eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wdrożenia przepisów dyrektywy 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej i ustanowienia procedur, których stosowanie zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się na etapie projektu, budowy lub użytkowania)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4641
  • Data wpłynięcia: 2011-09-02
  • Uchwalenie:

4641

2) audycie bezpieczeństwa ruchu drogowego – należy przez to rozumieć audyt
bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 4 pkt 29 ustawy z dnia
21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zwany dalej „audytem brd”.

Rozdział 2
Sposób przeprowadzania oraz zakres programowy szkoleń dla kandydatów na
audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego
§ 3. 1. Szkolenie składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Czas trwania szkolenia nie
może być krótszy niż 120 godzin, przy czym część praktyczna szkolenia trwa nie mniej niż 50
godzin.
2. Część teoretyczna składa się z wykładów o tematyce zgodnej z zakresem programowym,
określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Część praktyczna składa się z ćwiczeń praktycznych, które w szczególności odbywają się
w terenie, mających na celu nabycie umiejętności sporządzania audytów brd.
4.
Szkolenia powinny być przeprowadzane przy użyciu odpowiednich środków
dydaktycznych.
§ 4. 1. Szkolenie kończy się samodzielnym sporządzeniem co najmniej dwóch audytów brd.
2. Osobie, która ukończyła szkolenie, wydaje się zaświadczenie o jego ukończeniu.

Rozdział 3
Sposób przeprowadzania egzaminu
§ 5. Egzamin składa się z:
1) części pisemnej, polegającej na formie opisowej – zagadnień do rozwinięcia,
obejmującej sprawdzenie znajomości zagadnień zawartych w programie egzaminu,
którego zakres określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2) części praktycznej, sprawdzającej umiejętność sporządzania audytów brd.
§ 6. 1. Egzamin przeprowadza się w terminie i miejscu wyznaczonym przez uczelnie.
2. W uzasadnionych przypadkach część pisemna egzaminu może być przeprowadzona
w terminie innym niż część praktyczna egzaminu, przy czym odstęp czasowy między obiema
częściami nie może być dłuższy niż 14 dni.
§ 7. Egzamin przeprowadza się, jeżeli do egzaminu zgłosiło się co najmniej 25 kandydatów.
§ 8. W przypadku braku wymaganej liczby kandydatów, egzamin jest przeprowadzany
w wyznaczonym przez uczelnie terminie, zgodnie z § 6.
2

§ 9. 1. Egzamin jest przeprowadzany w wydzielonej sali, w warunkach zapewniających
kandydatom samodzielne rozwinięcie zagadnień.
2. Przed wejściem na salę kandydat okazuje dowód osobisty albo inny ważny dokument
potwierdzający tożsamość.
3. Testy egzaminacyjne są oznaczane indywidualnym kodem.
4. Z egzaminu wyklucza się kandydata, który korzysta z pomocy innej osoby lub w inny
niedozwolony sposób zakłóca przebieg egzaminu.
§ 10. Czas trwania egzaminu wynosi:
1) dla części pisemnej – 120 minut;
2) dla części praktycznej – 180 minut.
§ 11. 1. Część pisemna egzaminu składa się z 8 pytań – zagadnień do rozwinięcia.
2. Za odpowiedź przyznaje się od 0 do 10 punktów.
§ 12. 1. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej egzaminu, o której mowa w § 5 ust. 1
pkt 2, jest uzyskanie przez kandydata co najmniej 60 punktów z części pisemnej egzaminu.
2. Część praktyczną egzaminu uznaje się za zakończoną z wynikiem pozytywnym
w przypadku poprawnego sporządzenia przez kandydata audytu brd.
§ 13. Egzamin zakończony wynikiem pozytywnym potwierdza się zaświadczeniem.

Rozdział 4
Sposób przeprowadzania oraz zakres programowy szkoleń okresowych dla audytorów
bezpieczeństwa ruchu drogowego
§ 14. 1. Szkolenie okresowe składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Czas trwania
szkolenia nie może być krótszy niż 32 godziny, przy czym część praktyczna szkolenia
powinna trwać nie mniej niż 16 godzin.
2. Część teoretyczna składa się z dwóch, wybranych z czterech, bloków wykładów o tematyce
zgodnej z zakresem programowym, określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Część praktyczna składa się z ćwiczeń praktycznych mających na celu podniesienie
umiejętności sporządzania audytów brd, odpowiednio do wybranych bloków wykładów.
4.
Szkolenia powinny być przeprowadzane przy użyciu odpowiednich środków
dydaktycznych.
§ 15. 1. Szkolenie kończy się samodzielnym sporządzeniem audytu brd.
2. Audytorowi brd, który ukończył szkolenie, wydaje się zaświadczenie o jego ukończeniu.
3


Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY

4

Zał czniki
do rozporz dzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia ..., (poz. ...)

ZAŁ CZNIK Nr 1

ZAKRES PROGRAMOWY SZKOLENIA DLA KANDYDATÓW NA AUDYTORÓW
BEZPIECZE STWA RUCHU DROGOWEGO

Lp. Zagadnienie
Forma
Liczba
pracy
godzin
1 2
3
4
1
Podstawy prawne:
wykład
8 godzin
a)
dyrektywa 2008/96WE w sprawie zarządzania

bezpieczeństwem infrastruktury drogowej,

b) ustawa z dnia 21 marca 2085 r. o drogach publicznych,



c)
ustawa z dnia 20 czerwca 1997
r. Prawo o ruchu

drogowym,
d)
przepisy
dotyczące warunków technicznych dla dróg

publicznych,

e)
przepisy techniczno-budowlane dotyczące autostrad

płatnych,

f) przepisy dotyczące zarządzania ruchem na drogach,


g)
przepisy
dotyczące warunków technicznych dla znaków i

sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego;
2
Podstawowe pojęcia z zakresu brd i opisu jego stanu:
wykład 4
godziny


a)
wprowadzenie do problemu z opisem kompleksu

uwarunkowań brd,

b) wskaźniki opisu stanu brd,



c) uczestnicy ruchu i wpływ ich cech na uwarunkowania w

projektowaniu i eksploatacji infrastruktury drogowej;
3
Identyfikacja zagrożeń brd i metody ich analizy:
wykład
6 godzin
ćwiczenia
4 godziny
5


a) policyjna baza danych o wypadkach drogowych SEWIK,


b)
czytanie i wyciąganie wniosków z karty zdarzenia

drogowego,

c) bazy danych wykorzystywane w analizach brd,



d) rodzaje i cele analiz zdarzeń o różnych poziomach

szczegółowości,

e) identyfikacja miejsc niebezpiecznych i ich diagnoza,



f) oceny na podstawie rekonstrukcji wypadków,


g)
przykłady analiz szczegółowych i diagnozy dla

określenia głównych zagrożeń oraz możliwości ich
eliminacji – ćwiczenia praktyczne;
4
Wpływ infrastruktury drogowej i organizacji ruchu na wykład
18 godzin
brd – potencjalne źródła błędów i ich identyfikacja:
ćwiczenia
6 godzin

a) kryteria brd w projektowaniu i eksploatacji dróg,


b)
czynniki:
prędkości i widoczności w ocenie zagrożeń i

zarządzaniu brd,

c) wymagania i problemy brd występujące w stadiach

planowania, projektowania koncepcyjnego i projektu
budowlanego odcinków dróg – plan sytuacyjny, profil,
przekrój poprzeczny – przykłady dobrej i złej praktyki
d)
skrzyżowania i węzły – podstawowe wymagania brd i

identyfikacja błędów,

e) niechronieni uczestnicy ruchu – urządzenia, wymagania

brd i identyfikacja błędów,
f)
środki organizacji ruchu, wymagania brd i identyfikacja

błędów,
g)
ćwiczenia praktyczne związane z identyfikacją zagrożeń

brd powodowanych przez błędy infrastruktury drogowej;
5
Koncepcja prowadzenia audytu brd i jego
wykład
2 godziny
uwarunkowania formalne:
ćwiczenia
4 godziny

a) formalne zasady audytu brd i związane z nim procedury,

etapy audytu wynikające z Dyrektywy 2008/96WE,
b)
instrukcja
i
techniki
wykonywania audytu, rola pytań

6

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: