Poselski projekt ustawy o mediach publicznych
projekt dotyczy stworzenia stabilności instytucjonalnej i finansowej mediów publicznych poprzez zagwarantowanie niezależności od politycznych i pozaprawnych prób ingerencji oraz wypełnienie zaleceń Komitetu Ministrów Rady Europy w zakresie roli mediów publicznych w nowym środowisku cyfrowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4626
- Data wpłynięcia: 2010-07-06
- Uchwalenie:
4626
1.
Jednostką mediów publicznych kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz Dyrektor tej
jednostki, zwany dalej „Dyrektorem”.
2.
Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
1)
bieżące zarządzanie działalnością jednostki i planowanie jej rozwoju;
2)
podejmowanie decyzji programowych, finansowych i inwestycyjnych;
3)
dążenie do zgodności działania kierowanej jednostki z zadaniami medialnej służby
publicznej;
4)
budowa prestiżu społecznego mediów publicznych;
5)
współpraca z organizacjami społecznymi, pozarządowymi, edukacyjnymi i
twórczymi, a w regionach także z organizacjami, których celem działania jest
rozwój regionu;
6)
ustalanie zasad wynagrodzeń w jednostce.
Art. 69.
1.
Na stanowisko Dyrektora Rada powołuje osobę wyłonioną w drodze konkursu.
2.
Dyrektorem jednostki mediów publicznych może zostać osoba, która spełnia
wymagania określone w art. 4 ust. 1 oraz posiada co najmniej trzyletni staż pracy na
stanowiskach kierowniczych, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3.
3.
Kadencja Dyrektora trwa 4 lata. Funkcję Dyrektora można pełnić nie więcej niż przez
dwie kolejne kadencje.
Art. 70.
1.
Rada, przed upływem kadencji Dyrektora:
1)
odwołuje Dyrektora w przypadku określonym w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz w razie
złożenia rezygnacji z zajmowanego stanowiska;
2)
może odwołać Dyrektora w przypadku:
a)
podejmowania działań oczywiście sprzecznych z obowiązującym prawem,
b)
choroby trwale uniemożliwiającej dalsze sprawowanie funkcji,
c)
niezatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego jednostki mediów
publicznych,
d)
wydania przez Instytut drugiej w czasie trwania kadencji Dyrektora
negatywnej opinii o całorocznej działalności jednostki mediów publicznych.
2.
Rada podejmuje uchwałę o odwołaniu Dyrektora, w przypadkach o którym mowa w ust.
1 pkt 2, większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady.
Art. 71.
1.
Rada powołuje i odwołuje zastępcę Dyrektora.
2.
Dyrektor i jego zastępca są zatrudniani na podstawie powołania, z tym że do Dyrektora
nie stosuje się przepisu art. 70 § 1 Kodeksu pracy. Do wynagradzania Dyrektora i jego
zastępcy nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób
kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
3.
Funkcji Dyrektora oraz zastępcy Dyrektora nie można łączyć z działalnością
zarobkową, z wyjątkiem pracy dydaktyczno-naukowej w charakterze nauczyciela
akademickiego lub pracy twórczej.
4.
Do Dyrektora i zastępcy Dyrektora stosuje się odpowiednio przepisy art. 4 ust. 4 i 5.
Rozdział 5
Jednostki telewizji publicznej i radiofonii publicznej
25
Art. 72.
Jednostki telewizji publicznej o zasięgu ogólnopolskim tworzą i rozpowszechniają
ogólnokrajowe programy TVP1, TVP2, TVP3 i regionalne programy telewizyjne, programy
dla odbiorców za granicą oraz programy wyspecjalizowane, w tym w szczególności
programy informacyjne i programy poświęcone kulturze.
Art. 73.
1.
Program TVP3 jest ogólnokrajowym programem, w którym co najmniej 4 godziny
programu stanowią regionalne programy telewizyjne.
2.
Program TVP3 nie nadaje reklam ogólnokrajowych.
3.
Program wspólny TVP3 realizuje w szczególności potrzeby edukacyjne, kulturowe oraz
dzieci i młodzieży.
4.
Regionalne programy telewizyjne realizują w szczególności zadania informacyjne i
publicystyczne dla widzów z danego regionu.
5.
Rada określa procentowy udział środków finansowych przeznaczanych z budżetu
programu TVP 3 na audycje wytwarzane poza województwem mazowieckim.
6.
Siedziba programu TVP3 jest usytuowana poza województwem mazowieckim.
Art. 74.
1.
Jednostki publicznej radiofonii:
1)
o zasięgu ogólnokrajowym tworzą i rozpowszechniają ogólnokrajowe programy
radiowe I, II, III i IV oraz programy dla odbiorców za granicą i programy
wyspecjalizowane;
2)
o zasięgu regionalnym tworzą i rozpowszechniają regionalne programy radiowe
oraz programy wyspecjalizowane.
2.
Jednostki regionalne publicznej radiofonii mają swoje siedziby w miastach
wojewódzkich oraz w Koszalinie.
3.
Program II realizuje w szczególności potrzeby kulturowe, a Program IV realizuje w
szczególności potrzeby młodzieży.
Art. 75.
1.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w porozumieniu z Przewodniczącym
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dokonuje, w drodze decyzji, rezerwacji
częstotliwości niezbędnych do wykonywania ustawowych zadań przez jednostki
publicznej radiofonii i telewizji oraz określa warunki wykorzystania tych częstotliwości.
Do dokonywania, wprowadzania zmian lub cofania rezerwacji częstotliwości stosuje się
przepisy art. 114 i 115 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne
(Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.5)).
2.
Do rezerwacji częstotliwości przeznaczonych do rozpowszechniania lub
rozprowadzania programów w sposób cyfrowy, drogą rozsiewczą naziemną lub
rozsiewczą satelitarną, stosuje się art. 115 ust. 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne.
Rozdział 6
Portal Mediów Publicznych
5) Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, 2005 r. Nr 163, poz. 1362,
Nr 267, poz. 2258, 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i poz. 711, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, Nr 235,
poz. 1700, Nr 249, poz. 1834, 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331, Nr 82, poz. 556, 2008 r. Nr 17, poz. 101, Nr
227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 18, poz. 97, Nr 85, poz. 716.
26
Art. 76.
1.
W celu udostępniania audycji i treści wytworzonych przy udziale środków publicznych
oraz audycji archiwalnych jednostek mediów publicznych tworzy się Portal Mediów
Publicznych, zwany dalej „Portalem”.
2.
Portal może posiadać oddziały regionalne.
3.
Wszelkie programy, treści i usługi medialne wytworzone przy udziale środków
publicznych oraz zasoby archiwalne jednostek mediów publicznych są, za
pośrednictwem Portalu, powszechnie i nieodpłatnie dostępne dla wszystkich do
dozwolonego użytku osobistego.
Art. 77.
1.
Dla celów udostępniania zasobów archiwalnych w strukturze Portalu tworzy się
Archiwum Mediów Publicznych.
2.
Archiwum Mediów Publicznych kieruje Dyrektor powoływany i odwoływany przez
Dyrektora Portalu.
3.
Do Dyrektora Archiwum stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące Dyrektorów .
Art. 78.
1.
Portal tworzy strony internetowe i wyodrębnione zasoby niezbędne dla realizacji zadań
kulturowych, edukacyjnych, informacyjnych i społeczeństwa obywatelskiego.
2.
W szczególności Portal tworzy wyodrębnione zasoby:
1)
poszczególnych jednostek mediów publicznych;
2)
adresowane do dzieci i młodzieży;
3)
ułatwiające uczestnictwo w kulturze;
4)
ułatwiające dostęp do dziedzictwa narodowego i kulturowego;
5)
ułatwiające samokształcenie i edukację społeczną;
6)
upowszechniające treści wytwarzane przez media obywatelskie;
7)
realizujące priorytet informacyjny;
8)
ułatwiające aktywność obywatelską i społeczną.
3.
W wyodrębnionych zasobach określonych w ust. 2 oznacza się treści, o których mowa
w art. 56 ust. 6.
4.
Do zadań Portalu należą także:
1)
archiwizacja, digitalizacja, remastering i renowacja zasobów archiwalnych;
2)
dostosowanie audycji i treści do formatu pozwalającego na ich upowszechnienie
przez Internet i nowe media oraz utrzymywania niezbędnej dl tego celu bazy
technicznej;
3)
wytwarzanie własnych audycji i treści.
5.
Portal w celu realizacji swoich zadań współdziała z instytucjami, których przedmiotem
działania jest digitalizacja twórczości audiowizualnej oraz innych dzieł kultury o
wysokim poziomie artystycznym.
6.
Rada określa zakres i sposób realizowania przez Archiwum Mediów Publicznych
Portalu zadań w zakresie udostępniania zasobów archiwalnych oraz zadań, o których
mowa w ust. 4.
Rozdział 7
Obowiązki programowe jednostek mediów publicznych
27
Art. 79.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady określi, w drodze
rozporządzenia wytyczne w zakresie sposobu realizacji medialnej służby publicznej przez
jednostki mediów publicznych, a w szczególności dotyczące:
1)
systemów zachęt dla audycji i treści o szczególnej wartości artystycznej i
ponadprzeciętnej jakości profesjonalnej rozpowszechnianych przez media
publiczne,
2)
reklamy i lokowania produktów w programach jednostek mediów publicznych i w
zasobach Portalu,
3)
kryteriów kwalifikacji do produkcji audycji i treści w mediach publicznych
- kierując się koniecznością zapewnienia jawności i przejrzystości wydatkowania
środków publicznych w jednostkach mediów publicznych oraz prawidłowej realizacji
misji publicznej.
Art. 80.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia :
1)
procentowy udział w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji
audycji, w tym utworów słowno-muzycznych, wytworzonych pierwotnie w języku
polskim, z tym że udział ten nie może być mniejszy niż 40% czasu nadawania
programu w ciągu każdego miesiąca, a udział audycji europejskich nie może być
mniejszy niż 60% czasu nadawania programu w ciągu miesiąca; odstępstwa od tej
reguły w poszczególnych pasmach nadawania, a w szczególności w porze
największej oglądalności i pasmach je poprzedzających oraz w pasmach
największej słuchalności, liczonych co trzy miesiące, nie mogą być większe niż
15%;
2)
planowany procentowy udział produkcji niezależnych w czasie nadawania
programu telewizyjnego, nie mniejszy niż 15%, w tym minimalny procentowy
udział czasu nadawania audycji wytworzonych poza województwem
mazowieckim, nie mniejszy niż 5%;
3)
planowy procentowy udział produkcji z różnych regionów Polski w rocznym
czasie antenowym;
4)
planowany procentowy czas nadawania audycji edukacyjnych;
5)
planowany procentowy udział produkcji niezależnych w programie radiowym
oraz plan stopniowego powiększania tego udziału;
6)
minimalny procentowy czas nadawania audycji powstających przy współudziale
organizacji społecznych i pozarządowych nie mniejszy niż 5% czasu emisji;
7)
minimalny procentowy udział katalogu audycji europejskich, wytworzonych
pierwotnie w języku polskim oraz niezależnych, a także sposób ich prezentacji i
promocji w powszechnie dostępnych zasobach Portalu, z tym że udziały
katalogów nie mogą odbiegać od udziałów procentowych obowiązujących w
jednostkach publicznej radiofonii i telewizji
- mając na uwadze konieczność zapewnienia wszechstronnej oferty programowej przez
jednostki mediów publicznych.
Art. 81.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, mając na uwadze zróżnicowanie oferty programowej oraz zapewnienie
właściwego poziomu finansowania wytwarzanych audycji:
28
1)
maksymalną liczbę nowych formatów telewizyjnych zakupywanych za granicą w
okresach pięcioletnich i z rozbiciem na poszczególne programy, w tym programy
wyspecjalizowane;
2)
minimalny procentowy udział środków finansowych przeznaczanych na:
a)
serwisy informacyjne,
b)
wytworzenie audycji przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, nie mniejszy
niż 6,5% budżetu publicznej telewizji,
c)
wytworzenie audycji edukacyjnych, w tym edukacji kulturalnej i
obywatelskiej, nie mniejszy niż 5% budżetu publicznej telewizji,
d)
wytworzenie audycji powstających przy współudziale organizacji
społecznych i pozarządowych nie mniejszy niż 5% budżetu publicznej
telewizji,
e)
wytworzenie audycji o trwałej wartości kulturowej tworzących bibliotekę
programową jednostki publicznej telewizji w wysokości nie mniejszej niż
7,5% budżetu publicznej telewizji, w tym:
- kinową produkcję filmową, nie mniejszy niż 3% budżetu publicznej
telewizji, w tym co najmniej 1% budżetu publicznej telewizji na
koprodukcje filmowe; do powyższego minimum nie wlicza się opłat na rzecz
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej,
- produkcję filmów dokumentalnych, nie mniejszy niż 1% budżetu
publicznej telewizji,
- teatr telewizji, nie mniejszy niż 1,5% budżetu publicznej telewizji,
- programy współtworzące kulturę wysoką w dziedzinie muzyki, literatury i
sztuk wizualnych, nie mniejszy niż 2% budżetu publicznej telewizji,
f)
promocję kultury polskiej i dziedzictwa narodowego w wysokości nie
mniejszej niż 2% budżetu publicznej telewizji
- z tym że audycje realizujące medialną służbę publiczną mogą być zaliczane do
kategorii określonych w lit. a-e łącznie albo osobno.
Art. 82.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady określi, w drodze
rozporządzenia, minimalny udział w programie telewizyjnym audycji z ułatwieniami odbioru
dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku lub słuchu:
1)
z tłumaczeniem na język migowy;
2)
z napisami;
3)
z audiodeskrypcją
- kierując się koniecznością zapewnienia jak najszerszego dostępu osób niepełnosprawnych
do telewizyjnej oferty programowej.
Art. 83.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia właściwego poziomu
finansowania audycji, dla radia publicznego, minimalny procentowy udział środków
finansowych przeznaczanych na:
1) wytworzenie audycji przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, nie mniejszy niż
6,5% budżetu radia publicznego;
2) wytworzenie audycji edukacyjnych, w tym edukacji kulturalnej i obywatelskiej,
nie mniejszy niż 5% budżetu radia publicznego;
3) wytworzenie audycji powstających przy współudziale organizacji społecznych i
pozarządowych, nie mniejszy niż 5% budżetu radia publicznego;
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4626
› Pobierz plik