Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia przepisów dyrektywy 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej i ustanowienia procedur, których stosowanie zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się na etapie projektu, budowy lub użytkowania)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4641
- Data wpłynięcia: 2011-09-02
- Uchwalenie:
4641
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
b) uzasadnienia zarządcy drogi, o którym mowa w art. 24l ust. 4 ustawy z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych, w przypadku gdy było sporządzane.
Art. 5 projektu ustawy przewiduje zmiany w ustawie z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych
spółkach specjalnego przeznaczenia.
Zmiany dotyczą uzupełnienia zadań drogowej spółki specjalnego przeznaczenia o zadania
związane z zarządzaniem bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej.
Art. 6 projektu ustawy przewiduje zmiany w ustawie z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
W projekcie proponuje się:
− rozszerzenie zakresu danych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia o wpływ na
bezpieczeństwo ruchu drogowego w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci
drogowej oraz doprecyzowanie, że każdy z analizowanych wariantów drogi
w
transeuropejskiej sieci drogowej musi być dopuszczalny pod względem
bezpieczeństwa ruchu drogowego,
− wprowadzenie dodatkowego elementu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na
środowisko w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej, który powinien
zawierać uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem
jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na bezpieczeństwo ruchu
drogowego.
Zatem bezpieczeństwo ruchu drogowego będzie jednym z kryteriów branych pod uwagę przy
wyborze wariantu w analizie wielokryterialnej, której celem jest wybór rozwiązania
optymalnego z wariantowych rozwiązań według różnych kryteriów mających znaczący
wpływ na realizację i funkcjonowanie danego rozwiązania, takich jak: ludzie, zwierzęta,
rośliny, zabytki czy też dobra materialne.
14
W art. 7 wskazano, w ślad za postanowieniami dyrektywy 2008/96/WE w sprawie
zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, że osoby, które ukończyły szkolenia
z zakresu wykonywania audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, stają się audytorami
w rozumieniu projektowanej ustawy, pod warunkiem uzyskania certyfikatu wydawanego
przez ministra właściwego do spraw transportu.
Certyfikat powinni uzyskać w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanej
ustawy, zgodnie z projektowanym art. 24n ust. 5 ustawy o drogach publicznych, czyli po
złożeniu wniosku do ministra właściwego do spraw transportu o jego wydanie. Wskazany
w projekcie termin nie jest sprzeczny z przepisami dyrektywy w tym zakresie, gdyż
dyrektywa przewiduje, iż przez 2 lata od wejścia ustawy w życie istnieje możliwość
przeprowadzania audytów przez audytorów niespełniających wymogów projektowanej
ustawy. Jednakże w zakresie tak istotnych kwestii, jakimi są procedury bezpieczeństwa ruchu
drogowego oraz z uwagi na dużą liczbę wykwalifikowanych już audytorów, zasadne jest
wskazanie terminu 12 miesięcy na potwierdzenie uprawnień audytora bezpieczeństwa ruchu
drogowego. Po wskazanym w art. 7 terminie zarządcy dróg będą mieli jasną sytuację
w zakresie osób posiadających uprawnienia do przeprowadzania audytu, gdyż po jego
upływie audyty będą mogli przeprowadzać jedynie audytorzy posiadający certyfikat wydany
przez ministra właściwego do spraw transportu.
Art. 8 projektowanej ustawy zawiera przepisy przejściowe, które precyzyjnie wskazują, które
z obowiązków zarządcy drogi wprowadzanych przedmiotowym projektem należy wykonać
w przypadku przygotowywania, realizacji lub użytkowania dróg leżących w transeuropejskiej
sieci drogowej.
Przepis ten jest niezbędny z uwagi na fakt, iż każdy z nowych obowiązków nakładanych
przedmiotową ustawą bezpośrednio ingeruje w projektowanie, realizację bądź zarządzanie
daną drogą.
Zatem zgodnie z projektem, przepisów ustawy nie stosuje się w przypadku inwestycji, dla
których przed dniem wejścia w życie ustawy:
1) ogłoszono postępowanie przetargowe na opracowanie karty informacyjnej
przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko na
potrzeby decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu zakończenia
oceny oddziaływania na środowisko;
15
2) złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji
drogowej do czasu wydania tej decyzji;
3) złożony został wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę do czasu
wydania tej decyzji;
4) złożony został wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie do czasu
wydania tej decyzji lub zgłoszono prowadzenie robót budowlanych lub
zawiadomiono o zakończeniu budowy obiektu budowlanego do czasu rozpoczęcia
użytkowania drogi.
W art. 9 projektu wprowadzono przepis wskazujący kiedy należy przeprowadzić pierwszą
klasyfikację odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikację odcinków dróg
ze względu na bezpieczeństwo sieci. Wskazanie 2013 r. wynika z określonej reguły
wydatkowej i przewidzianych wydatków na przeprowadzenie ww. klasyfikacji od 2013 r.
W art. 10 określono maksymalny limit wydatków budżetu państwa oraz budżetów miast na
prawach powiatu będący skutkiem finansowym ustawy, jak również mechanizmy korygujące
oraz wskazano organ odpowiedzialny za monitorowanie wykorzystania limitu wydatków.
Finansowanie zadań dotyczących zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej
w transeuropejskiej sieci drogowej nałożonych na miasta na prawach powiatu będzie
z budżetu państwa. W 2012 r. zadania te będą finansowane z rezerwy ogólnej budżetu
państwa. Natomiast od 2013 r. będzie tworzona rezerwa celowa na finansowanie zadań
nałożonych na miasta na prawach powiatu w zakresie zarządzania bezpieczeństwem
infrastruktury drogowej w transeuropejskiej sieci drogowej.
Przewidziano, że przepisy projektowanej ustawy wejdą w życie po 30 dniach od dnia
ogłoszenia (art. 11).
W dniu 19 kwietnia 2011 r. projekt został skierowany do zaopiniowania przez
Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
W dniu 19 maja 2011 r. projekt ustawy był omawiany na posiedzeniu Zespołu
Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz rodowiska Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego. Strona Samorządowa zgłosiła uwagi do omawianego
projektu ustawy. Po dokonaniu analizy część uwag uwzględniono i w projekcie ustawy
dokonano poniższych zmian:
16
1. W art. 24j ust. 3 pkt 1 i ust. 4 pkt 2 ustawy zmienianej sformułowanie „na podstawie
zatwierdzonej stałej organizacji” zastąpione sformułowaniem „na podstawie projektu
organizacji ruchu”.
2. Brzmienie art. 24k ust. 3 ustawy zmienianej po słowach „lub zarządzania ruchem”
rozszerzono o zapis „lub nadzoru nad zarządzaniem ruchem”. Analogicznie został
zmieniony art. 24k ust. 2 ustawy zmienianej.
3. Przepis art. 24n ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej został rozszerzony o zapis „lub
transportu”.
W dniu 25 maja 2011 r. projekt był omawiany na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego, która skierowała ponownie projekt ustawy do Zespołu
Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz rodowiska, z prośbą
o dodatkowe wyjaśnienia w zakresie skutków finansowych projektu dla samorządu
terytorialnego. Na posiedzeniu ww. Zespołu w dniu 13 czerwca 2011 r. Strona Samorządowa
pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy. Na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 29 czerwca 2011 r. Strona Samorządowa
ponownie zgłosiła uwagę w zakresie źródła finansowania zadań dotyczących zarządzania
bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, nałożonych na miasta na prawach powiatu.
Dodatkowo Strona Samorządowa KWRiST postulowała wprowadzenie do projektu ustawy
przepisu, w myśl którego autobusy komunikacji regularnej byłyby zwolnione z opłaty
elektronicznej. Należy podkreślić, że projekt ustawy zawiera jedynie regulacje ściśle
związane z implementacją dyrektywy w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury
drogowej, zatem uwaga KWRiST dot. elektronicznego systemu poboru opłat nie może zostać
uwzględniona. Reasumując, Strona Samorządowa KWRiST nie wydała pozytywnej opinii
odnośnie do przedmiotowego projektu ustawy.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Projekt ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337) został udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego
17
Biuletynu Informacji Publicznej. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad
przedmiotowym projektem zgodnie z ustawą o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Rozwiązania zawarte w projekcie są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4641
› Pobierz plik