eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

projekt dotyczy implementacji decyzji ramowych Rady w sprawie organizacji wymiany informacji pochodzących z rejestru karnego pomiędzy państwami członkowskimi oraz w spawie ustanowienia europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych; umożliwienia składania wniosków i zapytań o udzielanie informacji z rejestru drogą elektroniczną

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4527
  • Data wpłynięcia: 2011-07-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny:

4527





Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
w sprawie określenia wysokości oraz sposobu uiszczania opłat za wydanie informacji
z Krajowego Rejestru Karnego

Na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym
(Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 292, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wysokość oraz sposób uiszczania opłat za wydanie informacji
o osobie lub o podmiocie zbiorowym.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
wniosku – rozumie się przez to wniosek o udzielenie informacji o osobie oraz
wniosek o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru
Karnego;
2)
zapytaniu – rozumie się przez to zapytanie o udzielenie informacji o osobie oraz
zapytanie o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru
Karnego.
§ 3. Wysokość opłaty za wydanie informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego
wynosi 50 złotych.
§ 4. Wysokość opłaty za wydanie informacji o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru
Karnego wynosi 100 złotych.
§ 5. Opłaty wnosi się w formie znaków opłaty sądowej, w formie wpłaty gotówkowej
bezpośrednio w kasie Ministerstwa Sprawiedliwości lub sądu albo w formie bezgotówkowej na
rachunek bieżący dochodów Ministerstwa Sprawiedliwości.
§ 6. Znaki opłaty sądowej nakleja się na wniosku lub na zapytaniu.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 53, poz. 432 i Nr 168,
poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 212, poz. 1385 i Nr 229, poz. 1497.

§ 7. Znaki opłaty sądowej kasuje pracownik upoważniony do wydania informacji o osobie
lub o podmiocie zbiorowym po udzieleniu informacji.
§ 8. Znaki opłaty sądowej kasuje się przez przekreślenie ich na krzyż, tak aby końce kresek
przechodziły na papier, na którym naklejono znaki. Na każdym ze znaków wpisuje się datę
skasowania, a obok znaków sumę, na którą znaki skasowano, oraz umieszcza się podpis
kasującego.
§ 9. W przypadku wnoszenia opłaty w kasie Ministerstwa Sprawiedliwości lub sądu albo na
rachunek bieżący dochodów Ministerstwa Sprawiedliwości do wniosku lub zapytania należy
dołączyć oryginał lub kopię dowodu wniesienia należnej opłaty.
§ 10. W przypadku dołączenia do wniosku lub zapytania dowodu wniesienia opłaty
w formie wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej, na wydruku tym zamieszcza
się potwierdzoną własnoręcznym podpisem wnioskodawcy informację, że figurująca na nim
kwota stanowi opłatę za wnoszony wniosek lub zapytanie.
§ 11. Dowodu wniesienia opłaty sądowej w formie kopii lub wydruku nie zwraca się
uiszczającemu opłatę.
§ 12. Opłatę za wnioski lub zapytania składane elektronicznie uiszcza się wyłącznie za
pomocą mechanizmów udostępnionych przez system teleinformatyczny obsługujący
elektroniczne wydawanie informacji o osobie lub o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru
Karnego, gwarantujących nieodwracalne zainicjowanie procedury opłacenia wniosku lub
zapytania i identyfikację wnoszącego opłatę.
§ 13. W przypadku równoczesnego złożenia więcej niż jednego wniosku lub zapytania
dopuszczalne jest jednoczesne uiszczenie sumy opłat od poszczególnych wniosków lub zapytań
podlegających opłacie.
§ 14. W przypadku zwrotu wniosku lub zapytania na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy z dnia
24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym opłata podlega zwrotowi. Zwrotu opłaty
dokonuje się odpowiednio do sposobu jej uiszczenia.
§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI


2


UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja
2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 292, z późn. zm.).
Wysokość opłaty utrzymano na dotychczas obowiązującym poziomie, tj. 50 zł za
wydanie informacji o osobie z Krajowego Rejestru Karnego i 100 zł za wydanie informacji
o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru Karnego. Na jej wysokość składają się koszty
utrzymania, modyfikacji i rozbudowy istniejącego w Krajowym Rejestrze Karnego systemu
informatycznego, który obecnie stanowi podstawę działania Krajowego Rejestru Karnego.


Wprawdzie informacja o osobie wydana z Rejestru została zaliczona do zaświadczeń
w rozumieniu przepisów działu VII Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 23 ustawy),
które podlegają opłacie skarbowej, to w przypadku Krajowego Rejestru Karnego, w art. 24
ustawy została zawarta odrębna regulacja. Przewidziano, iż wysokość opłaty za wydanie
informacji o osobie określi Minister Sprawiedliwości.
Analogicznie, jak w opłatach w sprawach karnych opłaty za informacje z Rejestru stanowią
dochód budżetu państwa.

Dla usprawnienia wydawania informacji z Krajowego Rejestru Karnego oraz w interesie
obywateli, oprócz znaków opłaty sądowej w projektowanym rozporządzeniu wprowadzono nowe
formy wnoszenia opłaty. Przewiduje się uiszczenie opłaty w formie wpłaty gotówkowej
bezpośrednio w kasie Ministerstwa Sprawiedliwości lub sądu albo w formie bezgotówkowej na
rachunek bieżący dochodów Ministerstwa Sprawiedliwości.

Regulacje wprowadzające możliwość składania wniosków i zapytań oraz uzyskiwania
informacji z KRK drogą elektroniczną opierają się na założeniu, że zarówno składanie wniosków
(zapytań), jak i uzyskiwanie informacji z Rejestru dokonywać się będzie za pośrednictwem
skrzynki dostępowej (konta), jaką podmiot składający wniosek (zapytanie) będzie mógł utworzyć
na internetowej platformie Ministerstwa Sprawiedliwości umożliwiającej dostęp do Krajowego
Rejestru Karnego oraz innych rejestrów, zwanej e-Platformą. Wprowadzenie rozwiązań
przewidzianych w projekcie stanowić ma III (ostatni) etap budowy e-Platformy.

Odnośnie wniosków i zapytań składanych drogą elektroniczną przewidziano
elektroniczną formę pobierania opłaty (§ 12 projektu). Planuje się zastosowanie systemów
płatności elektronicznej (§ 12).

Projektowane rozporządzenie wskazuje także na sposób przyjmowania opłat (§ 6, 7, 8, 9
i 10).
3



OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które wpływa projekt aktu prawnego
Regulacja przewidziana w projekcie oddziałuje na funkcjonowanie Krajowego Rejestru
Karnego, a także osób i podmiotów kierujących wnioski i zapytania do Krajowego Rejestru
Karnego.
2. Konsultacje społeczne
Z uwagi na fakt, że projekt ma charakter ściśle techniczny, a opłaty za wydanie informacji
o osobie i podmiocie zbiorowym nie ulegają zmianie, nie było potrzeby poddawania go
konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Koszty stworzenia mechanizmu wnoszenia opłat za wnioski i zapytania kierowane drogą
elektroniczną zostały uwzględnione w ramach tworzenia e-Platformy. Stąd wprowadzenie tych
rozwiązań do przedmiotowego rozporządzenia nie pociągnie za sobą żadnych dodatkowych
kosztów.
4.
Wpływ
regulacji
na
rynek
pracy,
na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionów
Projektowane rozporządzenie pozostaje bez wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację
i rozwój regionów.
5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

4-07-dg
4

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: