Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje implementację dyrektyw Rady w sprawie ochrony dzikiego ptactwa, ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, usprawnienie zarządzania obszarami Natura 2000 oraz zapewnienie właściwego nadzoru przez organ wydający decyzje dotyczące reglamentowania korzystania z zasobów środowiska
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 767
- Data wpłynięcia: 2008-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1237
767
15
rodzimych i ministra wła ciwego do spraw rodowiska − w stosunku
do gatunków obcych lub objętych ochroną na podstawie prawa Unii
Europejskiej. Takie rozwiązanie znacznie upro ci procedurę, a przede
wszystkim skróci czas oczekiwania na rozstrzygnięcie dotyczące zatrzymanych
w wyniku popełnienia wykroczenia lub przestępstwa ro lin, zwierząt lub
grzybów, ich rozpoznawalnych czę ci oraz produktów pochodnych.
Jednocze nie, wskazano na formę, w jakiej następuje wskazanie podmiotu
uprawnionego do utrzymywania zwierząt, ro lin i grzybów, co do których
orzeczono przepadek (zmiana ust. 2) lub zarządzenia ich odesłania, na koszt
sprawcy, do państwa z którego dokonano ich eksportu (zmiana ust. 3).
Wprowadzono nową regulację (ust. 4) uprawniającą Generalnego Dyrektora
Ochrony rodowiska do zarządzenia w drodze decyzji administracyjnej, na
koszt skazanego, u miercania obcych gatunków zwierząt stanowiących
własno ć sprawcy, co do których orzeczono przepadek w wyniku ukarania za
wykroczenie okre lone w art. 127 lub skazania za przestępstwo okre lone
w art. 128.
W art. 2 projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody i niektórych
innych ustaw zmieniono art. 24 ust. 4 i art. 40 ustawy z dnia 17 maja 1989 r.
– Prawo geodezyjne i kartograficzne, z uwagi na to że ważnym elementem dla
wła ciwej realizacji zadań z zakresu zarządzania obszarami Natura 2000 jest
możliwie łatwy i szeroki dostęp do precyzyjnych i aktualnych referencyjnych
materiałów geodezyjnych i kartograficznych. Dostęp ten był do tej pory
utrudniony dla służb ochrony przyrody, gdyż istniała konieczno ć wnoszenia
opłat za wykorzystanie tych materiałów. Materiały te dla instytucji realizujących
zadania publiczne powinny być dostępne po kosztach sporządzenia kopii
ortofotomapy oraz bazy danych, o której mowa w art. 24 ust. 4 ustawy z dnia
17
maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, z uwagi na ich
finansowanie ze rodków publicznych.
Wobec powyższego, w celu sporządzania planów ochrony, planów zadań
ochronnych, monitoringu i wykonywania kontroli na obszarach Natura 2000,
udostępniane będą dane z państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego Generalnemu Dyrektorowi Ochrony rodowiska, regionalnym
dyrektorom ochrony rodowiska i dyrektorom parków narodowych.
16
W art. 3 i 5 projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody i niektórych
innych ustaw zmieniono: ustawę z dnia 4 wrze nia 1997 r. o działach
administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.) oraz
ustawę z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U.
Nr 169, poz. 1419) w zakresie nadzoru nad Polskim Związkiem Działkowców.
Proponuje się uchylenie art. 38 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych
ogrodach działkowych i w ustawie z dnia 4 wrze nia 1997 r. o działach
administracji rządowej przekazanie tych spraw do działu zajmującego się
budownictwem, gospodarką przestrzenną i mieszkaniową. Powyższe regulacje
wynikają z faktu, że ogrody działkowe są urządzeniami użyteczno ci publicznej,
służące zaspakajaniu wypoczynkowych i rekreacyjnych potrzeb członków
społeczno ci lokalnych, a także dające możliwo ć prowadzenia upraw
ogrodniczych na własne potrzeby. W związku z tym działalno ć rodzinnych
ogrodów działkowych związana jest z kompetencjami ww. działu.
W art. 4 projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody i niektórych
innych ustaw zmieniono ustawę z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i
zagospodarowaniu przestrzennym, przez zrezygnowanie z uzgadniania
z
wojewodami projektów decyzji o warunkach zabudowy na obszarach
chronionych, w przypadku przedsięwzięć, dla których przeprowadzana jest
procedura oceny oddziaływania na rodowisko. W ten sposób uniknie się
podwójnego rozpatrywania spraw - w trakcie uzgadniania na podstawie ustawy
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w trakcie
przeprowadzania procedury oceny oddziaływania na rodowisko. Jednocze nie
wprowadzono przepis mocą którego niewyrażenie stanowiska dotyczącego
uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy w terminie 21 dni uznaje
się za decyzje uzgodnioną. Ponadto, zmieniono art. 53 ust. 4 pkt 10 i dodano
pkt 10a, aby regionalny dyrektor ochrony rodowiska był organem, z którym są
uzgadniane ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego w zakresie zadań
rządowych albo samorządowych, służących realizacji inwestycji celu
publicznego, o których mowa w art. 39 ust. 3 pkt 3 − w odniesieniu do terenów,
przeznaczonych na ten cel w planach miejscowych, które utraciły moc.
W art. 6 projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody i niektórych
innych ustaw wskazano termin do składania przez gminy wniosków o zwrot
17
z budżetu państwa utraconych dochodów z tytułu zwolnień podatkowych,
o których mowa w art. 14 ust. 13 ustawy z dnia 16 października 1991 r.
o ochronie przyrody. Na podstawie art. 14 ust. 13, obowiązującej do 30 kwietnia
2004 r. ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U.
z 2001 r. Nr 99, poz. 1079, z późn. zm.) grunty objęte ochroną cisłą,
czę ciową lub krajobrazową oraz budynki i budowle trwale związane z gruntem,
służące bezpo rednio osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody w parkach
narodowych, były zwolnione z podatków i opłat okre lonych w innych ustawach,
z wyjątkiem podatku le nego oraz podatku rolnego. Natomiast art. 14 ust. 13a,
który został wprowadzony ustawą z dnia 7 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy
o ochronie przyrody (Dz. U. z 2001 r. Nr 3, poz. 21) i obowiązywał do dnia
31 grudnia 2001 r., okre lał, że gminy otrzymują zwrot z budżetu państwa zwrot
utraconych dochodów z tytułu zwolnień podatkowych, o których mowa
w ust. 13. Pomimo, że przedmiotowe przepisy ustawy z dnia 16 października
1991 r. o ochronie przyrody zostały uchylone przez art. 3 ustawy z dnia
14 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego w latach 1999 − 2001 oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr
145, poz. 1623) z dniem 1 stycznia 2002 r., gminy nadal występują o zwrot
utraconych dochodów z tytułu zwolnień podatkowych za 2001 r., powołując się
na ww przepisy. Stanowisko gmin potwierdzają sądy administracyjne. Przepisy
poprzednio obowiązującej ustawy oraz aktualnej ustawy z dnia 16 kwietnia
2004 r. o ochronie przyrody nie okre lają terminu przedawnienia roszczeń
o przyznanie przedmiotowej rekompensaty. W związku z tym niezbędne jest
ustawowe uregulowanie dotyczące wskazania terminu składania wyżej
wymienionych wniosków.
Art.
7
projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody
i niektórych innych ustaw wydłuża termin ustanowienia planów ochrony dla
parków narodowych, rezerwatów przyrody i parków krajobrazowych.
Z obowiązujących przepisów wynika obowiązek sporządzania planów ochrony
dla parków narodowych, rezerwatów przyrody i parków krajobrazowych.
Jednocze nie okre lony został termin ich sporządzenia. W rozumieniu
obowiązującej ustawy, plany ochrony dla wyżej wymienionych form ochrony
przyrody powinny być ustanowione do maja 2009 r. (wynika to z art. 153
18
w związku z art. 154 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody). Z uwagi na
konieczno ć przeprowadzenia dokładnych badań, ustaleń i analiz oraz
uzgodnień z wła ciwymi organami na etapie przygotowywania projektu planu
ochrony, jak również konieczno ci pozyskania na ten cel znacznych rodków
finansowych, żaden z parków narodowych nie posiada ustanowionego planu
ochrony i tylko czę ć rezerwatów przyrody i parków krajobrazowych posiadają
plany ochrony. Tym samym zgodnie z przepisami obowiązującej ustawy,
po okre lonym terminie, w parkach narodowych i rezerwatach przyrody nie
byłoby możliwe prowadzenie zabiegów ochronnych (brak podstawy prawnej).
Dodatkowo należy wziąć pod uwagę wymogi ochrony rodowiska wynikające
z
ustanowienia w granicach wyżej wymienionych form ochrony przyrody
obszarów Natura 2000, co ze względu na konieczno ć przeprowadzenia
stosownych analiz, wydłuża procedurę. Wydłużenie terminu ustanowienia
planów ochrony dla parków narodowych, rezerwatów przyrody i parków
krajobrazowych pozwoli na realizację tego obowiązku, przy dochowaniu
wszelkich warunków wynikających z obowiązującego prawa.
W art. 8 i 9 projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz
niektórych innych ustaw wprowadzono terminy końcowe dla uzyskania
zezwoleń w zakresie przetrzymywania osobników otrzymanych w wyniku
krzyżowania oraz posiadania spreparowanych zwierząt.
Mocą art. 10 projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz
niektórych innych ustaw rezerwaty przyrody utworzone przed dniem wej cia
w życie ustawy staną się rezerwatami przyrody w rozumieniu niniejszej ustawy.
W art. 11 projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych
innych ustaw uregulowana została także kwestia utrzymania w mocy przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 22 ust. 2, 26, 28 ust. 1 obecnie
obowiązującej ustawy.
W związku z równolegle prowadzonymi pracami nad projektem ustawy
o uprawnieniach społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach
oddziaływania na rodowisko, w którym następuje powołanie Generalnej
Dyrekcji Ochrony rodowiska, uwzględniono zmianę kompetencji
poszczególnych organów.
19
Projekt ustawy został przyjęty w dniu 11 czerwca 2008 r. przez Zespół
ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz rodowiska
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz w dniu 25 czerwca
2008 r. przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy jest
zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa
rodowiska. Nie odnotowano zgłoszeń zainteresowania
projektem.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega notyfikacji
zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.