eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wdrożenia przepisów dyrektywy 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej i ustanowienia procedur, których stosowanie zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się na etapie projektu, budowy lub użytkowania)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4641
  • Data wpłynięcia: 2011-09-02
  • Uchwalenie:

4641


UZASADNIENIE

Projekt
rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 24m ust. 3 ustawy
z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.).


Wydanie projektowanego rozporządzenia związane jest z implementacją do polskiego
systemu prawnego postanowień dyrektywy 2008/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz. Urz.
UE L 319 z 9.11.2008, str. 59).
W
polskim
porządku prawnym brak jest obecnie przepisów odnoszących się w sposób
kompleksowy do zagadnień dotyczących przeprowadzania klasyfikacji odcinków dróg o dużej
koncentracji wypadków oraz klasyfikacji ze względu na bezpieczeństwo sieci.
Przepis art. 24m ustawy o drogach publicznych wskazuje, iż w ramach procesu
zarządzania bezpieczeństwem sieci drogowej prowadzona będzie klasyfikacja odcinków dróg
o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacja ze względu na bezpieczeństwo sieci.
Wprowadzenie identyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków, pozwoli reagować
na zagrożenia eliminując przyczyny powstałych zdarzeń. Klasyfikacja odcinków dróg o dużej
koncentracji wypadków oraz klasyfikacja odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci
przeprowadzana jest co najmniej raz na 3 lata. W celu zapewnienia poprawy poziomu
bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz zmniejszenia kosztów wypadków drogowych, minister
właściwy do spraw transportu w drodze rozporządzenia, określi metodę dokonywania tych
klasyfikacji.

Projekt rozporządzenia przewiduje 7 załączników w formie tabeli, które powinien wypełniać
odpowiedni zarządca drogi, w zależności od tego, czy wypadek lub kolizja zdarzyła się na
drodze krajowej, której zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, czy też
prezydent miasta miastach na prawach.
Do
projektu
rozporządzenia dołączono następujące załączniki:
− Załącznik nr 1. Zestawienie wypadków ze skutkiem śmiertelnym na drogach poza
miastami na prawach powiatu,
− Załącznik nr 2. Zestawienie wypadków ze skutkiem śmiertelnym na drogach w miastach
na prawach powiatu,
− Załącznik nr 3. Klasyfikacja odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków ze skutkiem
śmiertelnym,
11 
− Załącznik nr 4. Zestawienie odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków ze skutkiem
śmiertelnym według kategorii zagrożenia,
− Załącznik nr 5. Zestawienie wypadków i kolizji na drogach poza miastami na prawach
powiatu,
− Załącznik nr 6. Zestawienie wypadków i kolizji na drogach w miastach na prawach
powiatu,
− Załącznik nr 7. Klasyfikacja odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci.
Rozporządzenie dotyczy dróg w transeuropejskiej sieci drogowej, natomiast będzie mogło
mieć zastosowanie zgodnie z przepisami ustawy do pozostałych dróg.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm), w związku z tym nie
podlega notyfikacji.

Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury z dniem wysłania
projektu do uzgodnień międzyresortowych.

Przedmiotowy projekt rozporządzenia jest zgodny z obowiązującymi regulacjami Unii
Europejskiej w tym zakresie.
12

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje przede wszystkim na podmioty zarządzające drogami
krajowymi tzn. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz prezydentów miast
w miastach na prawach powiatów, którzy zgodnie z ustawą o drogach publicznych oraz
projektem rozporządzenia są zobowiązani do przeprowadzania klasyfikacji odcinków dróg
o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo
sieci.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji społecznych zostanie przesłany do
następujących podmiotów:
1) Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy,
2) Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP,
3) Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa,
4) Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych,
5) Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa,
6) Związku Zawodowego Pracowników Drogownictwa RP,
7) Samorządowej Komisji Drogownictwa Miejskiego,
8) Prezydentów miast w miastach na prawach powiatów.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego był badany przy opracowywaniu ustawy o zmianie ustawy
o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Koszty przeprowadzania klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz
klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci (łącznie), dla sieci dróg zarządzanych
przez GDDKiA będą się kształtować na poziomie ok. 3 mln zł.

Przeprowadzanie klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji
odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci dla odcinków dróg leżących w transeuropejskiej
sieci drogowej zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu będzie dodatkowym
wydatkiem dla jednostek samorządu terytorialnego (prezydentów miast na prawach powiatu).
13

Koszty przeprowadzania klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz
klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci (łącznie), dla dróg w mieście na
prawach powiatu będą się kształtować na poziomie ok. 200 tys. zł. Klasyfikacje będą
przeprowadzane raz na trzy lata, począwszy od roku 2013. Wyniki klasyfikacji będą
dodatkowym instrumentem do optymalnego wydatkowania środków na poprawę bezpieczeństwa
ruchu drogowego. Jednakże działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego
będą podejmowane przez zarządców dróg w ramach dostępnych środków finansowych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.

6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Przeprowadzanie klasyfikacji odcinków o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji
odcinków ze względu na bezpieczeństwo sieci pozwoli reagować na zagrożenia eliminując
przyczyny powstałych zdarzeń drogowych, co powinno wpłynąć również pozytywnie na rozwój
regionalny.

30/08-kt
14
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia
w sprawie przeprowadzania szkolenia i egzaminu dla kandydatów
na audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego
oraz przeprowadzania szkolenia okresowego
dla audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego

Na podstawie art. 24n ust. 7 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób przeprowadzania i zakres programowy szkolenia zakończonego egzaminem
dla kandydatów na audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanych dalej
„kandydatami”;
2) sposób przeprowadzania i zakres programowy szkolenia okresowego dla audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanych dalej „audytorami brd”;
3) wzór certyfikatu audytora brd.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) uczelni – należy przez to rozumieć uczelnie, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164,
poz. 1365, z późń. zm.), które posiadają uprawnienia do prowadzenia studiów II
stopnia z zakresu budownictwa drogowego;


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 192,
poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i 101,
Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018 i Nr 225, poz. 1466 oraz
z 2011 r. Nr 5, poz. 13.

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: