Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
projekt dotyczy wprowadzenia nowych zasad nadzoru nad zamkniętymi funduszami inwestycyjnymi emitującymi wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które nie będą dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani dopuszczone do alternatywnego systemu obrotu; zmiany w zakresie przekształcenia niepublicznych certyfikatów inwestycyjnych w certyfikaty publiczne uwzględniające nowe zasady tworzenia funduszy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4529
- Data wpłynięcia: 2011-08-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1389
4529
Jednocześnie, w związku z przyjętym w projekcie rozwiązaniem polegającym na
wprowadzeniu jednego rodzaju certyfikatów inwestycyjnych, usunięto w projekcie
rozwiązanie przyjęte w uprzednio obowiązującym ust. 3, które dopuszczało przekształcanie
certyfikatów niepublicznych w certyfikaty publiczne. Natomiast kwestie związane
z możliwością przekształcenia funduszu niebędącego funduszem publicznym w fundusz
publiczny zostały uregulowane w dodawanym art. 117a i 117b ustawy.
Art. 1 pkt 22 (dodanie art. 117a i 117b)
Projektowane dodanie art. 117a i 117b w ustawie ma na celu umożliwienie funduszom
zamkniętym emitującym wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem
funduszu nie będą oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku
regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu, przekształcenia
w publiczne fundusze inwestycyjne zamknięte. W tym przypadku z uwagi na fakt, iż fundusze
te nie podlegały wcześniej procedurze związanej z potrzebą uzyskania zezwolenia Komisji
Nadzoru Finansowego, w przepisach tych przewidziano odpowiednie wymagania, które będą
musiały być spełnione przez fundusz, aby mógł on zostać przekształcony w fundusz
publiczny. Wymagania te zostały oparte na wymogach przewidzianych dla nowo tworzonych
funduszy inwestycyjnych, na których utworzenie wymagane jest uzyskanie zezwolenia.
Dzięki temu, w opinii projektodawcy, przed skierowaniem tego rodzaju funduszy do
szerokiego grona inwestorów, zostaną one poddane ocenie Komisji Nadzoru Finansowego,
pod kątem należytego zabezpieczenia ich przyszłych inwestorów.
Art. 117a ust. 1 ustawy wprowadza zasadę, zgodnie z którą zmiana statutu funduszu
zamkniętego, na utworzenie którego nie było wymagane zezwolenie, w zakresie określenia,
że certyfikaty inwestycyjne funduszu będą oferowane w drodze oferty publicznej lub
dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu
obrotu, wymagała zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Natomiast w ust. 2, wskazano, iż
wraz z wnioskiem o zmianę statutu powinny zostać przedstawione do zatwierdzenia Komisji
Nadzoru Finansowego prospekt emisyjny lub memorandum informacyjne, jeżeli obowiązek
ich sporządzenia wynika z przepisów ustawy o ofercie publicznej.
Dodanie art. 117b ust. 1 ma na celu określenie katalogu dokumentów, których załączenie jest
wymagane do złożenia wniosku o wydanie przez Komisję Nadzoru Finansowego zezwolenia
na zmianę statutu funduszu inwestycyjnego zamkniętego, który nie jest publicznym
funduszem inwestycyjnym zamkniętym.
17
Celem dodania ust. 2 jest określenie przesłanek odmowy wydania przez Komisję Nadzoru
Finansowego zezwolenia na zmianę statutu funduszu inwestycyjnego, który nie jest
publicznym funduszem inwestycyjnym zamkniętym. Ustęp ten określa mechanizm (zasady)
wydawania przez Komisję Nadzoru Finansowego zgody na zmianę statutu funduszu
zamkniętego niębędącego publicznym funduszem inwestycyjnym, polegającą na
przekształceniu tego funduszu w publiczny fundusz inwestycyjny zamknięty. Wobec faktu, iż
fundusze inwestycyjne zamknięte niebędace publicznymi funduszami inwestycyjnymi nie
będą podlegały obowiązkowi uzyskania zezwolenia na utworzenie funduszu, zasadne jest
wprowadzenie analogicznych wymagań, których spełnienie konieczne jest do utworzenia
publicznego funduszu inwestycyjnego.
Natomiast w ust. 3 wskazano, iż zezwolenie na zmianę statutu funduszu oznaczać będzie
jednocześnie zatwierdzenie depozytariusza funduszu oraz zatwierdzenie odpowiednich
dokumentów ofertowych (prospektu informacyjnego lub memorandum informacyjnego).
W ust. 5 wprowadzono rozwiązanie, zgodnie z którym zmiana statutu funduszu w zakresie
określenia, że certyfikaty inwestycyjne funduszu będą oferowane w drodze oferty publicznej
lub dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzane do alternatywnego
systemu obrotu będzie wchodzić w życie z dniem ogłoszenia o zmianie statutu.
Przepis ust. 6 służy zabezpieczeniu interesów uczestników funduszu, którzy dokonają zapisu
na certyfikaty inwestycyjne przedmiotowego funduszu.
Art. 1 pkt 23 (zmiana w art. 118 ust. 1 ustawy)
Zmiana zaproponowana w art. 118 ust. 1 jest konsekwencją rezygnacji z podziału na
publiczne oraz niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w uzasadnieniu do
art. 1 pkt 1 lit. b (uchylenie w art. 2 ustawy pkt 36 i 37).
Projektowane uchylenie ust. 2 w art. 118 jest zmianą porządkową i wynika z faktu, iż wymóg
określony w tym przepisie określony jest wprost w przepisach ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi.
Art. 1 pkt 24 (zmiana w art. 119 ust. 1, 2 i 4 ustawy)
Zmiany przewidziane w art. 119 są wynikiem rezygnacji z podziału na publiczne oraz
niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w art. 1 pkt 1 lit. b (uchylenie
w
art.
2 ustawy pkt 36 i 37) oraz wprowadzeniu pojęcia publicznego funduszu
inwestycyjnego zamkniętego, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. c (dodanie
w art. 2 ustawy pkt 39). Jednocześnie w ust. 1 przewidziano jego dostosowanie do przepisów
ustawy o ofercie publicznej, zgodnie z którą nie każda oferta publiczna wiąże się
18
z obowiązkiem sporządzenia i zatwierdzenia prospektu informacyjnego lub memorandum
informacyjnego. Dlatego też w oparciu o projektowaną zmianę Komisja Nadzoru
Finansowego będzie zatwierdzać prospekt informacyjny lub memorandum informacyjne
funduszu, jeżeli taki obowiązek będzie wynikał z ustawy o ofercie publicznej.
Art. 1 pkt 25 (zmiana art. 120 ustawy)
Zmiany przewidziane w art. 120 są wynikiem rezygnacji z podziału na publiczne oraz
niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w art. 1 pkt 1 lit. b (uchylenie
w
art.
2 ustawy pkt 36 i 37) oraz wprowadzeniu pojęcia publicznego funduszu
inwestycyjnego zamkniętego, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. c (dodanie
w art. 2 ustawy pkt 39). Równocześnie wydłużono termin z 7 na 14 dni na złożenie wniosku
o
dopuszczenie certyfikatów inwestycyjnych do obrotu na rynku regulowanym lub
o wprowadzenie certyfikatów inwestycyjnych do alternatywnego systemu obrotu. Zmiana ta
podyktowana jest pojawiającymi się w praktyce trudnościami z dokonaniem wszystkich
czynności niezbędnych do złożenia wniosku w terminie 7 dni.
Dodanie ust. 2 wiąże się z przyjętym w projekcie rozwiązaniem, zgodnie z którym zmiana
statutu funduszu inwestycyjnego zamkniętego, na którego utworzenie nie było konieczne
zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie określenia, że certyfikaty inwestycyjne
funduszu będą oferowane w drodze oferty publicznej lub dopuszczone do obrotu na rynku
regulowanym lub wprowadzane do alternatywnego systemu obrotu wymaga zezwolenia
Komisji Nadzoru Finansowego, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 22 (dodanie
art. 117a i 117b). Celem przepisu jest uregulowanie przypadku, w którym zmiana statutu
w powyższym zakresie nie jest związana z nową emisją certyfikatów inwestycyjnych.
Jednocześnie w ust. 3 doprecyzowano przesłanki do odmowy przez Komisję Nadzoru
Finansowego udzielenia zgody na przedłużenie ww. terminów.
Dodanie przepisów ust. 4 ma na celu uregulowanie sytuacji, w której nastąpiła odmowa
wprowadzenia certyfikatów inwestycyjnych do obrotu na rynku regulowanym i wynika
z faktu, że zgodnie z projektowaną definicją publicznego funduszu inwestycyjnego
zamkniętego obrót jego certyfikatami inwestycyjnymi dokonywany może być w alterna-
tywnym systemie obrotu.
Dodanie przepisów ust. 5 ma na celu uregulowanie sytuacji, w którym nastąpiła odmowa
wprowadzenia certyfikatów inwestycyjnych do alternatywnego obrotu, i wynika z faktu, iż
zgodnie z projektowaną definicją publicznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego obrót
jego certyfikatami inwestycyjnymi dokonywany może być na rynku regulowanym.
19
Art. 1 pkt 26 (zmiana w art. 121 ust. 1 oraz dodanie ust. 11 ustawy)
Projektowana zmiana w ust. 1 art. 121 ustawy jest wynikiem rezygnacji z podziału na
publiczne oraz niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w art. 1 pkt 1 lit. b
(uchylenie w art. 2 ustawy pkt 36 i 37).
Projektowane dodanie ust. 11 wprowadza możliwość przekształcenia imiennych certyfikatów
inwestycyjnych w certyfikaty inwestycyjne na okaziciela. Zgodnie z projektowanym
rozwiązaniem zmiana taka wymagać będzie zgody uczestnika funduszu inwestycyjnego,
wyrażonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności, gdy posiadane przez niego imienne
certyfikaty inwestycyjne są uprzywilejowane w zakresie prawa głosu lub przyznają mu
szczególne uprawnienia. Jednocześnie każde takie przekształcenie wymagać będzie zmiany
statutu.
Art. 1 pkt 27 (zmiana w art. 122 ust. 1 ustawy)
Zmiana w art. 122 ust. 1 jest konsekwencją rezygnacji z podziału na publiczne oraz
niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. b
(uchylenie w art. 2 ustawy pkt 36 i 37).
Art. 1 pkt 28 (zmiana w art. 123 ust. 1 ustawy)
Zaproponowana zmiana w art. 123 ust. 1 jest konsekwencją rezygnacji z podziału na
publiczne oraz niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w uzasadnieniu do
art. 1 pkt 1 lit. b (uchylenie w art. 2 ustawy pkt 36 i 37).
Art. 1 pkt 29 lit. a (zmiana w art. 126)
Zmiany zaproponowane w art. 126 są konsekwencją rezygnacji z podziału na publiczne oraz
niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. b
(uchylenie w art. 2 ustawy pkt 36 i 37). Jednocześnie projektowane uchylenie pkt 2 w ust. 2
jest konsekwencją rezygnacji z obowiązku udzielenia przez Komisję Nadzoru Finansowego
zezwolenia na utworzenie funduszu inwestycyjnego zamkniętego, emitującego wyłącznie
certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem funduszu nie będą oferowane w drodze
oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do
alternatywnego systemu obrotu.
Dodatkowo w ust. 3 zaproponowano zmianę organu właściwego do wydania na podstawie
art. 126 ust. 3 rozporządzenia określającego szczegółową treść warunków emisji certyfikatów
inwestycyjnych emitowanych przez fundusz inwestycyjny zamknięty, który nie jest
publicznym funduszem inwestycyjnym zamkniętym. Upoważnienie ministra właściwego do
20
spraw instytucji finansowych ma na celu ujednolicenie przepisów zmienianej ustawy
w zakresie podmiotu delegowanego do wydawania rozporządzeń.
Art. 1 pkt 30 (zmiana w art. 127 ustawy)
Zaproponowana zmiana w art. 127 jest konsekwencją rezygnacji z podziału na publiczne oraz
niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. b
(uchylenie w art. 2 ustawy pkt 36 i 37).
Art. 1 pkt 31 (zmiana w art. 129 ustawy)
Celem projektowanej zmiany jest wprowadzenie możliwości określenia w statucie funduszu
inwestycyjnego warunków kilku następujących po sobie emisji certyfikatów inwestycyjnych,
bez konieczności zmian statutu w tym zakresie, co powinno się przyczynić do zmniejszenia
kosztów działania funduszu (koszty notarialne związane ze zmianą statutu) i wpłynie na
efektywność zarządzania funduszem.
Art. 1 pkt 32 (zmiana w art. 134 ust. 1 i 3 ustawy)
Projektowana zmiana ma na celu dostosowanie art. 134 do rozwiązania przyjętego w obecnie
obowiązującym art. 29 ust. 1, zgodnie z którym fundusz (w tym wypadku kolejne emisje)
dochodzą do skutku po zebraniu w terminie określonym w statucie funduszu wpłat
w określonej w statucie wysokości, niezależnie od liczby certyfikatów, na które inwestorzy
dokonali zapisów.
Art. 1 pkt 33 (zmiana w art. 136 ust. 2 ustawy)
Zmiana w art. 136 ust. 2 jest konsekwencją rezygnacji z podziału na publiczne oraz
niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. b
(uchylenie w art. 2 ustawy pkt 36 i 37).
Art. 1 pkt 34 (zmiana w art. 137 ust. 1 ustawy)
Zmiana w art. 137 ust. 1 jest konsekwencją rezygnacji z podziału na publiczne oraz
niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w uzasadnieniu do art. 1 pkt 1 lit. b
(uchylenie w art. 2 ustawy pkt 36 i 37).
Art. 1 pkt 35 (zmiana w art. 140 ust. 4a i 7 oraz dodanie ust. 4b, 8 i 9)
Zaproponowana zmiana w art. 140 ust. 4a oraz 7 jest konsekwencją rezygnacji z podziału na
publiczne oraz niepubliczne certyfikaty inwestycyjne, co zostało opisane w uzasadnieniu do
art. 1 pkt 1 lit. b (uchylenie w art. 2 ustawy pkt 36 i 37).
21