eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje implementację dyrektyw Rady w sprawie ochrony dzikiego ptactwa, ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, usprawnienie zarządzania obszarami Natura 2000 oraz zapewnienie właściwego nadzoru przez organ wydający decyzje dotyczące reglamentowania korzystania z zasobów środowiska

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 767
  • Data wpłynięcia: 2008-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1237

767


20
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1) Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana zmiana ustawy oddziaływać będzie bezpo rednio na:
– służby ochrony przyrody oraz dyrektora urzędu morskiego z uwagi na
zmianę, rozszerzenie lub doprecyzowanie ich kompetencji w zakresie
nadzoru i zarządzania obszarami poddanymi ochronie, w tym przede
wszystkim obszarami Natura 2000 oraz reglamentowania korzystania
z zasobów przyrody,
– sprowadzających i posiadaczy gatunków obcych i niebezpiecznych,
z uwagi na zmianę warunków sprowadzania, utrzymywania, chowu
i hodowli tych zwierząt,
– podmioty korzystające z zezwoleń na odstępstwa od zakazów
wprowadzonych w stosunku do gatunków objętych ochroną prawną,
– administrację samorządową z uwagi na konieczno ć uzgadniania
z
regionalnym dyrektorem ochrony rodowiska ustaleń opracowań
planistycznych mogących oddziaływać na obszar poddany ochronie
prawnej.
Po rednio, zmiana ustawy będzie oddziaływać również na wszystkich
korzystających ze rodowiska i wprowadzających w nim zmiany, z uwagi na
rozszerzenie zakresu uzgadniania instrumentów pod kątem ochrony
przyrody.
2) Konsultacje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody udostępniono na
stronach internetowych Ministerstwa rodowiska oraz przesłano
do konsultacji społecznych do następujących organów i organizacji:
1) Wojewodowie,
2) Marszałkowie województw,
3) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
4) Polska Akademia Nauk – Instytut Ochrony Przyrody w Krakowie,


21
5) Generalna Dyrekcja Lasów Państwowych,
6) Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
7) Państwowa Rada Ochrony Przyrody,
8) Polski Klub Ekologiczny,
9) Liga Ochrony Przyrody,
10) Polskie Towarzystwo przyjaciół „Pro Natura”,
11) Instytut na Rzecz Ekorozwoju,
12) Centrum Prawa Ekologicznego,
13) Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych,
14) Polska Zielona Sieć – Związek Ekologicznych Organizacji
Pozarządowych,
15) Stowarzyszenie Ekologiczno – Kulturalne „Klub Gaja”,
16) Klub
Przyrodników,
17) Polski
Związek Łowiecki,
18) Polski
Związek Wędkarski,
19) Międzynarodowe Centrum Ekologii PAN,
20) Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”,
21) Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków,
22) Północnopodlaskie Towarzystwo Ochrony Ptaków,
23) NSZZ
„Solidarno ć”,
24) OPZZ,
25) Państwowa Rada Ochrony rodowiska,
26) Krajowa Rada Gospodarki Wodnej,
27) Narodowy
Fundusz
Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
28) Sekretariat Zasobów Naturalnych i Ochrony rodowiska NSZZ
„Solidarno ć”,
29) Polska Federacja Hodowców Ptaków Ozdobnych,
30) parki
narodowe,
31) WWF Polska – ul. Wi niowa 38, 02-520 Warszawa,


22
32) Polski
Związek Firm Deweloperskich – Związek Pracodawców,
33) Polskie Towarzystwo Entomologiczne – ul. Dąbrowskiego 159,
60-594 Poznań,
34) Rada Dyrektorów Ogrodów Zoologicznych i Akwariów,
35) Rada Ogrodów Botanicznych,
36) Związek Zawodowy „Budowlani” Sekcja Krajowa Le nictwa i Ochrony
rodowiska,
37)
Krajowa Sekcja Pracowników Parków Narodowych NSZZ
„Solidarno ć”,
38) Związek Le ników Polskich Parków Narodowych ,
39) Niezależny Samorządowy Związek Zawodowy „Solidarno ć 80”.
W ramach konsultacji społecznych uwagi zgłosili: Starosta Kro nieński,
Kampinoski Park Narodowy, Polska Federacja Hodowców Ptaków
Ozdobnych, Państwowa Rada Ochrony Przyrody, Zespół Parków
Krajobrazowych Województwa ląskiego w Katowicach, Dyrekcja
Generalna Lasów Państwowych, Klub Przyrodników, Zarząd Nadmorskiego
Parku Krajobrazowego, Towarzystwo na rzecz Ziemi, Stowarzyszenie
Sadyba, Pieniński Park Narodowy, Roztoczański Park Narodowy,
Regionalna Dyrekcja Lasów we Wrocławiu, Zespół Parków Krajobrazowych
Doliny Dolnej Odry, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego,
Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Wojewoda Zachodniopomorski, Wojewoda
Warmińsko-Mazurski, Gorczański Park Narodowy, Instytut Ochrony
Przyrody PAN, Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki
Wodnej oraz zainteresowani członkowie społeczeństwa.
Zgłoszone uwagi można zasadniczo podzielić na następujące grupy:
1) uwagi redakcyjne i formalno-prawne,
2) uwagi
mieszczące się w zakresie przepisów zmienianych w projekcie
ustawy,
3)
uwagi wybiegające poza zakres zmian w projekcie ustawy.
W projekcie została uwzględniona większo ć uwag o charakterze
redakcyjnym i legislacyjno-prawnym. Przyjęto również czę ć uwag


23
merytorycznych, które mie ciły się w zakresie przepisów zmienianych
w projekcie ustawy. Natomiast pozostałe uwagi mogą zostać uwzględnione
w toku prac legislacyjnych nad projektem nowej ustawy – Prawo ochrony
przyrody.
Uwzględniając uwagi wniesione w wyniku konsultacji społecznych
znacząco doprecyzowano przepisy projektu ustawy tak, aby odpowiadały
celom ochrony przyrody.
Projekt ustawy został przyjęty, w dniu 11 czerwca 2008 r., przez Zespół
ds.
Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz
rodowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz,
w dniu 25 czerwca 2008 r., przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
4) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Zasadnicze skutki dla budżetu państwa będzie powodować dalsze
wdrażanie sieci Natura 2000. Zadania w tym zakresie są obligatoryjne,
gdyż wynikają z wymogów Dyrektywy Ptasiej i Dyrektywy Siedliskowej.
Największe koszty związane będą z planowaniem ochrony obszarów
włączonych do sieci oraz sprawowaniem nadzoru nad nimi. Zgodnie
z projektem ustawy o ochronie przyrody oraz o zmianie innych ustaw plany
ochrony lub plany zadań powinny być sporządzane w terminie 6 lat od daty
wyznaczenia tych obszarów. Oznacza to, że w odniesieniu do obszarów
specjalnej ochrony ptaków prace te powinny skończyć się w 2009 r.
W latach 2007-2013 finansowanie sporządzania planów ochrony, w tym
planów ochrony obszarów Natura 2000 możliwe jest ze rodków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeznaczonych na
realizację V Osi Programu Operacyjnego Infrastruktura i rodowisko. Nadal
sporządzanie planów ochrony obszarów Natura 2000 odbywać się będzie
ze rodków wojewódzkich funduszy ochrony rodowiska oraz rodków
budżetowych pozostających w
dyspozycji zarządzających obszarami
Natura 2000.
Przygotowanie planu ochrony dla obszaru Natura 2000, obecnie w naszym
kraju wynosi rednio 200 000 złotych / obszar Natura 2000. W chwili


24
obecnej 313 obszarów Natura 2000 jest uzgodnionych z Komisją
Europejską – 124 obszary wyznaczone na podstawie Dyrektywy Ptasiej
i 189 obszarów wyznaczonych na podstawie Dyrektywy Siedliskowej.
Oznacza to, że na przygotowanie planów ochrony należałoby wydatkować
kwotę ok. 62,6 mln zł. Natomiast bazując na do wiadczeniach projektu TF
2004 PL2004/IB/EN-03) można oszacować, że opracowanie planu zadań
ochronnych wraz z procesem uzgodnienia zakresu tego planu wyniesie
rednio 100 000 zł / obszar Natura 2000. A więc przygotowanie planów
zadań dla wszystkich obszarów Natura 2000 kosztowałoby ok. 31,3 mln zł,
czyli dwukrotnie mniej w porównaniu z planami ochrony.
Proponowana zmiana ustawy o ochronie przyrody przewidująca, że plany
ochrony tworzy się w wyjątkowych przypadkach, a podstawowym
narzędziem planowania ochrony obszarów Natura 2000 są plany zadań
ochronnych, w znacznym stopniu obniża koszty związane z zaplanowaniem
zarządzania na obszarach Natura 2000 do kwoty ok. 36 mln zł.
Dla sektora finansów publicznych będzie to oszczędno ć około 30 mln zł.
Zmiana przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. − Prawo geodezyjne
i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm.) niesie za
sobą koszty dla budżetu państwa, które można szacować na poziomie
ok. 1150 tys. złotych jako utracone wpływy Funduszu Gospodarowania
Zasobem Geodezyjnym i
Kartograficznym wskutek udostępniania jego
zasobów po kosztach reprodukcji służbom ochrony przyrody. Powyższa
kwota wyliczona została na podstawie rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysoko ci opłat za
czynno ci geodezyjne i kartograficzne oraz udzielania informacji, a także za
wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37,
poz. 333). Wyliczenia dokonano biorąc pod uwagę powierzchnię lądową
obszarów Natura 2000 przekazanych do Komisji Europejskiej (poza
obszarami le nymi), co stanowi 8,55 % powierzchni lądowej kraju oraz
przewidywany proces aktualizacji tych materiałów co 10 lat. Uwzględniając

1) Projekt TF 2004 PL2004/IB/EN-03 „Opracowanie planów renaturyzacji siedlisk przyrodniczych i siedlisk
gatunków ro lin i zwierząt na obszarach Natura 2000 oraz planów zarządzania dla wybranych
gatunków objętych Dyrektywą Ptasią i Dyrektywą Siedliskową”.

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: