Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców
projekt dotyczy zniesienia niektórych obowiązków informacyjnych lub zmniejszeniu częstotliwości lub kosztów ich wykonywania i zniesienia wybranych barier gospodarczych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4461
- Data wpłynięcia: 2011-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 232, poz. 1378
4461
10. Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych,
11. Krajową Komisją NSZZ „Solidarność”,
12. Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
13. Forum Związków Zawodowych,
14. Polską Izbą Ubezpieczeń,
15. Izbą Informatyki i Telekomunikacji,
16. Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji.
Do projektu założeń w ramach konsultacji społecznych dodatkowo zgłosiły uwagi
następujące podmioty:
1. Krajowa Rada Doradców Podatkowych,
2. Związek Dealerów Samochodowych,
3. Krajowa Rada Spółdzielcza,
4. Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa,
5. Związek Banków Polskich,
6. Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP (uwagi wpłynęły po
terminie, po konferencji uzgodnieniowej – nie zostały uwzględnione w tabeli).
Zgodnie z ustaleniami Komitetu Rady Ministrów podjętymi w dniu
30 czerwca 2011 r. projekt został dodatkowo skonsultowany z Krajową Radą Spółdzielczą
w zakresie możliwości zmiany obecnych przepisów dotyczących obowiązku publikacji
sprawozdań finansowych spółdzielni w Monitorze Spółdzielczym B. Krajowa Rada
Spółdzielcza wyraziła opinię, iż zmiany w tym zakresie są niecelowe, wskazując na rolę, jaką
pełni przekazywanie do ogólnej wiadomości sprawozdań finansowych przez publikację
w Monitorze Spółdzielczym B. Rada wskazała, że opłaty z publikacji sprawozdań
finansowych przeznaczone są wyłącznie na działalność statutową Krajowej Rady
Spółdzielczej, a pozbawienie wpływów z tej działalności ograniczyłoby w istotny sposób
możliwości pełnej realizacji statutowych obowiązków Krajowej Rady Spółdzielczej, co
wymagałoby ustalenia nowego systemu finansowania jej działalności.
43
Projekt założeń był udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej w trybie art. 7
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). aden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem założeń w trybie przewidzianym w przepisach
wymienionej ustawy.
Projekt ustawy zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej w trybie
art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
02/07-KT
44
Załącznik
do uzasadnienia
Konsultacje społeczne – uwagi ogólne oraz uwago dotyczące propozycji zawartych w projekcie ustawy
Istota OI
Resort
Tre ć uwagi
Stanowisko MG
+ podstawa
zgłaszający/
prawna
organizacja
zgłaszająca
KIG
To czego naszym zdaniem w dokumencie brakuje, to zmiany, jakie zostały wyeliminowane z projektu Ta propozycja znajduje się w I
Uwaga ogólna
ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych i gospodarczych znajdującego się aktualnie na etapie ustawie deregulacyjnej, która
prac legislacyjnych w Parlamencie, a mianowicie:
wchodzi w życie 1 lipca 2011 r.
propozycja zmian w ustawie o notariacie mająca na celu stworzenie „depozytu
dokumentów elektronicznych” u notariusza,
pogłębione zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (pozostaje w niej art. 12, który pozostawia w radach
gmin uprawnienia do ograniczania ilości koncesji na sprzedaż alkoholu),
uznanie składek na PFRON jako koszty uzyskania przychodów,
wprowadzenia zmian w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, które były
korzystne dla przedsiębiorców, (zostały usunięte już wcześniej),
uchylenie obowiązek posiadania licencji przez podmioty prowadzące działalność
gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, projekt obecny już tego
nie zakłada,
zniesienie obowiązku uzyskania licencji na wykonywanie działalności w zakresie
pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.
Ta propozycja została wyłączona do
procedowania w ramach projektu
dotyczącego ułatwienia dostępu do
zawodów – prowadzonego przez
KPRM.
Pozostałe propozycje nie zostały
zaakceptowane w trakcie uzgodnień
międzyresortowych i KRM w
ramach prac nad I ustawą
deregulacyjną.
Fundacja
Materiał, który obecnie otrzymaliśmy od Państwa w powyższej sprawie nie odpowiada temu, co Opiniowany przez Państwa materiał
Uwaga ogólna
Małych i
opiniowaliśmy w 2009 r. Zawiera tylko niektóre rozwiązania przedłożone w 2009 r. Nie wiemy więc, jest nową inicjatywą. Dokument,
rednich
czy mamy do czynienia z zupełnie nowym materiałem, czy też część rozwiązań nie uwzględnionych który opiniowaliście Państwo w
Przedsiębiorstw
w obecnych propozycjach będzie rozpatrywana w dalszym czasie. Jeśli projekt ten zawiera ostateczne 2009 r. to ustawa deregulacyjna I,
propozycje zmian przepisów dla przedsiębiorców i obywateli to z przykrością musimy stwierdzić, że która została już uchwalona przez
działania Ministerstwa byłyby nie satysfakcjonujące przedsiębiorców.
Sejm.
Trudno nie czuć goryczy, gdy otrzymujemy do zaopiniowania projekt rozwiązań korzystnych dla
przedsiębiorców, a po roku kolejny okrojony, nieuwzględniający wcześniej przedkładanych propozycji.
Nasuwa się więc pytanie, czy rzeczywiście oczekujecie Państwo na opinie przedsiębiorców w zakresie
proponowanych zmian przepisów, czy też jest to tylko wymóg procesu ustawodawczego.
W pierwotnie otrzymanym do zaopiniowania materiale znajdowały się propozycje zmian min. do:
ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o gospodarce nieruchomościami, o prawie autorskim
i prawach pokrewnych, które zawierały korzystne dla przedsiębiorców rozwiązania, a ponadto do
których wnosiliśmy dodatkowe uwagi. Czy brak tych ustaw w obecnym materiale oznacza, że
zaprzestano nad nimi dalszych prac, czy też trwają odrębne prace nad tymi ustawami.
2
OPZZ
Projekt założeń zmierza w dobrym kierunku, nie mniej jednak wątpliwości budzą propozycje, które:
Ministerstwo Gospodarki
Uwaga ogólna
wyselekcjonowało 100 obowiązków
1) zniosą pewne obowiązki po stronie – pracodawców, ale będą niekorzystne dla innych podmiotów – informacyjnych generujących – na
np. pracowników czy ubezpieczonych,
podstawie
2) nie mieszą się w zakresie wyżej wymienionych założeń i nie wykazują cech obowiązku
informacyjnego, jak i bariery administracyjnej, a nadto:
raportu z pomiaru bazowego
Założenia projektu nie obejmują innych przypadków obowiązków informacyjnych czy barier obowiązków informacyjnych OI –
administracyjnych nałożonych na różne podmioty, które charakteryzują się większą uciążliwością największe łączne roczne obciąże-
i rodzą poważne obciążenia administracyjne i koszty z nimi związane. Warto zatem w sposób nia administracyjne w gospo-darce.
systemowy zająć się kwestią barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, dokonać Następnie przeprowadzono szcze-
gradacji tych uciążliwości i na jej podstawie dokonywać zmian począwszy od tych najbardziej gółową analizę przepisów,
uciążliwych, kosztochłonnych czy czasochłonnych. Dodatkowo, należy zsynchronizować działania z których ww. obowiązki wynikają,
między poszczególnymi ministerstwami i komisjami sejmowymi (np. Komisją Nadzwyczajną w kontekście możliwej ich
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji) zajmującymi się inicjatywami modyfikacji. Przeanalizowano
legislacyjnymi dotyczącymi barier administracyjnych tak, aby przedmiotowe działania były spójne.
również przepisy możliwe do
modyfikacji wskazane przez
ekspertów zewnętrznych. Ostate-
cznie wybrano te obowiązki
informacyjne, w stosunku do
których można dokonać mody-
fikacji bądź redukcji skutkujących
zmniejszeniem obciążeń admini-
stracyjnych dla przedsiębiorców.
3