Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
przeznaczonych na realizację projektów infrastrukturalnych, w tym współfinansowanych
środkami z funduszy UE. Podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej długu będą generować
miasta na prawach powiatu oraz gminy.
Dominującym instrumentem w finansowaniu potrzeb pożyczkowych JST pozostaną kredyty
pozyskiwane z banków komercyjnych na rynku krajowym. Rosnąć będzie zadłużenie z tytułu
obligacji komunalnych, w szczególności emitowanych przez duże jednostki. Przewiduje się
dalszy wrost roli zadłużenia zagranicznego, tak z tytułu obligacji emitowanych na rynkach
międzynarodowych, jak i kredytów z miedzynarodowych instytucji finansowych.
Obowiązująca od początku 2011 r. reguła zrównoważonego budżetu bieżącego JST będzie
miała wpływ na skalę zaciągania nowych zobowiązań. Zaciąganie zobowiązań przez JST do
2013 r. będzie odbywało się na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych. Reguły zaciągania zobowiązań zdefiniowane w ustawie z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mające na celu przeciwdziałanie nadmiernemu
zadłużaniu się JST zaczną obowiązawać od 2014 r. Na ograniczanie przyrostu długu JST
wpływać mogą również dodatkowe ograniczenia w zakresie deficytu, nad którymi trwają
obecnie prace.
2) Zadłużenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej
Założono, że zadłużenie SPZOZ przed konsolidacją w horyzoncie Strategii ustabilizuje się.
Zadłużenie jednostek samorządowych będzie nadal dominować w strukturze całości
zobowiązań SPZOZ.
Zmiany zadłużenia będą wynikiem:
• restrukturyzacji istniejącego zadłużenia SPZOZ – na zasadach wspierających uzdrowienie
gospodarki finansowej poszczególnych zakładów, z uwzględnieniem interesu organów
założycielskich SPZOZ, SP i wierzycieli,
• bieżących wyników finansowych poszczególnych jednostek.
Dominującym składnikiem zadłużenia pozostaną kredyty.
3) Zadłużenie pozostałych jednostek
Zadłużenie przed konsolidacją pozostałych jednostek sektora finansów publicznych w
horyzoncie Strategii będzie wypadkową:
• stopniowej poprawy wyniku FUS,
• zmian zadłużenia pozostałych państwowych osób prawnych,
• stabilizacji zadłużenia pozostałych jedostek.
W strukturze zadłużenia pozostałych jednostek sektora finansów publicznych dominującym
składnikiem będą kredyty i pożyczki, w tym pożyczki udzielone z budżetu państwa na rzecz
FUS. Oczekuje się, że zadłużenie po konsolidacji FUS będzie istotnie niższe niż przed
konsolidacją w związku z wykorzystywaniem pożyczek z budżetu państwa jako instrumentu
finansowania.
37
VII. PRZEWIDYWANE EFEKTY REALIZACJI STRATEGII
Przewidywane efekty realizacji Strategii obejmują prognozy:
• wielkości długu publicznego i kosztów jego obsługi,
• długu potencjalnego z tytułu gwarancji i poręczeń,
• zmian w zakresie ryzyka związanego z długiem publicznym.
Są one oczekiwanym rezultatem realizacji celów Strategii przy przyjętych założeniach
makroekonomicznych i budżetowych. W rozdziale wskazane zostały również najważniejsze
zagrożenia dla realizacji celów Strategii.
VII.1. Wielkość zadłużenia i kosztów obsługi długu
W 2011 r. przewidywany jest wzrost relacji długu do PKB z 52,8% na koniec 2010 r. do
53,8%, czego przyczyną jest znaczące osłabienie złotego w reakcji na kryzys zadłużeniowy w
strefie euro. Przy przyjętych założeniach, w latach 2012-15 relacja długu do PKB będzie się
zmniejszać i obniży się poniżej progu 50% w 2013 r. Zmniejszać się również będzie relacja
długu sektora general government do PKB, która w horyzoncie Strategii osiągnie poziom
50,1%. W horyzoncie Strategii nie wystąpi zagrożenie przekroczenia przez tę relację progu 60%
przewidzianego w Traktacie z Maastricht.
Utrzymywanie się relacji państwowego długu publicznego do PKB powyżej progu 50% do
2012 r. będzie oznaczać, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, konieczność przyjęcia w
ustawie budżetowej na 2013 r. nie wyższej relacji deficytu budżetowego do dochodów niż
przyjęta w 2012 r. Z uwagi na znaczny udział długu w walutach obcych w długu SP duże
znaczenie dla kształtowania się relacji będzie miał poziom kursu złotego na koniec
poszczególnych lat.
Wzrost kosztów obsługi długu SP będzie wynikać przede wszystkim z przyrostu długu, a ich
relacja do PKB wzrośnie do 2,7% w 2012 r., a następnie będzie się sukcesywnie obniżać do
2,2% w 2015 r.
Tabela 7. Prognozy długu publicznego i kosztów obsługi długu SP
Wyszczególnienie
2010
2011
2012
2013
2014
2015
1. Dług Skarbu Państwa
a) w mld zł
701,9
767,9
784,6
796,9
819,5
865,7
krajowy
507,0
529,8
555,2
567,8
584,5
617,6
zagraniczny
194,8
238,1
229,5
228,2
231,0
244,1
b) w relacji do PKB
49,6%
50,6%
48,5%
46,3%
44,8%
44,4%
2. Państwowy dług publiczny
a) w mld zł
747,9
817,0
836,8
850,3
872,0
919,1
b) w relacji do PKB
52,8%
53,8%
51,7%
49,4%
47,6%
47,2%
3. Dług sektora general government
a) w mld zł
776,8
865,1
893,3
908,3
930,4
976,8
b) w relacji do PKB
54,9%
57,0%
55,2%
52,8%
50,8%
50,1%
4. Wydatki z tytułu obsługi długu Skarbu Państwa (kasowo)
a) w mld zł
34,1
38,4
42,9
42,6
42,3
42,0
b) w relacji do PKB, w tym:
2,4%
2,5%
2,7%
2,5%
2,3%
2,2%
- długu krajowego
1,9%
2,0%
2,0%
1,9%
1,8%
1,6%
- długu zagranicznego
0,5%
0,6%
0,6%
0,6%
0,5%
0,5%
38
Wykres 30. Relacja długu publicznego do PKB
60%
próg konsty tucyjny
II próg ostrożnościowy
55%
52,8%
53,8%
I próg ostrożnościowy
50%
50,6%
51,7%
49,9%
49,6%
49,4%
48,5%
47,6%
47,0%
47,2%
45%
46,3%
44,8%
44,4%
40%
35%
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Skarb Państw a
Państw ow y dług publiczny
Wykres 31. Relacja kosztów obsługi długu SP do PKB
3,0%
2,65%
2,53%
2,47%
2,40%
2,41%
2,31%
2,5%
2,15%
2,0%
2,03%
1,95%
1,90%
1,89%
1,90%
1,79%
1,5%
1,64%
1,0%
0,62%
0,58%
0,57%
0,50%
0,52%
0,51%
0,52%
0,5%
0,0%
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Dług krajow y
Dług zagraniczny
Dług ogółem
Wykres 32. Wrażliwość relacji państwowego długu publicznego do PKB na zmiany założeń
(p.p.)
PKB i potrzeby pożyczkow e
(p.p.)
Kursy w alutow e
2,6%
2,28%
2,0%
2,4%
2,2%
1,83%
2,0%
1,8%
1,8%
1,42%
1,6%
1,48%
1,6%
1,4%
0,98%
1,38%
1,2%
1,31%
1,30%
1,0%
1,4%
0,8%
0,6%
0,13%
0,19%
0,25%
0,30%
1,2%
0,4%
0,2%
0,0%
1,0%
2012
2013
2014
2015
2012
2013
2014
2015
Wzrost relacji długu do PKB przy ścieżce wzrostu PKB mniejszej o 1 p. proc.
Wzrost relacji długu do PKB przy osłabieniu zł o 10% wobec wszystkich walut
Wzrost relacji długu do PKB przy potrzebach pożyczkowych większych o 1 mld zł
39
Wykres 33. Wrażliwość kosztów obsługi długu SP na zmiany założeń
(mld PLN)
Stopy procentow e
(mln PLN)
Kursy w alutow e
6,0
4,9
110
5,0
105
4,1
98,4
98,6
99,5
4,0
100
95,6
2,8
3,3
3,0
3,8
95
2,0
2,2
1,1
90
1,0
0,6
0,8
1,0
0,02,8
85
0,0
80
2012
2013
2014
2015
2012
2013
2014
2015
Wzrost kosztów obsługi długu przy wzroście stóp o 1 p. proc.
Wzrost kosztów obsługi długu przy osłabieniu zł o 1% wobec wszystkich
Dług krajowy
Dług zagraniczny
Dług ogółem
walut
Dług potencjalny (gwarancje i poręczenia)
Przewiduje się, że relacja niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji
udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych do PKB wyniesie w 2011 r. ok.
6,5 %, w tym udzielonych przez SP ok. 6,3%, a w 2012 r. może ulec zwiększeniu, odpowiednio
do 6,7% i 6,5%. W kolejnych latach przewidywany jest spadek tej relacji.
Tabela 8. Prognoza niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji SFP i SP
Sektor finansów publicznych
2011
2012
2013
2014
2015
w mld zł
98,9
108,7
113,7
109,6
113,1
w % PKB
6,5%
6,7%
6,6%
6,0%
5,8%
Skarb Państwa
2011
2012
2013
2014
2015
w mld zł
95,5
104,5
108,6
103,4
105,6
w % PKB
6,3%
6,5%
6,3%
5,6%
5,4%
VII.2. Struktura długu Skarbu Państwa
Przewiduje się, że w horyzoncie Strategii:
• w zależności od przyjętej strategii finansowania, ryzyko refinansowania utrzymywać się
będzie na poziomie zbliżonym do występującego na koniec 2010 r. lub też ulegnie
większemu ograniczeniu, średnia zapadalność rynkowego długu krajowego SP będzie się
utrzymywała w przedziale ok. 4,1-5,0 roku wobec ok. 4,3 na koniec 2011 r., a całego długu
SP będzie się mieścić w przedziale ok. 5,3–5,9 roku,
• ryzyko stopy procentowej pozostawać będzie w założonym w Strategii przedziale, w
zależności od przyjętej struktury finansowania duration rynkowego długu krajowego będzie
się utrzymywało w przedziale ok. 2,8-3,2 roku wobec ok. 2,9 w grudniu 2011 r., a długu
ogółem w przedziale ok. 3,5 – 3,8 roku,
• średni udział długu zagranicznego wyniesie ok. 30%, przy czym możliwe są odchylenia od
scenariusza bazowego w przyjętym w Strategii przedziale 20-30%, związane z elastycznym
podejściem do finansowania zagranicznego i wahaniami kursu złotego.
40
Wykres 34. Średnia zapadalność długu SP (w latach)
6,5
5,91
5,89
5,80
6,0
5,65
5,38
5,43
5,22
5,5
5,37
5,33
5,31
5,26
5,0
4,65
4,99
5,03
4,87
4,5
4,30
4,32
4,08
4,24
4,20
4,0
4,16
4,09
3,5
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Dług krajow y
Dług ogółem
Wykres 35. Duration długu SP(w latach)
4,25
4,00
3,74
3,66
3,73
3,80
3,81
3,82
3,75
3,59
3,50
3,57
3,56
3,55
3,54
3,25
3,06
2,93
2,92
3,00
2,86
3,15
3,17
3,18
2,75
2,83
2,82
2,80
2,79
2,50
2,25
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Dług krajow y
Dług ogółem
Wykres 36. Udział długu zagranicznego w długu SP
40%
31,0%
29,2%
28,6%
30%
27,8%
28,2%
28,2%
26,7%
20%
10%
0%
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
41
środkami z funduszy UE. Podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej długu będą generować
miasta na prawach powiatu oraz gminy.
Dominującym instrumentem w finansowaniu potrzeb pożyczkowych JST pozostaną kredyty
pozyskiwane z banków komercyjnych na rynku krajowym. Rosnąć będzie zadłużenie z tytułu
obligacji komunalnych, w szczególności emitowanych przez duże jednostki. Przewiduje się
dalszy wrost roli zadłużenia zagranicznego, tak z tytułu obligacji emitowanych na rynkach
międzynarodowych, jak i kredytów z miedzynarodowych instytucji finansowych.
Obowiązująca od początku 2011 r. reguła zrównoważonego budżetu bieżącego JST będzie
miała wpływ na skalę zaciągania nowych zobowiązań. Zaciąganie zobowiązań przez JST do
2013 r. będzie odbywało się na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych. Reguły zaciągania zobowiązań zdefiniowane w ustawie z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych mające na celu przeciwdziałanie nadmiernemu
zadłużaniu się JST zaczną obowiązawać od 2014 r. Na ograniczanie przyrostu długu JST
wpływać mogą również dodatkowe ograniczenia w zakresie deficytu, nad którymi trwają
obecnie prace.
2) Zadłużenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej
Założono, że zadłużenie SPZOZ przed konsolidacją w horyzoncie Strategii ustabilizuje się.
Zadłużenie jednostek samorządowych będzie nadal dominować w strukturze całości
zobowiązań SPZOZ.
Zmiany zadłużenia będą wynikiem:
• restrukturyzacji istniejącego zadłużenia SPZOZ – na zasadach wspierających uzdrowienie
gospodarki finansowej poszczególnych zakładów, z uwzględnieniem interesu organów
założycielskich SPZOZ, SP i wierzycieli,
• bieżących wyników finansowych poszczególnych jednostek.
Dominującym składnikiem zadłużenia pozostaną kredyty.
3) Zadłużenie pozostałych jednostek
Zadłużenie przed konsolidacją pozostałych jednostek sektora finansów publicznych w
horyzoncie Strategii będzie wypadkową:
• stopniowej poprawy wyniku FUS,
• zmian zadłużenia pozostałych państwowych osób prawnych,
• stabilizacji zadłużenia pozostałych jedostek.
W strukturze zadłużenia pozostałych jednostek sektora finansów publicznych dominującym
składnikiem będą kredyty i pożyczki, w tym pożyczki udzielone z budżetu państwa na rzecz
FUS. Oczekuje się, że zadłużenie po konsolidacji FUS będzie istotnie niższe niż przed
konsolidacją w związku z wykorzystywaniem pożyczek z budżetu państwa jako instrumentu
finansowania.
37
VII. PRZEWIDYWANE EFEKTY REALIZACJI STRATEGII
Przewidywane efekty realizacji Strategii obejmują prognozy:
• wielkości długu publicznego i kosztów jego obsługi,
• długu potencjalnego z tytułu gwarancji i poręczeń,
• zmian w zakresie ryzyka związanego z długiem publicznym.
Są one oczekiwanym rezultatem realizacji celów Strategii przy przyjętych założeniach
makroekonomicznych i budżetowych. W rozdziale wskazane zostały również najważniejsze
zagrożenia dla realizacji celów Strategii.
VII.1. Wielkość zadłużenia i kosztów obsługi długu
W 2011 r. przewidywany jest wzrost relacji długu do PKB z 52,8% na koniec 2010 r. do
53,8%, czego przyczyną jest znaczące osłabienie złotego w reakcji na kryzys zadłużeniowy w
strefie euro. Przy przyjętych założeniach, w latach 2012-15 relacja długu do PKB będzie się
zmniejszać i obniży się poniżej progu 50% w 2013 r. Zmniejszać się również będzie relacja
długu sektora general government do PKB, która w horyzoncie Strategii osiągnie poziom
50,1%. W horyzoncie Strategii nie wystąpi zagrożenie przekroczenia przez tę relację progu 60%
przewidzianego w Traktacie z Maastricht.
Utrzymywanie się relacji państwowego długu publicznego do PKB powyżej progu 50% do
2012 r. będzie oznaczać, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, konieczność przyjęcia w
ustawie budżetowej na 2013 r. nie wyższej relacji deficytu budżetowego do dochodów niż
przyjęta w 2012 r. Z uwagi na znaczny udział długu w walutach obcych w długu SP duże
znaczenie dla kształtowania się relacji będzie miał poziom kursu złotego na koniec
poszczególnych lat.
Wzrost kosztów obsługi długu SP będzie wynikać przede wszystkim z przyrostu długu, a ich
relacja do PKB wzrośnie do 2,7% w 2012 r., a następnie będzie się sukcesywnie obniżać do
2,2% w 2015 r.
Tabela 7. Prognozy długu publicznego i kosztów obsługi długu SP
Wyszczególnienie
2010
2011
2012
2013
2014
2015
1. Dług Skarbu Państwa
a) w mld zł
701,9
767,9
784,6
796,9
819,5
865,7
krajowy
507,0
529,8
555,2
567,8
584,5
617,6
zagraniczny
194,8
238,1
229,5
228,2
231,0
244,1
b) w relacji do PKB
49,6%
50,6%
48,5%
46,3%
44,8%
44,4%
2. Państwowy dług publiczny
a) w mld zł
747,9
817,0
836,8
850,3
872,0
919,1
b) w relacji do PKB
52,8%
53,8%
51,7%
49,4%
47,6%
47,2%
3. Dług sektora general government
a) w mld zł
776,8
865,1
893,3
908,3
930,4
976,8
b) w relacji do PKB
54,9%
57,0%
55,2%
52,8%
50,8%
50,1%
4. Wydatki z tytułu obsługi długu Skarbu Państwa (kasowo)
a) w mld zł
34,1
38,4
42,9
42,6
42,3
42,0
b) w relacji do PKB, w tym:
2,4%
2,5%
2,7%
2,5%
2,3%
2,2%
- długu krajowego
1,9%
2,0%
2,0%
1,9%
1,8%
1,6%
- długu zagranicznego
0,5%
0,6%
0,6%
0,6%
0,5%
0,5%
38
Wykres 30. Relacja długu publicznego do PKB
60%
próg konsty tucyjny
II próg ostrożnościowy
55%
52,8%
53,8%
I próg ostrożnościowy
50%
50,6%
51,7%
49,9%
49,6%
49,4%
48,5%
47,6%
47,0%
47,2%
45%
46,3%
44,8%
44,4%
40%
35%
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Skarb Państw a
Państw ow y dług publiczny
Wykres 31. Relacja kosztów obsługi długu SP do PKB
3,0%
2,65%
2,53%
2,47%
2,40%
2,41%
2,31%
2,5%
2,15%
2,0%
2,03%
1,95%
1,90%
1,89%
1,90%
1,79%
1,5%
1,64%
1,0%
0,62%
0,58%
0,57%
0,50%
0,52%
0,51%
0,52%
0,5%
0,0%
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Dług krajow y
Dług zagraniczny
Dług ogółem
Wykres 32. Wrażliwość relacji państwowego długu publicznego do PKB na zmiany założeń
(p.p.)
PKB i potrzeby pożyczkow e
(p.p.)
Kursy w alutow e
2,6%
2,28%
2,0%
2,4%
2,2%
1,83%
2,0%
1,8%
1,8%
1,42%
1,6%
1,48%
1,6%
1,4%
0,98%
1,38%
1,2%
1,31%
1,30%
1,0%
1,4%
0,8%
0,6%
0,13%
0,19%
0,25%
0,30%
1,2%
0,4%
0,2%
0,0%
1,0%
2012
2013
2014
2015
2012
2013
2014
2015
Wzrost relacji długu do PKB przy ścieżce wzrostu PKB mniejszej o 1 p. proc.
Wzrost relacji długu do PKB przy osłabieniu zł o 10% wobec wszystkich walut
Wzrost relacji długu do PKB przy potrzebach pożyczkowych większych o 1 mld zł
39
Wykres 33. Wrażliwość kosztów obsługi długu SP na zmiany założeń
(mld PLN)
Stopy procentow e
(mln PLN)
Kursy w alutow e
6,0
4,9
110
5,0
105
4,1
98,4
98,6
99,5
4,0
100
95,6
2,8
3,3
3,0
3,8
95
2,0
2,2
1,1
90
1,0
0,6
0,8
1,0
0,02,8
85
0,0
80
2012
2013
2014
2015
2012
2013
2014
2015
Wzrost kosztów obsługi długu przy wzroście stóp o 1 p. proc.
Wzrost kosztów obsługi długu przy osłabieniu zł o 1% wobec wszystkich
Dług krajowy
Dług zagraniczny
Dług ogółem
walut
Dług potencjalny (gwarancje i poręczenia)
Przewiduje się, że relacja niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji
udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych do PKB wyniesie w 2011 r. ok.
6,5 %, w tym udzielonych przez SP ok. 6,3%, a w 2012 r. może ulec zwiększeniu, odpowiednio
do 6,7% i 6,5%. W kolejnych latach przewidywany jest spadek tej relacji.
Tabela 8. Prognoza niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji SFP i SP
Sektor finansów publicznych
2011
2012
2013
2014
2015
w mld zł
98,9
108,7
113,7
109,6
113,1
w % PKB
6,5%
6,7%
6,6%
6,0%
5,8%
Skarb Państwa
2011
2012
2013
2014
2015
w mld zł
95,5
104,5
108,6
103,4
105,6
w % PKB
6,3%
6,5%
6,3%
5,6%
5,4%
VII.2. Struktura długu Skarbu Państwa
Przewiduje się, że w horyzoncie Strategii:
• w zależności od przyjętej strategii finansowania, ryzyko refinansowania utrzymywać się
będzie na poziomie zbliżonym do występującego na koniec 2010 r. lub też ulegnie
większemu ograniczeniu, średnia zapadalność rynkowego długu krajowego SP będzie się
utrzymywała w przedziale ok. 4,1-5,0 roku wobec ok. 4,3 na koniec 2011 r., a całego długu
SP będzie się mieścić w przedziale ok. 5,3–5,9 roku,
• ryzyko stopy procentowej pozostawać będzie w założonym w Strategii przedziale, w
zależności od przyjętej struktury finansowania duration rynkowego długu krajowego będzie
się utrzymywało w przedziale ok. 2,8-3,2 roku wobec ok. 2,9 w grudniu 2011 r., a długu
ogółem w przedziale ok. 3,5 – 3,8 roku,
• średni udział długu zagranicznego wyniesie ok. 30%, przy czym możliwe są odchylenia od
scenariusza bazowego w przyjętym w Strategii przedziale 20-30%, związane z elastycznym
podejściem do finansowania zagranicznego i wahaniami kursu złotego.
40
Wykres 34. Średnia zapadalność długu SP (w latach)
6,5
5,91
5,89
5,80
6,0
5,65
5,38
5,43
5,22
5,5
5,37
5,33
5,31
5,26
5,0
4,65
4,99
5,03
4,87
4,5
4,30
4,32
4,08
4,24
4,20
4,0
4,16
4,09
3,5
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Dług krajow y
Dług ogółem
Wykres 35. Duration długu SP(w latach)
4,25
4,00
3,74
3,66
3,73
3,80
3,81
3,82
3,75
3,59
3,50
3,57
3,56
3,55
3,54
3,25
3,06
2,93
2,92
3,00
2,86
3,15
3,17
3,18
2,75
2,83
2,82
2,80
2,79
2,50
2,25
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Dług krajow y
Dług ogółem
Wykres 36. Udział długu zagranicznego w długu SP
40%
31,0%
29,2%
28,6%
30%
27,8%
28,2%
28,2%
26,7%
20%
10%
0%
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
41
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik