Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych
projekt dotyczy transpozycji do polskiego prawa przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub trybu informowania pracowników i konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach lub grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4530
- Data wpłynięcia: 2011-08-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych
- data uchwalenia: 2011-08-31
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 213, poz. 1265
4530
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskich radach zakładowych
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Dyrektywa 2009/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub trybu informowania pracowników i
konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu
wspólnotowym (wersja przekształcona).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
3)
Tre ć przepisu UE
Koniecz Jedn. red. (*)
Tre ć przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia w
red.
-no ć
projekcie przepisów
wdro eni
a
wykraczających poza
minimalne wymogi prawa UE
(**)
T / N
Art. 1 2. W tym celu ustanawia się w każdym T
Art. 1 pkt 1 1. Ustawa określa zasady tworzenia i
ust. 2 przedsiębiorstwie i grupie przedsiębiorstw o
lit. a
funkcjonowania europejskich rad
i 3
zasięgu wspólnotowym europejską radę
projektu
zakładowych oraz sposoby informowania
zakładową lub inny tryb informowania
ustawy o
pracowników i konsultacji z pracownikami
pracowników i konsultowania się z nimi, na
zmianie
w przedsiębiorstwach i grupach
wniosek przedstawiony w trybie określonym
ustawy o
przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, w
w art. 5 ust. 1, w celu informowania
europejskic celu realizacji prawa pracowników do
pracowników i konsultowania się z nimi.
h radach
informowania i konsultacji w zakresie spraw
Warunki informowania pracowników i
zakładowy ponadnarodowych. Ustawa nie narusza
konsultowania się z nimi są określone i
ch, zwanej uprawnień do informowania i konsultacji
wdrożone w taki sposób, aby zapewnić ich
dalej
określonych w przepisach odrębnych
skuteczność i umożliwić przedsiębiorstwu
„projektem
lub grupie przedsiębiorstw skuteczne
”
podejmowanie decyzji.
3. Informowanie pracowników i
konsultowanie się z nimi mają miejsce na
odpowiednim szczeblu kierownictwa i
reprezentacji, w zależności od podnoszonej
kwestii. W tym celu kompetencja
europejskiej rady zakładowej oraz zakres
1
trybu informowania pracowników i
konsultowania się z nimi objęty niniejszą
dyrektywą są ograniczone do kwestii
ponadnarodowych
Art. 1 4.
Za kwestie ponadnarodowe uważa się T
Art. 1 pkt 2 6a) sprawie ponadnarodowej – należy przez
ust. 4 kwestie dotyczące całości przedsiębiorstwa
lit. c
to rozumieć sprawy dotyczące całości
lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu
projektu
przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw
wspólnotowym lub przynajmniej dwóch
o zasięgu wspólnotowym lub przynajmniej
przedsiębiorstw lub zakładów pracy
dwóch przedsiębiorstw lub zakładów pracy
przedsiębiorstw lub grupy mających swą
przedsiębiorstw lub grupy przedsiębiorstw o
siedzibę w dwóch różnych państwach
zasięgu wspólnotowym mających swą
członkowskich.
siedzibę w dwóch państwach członkowskich,
Art. 2
1. Do celów niniejszej dyrektywy:
T
Art. 1 pkt 2 5a) informowaniu – należy przez to
ust. 1 f)
"informowanie" oznacza przekazywanie
lit. a
rozumieć przekazywanie danych przez
lit. f
przez pracodawcę danych projektu
pracodawcę przedstawicielom pracowników,
przedstawicielom pracowników, aby
w odpowiednim momencie, w odpowiedni
umożliwić im zapoznanie się z
sposób i o odpowiedniej treści tak, aby było
podnoszoną kwestią i zbadanie jej;
możliwe zapoznanie się z podnoszoną
informacja powinna być przedstawiana
sprawą i zbadanie jej oraz przeprowadzenie
w odpowiednim momencie, w
dogłębnej oceny ewentualnego wpływu w
odpowiedni sposób i zawierać
szczególności na prawa i obowiązki
odpowiednią treść, aby możliwe było
pracowników i - w razie potrzeby -
przeprowadzenie dogłębnej oceny
przygotowanie konsultacji z właściwym
ewentualnego wpływu i - w razie
organem danego przedsiębiorstwa lub grupy
potrzeby - przygotowanie konsultacji z
przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym
właściwym organem danego
przedsiębiorstwa lub grupy
przedsiębiorstw o zasięgu
wspólnotowym;
Art. 2 g)
"konsultowanie" oznacza nawiązywanie T
Art. 1 pkt 2 6)konsultacji – należy przez to rozumieć
ust. 1
dialogu oraz wymianę poglądów
lit. b
nawiązywanie dialogu oraz wymianę
2
lit. g
między przedstawicielami
projektu
poglądów między przedstawicielami
pracowników i centralnym
pracowników i zarządem centralnym lub
kierownictwem lub innym bardziej
innym zarządem odpowiedniego szczebla, w
odpowiednim poziomem kierownictwa,
odpowiednim momencie, w odpowiedni
w odpowiednim momencie, w
sposób i o odpowiedniej treści tak, aby
odpowiedni sposób i o odpowiedniej
umożliwić przedstawicielom pracowników
treści, która umożliwiłaby
wyrażenie opinii na podstawie
przedstawicielom pracowników
dostarczonych informacji na temat
wyrażenie opinii na podstawie
proponowanych działań, których dotyczą
dostarczonych informacji, na temat
konsultacje po to, by w rozsądnym czasie
proponowanych działań, których
działania te mogły być uwzględnione przez
dotyczą konsultacje; bez uszczerbku dla
przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw
zadań kierownictwa i w rozsądnym
o zasięgu wspólnotowym.
czasie działania te mogą być
uwzględnione przez przedsiębiorstwa
Art. 1 pkt 1 3a. Obowiązek konsultacji z
lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu
lit. b
przedstawicielami pracowników nie może
wspólnotowym;
projektu
stanowić uszczerbku dla zadań zarządu
centralnego lub innego zarządu
odpowiedniego szczebla.
Art. 3 4. Nie naruszając przepisów ust. 1 i 2, T
Art. 4 ust.
5. Za przedsiębiorcę sprawującego kontrolę
ust. 4 przedsiębiorstwa nie uważa się za
5 ustawy o nad innym przedsiębiorcą nie uważa się
"przedsiębiorstwo sprawujące kontrolę" nad
europejskic przedsiębiorcy, który:
innym przedsiębiorstwem, którego udziały są
h radach
1) jest instytucją finansową czasowo
w jego posiadaniu, w przypadku gdy jest ono
zakładowy
nabywającą lub obejmującą akcje albo
przedsiębiorstwem, o którym mowa w art. 3
ch
udziały w celu ich odsprzedaży, jeżeli
ust. 5 lit. a) lub c) rozporządzenia Rady (WE)
przedmiotem działalności gospodarczej
nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w
tej instytucji jest prowadzone na własny
sprawie kontroli koncentracji
lub cudzy rachunek inwestowanie w
przedsiębiorstw.
akcje albo udziały innych
przedsiębiorców, pod warunkiem, że
odsprzedaż ta nastąpi przed upływem
roku od dnia nabycia, oraz że:
a) instytucja ta nie wykonuje praw z
tych akcji albo udziałów, z wyjątkiem
prawa do dywidendy, lub
b) instytucja ta wykonuje prawa z tych
akcji lub udziałów wyłącznie w celu
3
przygotowania odsprzedaży całości
lub części przedsiębiorstwa, jego
majątku lub tych akcji albo udziałów;
2) posiadając status przedsiębiorcy
sprawującego kontrolę, jest
przedsiębiorcą, którego wyłącznym
przedmiotem działalności jest
nabywanie pakietów akcji lub udziałów
w innych przedsiębiorstwach oraz
zarządzanie tymi pakietami i obracanie
nimi w celu wypracowania zysku, bez
bezpośredniego lub pośredniego
angażowania się w zarządzanie tymi
przedsiębiorstwami, lub też ustalania
zachowania tych przedsiębiorstw na
rynku właściwym w rozumieniu art. 4
pkt 9 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o
ochronie konkurencji i konsumentów
(Dz. U. Nr 50, poz. 331, Nr 99, poz. 660
i Nr 171, poz. 1206).
Art. 4 4. Kierownictwo każdego przedsiębiorstwa T
Art. 3 ust. 3. Po osiągnięciu wielkości zatrudnienia, o
ust. 4 należącego do grupy przedsiębiorstw o
3 ustawy o której mowa w art. 2 pkt 3 i 4, zarząd
zasięgu wspólnotowym, jak również
europejskic centralny niezwłocznie zawiadamia o tym
centralne kierownictwo lub spodziewane
h radach
przedstawicieli pracowników
centralne kierownictwo przedsiębiorstwa w
zakładowy reprezentujących ich interesy, zgodnie z
rozumieniu ust. 2 akapit drugi lub grupy
ch
ustawodawstwem państwa członkowskiego,
przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym
oraz podaje tę informację do wiadomości
jest odpowiedzialne za zgromadzenie i
pracowników w sposób przyjęty w danym
przekazanie stronom, do których ma
zakładzie pracy.
zastosowanie niniejsza dyrektywa,
informacji niezbędnych do rozpoczęcia
Art. 1 pkt 3 1a. Zarząd centralny lub inny zarząd
negocjacji, o których mowa w art. 5, w
projektu
odpowiedniego szczebla każdego
szczególności informacji dotyczących
przedsiębiorstwa należącego do grupy
struktury przedsiębiorstwa lub grupy
przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym
przedsiębiorstw oraz stanu liczebnego ich
jest obowiązany do zgromadzenia i
4
pracowników. Obowiązek ten dotyczy
przekazania specjalnemu zespołowi
zwłaszcza informacji obejmujących liczbę
negocjacyjnemu informacji dotyczących w
pracowników, o której mowa w art. 2 ust. 1
szczególności struktury przedsiębiorstwa lub
lit. a) i c).
grupy przedsiębiorstw oraz stanu liczebnego
ich pracowników
Art. 5 2. W tym celu tworzy się specjalny zespół T
Art. 1 pkt 4 2.Członkowie specjalnego zespołu
ust. 2 negocjacyjny zgodnie z następującymi
lit. b
negocjacyjnego są wybierani lub wyznaczani
lit. b
wytycznymi:
projektu
proporcjonalnie do liczby pracowników
i c
zatrudnionych w każdym państwie
b) członkowie specjalnego zespołu
członkowskim, przez przedsiębiorstwo o
negocjacyjnego są wybierani lub
zasięgu wspólnotowym lub grupę
powoływani proporcjonalnie do liczby
przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym,
pracowników zatrudnionych w każdym
przez przyznanie jednego miejsca na grupę
państwie członkowskim, przez
pracowników zatrudnionych w tym państwie
przedsiębiorstwo lub grupę
członkowskim, reprezentującą 10 % liczby
przedsiębiorstw o zasięgu
pracowników zatrudnionych we wszystkich
wspólnotowym, poprzez przyznanie
państwach członkowskich, lub na część tej
każdemu państwu członkowskiemu
grupy.
jednego miejsca na grupę pracowników
zatrudnionych w tym państwie
członkowskim, reprezentującą 10 %
Art. 1 pkt 6 5. Przedstawiciele wybierają spośród siebie
liczby pracowników zatrudnionych we
lit. a i b
członków specjalnego zespołu
wszystkich państwach członkowskich,
projektu
negocjacyjnego w liczbie ustalonej zgodnie z
lub na część tej grupy;
art. 7 ust. 2.
c) centralne oraz lokalne kierownictwo,
jak również właściwe europejskie
6. Przedstawiciele zawiadamiają zarząd
organizacje zrzeszające pracowników i
centralny o wybranych członkach
pracodawców informowane są o
specjalnego zespołu negocjacyjnego.
składzie specjalnego zespołu
negocjacyjnego i o rozpoczęciu
negocjacji.
Art. 1 pkt 7 1.Reprezentatywne organizacje związkowe
projektu
niezwłocznie zawiadamiają zarząd centralny
o członkach specjalnego zespołu
negocjacyjnego wyznaczonych w trybie art.
8 ust. 1.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4530
› Pobierz plik