eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej

Rządowy projekt ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej

projekt dotyczy dostosowania prawa krajowego do unijnych standardów wymiany informacji w celu wykrywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości i jej zwalczania

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4528
  • Data wpłynięcia: 2011-08-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1371

4528




Art. 25
2. Każdemu organowi nadaje się w

art. 26
Art. 26. W sprawach nieuregulowanych w tym rozdziale stosuje
ust. 2
szczególności:
N
się przepisy art. 12, art. 14-19, art. 26 ust. 1, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 32

a) uprawnienia dochodzeniowe, takie jak
ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 6, art. 33 ust. 1,

prawo do dostępu do danych, które stanowią
art. 34-39 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych

przedmiot operacji przetwarzania, oraz
osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.).

prawo do gromadzenia wszelkich informacji


potrzebnych mu do wykonywania swoich
Przepisy ustawy ODO:

funkcji nadzorczych;
„Art. 12. Do zadań Generalnego Inspektora w szczególności należy:

b) skuteczne uprawnienia interwencyjne —
1) kontrola zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie

takie jak wydawanie opinii przed
danych osobowych,

przeprowadzeniem operacji przetwarzania
2) wydawanie decyzji administracyjnych i rozpatrywanie skarg w

danych oraz zapewnienie odpowiedniej
sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych,

publikacji takich opinii; nakazywanie
3) prowadzenie rejestru zbiorów danych oraz udzielanie informacji o

blokady dostępu do danych, ich usunięcia
zarejestrowanych zbiorach,

lub zniszczenia; nakładanie czasowego lub
4) opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących ochrony

ostatecznego zakazu przetwarzania danych;
danych osobowych,

wydawanie administratorowi danych
5) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w zakresie doskonalenia

ostrzeżeń lub upomnień lub przekazywanie
ochrony danych osobowych,

sprawy parlamentowi państwa
6) uczestniczenie w pracach międzynarodowych organizacji i instytucji

członkowskiego lub innym instytucjom
zajmujących się problematyką ochrony danych osobowych.

politycznym;
Art. 14. W celu wykonania zadań, o których mowa w art. 12 pkt 1 i 2,

c) uprawnienie do podejmowania postępowań
Generalny Inspektor, zastępca Generalnego Inspektora lub upoważnieni

prawnych w przypadku naruszenia krajowych
przez niego pracownicy Biura, zwani dalej „inspektorami”, mają prawo:

przepisów przyjętych na mocy niniejszej
1) wstępu, w godzinach od 6.00 do 22.00, za okazaniem imiennego

decyzji ramowej lub do powiadamiania
upoważnienia i legitymacji służbowej, do pomieszczenia, w którym

organów sądowych o takich naruszeniach. Od
zlokalizowany jest zbiór danych, oraz pomieszczenia, w którym

decyzji organu nadzoru, stanowiących
przetwarzane są dane poza zbiorem danych, i przeprowadzenia

podstawę skargi, przysługuje odwołanie do
niezbędnych badań lub innych czynności kontrolnych w celu oceny

sądu.
zgodności przetwarzania danych z ustawą,

2) żądać złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz wzywać i

przesłuchiwać osoby w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu

faktycznego,

3) wglądu do wszelkich dokumentów i wszelkich danych mających

bezpośredni związek z przedmiotem kontroli oraz sporządzania ich kopii,

4) przeprowadzania oględzin urządzeń, nośników oraz systemów

informatycznych służących do przetwarzania danych,

5) zlecać sporządzanie ekspertyz i opinii.

Art. 17. 1. Jeżeli na podstawie wyników kontroli inspektor stwierdzi

naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, występuje do

Generalnego Inspektora o zastosowanie środków, o których mowa w art.

18.

32

2. Na podstawie ustaleń kontroli inspektor może żądać wszczęcia

postępowania dyscyplinarnego lub innego przewidzianego prawem

postępowania przeciwko

Art. 19. W razie stwierdzenia, że działanie lub zaniechanie kierownika

jednostki organizacyjnej, jej pracownika lub innej osoby fizycznej

będącej administratorem danych wyczerpuje znamiona przestępstwa

określonego w ustawie, Generalny Inspektor kieruje do organu

powołanego do ścigania przestępstw zawiadomienie o popełnieniu

przestępstwa, dołączając dowody dokumentujące podejrzenie.

Art. 21. 1. Strona może zwrócić się do Generalnego Inspektora z

wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

2. Na decyzję Generalnego Inspektora w przedmiocie wniosku o ponowne
rozpatrzenie sprawy stronie przysługuje skarga do sądu
administracyjnego.”

Projekt nie dokonuje pełnego wdrożenia art. 25 ust. 2 decyzji ramowej
2008/977 jednakże projektodawca zobowiązuje się do uzupełnienia w
przyszłości wykonania prawa UE w tym zakresie (także ze względu na
toczące się w tym zakresie prace na forum UE).


Art. 25 3. Każdy organ nadzoru rozpatruje wnioski

Art. 26
Art. 26. W sprawach nieuregulowanych w tym rozdziale stosuje
ust. 3
złożone przez dowolną osobę, dotyczące
N
się przepisy art. 12, art. 14-19, art. 26 ust. 1, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 32

ochrony jej praw i swobód w odniesieniu do
ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 6, art. 33 ust. 1,

przetwarzania danych osobowych. Daną osobę
art. 34-39 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych

powiadamia się o wyniku rozpatrzenia
osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.).

wniosku.


Przepisy ustawy ODO:

„Art. 18. 1. W przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych

osobowych Generalny Inspektor z urzędu lub na wniosek osoby

zainteresowanej, w drodze decyzji administracyjnej, nakazuje

przywrócenie stanu zgodnego z prawem, a w szczególności:

1) usunięcie uchybień,

2) uzupełnienie, uaktualnienie, sprostowanie, udostępnienie lub

nieudostępnienie danych osobowych,

3) zastosowanie dodatkowych środków zabezpieczających zgromadzone

dane osobowe,

4) wstrzymanie przekazywania danych osobowych do państwa trzeciego,

5) zabezpieczenie danych lub przekazanie ich innym podmiotom,

6) usunięcie danych osobowych.”

Art. 22. Postępowanie w sprawach uregulowanych w niniejszej ustawie

prowadzi się według przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
Art. 35. 2. W razie niedopełnienia przez administratora danych

33
obowiązku, o którym mowa w ust. 1, osoba, której dane dotyczą, może się
zwrócić do Generalnego Inspektora z wnioskiem o nakazanie dopełnienia
tego obowiązku.

34
Art. 25 4. Państwa członkowskie określają, że

Przepis nie
Materia uregulowana w przepisach ustawy ODO, w szczególności art. 13
ust. 4
pracownicy i urzędnicy organów nadzoru
N
wymaga
oraz 14 w zakresie wykonywania zadań GIODO w jego imieniu przez

podlegają tym samym przepisom o ochronie
implementacji w
inspektorów:

danych, które obowiązują dany właściwy
związku z
„Art. 13. 1. Generalny Inspektor wykonuje swoje zadania przy pomocy

organ, oraz — nawet po upływie ich okresu
uregulowaniami
Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, zwanego

zatrudnienia — obowiązkowi zachowania
art. 13 i art. 14 w
dalej Biurem.

tajemnicy zawodowej w odniesieniu do
zw. z przepisami
3. Organizację oraz zasady działania Biura określa statut nadany, w

informacji poufnych, do których mieli
rozdziału 5 ustawy drodze rozporządzenia, przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.”
dostęp.
ODO oraz
Ponadto materia znajduje odzwierciedlenie w przepisach statutu
postanowieni
określających funkcjonowanie Biura GIODO oraz przepisach ustawy
statutu, a także
ODO dotyczących zachowania w tajemnicy przetwarzanych danych
przepisy
(m.in. art. 39 ust. 2) oraz w przepisach kodeksu postępowania
proceduralne
administracyjnego w zakresie prowadzonego postępowania lub w innych
dotyczące
przepisach wymagających zachowania dalej idącej ochrony.
zachowania
tajemnicy
prowadzonych
postępowań
Art. 26 Stosunek względem umów z państwami

art. 1 ust. 4
Ustawa nie narusza przepisów o pomocy prawnej w sprawach

trzecimi
T
karnych oraz postanowień umów międzynarodowych dotyczących

Niniejsza decyzja ramowa nie narusza
współpracy w sprawach zapobiegania przestępczości, jej zwalczania oraz

istniejących obowiązków i zobowiązań państw
współdziałania na terenach przygranicznych.

członkowskich lub Unii wynikających z dwu-


lub wielostronnych umów z państwami


trzecimi obowiązujących w dniu przyjęcia
Ponadto przepis znajduje odzwierciedlenie w art. 4 ustawy ODO:

niniejszej decyzji ramowej.
„Art. 4. Przepisów ustawy nie stosuje się, jeżeli umowa międzynarodowa,

W ramach wykonywania tych umów
której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.”.

przekazywanie danych osobowych
otrzymanych od innego państwa
członkowskiego państwu trzeciemu odbywa się
z poszanowaniem, odpowiednio, art. 13 ust. 1
lit. c) lub art. 13 ust. 2.
Art. 27 Ocena

Przepis nie
Przepis ma charakter instrukcyjny i wymaga wykonania poprzez

1. Do dnia 27 listopada 2013 r. państwa
N
wymaga
przedstawienie przepisów ustawy (ustaw) implementujących przepisy

członkowskie składają Komisji sprawozdania
implementacji do
decyzji ramowej oraz zastosowanie środków w niej wskazanych w

na temat krajowych środków zastosowanych w
prawa
przepisach prawa wewnętrznego RP w pełnym zakresie.

celu zapewnienia pełnego przestrzegania
wewnętrznego RP

niniejszej decyzji ramowej, a zwłaszcza na

temat przepisów, które muszą być

przestrzegane już na etapie gromadzenia

danych. Komisja bada w szczególności wpływ

tych przepisów na zakres zastosowania

niniejszej decyzji ramowej określony w art. 1

ust. 2.

35

2. W terminie jednego roku Komisja składa

Parlamentowi Europejskiemu i Radzie

sprawozdanie z wyników oceny, o której mowa

w ust. 1, i załącza do niego odpowiednie

propozycje zmian do niniejszej decyzji

ramowej.

Art. 28
Związek z przyjętymi aktami Unii

Przepis nie
Przepis dotyczy hierarchii aktów prawnych. Zasady hierarchiczności

Jeżeli akty, które przyjęto na podstawie tytułu
N
wymaga
powszechnie obowiązujących aktów prawnych oraz zasady ich

VI Traktatu o Unii Europejskiej przed
implementacji do
stanowienia wynikają z Konstytucji RP. W związku z niniejszym

wejściem w życie niniejszej decyzji ramowej i
prawa
implementacja przepisu nie jest celowa.

które regulują wymianę danych osobowych
wewnętrznego RP

między państwami członkowskimi lub dostęp

wyznaczonych organów państw członkowskich

do systemów informacyjnych utworzonych

zgodnie z Traktatem ustanawiającym

Wspólnotę Europejską, wprowadziły

szczegółowe warunki korzystania z takich

danych przez otrzymujące je państwo
członkowskie, to warunki te są nadrzędne
względem przepisów niniejszej decyzji
ramowej dotyczących korzystania z danych,
które przekazało lub udostępniło inne państwo
członkowskie.
Art. 29 Wdrożenie

Przepis nie
Przepis ma charakter instrukcyjny


1. Państwa członkowskie podejmują niezbędne
N
wymaga

środki w celu wykonania przepisów niniejszej
implementacji do

decyzji ramowej przed dniem 27 listopada
prawa

2010 r.
wewnętrznego RP

2. W tym samym terminie państwa

członkowskie przekazują Sekretariatowi

Generalnemu Rady i Komisji tekst przepisów

przenoszących obowiązki nałożone na nie na

mocy niniejszej decyzji ramowej do ich prawa

krajowego, oraz informacje o organach

nadzoru, o których mowa w art. 25. Na

podstawie sprawozdania opracowanego przez

Komisję w oparciu o te informacje Rada ocenia

przed dniem 27 listopada 2011 r., w jakim

zakresie państwa członkowskie wykonały

przepisy niniejszej decyzji ramowej.




36
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: