Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców
projekt dotyczy zniesienia niektórych obowiązków informacyjnych lub zmniejszeniu częstotliwości lub kosztów ich wykonywania i zniesienia wybranych barier gospodarczych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4461
- Data wpłynięcia: 2011-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 232, poz. 1378
4461
„reprezentatywne” z racji swojej skali, często funkcjonują w taki sposób, że głos poszczególnych Należy zauważyć,
że skala
przedsiębiorców nawet reprezentatywnych dla całej branży, może być wewnątrz nich występowania rozbieżności
niedostrzegalny.
w interpretacjach przepisów poda-
tkowych uzasadnia wprowadzenie
Nie jest oczywiście intencją Związku Dealerów Samochodów forsowanie uregulowań pozwalających instytucji, które przyczynią się do
każdej zarejestrowanej organizacji pracodawców o występowanie z wiążącym wnioskiem o ograniczenia tego zjawiska.
interpretację do Ministra, ponieważ Związek zdaje sobie sprawę, że prowadziłoby to niechybnie do
deprecjonowania instytucji ogólnej interpretacji podatkowej. Niemniej, mając na uwadze wyrażone
wyżej wątpliwości, w ocenie Związku najbardziej korzystne byłoby wprowadzenie rozwiązania
pośredniego, polegającego na zamieszczeniu wprost w art. 14a Ordynacji podatkowej własnej
definicji organizacji uprawnionej do występowania z wnioskiem. Taką organizacją mogłaby być
np. organizacja skupiająca 50 % danego rynku towarów lub usług. Wymóg taki stanowiłby
idealną równowagę pomiędzy zasadą powszechności instytucji, a możliwościami organizacyjnymi
Ministerstwa Finansów.
OPZZ
Propozycja założeń projektu ustawy zakłada możliwość występowania przez reprezentatywne
organizacje pracodawców i reprezentatywne związki zawodowe w rozumieniu art. 6 ust. 2. Ustawy
z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych (Dz. U. Nr 100,
poz. 1080 z późn. zm.) z wiążącym Ministra Finansów wnioskiem o dokonanie ogólnej interpretacji
prawa podatkowego poprzez wprowadzenie do powyższej ustawy art. 14a takiego uprawnienia.
OPZZ uznaje taką propozycję za pożądaną z uwagi na to, że statutowa działalność przedmiotowych
organizacji polega na występowaniu w sprawach dotyczących szerokiego zakresu społeczeństwa i w
jego imieniu. Wprowadzenie powyższej propozycji może również wpłynąć pozytywnie na
funkcjonowanie dialogu społecznego.
14
OPZZ
Zmiana przepisów ustawy o opłacie skarbowej ma polegać na obniżeniu wysokości opłaty skarbowej Co do obniżenia opłaty uwaga
Obniżenie opłaty
od dokonania wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych z kwoty 6713 zł nieprzyjęta. Uzasadnienie zmiany
skarbowej od
do kwoty 1000 zł.
zostanie uzupełnione.
dokonania wpisu
do rejestru
Obecnie Rejestr przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych zawiera 786 pozycji, część Dokonanie wpisu do rejestru
przedstawicielstw
przedstawicielstw jest aktywnych, część ma status wykreślonych. W opinii OPZZ, należy ponownie przedstawicielstw jest czynnością
przedsiębiorców
przeanalizować, czy wysokość opłaty skarbowej faktycznie stanowi ograniczenie dla tworzenia urzędową (część I załącznika do
zagranicznych
przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych czy też słabe zainteresowanie tą formą ustawy) i nieuprawnione jest
z 6713 do kwoty
prowadzenia działalności wynika z barier wynikających z innych przepisów prawa regulujących porównywanie stawki do opłaty za
1000 zł.
funkcjonowanie tej instytucji. Wątpliwości budzi skala zmniejszenia wysokości opłaty skarbowej, zezwolenie (część II załącznika do
kwota należności ma zmniejszyć się ponad sześciokrotnie. Wobec powyższego OPZZ negatywnie ustawy), ze względu na odmienne
ocenia zaproponowane zmniejszenie wysokości opłaty skarbowej z uwagi na skutki przedłożonej funkcje tych opłat. Opłata skarbowa
(Ustawa z dnia
zmiany na uszczuplenie wpływów z tytułu opłaty skarbowej organów ją pobierających.
za wpis ma charakter należności za
16 listopada
czynność organu administracji.
2006 r. o opłacie
skarbowej (Dz.
Obniżenie wysokości opłaty
U. Nr 225, poz.
stanowi dostosowanie do kosztów
1635,
ponoszonych przez organ
z późn. zm.))
administracji w związku z tą
czynnością. Wskazane w uzasad-
15
nieniu badanie dokumentów
w procedurze rejestracyjnej zostaje
ograniczone w związku
z
ograniczeniem rodzaju i liczby
dokumentów przedkładanych wraz
z wnioskiem o wpis (vide pkt 23 –
zmiana art. 97 ust. 2 ustawy SDG).
W odniesieniu do wpływu
obniżenia opłaty na stabilność
finansów publicznych, należy
stwierdzić, że wpływ ten będzie
niezauważalny. Od blisko 10 lat
rocznie rejestrowanych jest 30 – 50
przedstawicielstw, co oznacza
zmniejszenie wpływów o 170 – 275
tys. zł/rok.
03/07‐KT
16