Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
- koła,
- osie,
c) hamowanie:
- rozdzielacz (zawór rozrządczy),
- przekładnik z ciągłą regulacją ciśnienia dla zmiennego
obciążenia/automatyczny hamulec z przełączaniem próżne-
załadowane,
- zabezpieczenie przed poślizgiem kół,
- regulator luzu hamulcowego,
- siłownik hamulca,
- sprzęgi hamulcowe,
- kurek końcowy,
- odcinacz rozdzielacza,
- okładzina hamulcowa,
- klocki hamulcowe,
- zawór przyspieszacza opróżniania przewodu hamulcowego,
- zawór ważący i urządzenie przełączające próżne-załadowane,
d) komunikacja,
e) warunki środowiskowe,
f) ochrona systemu;
2) dla wagonów pasażerskich w aspekcie „Osoby o ograniczonej możliwości
poruszania się”:
a) kabiny toalet standardowe i uniwersalne,
b) urządzenia do przekazywania informacji (dźwiękowych i wizualnych)
pasażerom,
c) urządzenia alarmowe dla pasażerów,
d) urządzenia wspomagające wsiadanie,
e) przyciski,
f) stanowiska przewijania dzieci,
g) oznakowanie wizualne i dotykowe.
17
ZAŁĄCZNIK 2
WYKAZ PARAMETRÓW POJAZDU KOLEJOWEGO DO SKONTROLOWANIA W
CELU DOPUSZCZENIA DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH
NIEZGODNYCH Z TSI
1. Dokumentacja ogólna
2. Konstrukcja i części mechaniczne
3. Współdziałanie pojazdu z torem i zagadnienia skrajni
4. Urządzenia hamowania
5. Kwestie dotyczące pasażerów
6. Warunki środowiskowe i skutki działania sił aerodynamicznych
7. Wymogi w zakresie zewnętrznych systemów ostrzegania, oznakowania, funkcji
i integralności oprogramowania
8. Pokładowe systemu zasilania i sterowania
9. Urządzenia dla personelu, interfejsy i środowisko
10. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe i ewakuacja
11. Obsługa
12. Pokładowe urządzenia bezpiecznej kontroli jazdy i pokładowe urządzenia srk
13. Szczególne wymogi eksploatacyjne
14. Kwestie dotyczące ładunków
18
ZAŁĄCZNIK 3
PODMIOTY WYZNACZONE DO PRZEPROWADZANIA BADA W ODNIESIENIU
DO PODSYSTEMÓW NIEZGODNYCH Z TSI
1. Instytut
Kolejnictwa
ul. Chłopickiego 50
04-275 Warszawa
2. Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor”
ul. Warszawska 181
61-055 Poznań
3. Movares Polska Sp. z o. o.
ul. więtojerska 5/7
00-236 Warszawa
4. Transportowy Dozór Techniczny
ul. Chałubińskiego 4
00-928 Warszawa
19
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 25ta ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późń. zm.).
Konieczność nowelizacji obowiązującego rozporządzenia wynika z faktu
wydania przez Komisję Europejską:
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE WE z dnia 17 czerwca
2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L
191 z 18.07.2008, str. 1),
- dyrektywy Komisji 2009/131/WE z dnia 16 października 2009 r.,
zmieniającej załącznik VII do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie
(Dz. Urz. UE L 273 z 17.10.2009, str. 12),
-
nowych decyzji zawierających techniczne specyfikacje dla
interoperacyjności kolei konwencjonalnych i dla systemu kolei dużych
prędkości.
Zmieniane rozporządzenie dotyczy m.in. określenia procedur weryfikacji
zgodności podsystemów oraz procedur oceny zgodności składników
interoperacyjności kolei i zawartości dokumentacji technicznej, która tej procedurze
towarzyszy. Zarówno procedury jak i dokumentacja techniczna są określone w
odpowiednich decyzjach Komisji Europejskiej, do których odwołuje się
rozporządzenie.
Nowelizacja polega na wprowadzeniu w rozdziale 4 ww. rozporządzenia
odniesień do nowo wydanych decyzji.
Nowelizacja jest wydawana również w związku ze zmianą decyzji dotyczącej
technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu
sterowanie ruchem kolejowym.
Zmieniony został także załącznik do rozporządzenia. Zawiera on wykaz
składników interoperacyjności powiększony o składniki odnoszące się do ww.
aspektów danych podsystemów
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury nie podlega notyfikacji zgodnie
z
trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm. ) projekt
rozporządzenia został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury. Organizacje o charakterze lobbingowym wymienione w rejestrze
podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową (bip.mswia.gov.pl) nie
zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia.
20
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Przepisy
rozporządzenia dotyczą producentów, importerów, inwestorów
dostarczających lub wytwarzających elementy systemu kolei konwencjonalnej, a
także zarządców infrastruktury kolejowej i przewoźników kolejowych eksploatujących
ten system oraz notyfikowanych jednostek certyfikujących – w zakresie oceny
zgodności podsystemów i elementów interoperacyjności systemu kolei z
zasadniczymi wymaganiami.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt
rozporządzenia zostanie skonsultowany z Centrum Naukowo –
Technicznym Kolejnictwa, Urzędem Transportu Kolejowego, Spółkami Grupy PKP,
Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego oraz Instytutem Pojazdów Szynowych
„Tabor”.
3. Wpływ regulacji na:
1) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego:
rozporządzenie nie spowoduje obciążenia budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego;
2) rynek pracy:
nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na rynek pracy;
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Przepisy rozporządzenia będą wpływać na praktykę inżynierską w zakresie
projektowania, budowy, remontów i modernizacji kolei konwencjonalnej i jej
elementów, gdyż zarządcy infrastruktury kolejowej oraz przewoźnicy kolejowi będą
musieli, działając z należytą starannością, uwzględniać perspektywę
interoperacyjności linii kolei konwencjonalnej. Ponadto finansowanie inwestycji
kolejowych z udziałem środków UE będzie uwarunkowane, zgodnie z zasadami ich
przyznawania w UE, uprzednim sprawdzeniem wpływu inwestycji na
interoperacyjność systemu kolei na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z
wymienionych względów rozporządzenie będzie stymulować podniesienie poziomu
technicznego i sprawności funkcjonowania kolei konwencjonalnej, a poprzez to
wpłynie pozytywnie na konkurencyjność zewnętrzną gospodarki. Przystosowanie
kolei dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się wpłynie na
konkurencyjność kolei na rynku przewozów pasażerskich.
4) sytuację i rozwój regionalny:
nie przewiduje się wpływu rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny;
5) sytuację finansow :
nie przewiduje się bezpośredniego wpływu rozporządzenia na zmianę
sytuacji finansowej kolei.
4. Korzyści społeczne
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik