eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

projekt dotyczy implementacji decyzji ramowych Rady w sprawie organizacji wymiany informacji pochodzących z rejestru karnego pomiędzy państwami członkowskimi oraz w spawie ustanowienia europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych; umożliwienia składania wniosków i zapytań o udzielanie informacji z rejestru drogą elektroniczną

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4527
  • Data wpłynięcia: 2011-07-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny:

4527

Wniosek o dofinansowanie III etapu projektu został złożony dnia 28 stycznia 2011 r.
Dnia 30 grudnia 2010 r. Minister Sprawiedliwości podpisał aneks do umowy
o dofinansowanie etapów I i II projektu dotyczący przesunięcia terminu realizacji tych etapów
do dnia 31 marca 2012 r.
Z uwagi na fakt, że składanie wniosków i zapytań o udzielenie informacji z KRK
drogą elektroniczną oraz uzyskiwanie tą samą drogą informacji z Rejestru jest uzależnione od
uruchomienia narzędzi informatycznych, które mają zostać stworzone w ramach I i II etapu
projektu, przewiduje się – w razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie III
etapu projektu – wystąpienie o przesunięcie terminu realizacji III etapu na 2012 r.
W takim przypadku koszty związane z wdrożeniem projektowanych zmian powinny
zostać poniesione w 2012, a nie – jak pierwotnie planowano – w 2011 r.
Koszty wdrożenia projektowanych zmian objętych wnioskiem o dofinansowanie
wynoszą 6 498 030 zł.
W razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku, w ramach wskazanej powyżej sumy
wydatków kwota 5 523 326 zł (85 % sumy wydatków) byłaby finansowana ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Zatem koszty, które w celu wdrożenia projektu musiałby w takim przypadku ponieść
budżet państwa, wynoszą 974 704 zł.
Po akceptacji wniosku o dofinansowanie projektowanych rozwiązań oraz wniosku
o przesunięcie terminu ich realizacji na 2012 r. zadania przewidziane do realizacji zostaną
sfinansowane, zgodnie z obowiązującymi zasadami finansowania projektów i programów
współfinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, w ramach środków
budżetu państwa część 37, zabezpieczonych na realizację Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka lub rezerwy celowej budżetu państwa.
W ramach wskazanej powyżej kwoty 6 498 030 zł najwyższe koszty (4 457 735 zł)
wiążą się z koniecznością zakupu i modernizacji oprogramowania, które będzie
wykorzystywane do wprowadzenia nowych rozwiązań (np. bazy danych, serwery aplikacyjne,
oprogramowanie warstwy prezentacyjnej itp.).
Przewiduje się, że koszty usług związanych z przygotowaniem, wdrożeniem
i utrzymaniem systemu wyniosą 500 000 zł. Usługi takie stanowi zakup specjalistycznych
usług w zakresie instalacji oprogramowania, strojenia wydajnościowego, zestawiania klastra,
 
33 
uruchomienia systemów ochrony. Natomiast koszty tzw. usług wsparcia mają wynieść
391 645 zł. Pojęciem tym określa się serwis aplikacji i oprogramowania gotowego.
Przewiduje się wydatkowanie kwoty 308 100 zł na wynagrodzenia dla pracowników
nadzorujących wdrożenie projektu.
Koszty w wysokości 225 000 zł będą się wiązać z działaniami informacyjnymi
i promocją związaną z wprowadzeniem projektu w życie. Przewiduje się przeprowadzenie
kampanii informacyjnej mającej na celu dotarcie do zainteresowanych podmiotów
z informacją o nowym kanale dostępu do KRK, warunkach korzystania z tego kanału,
korzyściach i ograniczeniach jakie daje nowa metoda uzyskiwania zaświadczeń z KRK.
Szkolenia obejmujące pracowników biorących udział w obsłudze nowego sposobu
komunikowania się z KRK – dotyczące posługiwania się i administrowania zainstalowanym
oprogramowaniem – wiążą się z kosztem w wysokości 412 800 zł.
Na koszty organizacyjne (w kwocie 115 000 zł) składają się koszty związane
z zarządzaniem projektem, natomiast na koszty ogólne (kwota 87 750 zł) – środki konieczne
do zakupu materiałów biurowych, nośników danych, zakup usług pomocniczych
niezbędnych do realizacji projektu np. transportowych.
Niezależnie od wskazanych powyżej kosztów wdrożenia nowych rozwiązań,
przewiduje się, że po okresie wdrażania projektu (po 2012 r.) ponoszone będą dalsze koszty
związane z eksploatacją systemu. Szacuje się, że w latach 2013 i 2014 koszty te wyniosą
70 000 zł rocznie, zaś począwszy od 2015 r. przewiduje się ich zwiększenie do kwoty
130 – 170 tys. zł rocznie, na skutek zwiększenia zainteresowania użytkowników nowym
sposobem uzyskiwania informacji z KRK oraz na skutek stworzenia ewentualnych nowych
funkcjonalności.
Wprowadzenie przedmiotowych rozwiązań nie będzie się wiązało ze zmniejszeniem
dochodów budżetu z tytułu opłat za udzielenie informacji z Rejestru. Przewiduje się, że
wysokość opłat pobieranych za udzielnie informacji drogą elektroniczną będzie taka sama,
jak wysokość opłat za udzielenie informacji „w formie papierowej”.
3. Przyjęcie propozycji dotyczącej uzupełnienia zakresu przedmiotowego zawiadomień
o zmianach ewidencyjnych o informację o rozpoczęciu, zakończeniu oraz miejscu
wykonywania zastępczej kary pozbawienia wolności wiązać się będzie z koniecznością
poniesienia przez Centralny Zarząd Służby Więziennej kosztów, których szacowana
wysokość wyniesie 50 000 zł. Odpowiednie środki zostaną zapewnione w budżecie na 2012 r.
 
34 
Zmiana oprogramowania w systemie informatycznym Krajowego Rejestru Karnego
wiązać się będzie z kosztami w wysokości 20 000 zł. Środki na pokrycie tych wydatków
zostaną zapewnione w budżecie na 2012 r.
4. Zmiana dotycząca uzupełnienia danych, jakie powinna zawierać karta rejestracyjna,
o informację, że pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności, za które wymierzona została kara pozbawienia wolności bez warunkowego
zawieszenia jej wykonania, jest osoba małoletnia poniżej lat 15, skutkować będzie
koniecznością zmiany oprogramowania w systemie informatycznym.
Szacunkowe koszty związane z wdrożeniem tych zmian wyniosą 20 000 zł. Środki na
pokrycie tych wydatków zostaną zabezpieczone w budżecie na 2012 r.

Pozostałe zmiany nie pociągną za sobą zwiększenia wydatków lub zmniejszenia
dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających
z obowiązujących przepisów.

Wdrożenie projektu nie będzie angażowało dodatkowych środków budżetu państwa,
w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, gdyż realizacja poszczególnych
zadań przewidzianych w projekcie nastąpi w ramach dotychczas posiadanego limitu środków
w części 37 budżetu państwa „Sprawiedliwość”.
Nie zachodzą podstawy do zastosowania wymogów dotyczących treści projektu
ustawy i jego uzasadnienia określonych w art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) w brzmieniu nadanym
ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych.

Projekt nie będzie miał wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.

IV. Wpływ projektowanych rozwiązań na rynek pracy
Projektowane rozwiązania nie będą miały bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

 
35 
V. Wpływ projektowanych rozwiązań na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
1. Zmiany dotyczące przekazywania informacji między KRK a rejestrami karnymi
innych państw członkowskich Unii Europejskiej za pośrednictwem systemu ECRIS
przyczynią się do uproszczenia uzyskiwania przez przedsiębiorców informacji z rejestrów
karnych innych państw członkowskich Unii Europejskiej.
W znacznym stopniu zostanie również zmniejszone ryzyko zatrudnienia przez
przedsiębiorcę osoby, która popełniła za granicą czyn, który – zgodnie z prawem polskim –
uniemożliwiałby zatrudnienie na danym stanowisku.
Ułatwienia w uzyskiwaniu pełnej informacji z rejestrów państw członkowskich Unii
Europejskiej dotyczyć będą również organów administracji publicznej prowadzących
postępowanie o udzielenie koncesji bądź zezwolenia na prowadzenie określonej działalności
– w przypadku gdy warunkiem udzielenia takiej koncesji (zezwolenia) jest niekaralność.
2. Rozwiązania dotyczące składania wniosków i zapytań o udzielenie informacji z KRK
drogą elektroniczną oraz uzyskiwanie tą drogą informacji z Rejestru będą miały pozytywny
wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Przyczynią się one bowiem do uproszczenia
i przyspieszenia uzyskiwania informacji z KRK przez różne podmioty. Największymi
beneficjentami proponowanych rozwiązań będą przy tym przedsiębiorcy – z uwagi na
szerokie rozpowszechnienie wśród nich kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Należy bowiem uznać, że – przynajmniej w pierwszym okresie – projektowane
rozwiązania będą wykorzystywane głównie przez przedsiębiorców i innych pracodawców.
Z uwagi na unormowania zawarte w art. 47a ust. 1 i 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.),
zgodnie z którymi płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób są, co do zasady,
obowiązani przekazywać zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, imienne raporty miesięczne
i inne dokumenty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w formie dokumentu
elektronicznego opatrzonego podpisem kwalifikowanym osoby odpowiedzialnej za
przekazanie tych dokumentów, należy założyć, że podmioty objęte tym obowiązkiem podpis
taki posiadają, a zatem będą mogły wykorzystać go do celu uzyskania informacji z KRK.
W ten sposób proponowane rozwiązania przyczynią się również do wzrostu
konkurencyjności gospodarki i przedsiębiorczości.

 
36 
VI. Wpływ projektowanych rozwiązań na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

VII. Wstępna ocen zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.





07/67rch
 
37 
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: