eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących eksportu towarów, magazynów konsygnacyjnych, zwrotu podatku VAT na rzecz osób, które były wspólnikami spółek w chwili ich rozwiązania, powstania obowiązku podatkowego, powstania obowiązku podatkowego w przypadku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego, powstania obowiązku podatkowego wprzypadku przemieszczenia towaru ze składu konsygnacyjnego na terytorium innego państwa członkowskiego, podstawy opodatkowania dostawy niektórych towarów, składania deklaracji podatkowych, w przypadku objęcia towarów procedurą uproszczoną, opodatkowania importu towarów, dokumentacji podatkowej, przemieszczania towarów do magazynów konsygnacyjnych, zabezpieczenia należności podatkowych, korekty należności podatkowych, oraz zwolnienia z obowiązku podatkowego i innych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 697
  • Data wpłynięcia: 2008-04-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320

697


doprecyzowania i uniknięcia wątpliwości w interpretowaniu ww. przepisu art. 19 ust. 9, w świetle
zrównania niniejszą ustawą ustanowienia tego prawa z dostawą towarów. Opłaty z tytułu dostawy
towaru dokonanej w okresie, w którym towar ten nie podlegał opodatkowaniu (a więc przed dniem
1 maja 2004 r.), wnoszone po wejściu w życie niniejszej ustawy nie powinny również podlegać
opodatkowaniu.

Proponuje się aby przepisy projektowanej ustawy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. Przepisy
skracające terminy zwrotu podatku nie spowodują zatem negatywnych konsekwencji w budżecie
państwa na 2008 rok





13


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Skutki budżetowe

Skutki
budżetowe związane z wejściem w życie projektowanej ustawy są trudne do
jednoznacznego określenia. Niektóre z proponowanych zmian mają charakter techniczny i
doprecyzowujący i nie będą pociągały za sobą skutków ekonomicznych. Natomiast wśród zmian
o charakterze merytorycznym oszacowanie skutków jest o tyle trudne, że w wielu przypadkach
brak jest danych umożliwiających dokonanie takich kalkulacji. Należy bowiem zaznaczyć, iż
sprawozdawczość, zarówno statystyczna jak i fiskalna, w podatku od towarów i usług ze względu
na specyfikę tego podatku, jest niewystarczająca do takich celów. Niezależnie od powyższego
możliwe jest określenie kierunku skutków poszczególnych zmian i ich istotność.


Zmiany, które skutkować będą ubytkiem dochodów dla budżetu państwa wynikają z
następujących tytułów:

– likwidacja 30% sankcji na poziomie ok. 36 mln zł,

zmiany zasad opodatkowania wieczystego użytkowania gruntów na poziomie ok. 120- 250
mln zł.


Ponadto efektem części zmian będzie przesunięcie dochodów w czasie, co spowoduje
zmniejszenie dochodów w pierwszym roku funkcjonowania nowych przepisów. Takie skutki będą
powodować zmiany dotyczące m.in.: wprowadzenia możliwości otrzymania zwrotu, w przypadku
gdy podatnik w danym okresie nie wykonał czynności opodatkowanych. Wartościowe
oszacowanie takiego przesunięcia było możliwe tylko w przypadku wprowadzenia możliwości
rozliczania podatku należnego z tytułu importu w deklaracji VAT. Spowoduje to przesunięcie
dochodów o ok. 300 mln zł.

Oszacowanie wprowadzenia pozostałych zmian, w szczególności umożliwienia rozliczania się w
podatku od towarów i usług kwartalnie wszystkim podatnikom jest utrudnione, z uwagi na
fakultatywność rozwiązań, co oznacza, że to sami podatnicy dokonają wyboru, czy korzystać z
tych nowych rozwiązań. W przypadku rozliczeń kwartalnych proponuje się jednak
wprowadzenie zaliczkowych płatności, co powinno minimalizować ewentualne negatywne
skutki budżetowe, wynikające z przesunięcia wpływów.

Zmiana zasad refundacji z tytułu zakupu kas fiskalnych, z punktu widzenia skutków
budżetowych, jest neutralna, gdyż ujemne skutki wynikające z podniesienia limitu procentowego
tej refundacji z 50% ceny kasy do 90% zostaną zrekompensowane obniżeniem limitu zwracanej
kwoty z 2.500 tys. zł do 700 zł.
14



Likwidacja kaucji gwarancyjnej również nie powinna nieść ze sobą negatywnych skutków
budżetowych, gdyż wprowadzany jest obowiązek składania zabezpieczeń.

W przypadku natomiast zmian o charakterze technicznym i doprecyzowującym brzmienie
przepisów, ich wprowadzenie nie spowoduje skutków budżetowych.


Do zmian, które spowodują zwiększenie dochodów budżetu państwa z tytułu VAT, należą m.in.
zmiany związane z ujednoliceniem zasad powstania obowiązku podatkowego, które spowodują
przyspieszenie wpływów budżetowych i wzrost wpływów w pierwszym roku funkcjonowania
nowych przepisów. Skutki z tego tytułu są bardzo trudne do wyliczenia. Szacuje się, że
ujednolicenie zasad powstania obowiązku podatkowego może zwiększyć jednorazowo dochody
z VAT o ok. 1 300 mln zł.

Wpływ regulacji na rynek pracy


Projektowana ustawa nie spowoduje co do zasady skutków mających wpływ na rynek pracy,
będzie miała jednak pośredni wpływ na rynek pracy przez uproszczenie rozliczeń podatkowych.

Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki

Projektowana ustawa w zakresie proponowanego wprowadzenia instytucji magazynów
konsygnacyjnych (składy typu „call-off stock”) i umożliwienia rozliczania podatku z tytułu
importu towarów w niektórych procedurach uproszczonych w deklaracji VAT wpływa na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, zmniejszając koszty rozliczenia w
podatku od towarów i usług w tych obszarach.
W pozostałym zakresie projektowane zmiany nie wpływają na konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną gospodarki i przedsiębiorczość.

Wpływ na rozwój regionów


Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rozwój regionów.

Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

15

Warszawa, 25 czerwca 2008 r.


BAS – WAEM – 1200/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Marian Tomasz Goliński)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1.

Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami). Zmiana dotyczy
szeregu artykułów tej ustawy, w tym dotyczących eksportu towarów,
magazynów konsygnacyjnych, zwrotu podatku VAT na rzecz osób, które były
wspólnikami spółek w chwili ich rozwiązania, powstania obowiązku
podatkowego, powstania obowiązku podatkowego w przypadku ustanowienia
prawa użytkowania wieczystego, powstania obowiązku podatkowego w
przypadku przemieszczenia towaru ze składu konsygnacyjnego na terytorium
innego państwa członkowskiego, podstawy opodatkowania dostawy niektórych
towarów, składania deklaracji podatkowych, w przypadku objęcia towarów
procedurą uproszczoną, opodatkowania importu towarów, dokumentacji
podatkowej, przemieszczania towarów do magazynów konsygnacyjnych,
zabezpieczenia należności podatkowych, korekty należności podatkowych, oraz
zwolnienia z obowiązku podatkowego.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie
unijnym zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1, ze zmianami; dalej: dyrektywa
2006/112).

3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z postanowieniami dyrektywy 2006/112.

4. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski



Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, podatek VAT

2
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: