Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy skuteczności egzekwowania odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, usprawnienia postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny, racjonalizacji kosztów dochodzenia odpowiedzialności, poszerzenie zakresu podmiotowego osób objetych odpowiedzialnością, zmodyfikowania wymiaru kar za naruszenia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4465
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny:
4465
sprawozdań z działalności.
3. Rzecznicy dyscypliny i ich zastępcy przekazują Głównemu Rzecznikowi:
1) postanowienia o zawieszeniu postępowania;
2) informacje o niezakończeniu postępowania wyjaśniającego w terminie określonym
w art. 104 ust. 1, ze wskazaniem przyczyn niezakończenia czynności
sprawdzających lub postępowania wyjaśniającego oraz przewidywany termin ich
zakończenia.
4. W przypadku niezakończenia postępowania wyjaśniającego w terminie
wskazanym przez rzecznika dyscypliny, przepis ust. 3 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
5. W ramach sprawowanego nadzoru Główny Rzecznik może wydawać rzecznikom
dyscypliny i ich zastępcom wiążące polecenia i wytyczne. Polecenia i wytyczne nie
mogą dotyczyć sposobu zakończenia czynności sprawdzających lub postępowania
wyjaśniającego ani innych rozstrzygnięć związanych z tokiem tych czynności
i postępowania, jak też wypełniania funkcji oskarżyciela w postępowaniu przed komisją
orzekającą, z zastrzeżeniem art. 101a ust. 2.
6. Główny Rzecznik dokonuje, nie rzadziej niż raz na 2 lata, okresowej oceny
wywiązywania się przez rzecznika dyscypliny i jego zastępcę z obowiązków
określonych ustawą, w szczególności pod względem terminowości prowadzonych
czynności sprawdzających oraz postępowania wyjaśniającego. Ocena powinna
uwzględniać w szczególności łączną liczbę prowadzonych spraw oraz liczbę
prowadzonych spraw, w których doszło do przedawnienia karalności, a także przyczyny
przedawnienia.
Art.195b. 1. Nadzór administracyjny nad działalnością Głównej Komisji Orzekającej
i Głównego Rzecznika sprawuje minister właściwy do spraw finansów publicznych.
2. Nadzór, o którym mowa w ust. 1, nad działalnością Głównej Komisji Orzekającej
jest sprawowany przez:
1) analizę sprawozdań z działalności Głównej Komisji Orzekającej;
2) analizę sposobu wywiązywania się z obowiązków przez Przewodniczącego
Głównej Komisji Orzekającej i członków tej Komisji w szczególności w zakresie:
a) toku i sprawności rozpoznawania środków zaskarżenia,
45
b) kolejności kierowania spraw do rozpoznania,
c) terminowości sporządzania uzasadnień postanowień i orzeczeń,
d) terminowości i poprawności sporządzania sprawozdania, o którym mowa
w pkt 1,
e) podejmowanych działań w zakresie nadzoru nad komisjami orzekającymi,
f) składania zawiadomień o stwierdzonym uchybieniu w czynnościach instytucji
państwowej, samorządowej lub społecznej, o których mowa w art. 85a.
3. Nadzór, o którym mowa w ust. 1, nad działalnością Głównego Rzecznika jest
sprawowany przez:
1) analizę sprawozdań z działalności Głównego Rzecznika;
2) analizę sposobu wywiązywania się z obowiązków przez Głównego Rzecznika i
jego zastępców, w szczególności w zakresie:
a) terminowości wydawania rozstrzygnięć,
b) udziału w rozprawach przed Główną Komisją Orzekającą,
c) terminowości i poprawności sporządzania sprawozdania, o którym mowa
w pkt 1,
e) podejmowanych działań w zakresie nadzoru nad rzecznikami dyscypliny i ich
zastępcami,
f) składania zawiadomień o stwierdzonym uchybieniu w czynnościach instytucji
państwowej, samorządowej lub społecznej, o których mowa w art. 85a.
4. W ramach sprawowanego nadzoru minister właściwy do spraw finansów
publicznych może żądać od Przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej
i Głównego Rzecznika wyjaśnień oraz usunięcia wskazanych uchybień.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych
(Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577, z późn. zm.5)) w art. 17 uchyla się ust. 2a.
Art. 3. W ustawie z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2007 r.
Nr 231, poz. 1701, z późn. zm.6)) w art. 63 uchyla się ust. 4.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1800,
z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 149, poz. 1454, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 14, poz. 114,
Nr 64, poz. 565 i Nr 249, poz. 2104, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 238, poz. 1578.
46
Art. 4. W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U.
z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.7)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 7 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) opracowywania budżetu państwa, wykonywania – z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do
kompetencji ministra właściwego do spraw finansów publicznych – budżetu państwa,
kontroli realizacji budżetu państwa oraz przygotowywania sprawozdań z wykonania
budżetu państwa;”;
2) w art. 8 w ust. 2 po pkt 10a dodaje się pkt 10b w brzmieniu:
„10b) sprawy odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych;”.
Art. 5. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.8)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 168 uchyla się pkt 1;
2) po art. 168 dodaje się art. 168a w brzmieniu:
„Art. 168a. W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów ustawy stanowiącego czyn
naruszający dyscyplinę finansów publicznych Prezes Urzędu zawiadamia właściwego
rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów
publicznych.”.
Art. 6. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157,
poz. 1240, z późn. zm.9)) w art. 42 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Jednostki sektora finansów publicznych są obowiązane, z zastrzeżeniem ust. 1, do
ustalania przypadających im należności pieniężnych, w tym mających charakter
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1315,
Nr 225, poz. 1502 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228, Nr 227, poz. 1482 i Nr 238, poz. 1578.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 107, poz. 732, Nr 120,
poz. 818 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 63, poz. 394, Nr 199, poz. 1227, Nr 201, poz. 1237, Nr 216,
poz. 1370 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 68, poz. 574, Nr 77, poz. 649, Nr 157, poz. 1241,
Nr 161, poz. 1277, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 143 i 146, Nr 107,
poz. 679, Nr 127, poz. 857, Nr 155, poz. 1035 i Nr 239, poz. 1592.
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 161, poz. 1078
i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 28, poz. 143 i Nr 87, poz. 484.
9) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123,
poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726.
47
cywilnoprawny, oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności
zmierzających do wykonania zobowiązania.”.
Art. 7. Do wydatków związanych z wypłatą wynagrodzenia i szkoleniem rzeczników
dyscypliny finansów publicznych powołanych zgodnie z art. 62 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1,
w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się przepisy art. 70 ust. 3 tej ustawy w brzmieniu
dotychczasowym.
Art. 8. Ryczałtowe wynagrodzenie miesięczne, o którym mowa w art. 65 ustawy zmienianej
w art. 1, przysługujące za miesiąc kalendarzowy, w którym przypada dzień wejścia w życie
niniejszej ustawy, oblicza się według przepisów dotychczasowych.
Art. 9. Przepisy art. 95 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
stosuje się odpowiednio w przypadku przekazania informacji o naruszeniu dyscypliny finansów
publicznych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, o ile rzecznik dyscypliny finansów
publicznych wyznaczy nowy termin przekazania informacji o podjętych działaniach, nie dłuższy
niż 3 miesiące i nie krótszy niż miesiąc od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 10. 1. Jeżeli czyn stanowiący naruszenie dyscypliny finansów publicznych popełniony
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy nie jest naruszeniem dyscypliny finansów
publicznych w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
postępowania w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych nie wszczyna się, a
wszczęte umarza.
2. Postępowanie w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych wszczęte przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzone jest według przepisów ustawy zmienianej
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, chyba że przepisy dotychczasowe są
korzystniejsze dla obwinionego. Czynności dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy są skuteczne, jeżeli zostały dokonane z zachowaniem przepisów dotychczasowych.
3. Komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, której
przekazano sprawę do rozpoznania według właściwości określonej zgodnie z przepisami ustawy
zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, prowadzi postępowanie w dalszym
ciągu. Przepis art. 132 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.
Art. 11. 1. Funkcję oskarżyciela przed komisją orzekającą z wniosku o ukaranie wniesionego
przez organ wymieniony w art. 109 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
48
dotychczasowym, którą pełnił występujący z wnioskiem o ukaranie lub jego przedstawiciel, z
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy przejmuje właściwy rzecznik dyscypliny finansów
publicznych. Przepis art. 114 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
stosuje się odpowiednio.
2. Do pokrycia kosztów działania oskarżyciela, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Art. 12. 1. Międzyresortowe komisje orzekające przy ministrze właściwym do spraw finansów
publicznych, przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej i przy Ministrze
Sprawiedliwości przejmują, stosownie do ich właściwości określonej w art. 48, 49 i 49a ustawy
zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, sprawy prowadzone przez resortowe
komisje orzekające przy ministrach kierujących działem lub działami administracji rządowej.
2. Kadencja resortowej komisji orzekającej przy ministrze kierującym działem lub działami
administracji rządowej wygasa z dniem powołania przewodniczącego międzyresortowej komisji
orzekającej, która zgodnie z ust. 1 przejmuje sprawy prowadzone przez tę komisję, jednak nie
później niż z upływem miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3
i art. 13.
3. Przewodniczący resortowych komisji orzekających przy ministrach kierujących działem
lub działami administracji rządowej przekazują przewodniczącemu właściwej międzyresortowej
komisji orzekającej, niezwłocznie po jego powołaniu, akta spraw, w których:
1) toczy
się postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
2) prawomocne orzeczenia nie zostały wykonane;
3) ukaranie nie uległo zatarciu.
4. Właściwa międzyresortowa komisja orzekająca prowadzi przejęte sprawy w dalszym
ciągu. Przepis art. 132 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.
Art. 13. Sprawozdania, o których mowa w art. 192 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1,
dotyczące wniosków o ukaranie wniesionych do resortowych komisji orzekających przy
ministrach kierujących działem lub działami administracji rządowej, za okres sprawozdawczy lub
część tego okresu przypadającą przed dniem wygaśnięcia kadencji tych komisji, składają
przewodniczący tych komisji, nie później niż w terminie miesiąca od dnia wygaśnięcia kadencji
tych komisji.
49