Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
projekt dotyczy wyłączenia z systemu opłat elektronicznych na drogach krajowych autobusy, niezależnie od masy całkowitej oraz wyłączenie z ustawy wskazanych do odpłatności odcinków dróg stanowiących obwodnice
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4607
- Data wpłynięcia: 2011-06-15
- Uchwalenie:
4607
Druk nr 4607
Warszawa, 15 czerwca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o drogach
publicznych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Adamczyka.
(-) Andrzej Adamczyk; (-) Waldemar Andzel; (-) Zbigniew Babalski;
(-) Barbara Bartuś; (-) Dariusz Bąk; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Antoni
Błądek; (-) Jan Bury s. Antoniego; (-) Zbigniew Chmielowiec; (-) Piotr
Cybulski; (-) Arkadiusz Czartoryski; (-) Zbigniew Dolata; (-) Zbigniew
Girzyński;
(-) Szymon
Stanisław Giżyński;
(-) Mieczysław Golba;
(-) Kazimierz
Gołojuch;
(-) Jerzy
Gosiewski;
(-) Tomasz
Górski;
(-) Jarosław Jagiełło; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Robert Kołakowski;
(-) Wojciech Kossakowski; (-) Henryk Kowalczyk; (-) Bogusław Kowalski;
(-) Zbigniew Kozak; (-) Maks Kraczkowski; (-) Marek Kwitek; (-) Tomasz
Latos; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Marek Łatas; (-) Krzysztof Maciejewski;
(-) Ewa Malik; (-) Barbara Marianowska; (-) Jerzy Materna; (-) Maria
Nowak; (-) Halina Olendzka; (-) Jerzy Polaczek; (-) Piotr Polak;
(-) Krzysztof Popiołek; (-) Jan Religa; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek;
(-) Jarosław Rusiecki; (-) Dariusz Seliga; (-) Kazimierz Smoliński;
(-) Krzysztof Sońta; (-) Piotr Stanke; (-) Stefan Strzałkowski; (-) Krzysztof
Tchórzewski; (-) Robert Telus; (-) Ryszard Terlecki; (-) Krzysztof
Tołwiński; (-) Jan Warzecha; (-) Waldemar Wiązowski; (-) Jadwiga
Wiśniewska; (-) Michał Wojtkiewicz; (-) Sławomir Worach; (-) Wojciech
Szczęsny Zarzycki; (-) Łukasz Zbonikowski; (-) Maria Zuba; (-) Jarosław
aczek.
projekt
Ustawa
z dnia …….… 2011 roku
o zmianie ustawy o drogach publicznych
Art. 1.
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19,
poz. 115, z poźn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) W art. 13 w ust. 3a po pkt 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) autobusy”;
2) W art. 13ha w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„ 1) określi drogi krajowe lub ich odcinki za wyjątkiem dróg stanowiących ciągi
obwodnicowe aglomeracji miejskich, ”;
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Proponowana nowelizacja ustawy o transporcie drogowym wychodzi naprzeciw
oczekiwaniom społecznym, w zakresie szeroko rozumianej polityki transportowej, a w
szczególności pasażerskiego transportu osobowego.
Od 1 lipca 2011 r. pogorszeniu ulegnie sytuacja właścicieli pojazdów o tonażu
pomiędzy 3,5 – 12 t., którzy będą zmuszeni do uiszczania opłat za przejazd niektórymi
odcinkami dróg krajowych. Na negatywne skutki obowiązujących rozwiązań
prawnych narażeni są przede wszystkim przedsiębiorcy wykonujący regularny
transport osobowy, którzy wobec radykalnego wzrostu kosztów funkcjonowania będą
zmuszeni do znaczącego podniesienia cen biletów za przejazd. Dotyczy to zarówno
kierowców autobusów, jak też popularnych busów. Nie ulega wątpliwości, iż
ostatecznie najwyższą cenę za wadliwe zdaniem projektodawcy rozwiązanie poniosą
sami pasażerowie. Będzie to tym bardziej dotkliwe, gdyż w odniesieniu do wielu
odcinków dróg krajowych nie ma możliwości znalezienia dróg alternatywnych dla
autobusów, bądź korzystania przez pasażerów z innych form transportu zbiorowego.
Wobec powyższego projektodawca proponuje wyłączenie z systemu opłat
elektronicznych na drogach krajowych autobusy (w rozumieniu ustawy z dnia 20
czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005, Nr 108, poz. 908)), niezależnie
od dopuszczalnej masy całkowitej.
Ponadto niekorzystnym jest zapis, dotyczący wskazania w ramach odpłatności za
użytkowanie odcinków dróg krajowych, które stanowią obwodnice aglomeracji
miejskich. Wprowadzenie odpłatności za korzystanie z obwodnic, szczególnie dla
przewoźników wykonujących regularny transport osobowy na liniach oraz
przewoźników towarów będzie jednoznacznym zaprzeczeniem idei powstania
obwodnic miast. Drogowe obwodnice mają za zadanie przeniesienie natężenia ruchu
kołowego z centrum miast na jego obrzeża. W sytuacji odpłatnego użytkowania
obwodnic kierowcy samochodów o wadze powyżej 3,5 tony, chcąc uniknąć
dodatkowej opłaty będą wybierać drogi alternatywne, co przełoży się na znaczne i
szybkie niszczenie dróg lokalnych oraz obniży poziom bezpieczeństwa ich
użytkowników. W pełni uzasadnionym rozwiązaniem jest wyłączenie z ustawy
wskazanych do odpłatności odcinków dróg, stanowiących obwodnice.
Konsekwencją proponowanych zamian ustawy będzie potrzeba dostosowania treści
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych
lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek
opłaty elektronicznej (Dz. U. z 2011, Nr 80, poz. 433).
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje wydatków z budżetu
Państwa ani z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiot projektowanej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 29 czerwca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1520/11
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o
drogach publicznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej
Adamczyk) z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47 ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
I. Przedmiot
projektu
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 13 i art. 13ha ustawy z dnia 21
marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, ze
zmianami). Opinia opiera się na założeniu, że propozycje zmian odnoszą się do
wersji ustawy, która obowiązywać będzie od 1 lipca 2011 r. (dalej: ustawa).
Pierwsza zmiana polega na uzupełnieniu katalogu pojazdów zwolnionych
od opłat elektronicznych za przejazd po drogach krajowych. Wnioskodawcy
proponują objąć tym zwolnieniem także autobusy. Warto zauważyć, że zgodnie
z art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy opłaty elektroniczne dotyczyć mają – od 1 lipca
2011 r. – pojazdów samochodowych, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz.
908, ze zmianami), za które uważa się także zespół pojazdów składający się z
pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie
całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej
masy całkowitej. Zgodnie z projektem opłaty te nie dotyczyłyby zatem
autobusów, które nie wchodziłyby w skład zespołu pojazdów.
Druga zmiana dotyczy podstawy wydania przez Radę Ministrów
rozporządzenia określającego drogi krajowe lub ich odcinki, na których pobiera
się opłatę za przejazdy po drogach krajowych. W proponowanej formule
rozporządzenie nie mogłoby dotyczyć „dróg stanowiących ciągi obwodnicowe
aglomeracji miejskich”. Warto zauważyć, że projektowany przepis pomija także
ostatnią część zmienianego przepisu: „na których pobiera się opłatę za przejazdy
po drogach krajowych.”
Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4607
› Pobierz plik