eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: uproszczenia oraz przyśpieszenia prac związanych z przygotowaniem inwestycji drogowych. Proponuje się m.in. zwiększenie odszkodowania za przejęte nieruchomości

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 671
  • Data wpłynięcia: 2008-06-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 154, poz. 958

671

2) wojewoda na terenie znajdującym się poza obsza-
rem Natura 2000.”.

Art. 5. 1. Ilekroć w przepisach odrębnych ustaw jest mowa o decyzji
o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyzji o ustaleniu lokali-
zacji inwestycji celu publicznego, decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej,
decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi, rozumie się przez to także decyzję o zezwo-
leniu na realizację inwestycji drogowej.
2. Ilekroć w przepisach odrębnych ustaw jest mowa o pozwole-
niu na budowę, rozumie się przez to także decyzję o zezwoleniu na realizację
inwestycji drogowej.

Art. 6. 1. Do spraw wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną
do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe,
z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Dla przedsięwzięć drogowych, dla których przed dniem wej-
ścia w życie niniejszej ustawy została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji
drogi, stosuje się przepisy dotychczasowe, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W postępowaniu dotyczącym ustalania wysokości i wypłaty
odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne stosuje się
przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą.

Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



1) Niniejszą ustawą zmienia się następujące ustawy: ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne
i górnicze, ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, ustawę z dnia
16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 217, poz. 2124, z 2005 r. Nr 113,
poz. 954 i Nr 267, poz. 2251, z 2006 r. Nr 220, poz. 1601 oraz z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 112,
poz. 767.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217
oraz z 2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr 99, poz. 665, Nr 127, poz. 880, Nr 191, poz. 1373 i Nr 247,
poz. 1844.
25

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652,
z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 203, poz. 1683, z 2006 r.
Nr 220, poz. 1600 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2255,
z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 64, poz. 427, Nr 75,
poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 231, poz. 1704.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2782,
z 2005 r. Nr 130, poz. 1087, Nr 169, poz. 1420 i Nr 175, poz. 1459, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 220,
poz. 1600 i 1601, z 2007 r. Nr 69, poz. 468 i Nr 173, poz. 1218 oraz z 2008 r. Nr 59, poz. 1369.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 157, poz. 1315,
Nr 167, poz. 1399 i Nr 175, poz. 1460 i 1462, z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 i Nr 245, poz. 1775 oraz
z 2007 r. Nr 59, poz. 405, Nr 64, poz. 427 i Nr 181, poz. 1286.
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 133, poz. 934,
Nr 170, poz. 1217, Nr 190 , poz. 1399 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125 i Nr 82,
poz. 556.
9) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087
oraz z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 176, poz. 1238 i Nr 181, poz. 1286.





06/20-kt
26
U Z A S A D N I E N I E
Głównym celem przedmiotowego projektu ustawy jest wprowadzenie do
systemu prawnego rozwiązań, które pozwolą na uproszczenie oraz
przyspieszenie prac związanych z przygotowaniem inwestycji drogowych.
Przyspieszenie rozwoju sieci dróg publicznych jest warunkiem nadrobienia
zaległości w tym zakresie występujących między Polską a większością krajów
europejskich oraz podstawą do długotrwałego rozwoju ekonomicznego
i cywilizacyjnego kraju. W chwili obecnej dostępność komunikacyjna Polski
kształtuje się na poziomie 75 % średniej dla UE-27. Złemu stanowi
infrastruktury drogowej towarzyszy bardzo szybki wzrost liczby samochodów.
W latach 1990-2005 liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła
o 134 %, a samochodów ciężarowych o 129 %. redni dobowy ruch na drogach
krajowych w Polsce w roku 2005 wyniósł 8.224 pojazdów/dobę i był większy
o ok. 18 % w porównaniu z rokiem 2000. Zgodnie z obecnymi prognozami
w następnych latach ruch ten będzie się w dalszym ciągu zwiększał. Przewiduje
się, że w stosunku do roku 2005 ruch ten wzrośnie odpowiednio: w roku 2010
o 24 %, w roku 2020 o 122 %, a w roku 2030 o 157 %. Zatem w interesie Polski
jest jak najszybsze stworzenie sprawnych połączeń transportowych za pomocą
nowoczesnej sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg innych kategorii.
Ponadto konieczność uproszczenia procedur, których konsekwencją będzie
przyspieszenie procesu przygotowania inwestycji, związana jest również
z przyznaniem Polsce i Ukrainie prawa organizowania Mistrzostw Europy
w Piłce Nożnej EURO 2012 oraz koniecznością zapewnienia sprawnej realizacji
projektów zapisanych w przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 25 września
2007 r. Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012. Podstawą
konstrukcji rządowego programu inwestycji drogowych są Programy
Operacyjne, służące absorpcji środków unijnych w obecnej perspektywie
finansowej. Dlatego też, Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012
jest
ściśle skorelowany z planami realizacji inwestycji drogowych
umieszczonych w wykazach załączonych do Programu Operacyjnego
Infrastruktura i rodowisko oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski
Wschodniej. Ponadto w powołanym Programie zaproponowano także
przyspieszenie terminów realizacji zadań, które uznano za kluczowe pod kątem
budowy sieci dróg w związku z organizacją EURO 2012. Do zadań tych należą
odcinki dróg łączące miasta, w których mają odbyć się mecze Mistrzostw
Europy, oraz odcinki przygraniczne. Łączna wartość przyspieszanych zadań
EURO 2012 wynosi 26 785 347 tys. zł. Zatem zapewnienie sprawnej i jak
najszybszej realizacji projektów drogowych wymaga dokonania zmian w kilku
obecnie obowiązujących aktach prawnych. Z tego też powodu przedmiotowy
projekt ustawy oprócz zmian w ustawie o szczególnych zasadach
przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych zakłada także
dokonanie zmian w innych ustawach, m.in. w: ustawie – Prawo geologiczne
i górnicze, ustawie – Prawo ochrony środowiska czy ustawie o ochronie
przyrody.
Konieczność zmiany dotychczasowych przepisów wynika również z faktu, że
Komisja Europejska zidentyfikowała w polskim prawodawstwie problemy
z transpozycją przepisów dyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca
1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia
publiczne i prywatne na środowisko naturalne, zmienionej dyrektywą Rady
97/11/WE z dnia 3 marca 1997 r. oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego
i Rady 2003/35/WE z dnia 26 maja 2003 r. przewidującą udział społeczeństwa
w odniesieniu do sporządzania niektórych planów i programów w zakresie
środowiska. Zarzuty podniesione przez Komisję Europejską dotyczą
w szczególności transpozycji pojęcia „zezwolenia na inwestycję”.
W obecnym systemie decyzjami, które „zezwalają” inwestorowi na realizację
przedsięwzięcia w zakresie dróg publicznych są: decyzja o ustaleniu lokalizacji
drogi i decyzja o pozwoleniu na budowę. W ocenie Komisji znamiona
„zezwolenia na inwestycję”, o którym mówi powołana dyrektywa, ma decyzja
o
pozwoleniu na budowę, a zatem postępowanie w przedmiocie oceny
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko powinno zostać przeprowadzone
dopiero przed wydaniem tej decyzji. Natomiast od lipca 2005 r. postępowanie
w przedmiocie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, kończące
się wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację
przedsięwzięcia, przeprowadzane jest przed złożeniem wniosku o wydanie
decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi. Z tego też powodu w ocenie Komisji,
2
w odniesieniu do inwestycji drogowych, postępowanie to jest przeprowadzane
zbyt wcześnie. Zdaniem Komisji postępowanie to powinno zostać
przeprowadzone przed wydaniem pozwolenia na budowę, stanowiącego część
„zezwolenia na inwestycję”.
Jednocześnie należy w tym miejscu podnieść, że w rozumieniu dyrektywy
„zezwolenie na inwestycję” jest decyzją właściwej władzy lub władz, na
podstawie której wykonawca otrzymuje prawo do wykonania przedsięwzięcia,
a zatem w polskim systemie prawnym „zezwolenie na inwestycję” musi mieć
formę decyzji administracyjnej.
Rozwiązaniem opisanej wyżej sytuacji jest zaproponowane w art. 1 pkt 2
projektu uchylenie w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania
i
realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych rozdziału drugiego
– „lokalizacja dróg” i zastąpienie go rozdziałem 2a regulującym cały proces
postępowania poprzedzającego rozpoczęcie robót budowlanych. W praktyce
oznacza to zintegrowanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi z decyzją
o pozwoleniu na budowę, czego konsekwencją będzie wydawanie jednej
decyzji administracyjnej spełniającej określone w dyrektywie wymagania dla
„zezwolenia na inwestycję”. Decyzja ta otrzyma nazwę decyzji o zezwoleniu na
realizację inwestycji drogowej. Wniosek o wydanie tej decyzji, analogicznie jak
w przepisach dotychczasowych, będzie składał właściwy zarządca drogi
odpowiednio do wojewody w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich
albo starosty w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych (art. 1 pkt 3
projektu). Analogicznie jak w przepisach dotychczasowych decyzja ta będzie
wydawana w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez właściwego
zarządcę drogi. Przed złożeniem wniosku zarządca drogi jest zobligowany do
uzyskania opinii właściwych miejscowo zarządu województwa, zarządu powiatu
oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Jedynie w wyjątkowej sytuacji, gdy
opinia taka nie zostanie wydana w terminie 14 dni od dnia zwrócenia się o jej
wyrażenie – wniosek może być złożony właściwemu organowi. W takiej sytuacji
przyjęto w ustawie domniemanie, że organy samorządu terytorialnego nie mają
żadnych zastrzeżeń do składanego wniosku i w pełni akceptują jego założenia.
Nowym rozwiązaniem w tym zakresie jest natomiast jednoznaczne
uregulowanie kwestii właściwości organu do wydania decyzji o zezwoleniu na
3
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: