Poselski projekt ustawy o mediach publicznych
projekt dotyczy stworzenia stabilności instytucjonalnej i finansowej mediów publicznych poprzez zagwarantowanie niezależności od politycznych i pozaprawnych prób ingerencji oraz wypełnienie zaleceń Komitetu Ministrów Rady Europy w zakresie roli mediów publicznych w nowym środowisku cyfrowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4626
- Data wpłynięcia: 2010-07-06
- Uchwalenie:
4626
wytworzenie audycji o trwałej wartości kulturowej tworzących bibliotekę
programową jednostki radia publicznego w wysokości nie mniejszej niż 5%
budżetu radia publicznego, w tym:
a)
teatr radiowy, w wysokości nie mniejszej niż 1,5% budżetu radia
publicznego,
b)
zamówienia i nagrania muzyki polskiej, w wysokości nie mniejszej niż 2%
budżetu radia publicznego,
c)
literackie zamówienia programowe w wysokości nie mniejszej niż 1,5%
budżetu radia publicznego,
d)
promocję kultury polskiej i dziedzictwa narodowego w wysokości nie
mniejszej niż 2% budżetu radia publicznego
- z tym że audycje realizujące medialną służbę publiczną mogą być zaliczane do
kategorii określonych w pkt 1-4 łącznie albo osobno.
Art. 84.
1. Rada na wniosek Dyrektora , a w razie niezłożenia wniosku - z własnej inicjatywy,
ustala kryteria kwalifikacji programów do produkcji.
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1, uwzględniają:
1)
pożyteczność;
2)
jakość programu;
3)
satysfakcję widzów, w tym oczekiwaną oglądalność.
Art. 85.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, może określić, w drodze
rozporządzenia :
1) dopuszczalny czas nadawania reklam w programach nadawców publicznych niższy niż
określony w przepisach art. 16 ustawy o radiofonii i telewizji,
2) maksymalny czas nadawania reklam w godzinie programu, w pasmach nadawania i w
okresach dziennych,
3) dni bez reklamy w programach nadawców publicznych,
4) zakaz nadawania reklamy pomiędzy niektórymi rodzajami audycji
- mając na uwadze zachowanie właściwych proporcji czasowych audycji telewizyjnych.
Art. 86.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, może określić, w drodze
rozporządzenia :
1) zakaz lokowania produktów w niektórych audycjach produkowanych z udziałem
środków publicznych,
2) zakaz lokowania produktów w audycjach produkowanych ze środków publicznych i
adresowanych do dzieci,
3) sposób informowania w napisach końcowych o lokowaniu produktu w audycjach
programów jednostek mediów publicznych
- kierując się dobrem dziecka, a także mając na celu zapewnienie dziecku pełnego i
harmonijnego rozwoju oraz mając na uwadze rzetelność i kompletność przekazywanych
informacji.
Art. 87.
1.
Udział reklamy społecznej i reklamy kulturowej wynosi co najmniej 2 minuty na każde
6 minut reklamy.
30
2.
W każdych 2 godzinach programu reklama społeczna i reklama kulturowa zajmują co
najmniej po 1 minucie, chyba że jej nadanie wymagałoby przerwania nadawania
audycji. Jeśli blok reklamowy jest krótszy niż 3 minuty, reklama społeczna lub reklama
kulturowa zajmuje co najmniej 30 sekund tego bloku.
Art. 88.
1.
Rada określi sposób umieszczania reklamy społecznej i reklamy kulturowej na stronach
internetowych Portalu, biorąc pod uwagę zasady udziału reklamy społecznej i reklamy
kulturowej w programach nadawców publicznych.
2. Reklama na stronach internetowych Portalu musi umożliwiać odbiorcy łatwe i
ostateczne wyłączenie komunikatu reklamowego.
Art. 89.
Za nadawanie reklamy społecznej i reklamy kulturowej nie pobiera się opłat.
Art. 90.
W kontraktach zawieranych przez jednostki mediów publicznych twórcy, artyści i producenci
wyrażają zgodę na darmowe udostępnienie swych wkładów w utwory w powszechnie
dostępnych zasobach Portalu do dozwolonego użytku osobistego.
Rozdział 8
Trójstronne kontrakty samorządowe
Art. 91.
1.
Rada, na wniosek Dyrektora i organu samorządu terytorialnego, zawiera trójstronny
kontrakt samorządowy.
2.
Trójstronny kontrakt samorządowy określa zadania jednostki mediów publicznych na
rzecz danego regionu i zakres finansowania tego działania przez właściwą jednostkę
samorządu terytorialnego. Kontrakt nie może określać sposobu prezentowania treści
oraz wpływać na zawartość serwisów informacyjnych i audycji publicystycznych.
3.
Jednostki samorządu terytorialnego wpłacają na konto Rady środki finansowe
przewidziane trójstronnym kontraktem samorządowym w terminach określonych w
kontrakcie, a Rada przekazuje je bezzwłocznie i w całości na konto właściwej jednostki
mediów publicznych.
4.
Właściwa jednostka samorządu terytorialnego oraz Dyrektor mają prawo zaskarżyć
wykonywanie trójstronnego kontraktu samorządowego do Rady.
5.
Zaskarżenie wykonywania trójstronnego kontraktu samorządowego przez jednostkę
samorządu terytorialnego nie zwalnia jej z terminowych wpłat środków finansowych
przewidzianych tym kontraktem do końca jego trwania, chyba że Rada uzna zasadność
skargi.
6.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, ogólne warunki oraz szczegółowy tryb zawierania trójstronnych
kontraktów samorządowych, kierując się potrzebą zapewnienia sprawnej współpracy
między stronami zawierającymi te kontrakty.
31
Rozdział 9
Obowiązki wobec organów państwa i innych podmiotów
Art. 92.
1.
Organy państwowe nie mogą w żadnej formie ingerować w działalność jednostek
mediów publicznych.
2. Jednostki publicznej radiofonii i telewizji umożliwiają konstytucyjnym organom
państwa bezpośrednią prezentację oraz wyjaśnianie polityki państwa oraz działalności
tych organów.
3. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 2, biorąc pod
uwagę potrzebę realizacji prawa obywateli do informacji o działalności organów władzy
publicznej.
Art. 93.
1.
Jednostki publicznej radiofonii i telewizji stwarzają partiom politycznym możliwość
przedstawienia ich stanowiska w węzłowych sprawach publicznych.
2.
Uprawnienia przewidziane w ust. 1 stosuje się odpowiednio do ogólnokrajowych
organizacji związków zawodowych, związków pracodawców i ogólnopolskich federacji
organizacji pozarządowych.
3. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod
uwagę potrzebę realizacji prawa do informacji oraz zasadę równego dostępu do mediów
publicznych.
Art. 94.
Jednostki
publicznej
radiofonii i telewizji stwarzają organizacjom pożytku publicznego,
o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie, możliwość nieodpłatnego informowania o prowadzonej
przez te organizacje działalności nieodpłatnej.
Art. 95.
1.
Podmiotom uczestniczącym w wyborach do Sejmu, Senatu, organów jednostek
samorządu terytorialnego oraz Parlamentu Europejskiego zapewnia się możliwość
rozpowszechniania audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji
na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wyborów na urząd Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Podmiotom uprawnionym do udziału w kampanii referendalnej w programach
radiowych i telewizyjnych w rozumieniu art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o
referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 57, poz. 507 i Nr 85, poz. 782, z 2007 r. Nr
112, poz. 766 oraz z 2009 r. Nr 68, poz. 573 i Nr 202, poz. 1547) zapewnia się
możliwość rozpowszechniania audycji referendalnych w programach publicznej
radiofonii i telewizji na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
Art. 96.
1. Jednostki mediów publicznych mogą tworzyć i rozpowszechniać programy oraz inne
usługi medialne dla odbiorców za granicą w języku polskim i w innych językach.
32
2. Jednostki mediów publicznych są obowiązane tworzyć i rozpowszechniać audycje
oświatowe oraz inne usługi medialne dla szkół i innych placówek oświatowo-
wychowawczych.
3.
Audycje i usługi medialne, o których mowa w ust. 2, powinny odpowiadać wymogom
zawartym w szkolnych programach nauczania.
4. Zakres i sposób prowadzenia działalności przewidzianej w ust. 1 i 2 są określane w
formie porozumień zawieranych między jednostkami mediów publicznych a ministrem
właściwym do spraw zagranicznych lub ministrem właściwym do spraw edukacji
narodowej, przewidujących pokrycie kosztów tworzenia i rozpowszechniania tych
programów, audycji i innych usług medialnych z budżetu państwa.
Art. 97.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, sposób i tryb udostępniania dla celów edukacyjnych audycji i treści
wytwarzanych przez jednostki mediów publicznych, kierując się koniecznością zapewnienia
szerokiego dostępu odbiorców do treści tych audycji.
Dział VII
Zasady finansowania jednostek mediów publicznych
Rozdział 1
Przychody i fundusze jednostek mediów publicznych
Art. 98.
1.
Jednostka mediów publicznych prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w
przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
2.
Rokiem obrotowym jednostki mediów publicznych jest rok kalendarzowy.
Art. 99.
Przychodami jednostek mediów publicznych są:
1)
środki przekazywane przez Radę;
2)
dotacje na działalność jednostki;
3)
wpływy pochodzące z prowadzonej działalności, a w szczególności z:
a) obrotu prawami do audycji i treści,
b) reklam, audycji sponsorowanych oraz lokowania produktów,
c) innych źródeł.
Art. 100.
1.
Jednostka mediów publicznych tworzy:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz rezerwowy;
3)
inne fundusze, jeżeli obowiązek ich utworzenia wynika z odrębnych przepisów.
2.
Fundusz statutowy odzwierciedla wartość mienia otrzymanego przez jednostkę mediów
publicznych w momencie utworzenia.
3.
Fundusz statutowy zwiększa się o:
2)
dotacje na inwestycje służące realizacji zadań jednostki;
3)
wartość mienia otrzymanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych
organów lub na podstawie odrębnych przepisów;
4)
zysk netto, z uwzględnieniem ust. 5.
4.
Fundusz statutowy zmniejsza się o:
33
1)
wartość mienia przekazanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych
organów lub na podstawie odrębnych przepisów;
2)
straty netto nieznajdujące pokrycia w funduszu rezerwowym.
5.
Fundusz rezerwowy tworzy się z zysku netto. Odpis na fundusz rezerwowy nie może
być niższy niż 10% zysku netto. Jednostka mediów publicznych może zaniechać
odpisu, gdy stan funduszu rezerwowego przekroczy równowartość 2% kosztów
działalności jednostki w roku obrotowym.
6.
Fundusz rezerwowy przeznacza się na pokrycie straty netto.
Rozdział 2
Plany i sprawozdania finansowe
Art. 101.
1.
Dyrektorzy opracowują projekt planu finansowego jednostki i przedstawiają go Radzie
w terminie do dnia 15 czerwca roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
2. Rada zatwierdza plan finansowy jednostki w terminie do dnia 14 sierpnia roku
poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
3. W przypadku zaistnienia sytuacji, których nie można było przewidzieć w chwili
zatwierdzenia albo ustalenia planu finansowego, Rada, na wniosek dyrektora , może
dokonać jego zmiany.
Art. 102.
1.
Dyrektorzy sporządzają roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego
jednostki, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od zakończenia roku, którego dotyczy
sprawozdanie. W tym samym terminie Dyrektorzy przekazują Radzie roczne
sprawozdania z działalności jednostki, w tym z działalności programowej i wytwarzania
audycji i treści.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu przez Radę.
3.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, sposób sporządzenia rocznego sprawozdania z działalności jednostek
mediów publicznych oraz jego upublicznienia, mając na uwadze zapewnienie realizacji
zasady przejrzystości gospodarowania środkami finansowymi.
Art. 103.
1.
Dyrektorzy przygotowują i składają Radzie oraz publicznie udostępniają, do dnia 15
marca za poprzedni rok kalendarzowy, sprawozdania z wykorzystania środków
publicznych, w tym wpływów z powszechnej opłaty audiowizualnej oraz odsetek za
zwłokę w jej uiszczaniu lub wniesieniu, na realizację medialnej służby publicznej, ze
wskazaniem środków przeznaczonych na wykonanie poszczególnych zadań, o których
mowa w art. 61 i 62.
2.
Rada wskazuje biegłego rewidenta do badania rocznego sprawozdania finansowego
jednostki mediów publicznych.
3.
Dyrektorzy przygotowują roczny plan działalności oraz roczne sprawozdanie z
działalności jednostki mediów publicznych.
4.
Rada zatwierdza roczny plan działalności oraz roczne sprawozdanie z działalności
jednostki mediów publicznych oraz roczny plan finansowy i roczne sprawozdanie
finansowe jednostki mediów publicznych, po jego zbadaniu przez biegłego rewidenta.
5.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, sposób sporządzania oraz tryb udostępniania sprawozdań, o których
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4626
› Pobierz plik