Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia przepisów dyrektywy 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej i ustanowienia procedur, których stosowanie zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się na etapie projektu, budowy lub użytkowania)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4641
- Data wpłynięcia: 2011-09-02
- Uchwalenie:
4641
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie dokonywania klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków oraz
klasyfikacji ze względu na bezpieczeństwo sieci
Na podstawie 24m ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U.
z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa metodę dokonywania klasyfikacji odcinków dróg o dużej
koncentracji wypadków oraz klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci.
§ 2. 1. Dla potrzeb klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków zarządcy dróg
sporządzają zestawienia wypadków ze skutkiem śmiertelnym, umieszczane w tabelach
stanowiących załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia i przekazują je Generalnemu Dyrektorowi
Dróg Krajowych i Autostrad.
2. Dla potrzeb klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci zarządcy dróg
sporządzają zestawienia wypadków i kolizji, umieszczane w tabelach stanowiących załączniki
nr 5 i 6 do rozporządzenia i przekazują je Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych
i Autostrad.
§ 3. Zestawienia, o których mowa w § 2, sporządzane są dla odcinków dróg co najmniej raz na
trzy lata i obejmują kolejne, następujące po sobie równe okresy począwszy od 2011 r.
§ 4. 1. Zarządcy dróg zarządzający drogami zlokalizowanymi poza miastami na prawach
powiatu są obowiązani przekazywać zestawienia, o których mowa w § 2, w tabelach według
wzoru stanowiącego załączniki nr 1 i 5 do rozporządzenia, w terminie do dnia 1 marca roku
następującego po zakończeniu okresu przyjętego według zasad opisanych w § 3.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U.
Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 192, poz. 1381,
z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720 i Nr 168,
poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675.
1
2. Zarządcy dróg zarządzający drogami zlokalizowanymi w miastach na prawach powiatu są
obowiązani przekazywać zestawienia, o których mowa w § 2, w tabelach według wzoru
stanowiącego załącznik nr 2 i 6 do rozporządzenia, w terminie do dnia 1 marca roku
następującego po zakończeniu okresu przyjętego według zasad opisanych w § 3.
§ 5. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad dokonuje klasyfikacji odcinków dróg
o dużej koncentracji wypadków według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia,
określając kategorie ich zagrożenia zgodnie z następującymi kryteriami:
1) dane z zestawień, o których mowa w § 2 ust. 1, grupowane są w okresy 3 letnie;
2) w wyniku pogrupowania tych danych wybierane są odcinki dróg o długości 20±1 km
w odniesieniu do dróg zlokalizowanych poza miastami na prawach powiatu i 10±0,5 km
w odniesieniu do dróg zlokalizowanych w miastach na prawach powiatu, którym
przypisuje się kategorie zagrożenia wypadkiem śmiertelnym A, B lub C;
3) kategorię A zagrożenia wypadkiem śmiertelnym przypisuje się odcinkom dróg, na
których doszło do wypadków, w których śmierć poniosło powyżej 12 osób;
4) kategorię B zagrożenia wypadkiem śmiertelnym przypisuje się odcinkom dróg, na
których doszło do wypadków, w których śmierć poniosło od 7 do 11 osób;
5) kategorię C zagrożenia wypadkiem śmiertelnym przypisuje się odcinkom dróg, na
których doszło do wypadków, w których śmierć poniosło od 4 do 6 osób;
6) odcinków dróg na których doszło w ciągu 3 lat do wypadków, w których śmierć poniosły
łącznie nie więcej niż 3 osoby, nie ujmuje się w klasyfikacji.
§ 6. Po dokonaniu klasyfikacji, o której mowa w § 5, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych
i Autostrad sporządza zestawienie odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków według wzoru
stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 7. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad dokonuje klasyfikacji odcinków dróg ze
względu na bezpieczeństwo sieci według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia,
przypisując im stopnie zagrożenia wypadkowego zgodnie z następującymi kryteriami:
1) dane z zestawień, o których mowa w § 2 ust. 2, grupowane są w okresy 3 letnie;
2) w wyniku pogrupowania tych danych wybierane są odcinki dróg o długości 20±1 km
w odniesieniu do dróg zlokalizowanych poza miastami na prawach powiatu i 10±0,5 km
w odniesieniu do dróg zlokalizowanych w miastach na prawach powiatu, którym
przypisuje się stopnie zagrożenia wypadkowego I, II lub III;
2
3) I stopień zagrożenia wypadkowego przypisuje się odcinkom dróg, na których doszło do
co najmniej 51 wypadków lub co najmniej 151 kolizji oraz odcinkom dróg, na których
doszło do co najmniej 30 wypadków i co najmniej 70 kolizji;
4) II stopień zagrożenia wypadkowego przypisuje się odcinkom dróg, na których doszło do
31 – 50 wypadków lub 101 – 150 kolizji oraz odcinkom dróg, na których doszło do
16 – 20 wypadków i 50 – 70 kolizji;
5) III stopień zagrożenia wypadkowego przypisuje się odcinkom dróg, na których doszło do
16 – 30 wypadków lub 50 – 100 kolizji oraz odcinkom dróg, na których doszło do 10
– 15 wypadków i 20 – 50 kolizji;
6) odcinków dróg, które nie spełniają ww. kryteriów, nie ujmuje się w klasyfikacji.
§ 8. Po dokonaniu klasyfikacji, o której mowa w § 11, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych
i Autostrad sporządza mapę obejmującą wyszczególnienie odcinków dróg o I, II i III stopniu
zagrożenia ze względu na bezpieczeństwo sieci.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
3
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia ..., (poz. ...)
Załącznik nr 1
Zestawienie wypadków ze skutkiem śmiertelnym na drogach poza miastami na prawach powiatu
LOKALIZACJA WYPADKU
Informacje
dodatkowe
(np.
Lp.
Numer Zarządca
Daty
Ilość
ofiar Pikietaż
Klasa
Miejscowość
Skrzyżowanie
Poza skrzyżowaniem szczególne
drogi
drogi
wypadków
śmiertelnych drogi
drogi
(nr drogi/nr drogi,
(nr posesji lub inne
warunki
(narastająco,
nr drogi/ulica,
dane ułatwiające
pogodowe,
d/m/r/godz.)
ulica/ulica, itp.
lokalizację)
jak:
mgła,
gołoledź,
stan
nawierzchni,
itp.)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
4
Załącznik nr 2
Zestawienie wypadków ze skutkiem śmiertelnym na drogach w miastach na prawach powiatu
LOKALIZACJA WYPADKU
Informacje
dodatkowe
(np.
Lp.
Numer Zarządca
Daty
Ilość
ofiar Pikietaż
Klasa
Miejscowość
Skrzyżowanie
Poza skrzyżowaniem szczególne
drogi
drogi
wypadków
śmiertelnych drogi
drogi
(nr drogi/nr
(nr posesji lub inne warunki
(narastająco,
drogi, nr
dane ułatwiające
pogodowe,
(d/m/r/godz.)
drogi/ulica,
lokalizację)
jak:
mgła,
ulica/ulica, itp.
gołoledź,
itp.)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4641
› Pobierz plik