eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców

projekt dotyczy zniesienia niektórych obowiązków informacyjnych lub zmniejszeniu częstotliwości lub kosztów ich wykonywania i zniesienia wybranych barier gospodarczych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4461
  • Data wpłynięcia: 2011-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 232, poz. 1378

4461

 
 
 
 
 

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane zmiany wpłyną na funkcjonowanie przedsiębiorców i obywateli.
Likwidacja bądź zmniejszenie uciążliwości niektórych obowiązków informacyjnych oraz
ograniczenie barier administracyjnych ułatwią wykonywanie działalności gospodarczej, co
zwiększy konkurencyjność gospodarki i wpłynie korzystnie na rozwój przedsiębiorczości.
Proponowane zmiany w krajowym systemie prawnym, w szczególności przez
doprecyzowanie przepisów bądź wyeliminowanie rozbieżności interpretacyjnych, poprawią
otoczenie prawne, w którym funkcjonują przedsiębiorcy. Przykładowo, zmiany w zakresie
skrócenia terminu przechowywania dokumentów rozliczeniowych ZUS czy likwidacji
obowiązku publikacji sprawozdania finansowego w Monitorze Polskim B umożliwią
obniżenie kosztów administracyjnych ponoszonych przez przedsiębiorców. Niektóre zmiany
będą ponadto bezpośrednio oddziaływały na obywateli, przykładowo propozycja wydłużenia
terminu na wykorzystanie zaległego urlopu.

2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
Likwidacja lub ograniczenie poszczególnych obowiązków informacyjnych zmniejszy
obciążenia związane z wykonywaniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców
(ograniczenie czasu i kosztów przedsiębiorcy) i pozytywnie wpłynie na aktywność
gospodarczą, co powinno przełożyć się na wzrost wpływów budżetu państwa z tytułu
dochodów podatkowych. Zmiany w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego zwiększą
pewność inwestycji w formule PPP, co powinno przełożyć się na wzrost liczby inwestycji
38
 
realizowanych w tej formie i tym samym odciążenie budżetów podmiotów publicznych
poprzez realizację inwestycji publicznych w większym stopniu ze środków partnerów
prywatnych.
Ułatwienia w zakresie tworzenia oddziałów przedsiębiorstw zagranicznych usuną
zagrożenie związane z niewykonaniem zobowiązań traktatowych nałożonych na Polskę (kara
może wynieść 3 mln 610 tys. euro lub od 4,3 tys. do 260 tys. euro dziennie).
Obniżenie opłaty skarbowej przy rejestracji przedstawicielstw spowoduje spadek
wpływów z tytułu opłaty skarbowej od dokonania wpisu do rejestru przedstawicielstw
przedsiębiorców zagranicznych średnio o ok. 190 tys. zł rocznie. Jednakże w długim okresie
czasu zmniejszone wpływy z tego tytułu zostaną częściowo zrekompensowane przez wzrost
dochodów podatkowych wynikających z większej liczby tworzonych przedstawicielstw.
Pewien wpływ na sektor finansów publicznych może mieć zmiana polegająca na
odstąpieniu od stosowania sankcyjnej stawki podatku akcyzowego i wprowadzenie
penalizacji obowiązku złożenia w terminie zestawienia oświadczeń na potrzeby obrotu
olejami opałowymi w Kodeksie karnym skarbowym. Z uwagi na fakt, iż wysokość sankcji
wynikających z przepisów Kodeksu karnego skarbowego uzależniona jest od charakteru
wykroczenia (wysokość sankcji jest uznaniowa – przepisy określają jedynie maksymalny
dopuszczalny poziom sankcji) nie jest możliwe oszacowanie wielkości wpływu tej zmiany na
stan finansów publicznych.
Skutki finansowe wynikające ze zniesienia obowiązku publikacji sprawozdań finansowych
w Monitorze Polskim B.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 października 2001 r.,
w sprawie wysokości opłat za ogłaszanie obwieszczeń i ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B” opłata za zamieszczenie obwieszczeń
i ogłoszeń wynosi:
1) za sprawozdanie finansowe określone w przepisach o rachunkowości – 610 zł za
każdą stronę Monitora Polskiego B, jednak nie mniej niż 610 zł,
2) za
ogłoszenia i obwieszczenia przedsiębiorców, jeżeli odrębne przepisy nie wymagają
ich ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym – 10 zł za wiersz tekstu, jednak
nie mniej niż 50 zł za ogłoszenie albo 610 zł za stronę Monitora Polskiego B.
39
 
Zgodnie z § 3, w każdym roku, począwszy od 2002 r., wysokość opłat ulega podwyższeniu
o wysokość średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
określaną corocznie w ustawie budżetowej.
Według stanu na luty 2011 r., kompletne sprawozdanie przedsiębiorcy jest wyceniane
zgodnie z zasadami kalkulacji wydawniczej, opłata za 1 stronę wynosi ok. 753,37 zł brutto.
Według przeprowadzonej analizy, roczne przychody z tytułu opłaty za zamieszczenie
ogłoszeń wynoszą około 94 170 000 zł. Kalkulacja została sporządzona na podstawie
następujących założeń:
rednia liczba wydań dziennika rocznie – 2500
rednia liczba sprawozdań finansowych/ dziennik – 5
rednia liczba stron sprawozdania – 10
Opłata za 1 stronę – 753,37 zł
Roczne przychody z prenumeraty wersji drukowanej i z dostępu elektronicznego wynoszą
około 300 000 zł.
Kalkulacja została sporządzona na podstawie następujących założeń:
Cena dziennika rocznie w prenumeracie – 3996 zł
Szacowana sprzedaż – 75 prenumerat.
Szacowana suma przychodów z opłat wynosi więc około 94 470 000 zł.

3. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Zakłada się, że przedmiotowe propozycje wpłyną korzystnie na rynek pracy. Ograniczenie
czasu i kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców oraz istniejących barier
administracyjnych umożliwi zwiększenie zakresu działalności operacyjnej, pobudzi
inwestycje oraz zwiększy potrzeby zatrudnienia.

40
 
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Likwidacja oraz zmniejszenie uciążliwości poszczególnych obowiązków informacyjnych
ułatwi wykonywanie działalności gospodarczej, co zwiększy konkurencyjność gospodarki
i wpłynie korzystnie na rozwój przedsiębiorczości. Proponowane zmiany w krajowym
systemie prawnym, w szczególności przez doprecyzowanie przepisów bądź wyeliminowanie
rozbieżności interpretacyjnych, poprawią otoczenie prawne, w którym funkcjonują
przedsiębiorcy. Przykładowo zmiany w zakresie interpretacji podatkowych zwiększą pewność
prawną związaną z wykonywaną działalnością gospodarczą. Wydłużenie terminu na odbiór
zaległego urlopu umożliwi efektywniejsze zaplanowanie podziału pracy w przedsiębiorstwie.
Zmiany w zakresie tworzenia oddziałów przedsiębiorstw zagranicznych, doprecyzowanie
przepisów z zakresu likwidacji oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, doprecyzowanie
przepisów w zakresie przedstawicielstw osób zagranicznych, zajmujących się promocją
i reklamą oraz doprecyzowanie zakresu danych wniosku o wpis do rejestru przedstawicielstw
również wpłyną korzystnie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. Ograniczenie
rodzajów dokumentów dołączanych do wniosku o wpis do rejestru przedstawicielstw
spowoduje redukcję obowiązków informacyjnych przez zmniejszenie katalogu dokumentów
przedkładanych do wniosku o wpis do rejestru przedstawicielstw przez przedsiębiorców
zagranicznych – oszczędność ok. 3 500 zł rocznie. Pośrednim efektem doprecyzowania
przepisu dotyczącego rejestracji przedstawicielstw z uwzględnieniem konwencji haskiej
będzie zmniejszenie uciążliwości i kosztowności legalizacji dokumentów przedkładanych do
wniosku o wpis do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych – oszczędność
w zakresie 3,5 – 50 tys. zł rocznie w zależności od skali problemu. Pośrednim efektem
uelastycznienia procedury rejestracji przedstawicielstw w przypadku braków we wniosku
będzie uelastycznienie procedur postępowania rejestrowego, skrócenie czasu jego trwania –
oszczędności szacowane na ok. 2 tys. zł rocznie. Obniżenie opłaty skarbowej przy rejestracji
przedstawicielstw spowoduje wzrost liczby tworzonych przedstawicielstw przedsiębiorców
zagranicznych.
Z kolei zmiany w zakresie skrócenia terminu przechowywania dokumentów
rozliczeniowych ZUS czy likwidacji obowiązku publikacji sprawozdania finansowego
w Monitorze Polskim B umożliwią obniżenie kosztów administracyjnych ponoszonych przez
przedsiębiorców.
41
 
W wyniku analizy przedstawionej w Założeniach, na podstawie wyników pomiaru
bazowego przeprowadzonego zgodnie z metodologią Modelu Kosztu Standardowego, łączne
zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców, w wyniku zaproponowanych
zmian OI, wyniesie 603 112 487,56 zł i będzie stanowiło 87,26 % redukcję w stosunku do
obecnie istniejących obciążeń.

5. Wpływ aktu na sytuację i rozwój regionalny
Zmiany wpłyną korzystnie na sytuację i rozwój regionalny, oznaczają poprawę warunków
inwestycyjnych. W szczególności uregulowanie kwestii wytycznych EUROSTAT 18/2004
w zakresie warunków nieuwzględniania zobowiązań PPP w długu publicznym zachęci
jednostki samorządu terytorialnego do realizacji inwestycji w formule partnerstwa publiczno-
-prywatnego, co wpłynie pozytywnie na inwestycje w regionach.

6. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt założeń równocześnie z przekazaniem do uzgodnień międzyresortowych został
przekazany do konsultacji społecznych. Wyniki konsultacji społecznych – w odniesieniu do
propozycji z założeń, które zostały zawarte w projekcie ustawy – zostały przedstawione
w tabelarycznym zestawieniu stanowiącym załącznik do uzasadnienia.

Projekt założeń podlegał konsultacjom społecznym z następującymi podmiotami:
1. Business Centre Club,
2. Polską Radą Biznesu,
3. Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
4. Pracodawcami Rzeczpospolitej Polskiej,
5. Instytutem Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym,
6. Fundacją im. Stefana Batorego,
7. Krajową Izbą Gospodarczą,
8. Fundacją Małych i rednich Przedsiębiorstw,
42
 
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: