komisje do spraw ocen oddziaływania na rodowisko
Art. 134. 1. Krajowa Komisja do spraw Ocen Oddziaływania na rodo-
wisko, zwana dalej „Krajową Komisją”, jest organem opiniodawczo-doradczym
Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska w zakresie ocen oddziaływania na
rodowisko.
2.
Przewodniczącego Krajowej Komisji, zastępców przewod-
niczącego, sekretarza i członków Krajowej Komisji, w liczbie od 40 do 60, powo-
łuje i odwołuje Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska spo ród przedstawicieli
nauki, praktyki oraz organizacji ekologicznych.
3.
Do
zadań Krajowej Komisji należy w szczególno ci:
1) wydawanie opinii w sprawach przedłożonych przez
Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska w związku
z jego uprawnieniami wynikającymi z ustawy;
96
2) monitorowanie
funkcjonowania systemu ocen oddziały-
wania na rodowisko oraz przedstawianie opinii i wnio-
sków, w tym dotyczących rozwoju metodologii i progra-
mów szkoleniowych w zakresie ocen oddziaływania na
rodowisko;
3) wydawanie opinii w sprawach projektów aktów praw-
nych dotyczących systemu ocen oddziaływania na ro-
dowisko;
4) współpraca z regionalnymi komisjami do spraw ocen
oddziaływania na rodowisko.
4.
Generalny
Dyrektor
Ochrony
rodowiska może, na wniosek
regionalnego dyrektora ochrony rodowiska, zwrócić się do Krajowej Komisji
o wydanie opinii w sprawach należących do kompetencji regionalnego dyrekto-
ra ochrony rodowiska.
Art. 135. 1. Regionalne komisje do spraw ocen oddziaływania na ro-
dowisko, zwane dalej „regionalnymi komisjami”, są organami opiniodawczo-
-doradczymi regionalnych dyrektorów ochrony rodowiska w zakresie ocen od-
działywania na rodowisko.
2.
Przewodniczącego regionalnej komisji, zastępcę przewod-
niczącego, sekretarza i członków komisji, w liczbie od 20 do 40, powołuje
i odwołuje regionalny dyrektor ochrony rodowiska spo ród przedstawicieli
nauki, praktyki oraz organizacji ekologicznych.
3.
Do
zadań regionalnych komisji należy w szczególno ci:
1) wydawanie opinii w sprawach przedłożonych przez re-
gionalnego dyrektora ochrony rodowiska w związku
z jego uprawnieniami wynikającymi z ustawy;
2) przedstawianie opinii i wniosków dotyczących rozwoju
programów szkoleniowych w zakresie ocen oddziały-
wania na rodowisko;
3) współpraca z Krajową Komisją i innymi regionalnymi
komisjami.
97
4.
Regionalny
dyrektor
ochrony
rodowiska może, na wniosek
starosty, zwrócić się do regionalnej komisji o wydanie opinii w sprawach nale-
żących do kompetencji starosty w zakresie ocen oddziaływania na rodowisko.
Art.
136.
1.
Wydatki
związane z działalno cią Krajowej Komisji i regio-
nalnych komisji są pokrywane z czę ci budżetu państwa, której dysponentem
jest minister wła ciwy do spraw rodowiska.
2.
Obsługę biurową Krajowej Komisji i regionalnych komisji
zapewnia odpowiednio Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska lub regionalny
dyrektor ochrony rodowiska.
Art.
137.
Członkom Krajowej Komisji i regionalnych komisji oraz zapra-
szanym na posiedzenie specjalistom zamieszkałym poza miejscowo cią,
w której odbywa się posiedzenie, i biorącym udział w posiedzeniu przysługują
diety oraz zwrot kosztów podróży i noclegów na zasadach okre lonych w prze-
pisach w sprawie zasad ustalania oraz wysoko ci należno ci przysługujących
pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Art. 138. Minister wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze roz-
porządzenia:
1) szczegółowy sposób funkcjonowania Krajowej Komisji oraz
regionalnych komisji,
2) organizację komisji,
3) tryb
działania komisji
– kierując się potrzebą zapewnienia prawidłowego wypełniania
przez te komisje ich ustawowych zadań.
98
Dział VIII
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przej ciowe i końcowe
Rozdział 1
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 139. W ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony
rodowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.25)) art. 19 otrzymuje
brzmienie:
„Art. 19. W postępowaniu o ustalenie warunków zabudo-
wy i
zagospodarowania terenu dotyczącym
przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziały-
wać na rodowisko, o którym mowa w ustawie
z dnia ... o udziale społeczeństwa w ochronie
rodowiska oraz o ocenach oddziaływania na
rodowisko (Dz. U. Nr ..., poz. ...) oraz w sprawie
ustalenia lokalizacji autostrad oraz dróg ekspre-
sowych, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony
rodowiska przysługują prawa strony w postępo-
waniu administracyjnym i postępowaniu przed
sądem administracyjnym, jeżeli zgłosi swój udział
w postępowaniu.”.
Art. 140. W ustawie z dnia 28 wrze nia 1991 r. o lasach (Dz. U.
z 2005 r. Nr 45, poz. 435, z późn. zm.26)) art. 5a otrzymuje brzmienie:
„Art. 5a. Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska może
powierzyć, w drodze decyzji administracyjnej, dy-
rektorowi regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych
wykonywanie zadań poza terenami jego działania
w zakresie związanym z funkcjonowaniem i ochro-
ną obszarów Natura 2000.”.
99
Art. 141. W ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.27)) w art. 103 w ust. 3
w pkt 1 lit. g otrzymuje brzmienie:
„g) warunków hydrogeologicznych w związku z projekto-
waniem inwestycji mogących zanieczy cić wody pod-
ziemne – w odniesieniu do inwestycji zaliczonych do
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
rodowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia
oceny oddziaływania przedsięwzięcia na rodowisko
wynika z przepisów ustawy z dnia ... o udziale społe-
czeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach od-
działywania na rodowisko (Dz. U. Nr ..., poz. ...);”.
Art. 142.
W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U.
z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.28)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 20 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) opracowanie projektu budowlanego w sposób zgod-
ny z ustaleniami okre lonymi w decyzji o warunkach
zabudowy i zagospodarowania terenu, w decyzji o
rodowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w
art. 73 ust. 1 ustawy z dnia ...
o udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska
oraz o ocenach oddziaływania na rodowisko
(Dz. U. Nr ..., poz. ...), lub w pozwoleniu, o którym
mowa w art. 23 i 23a ustawy z dnia 21 marca 1991 r.
o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i
administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz.
1502, z późn. zm.29)), wymaganiami ustawy, przepi-
sami oraz zasadami wiedzy technicznej;”;
2) w art. 28 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się w postępowaniu
w sprawie pozwolenia na budowę wymagającym