Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: uproszczenia oraz przyśpieszenia prac związanych z przygotowaniem inwestycji drogowych. Proponuje się m.in. zwiększenie odszkodowania za przejęte nieruchomości
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 671
- Data wpłynięcia: 2008-06-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 154, poz. 958
671
nowym inwestycjom poprawie ulegnie stan bezpieczeństwa ruchu
drogowego, zmniejszy się zanieczyszczenie powietrza, jako wynik wzrostu
płynności ruchu.
06/21-kt
19
Projekt
ROZPORZ DZENIE
Ministra Infrastruktury)
z dnia .................................................. 2008 r.
w sprawie dokumentacji niezbędnej do utworzenia obszaru ograniczonego
użytkowania dla drogi krajowej
Na podstawie art. 135 ust. 5a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres i formę dokumentacji niezbędnej do utworzenia obszaru ograniczonego
użytkowania dla drogi krajowej w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o
drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.));
2) sposoby ograniczenia użytkowania terenu w obszarach ograniczonego
użytkowania;
3) rodzaje rekompensaty dla właścicieli nieruchomości położonych w obszarach
ograniczonego użytkowania.
§ 2.1. Dokumentacje do utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania sporządza się
w formie tekstowej i graficznej.
2. Część tekstowa opracowania zawiera:
a) opis lokalizacji drogi;
b) opis zagospodarowania przestrzennego terenów przyległych do drogi;
c) rodzaj i skalę negatywnego oddziaływania, które powoduje konieczność
utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania;
d) wskazanie na możliwość zastosowania lub brak możliwości zastosowania
środków technicznych, technologicznych i organizacyjnych minimalizujących
negatywne oddziaływanie drogi na środowisko;
e) opis funkcji terenów objętych negatywnym oddziaływaniem, określony na
podstawie dokumentów planistycznych;
f) propozycje ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań
technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich na
terenie objętym negatywnym oddziaływaniem;
g) analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym
utworzeniem obszaru ograniczonego użytkowania;
h) nazwisko osoby lub osób sporządzających dokumentację;
i) źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia dokumentacji.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – łączność na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działalności Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136, Nr 192,
poz. 1381 oraz z 2008 r. Nr 54, poz. 326.
3. Część graficzna opracowania zawiera poświadczoną przez właściwy organ kopię
mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren z zaznaczonym:
1) przebiegiem granic pasa drogowego;
2) przebiegiem granic obszaru ograniczonego użytkowania;
3) klasyfikacją działek objętych różnymi ograniczeniami w zakresie
przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów
budowlanych i sposobów korzystania z nich.
4. Do dokumentacji dołącza się także:
1) wypisy z ewidencji gruntów dla wszystkich działek znajdujących się
w granicach obszaru ograniczonego użytkowania;
2) wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
§ 3. Za sposoby ograniczenia użytkowania terenu w obszarach ograniczonego
użytkowania uznaje się w szczególności:
1) zmianę kwalifikacji terenów zabudowanych na niezabudowane, połączoną
z wykupem nieruchomości;
2) zmianę funkcji obiektów budowanych, w tym przeznaczenie na cele
niemieszkalne;
3) wprowadzenie zakazu lokalizowania zabudowy przeznaczonej na stały pobyt
ludzi oraz stały lub czasowy pobyt dzieci i młodzieży;
4) wyłączenie gruntów rolnych z produkcji.
§ 4. 1. W przypadku:
1) złożenia pisemnego wniosku właścicieli nieruchomości, oraz
2) stwierdzenia, że stan środowiska, pomimo wykazanych przekroczeń
określonych standardów, nie będzie wpływał znacząco na zdrowie ludzi,
- dopuszcza się pozostawienie zabudowy mieszkaniowej w obszarach
ograniczonego użytkowania, po zapewnieniu rekompensaty.
2. Za rodzaje rekompensaty dla właścicieli nieruchomości położonych
w obszarach ograniczonego użytkowania uznaje się w szczególności:
1) wypłatę jednorazowych odszkodowań dla właścicieli nieruchomości;
2) montaż stolarki okiennej o podwyższonej izolacyjności akustycznej w celu
zachowania właściwego klimatu akustycznego wewnątrz pomieszczeń
przeznaczonych na stały pobyt ludzi, stały lub czasowy pobyt dzieci
i młodzieży;
3) realizację ekranów akustycznych na elewacjach obiektów budowlanych
przeznaczonych na stały pobyt ludzi, stały lub czasowy pobyt dzieci
i młodzieży.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu
MINISTER RODOWISKA
2
UZASADNIENIE
Rozwiązania zaproponowane w przedmiotowym projekcie mają na celu
doprecyzowanie kwestii sposobu tworzenia obszarów ograniczonego użytkowania.
W chwili obecnej przepisy w tym zakresie są bardzo ogólne, w szczególności
nie jest znany zakres dokumentacji, jaką należy załączyć do wniosku o utworzenie
obszaru ograniczonego użytkowania.
Zgodnie z art. 135 ust. 5 ustawy – Prawo ochrony środowiska, obszar
ograniczonego użytkowania tworzy się na podstawie analizy porealizacyjnej. Jednakże
zakres analizy porealizacyjnej nie jest w obecnym stanie prawnym uregulowany i
wynika z zapisów decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub decyzji o
pozwoleniu na budowę. Zazwyczaj w ww. decyzjach określa się jedynie zakres
pomiarów i obserwacji, jakie powinny być przeprowadzone w ramach analizy
porealizacyjnej – nigdy zaś organ nie określa sposobu prezentacji wyników (nie jest
zresztą do tego zobligowany na mocy obowiązujących przepisów).
Kwestia utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wiąże się natomiast z
roszczeniami odszkodowawczymi osób, których nieruchomości zostają objęte
obszarem ograniczonego użytkowania, jak również koniecznością dokonywania
wykupów nieruchomości. W związku z powyższym, dokumentacja przygotowywana
na potrzeby utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania powinna być bardzo
szczegółowa. Ponadto dokumentacja ta musi być przygotowywana zgodnie z
jednolitymi standardami.
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż istnieje potrzeba określenia tych
standardów w drodze rozporządzenia.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji.
Zaproponowane zmiany mają na celu doprecyzowanie przepisów dotyczących
tworzenia obszarów ograniczonego użytkowania w związku z zaistnieniem obowiązku
tworzenia takich obszarów dla dróg krajowych od dnia 1 lipca 2007 r.
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i inni zarządzający drogami.
3. Wpływ aktu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Brak wpływu
4. Wpływ aktu na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Brak wpływu
5. Wpływ akt na rynek pracy.
Brak wpływu
6. Wpływ aktu na sytuację i rozwój regionalny.
Brak wpływu
7. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Projekt dotyczy tylko obowiązków organów administracji publicznej i nie wymaga
przeprowadzenia konsultacji społecznych.
06/23rch
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
671
› Pobierz plik