Rządowy projekt ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej
projekt dotyczy dostosowania prawa krajowego do unijnych standardów wymiany informacji w celu wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości i jej zwalczania
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4528
- Data wpłynięcia: 2011-08-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1371
4528
Przypomnienie: terminy zgodnie z art. 4 decyzji ramowej 2006/ 960/WSiSW
A – Przestępstwo podlega art. 2 ust. 2 decyzji ramowej 2002/584/WSiSW
/
Informacje lub dane wywiadowcze, których dotyczy wniosek, są przechowywane w bazie danych
bezpośrednio dostępnej dla organu ścigania
- wniosek wymaga pilnego rozpatrzenia – termin: 8 godzin z możliwością przedłużenia
- wniosek nie wymaga pilnego rozpatrzenia – termin: 1 tydzień
B- inne przypadki : Termin: 14 dni
WYMAGA pilnego rozpatrzenia
NIE wymaga pilnego rozpatrzenia
Podstawa pilnego rozpatrzenia (np. podejrzani są przetrzymywani w areszcie, sprawa musi znaleźć się w
sądzie przed konkretna datą)
Informacje lub dane wywiadowcze których dotyczy wniosek:
RODZAJ PRZESTEPSTW(A) LUB DZIAŁALNO CI PRZESTEPCZEJ (-YCH) STANOWI CYCH
PRZEDMIOT DOCHODZENIA
Opis okoliczności w jakich zostało (-y) popełnione przestępstwo (- a ), w tym czas, miejsce i stopień
uczestnictwa osoby, której dotyczy wniosek o udzielenie informacji lub danych wywiadowczych:
Charakterystyka przestępstw (a)
A- zastosowanie art. 4 ust.1 lub 3 decyzji ramowej 2006/960/ WSiSW
A.1. Przestępstwo podlega w państwie członkowskim składającym wniosek karze pozbawienia wolości
na maksymalny okres nie krótszy niż trzy lata
ORAZ
A.2. Przestępstwo stanowi jedno lub kilka spośród następujących czynów:
udział w organizacjach przestępczych,
terroryzm,
handel ludźmi,
9
seksualne wykorzystywanie dzieci i pornografia dziecięca,
nielegalny obrót środkami odurzającymi i psychotropowymi,
nielegalny obrót bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi,
korupcja,
oszustwa, w tym oszustwa na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich w rozumieniu
Konwencji z dnia 26 lipca 1995 r. w sprawie ochrony interesów
finansowych Wspólnot Europejskich,
kradzież w formie zorganizowanej, rozbój z użyciem broni,
nielegalny obrót dobrami kultury, w tym antykami i dziełami sztuki
sprzeniewierzenie cudzego mienia,
wymuszenie rozbójnicze,
podrabianie i piractwo produktów,
fałszowanie dokumentów urzędowych i obrót takimi dokumentami,
fałszowanie środków płatniczych,
nielegalny obrót hormonami i innymi substancjami wzrostu,
pranie dochodów z przestępstwa,
fałszowanie pieniędzy, w tym euro
cyberprzestępczość,
przestępstwa przeciwko środowisku naturalnemu, w tym nielegalny obrót zagrożonymi
gatunkami zwierząt i roślin oraz ich odmianami,
udzielanie pomocy w nielegalnym przekroczeniu granicy lub pobycie,
zabójstwo, spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu
nielegalny obrót organami i tkankami ludzkimi,
uprowadzenie osoby, bezprawne pozbawienie wolności i wzięcie zakładników
rasizm i ksenofobia,
nielegalny obrót materiałami jądrowymi i radioaktywnymi,
obrót kradzionymi pojazdami,
zgwałcenie,
podpalenie,
przestępstwa należące do właściwości Międzynarodowego Trybunału
Karnego,
porwanie statku wodnego i powietrznego,
sabotaż
- z tego powodu przestępstwo podlega art. 2 ust. 2 decyzji ramowej 2002/584/WSiSW.
Odnośnie udzielenia odpowiedzi na niniejszy wniosek stosuje się art. 4 ust. 1 (przypadki pilne) oraz
art. 4 ust. 3 (przypadki niewymagające pilnego rozpatrzenia) decyzji ramowej 2006/960/ WSiSW
B-Przestepstwo (-a) nie zostało (-y) ujęte w punkcie .
W tym wypadku należy podać opis przestępstw(a)
10
Cel, w jakim składa się wniosek o udostępnienie informacji lub danych wywiadowczych
Związek pomiędzy celem, w jakim składa się wniosek o udostępnienie informacji lub danych
wywiadowczych, a osobą, której one dotyczą:
Tożsamość, o ile jest ( są ) znana (e ) osoby/ osób, w sprawie w której / których prowadzone jest
dochodzenie lub operacja wywiadowcza dotycząca przestępstwa, będące podstawą wniosku o udostępnienie
informacji lub danych wywiadowczych:
Przyczyny pozwalające przypuszczać, że informacje lub dane wywiadowcze, których dotyczy wniosek,
znajdują się w państwie członkowskim, do którego zwrócono się z wnioskiem:
Ograniczenia dotyczące wykorzystania informacji zawartej w niniejszym wniosku do celów innych niż te,
dla jakich zostały dostarczone lub w celu zapobieżenia bezpośredniemu i poważnemu zagrożeniu
bezpieczeństwa publicznego:
zezwolenie na wykorzystanie udzielone
zezwolenie na wykorzystanie udzielone, ale nie podawać źródła informacji
nie wykorzystywać bez upoważnienia udzielonego przez źródło informacji
nie wykorzystywać
11
UZASADNIENIE
Projektowana regulacja określa sposób działania punktu kontaktowego, sposób
wyznaczania oraz działania komórek organizacyjnych w podmiocie uprawnionym
odpowiedzialnym za informację z punktem kontaktowym, rejestrowania wniosków
o
udzielenie informacji, sposób wymiany informacji pomiędzy punktem kontaktowym
a organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej oraz punktem kontaktowym
a podmiotami uprawnionymi oraz wzory formularzy wymiany informacji.
Zakłada się., iż dla zapewnienia szybkiej i sprawnej wymiany informacji oraz zachowania
terminów wskazanych w projekcie ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw
członkowskich Unii Europejskiej, a w szczególności dla umożliwienia udzielenia w ciągu
najwyżej 8 godzin odpowiedzi na pilne wnioski o udostępnienie informacji, punkt
kontaktowy (umiejscowiony w Komendzie Głównej Policji) będzie działał całodobowo przez 7
dni w tygodniu w systemie zmianowym. Przewiduje się, iż w takim systemie będzie również
działała komórka organizacyjna wyznaczona przez kierownika podmiotu uprawnionego,
odpowiedzialna za wymianę informacji z punktem kontaktowym.
Projektowana regulacja zakłada, iż punkt kontaktowy będzie pośredniczył w wymianie
informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej, w szczególności przez
przekazywanie podmiotom uprawnionym wniosków o udzielenie informacji przez organy
ścigania państw członkowskich, organom ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej
odpowiedzi na ich wnioski udzielone przez podmioty uprawnione, organom ścigania państw
członkowskich Unii Europejskiej wniosków podmiotów uprawnionych, podmiotom uprawnionym
odpowiedzi na ich wnioski udzielone przez organy ścigania państw członkowskich Unii
Europejskiej.
Jeżeli wniosek o udzielenie odpowiedzi będzie dotyczył informacji przetwarzanych
w zbiorach danych, do których dostęp ma punkt kontaktowy i należących do ustawowych zadań
Policji punkt kontaktowy udzieli bezpośrednio odpowiedzi na wniosek przekazany przez organ
ścigania państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Punkt kontaktowy nie tylko będzie pośredniczył pomiędzy podmiotami uprawnionym
a organami ścigania państw członkowskich ale również dokona weryfikacji wniosków pod
względem formalnym oraz w zakresie w jakim podmioty uprawnione będą mogły korzystać
z uprawnień przysługujących im na mocy przepisów kompetencyjnych.
Projektowania regulacja ponadto przewiduje, iż wymiana informacji pomiędzy punktem
kontaktowym a podmiotami uprawnionymi, w zakresie przesyłania wniosków przez podmioty
uprawnione i udzielania odpowiedzi na wnioski kierowane przez organy ścigania państw
członkowskich Unii Europejskiej będzie odbywała się w języku angielskim.
W celu ujednolicenia i standaryzacji oraz gromadzenia dokumentacji punkt kontaktowy oraz
podmioty uprawnione będą stosować formularze wniosków, których wzór stanowią załączniki do
przedmiotowego rozporządzenia. W przypadku gdy organ ścigania państwa członkowskiego Unii
Europejskiej nie będzie stosował formularza wniosku, punkt kontaktowy lub podmiot
12
uprawniony sporządzi odpowiedź w innej formie niż przy stosowaniu formularza odpowiednio
do formy w jakiej wniosek został złożony.
Dla sprawnego i właściwego działania punkt kontaktowy będzie dokonywał rejestracji
wniosków o udzielenie informacji oraz innych dokumentów tworzonych na skutek wpłynięcia
wniosku.
Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie § 10 ust. 7 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) przedstawia się następującą opinię:
analiza przepisów zawartych w projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie
organizacji i sposobu wymiany informacji miedzy punktem kontaktowym oraz podmiotami
uprawnionymi a organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej oraz wzorów
formularzy stosowanych na potrzeby na tej wymiany – wykazuje, iż jest zgodny z prawem
Unii Europejskiej.
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4528-001
› Pobierz plik

-
4528-002.PDF
› Pobierz plik

-
4528-003
› Pobierz plik

-
4528-004.PDF
› Pobierz plik

-
4528-005
› Pobierz plik

-
4528
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei