Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym
systemu kolei konwencjonalnych oraz załącznik A do decyzji 2006/860/WE
dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Sterowanie”
systemu kolei dużych prędkości (Dz. Urz. UE L 136 z 24.05.2008, str. 11), w tym w
aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – decyzja Komisji 2008/163/WE z
dnia 20 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji interoperacyjności w
zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei
konwencjonalnej i systemu kolei dużych prędkości (Dz. Urz. UE L 64 z 07.03.2008,
str. 1);
2) tabor:
a) hałas – decyzja Komisji nr 2006/66/WE z dnia 23 grudnia 2005 r. dotycząca
technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu
„tabor kolejowy – hałas” systemu kolei konwencjonalnych (Dz. Urz. UE L 37 z
08.02.2006, str. 1),
b) wagony towarowe – decyzja Komisji nr 2006/861/WE z dnia 28 lipca 2006 r.
dotycząca technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do
podsystemu „tabor kolejowy – wagony towarowe” systemu kolei
konwencjonalnych (Dz. Urz. UE L 344 z 08.12.2006, str. 1),
c) wagony pasażerskie w aspekcie „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania
się” – decyzja Komisji nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007 r. dotycząca
technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o
ograniczonej możliwości poruszania się” systemu kolei konwencjonalnej i
systemu kolei dużych prędkości (Dz. Urz. UE L 64 z 07.03.2008, str. 72);
3) aplikacje telematyczne – rozporządzenie Komisji (WE) 62/2006 z dnia 23
grudnia 2005 r. dotyczące technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej
się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych systemu
kolei konwencjonalnych (Dz. Urz. UE L 13 z 18.01.2006, str. 1);
4) ruch kolejowy – decyzja Komisji nr 2006/920/WE z dnia 11 sierpnia 2006 r. w
sprawie specyfikacji technicznej dla interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch
kolejowy” systemu kolei konwencjonalnych (Dz. Urz. UE L 359 z 18.12.2006, str. 1).
5) infrastruktura:
a) w aspekcie „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” – decyzja Komisji
nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji
interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o ograniczonej możliwości
poruszania się” systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych
prędkości,
b) w aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – decyzja Komisji
2008/163/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji
interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych”
systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych prędkości;
6) energia w aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – decyzja Komisji
2008/163/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji
interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych”
systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych prędkości.
7
§ 26.
Dla systemu kolei dużych prędkości procedury weryfikacji zgodności
podsystemów oraz procedury oceny zgodności i przydatności do stosowania
składników interoperacyjności z zasadniczymi wymaganiami, określa dla podsystemu
o nazwie:
1) infrastruktura – decyzja Komisji nr 2008/217/WE z dnia 20 grudnia 2007 r.
dotycząca specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura”
systemu kolei dużych prędkości (Dz. Urz. UE L 77 z 19.03.2008, str. 1), w tym:
a) w aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – decyzja Komisji nr
2008/163/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji
interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych”
systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych prędkości (Dz. Urz. UE L
64 z 07.03.2008, str. 1),
b) w aspekcie „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” – decyzja Komisji
nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji
interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o ograniczonej możliwości
poruszania się” systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych
prędkości (Dz. Urz. UE L 64 z 07.03.2008, str. 72);
2) energia – decyzja Komisji nr 2008/284/WE z dnia 6 marca 2008 r. dotycząca
specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Energia” systemu kolei
dużych prędkości (Dz. Urz. UE L 104 z 14.04.2008, str. 1), w tym w aspekcie
„Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – decyzja Komisji nr 2008/163/WE z dnia
20 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie
aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei konwencjonalnej i
systemu kolei dużych prędkości (Dz. Urz. UE L 64 z 07.03.2008, str. 1);
3) sterowanie – decyzja Komisji nr 2006/860/WE z dnia 7 listopada 2006 r.
dotycząca specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Sterowanie”
systemu kolei dużych prędkości oraz zmieniająca załącznik A do decyzji
2006/679/WE z dnia 28 marca 2006 r. dotyczącej specyfikacji technicznej
interoperacyjności podsystemu „Sterowanie” systemu kolei konwencjonalnych (Dz.
Urz. UE L 342 z 07.12.2006, str. 1 i L 67 z 07.03.2007, str. 13) zmieniona decyzją
Komisji nr 2008/386/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. zmieniającą załącznik A do
decyzji 2006/679/WE dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności
odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym systemu kolei
konwencjonalnych oraz załącznik A do decyzji 2006/860/WE dotyczącej specyfikacji
technicznej interoperacyjności podsystemu „Sterowanie” systemu kolei dużych
prędkości (Dz. Urz. UE L 136 z 24.05.2008, str. 11), w tym w aspekcie
„Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – decyzja Komisji nr 2008/163/WE z dnia
20 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie
aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei konwencjonalnej i
systemu kolei dużych prędkości;
4) tabor – decyzja Komisji nr 2008/232/WE z dnia 21 lutego 2008 r. dotycząca
specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Tabor” systemu kolei dużych
prędkości (Dz. Urz. UE L 84 z 26.03.2008, str. 132), w tym:
a) w aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – decyzja Komisji nr
2008/163/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji
interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych”
systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych prędkości,
8
b) w aspekcie „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” – decyzja Komisji
nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007 r. dotycząca technicznej specyfikacji
interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o ograniczonej możliwości
poruszania się” systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych
prędkości;
5) utrzymanie – decyzja Komisji nr 2002/730/WE z dnia 30 maja 2002 r. dotycząca
specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu konserwacji systemu kolei
dużych prędkości, określonej w art. 6 ust. 1 dyrektywy 96/48/WE (Dz. Urz. WE L 245
z 12.09.2002, str. 402);
6) ruch kolejowy – decyzja Komisji nr 2008/231/WE z dnia 1 lutego 2008 r.
dotycząca specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Ruch kolejowy”
systemu kolei kolei dużych prędkości, o której mowa w art. 6 ust. 1 dyrektywy Rady
96/48/WE, i uchylająca decyzję Komisji 2002/734/WE z dnia 30 maja 2002 r. (Dz.
Urz. UE L 84 z 26.03.2008, str. 1).
§ 27. 1. Producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, importer,
inwestor, zarządca infrastruktury lub przewoźnik kolejowy, dla potrzeb dokonania
oceny zgodności podsystemów i składników interoperacyjności z zasadniczymi
wymaganiami, kompletuje dokumentację techniczną.
2. Dokumentacja techniczna, o której mowa w ust. 1, obejmuje:
1) wykaz włączonych do podsystemu składników interoperacyjności;
2) kopie deklaracji zgodności składników interoperacyjności, jeżeli są wymagane,
wraz z obliczeniami oraz kopiami protokołów prób i badań przeprowadzonych przez
notyfikowaną jednostkę certyfikującą na podstawie wspólnych specyfikacji
technicznych;
3) certyfikat zgodności podsystemu wraz z:
a) obliczeniami,
b) zastrzeżeniami notyfikowanej jednostki certyfikującej zgłoszonymi przy
wykonywaniu czynności związanych z oceną zgodności, które nie zostały przez
nią wycofane,
c) sprawozdaniem notyfikowanej jednostki certyfikującej z przeprowadzonych
inspekcji i kontroli,
d) pośrednimi certyfikatami zgodności podsystemu i pośrednimi deklaracjami
weryfikacji zgodności podsystemu, jeżeli zostały wydane;
4) dokumenty techniczne konieczne do przeprowadzenia weryfikacji zgodności
podsystemu i potwierdzenia jego zgodności z zasadniczymi wymaganiami, a w
szczególności plany inżyniersko-konstrukcyjne oraz dokumenty techniczne powstałe
podczas weryfikacji zgodności podsystemu i potwierdzające jego zgodność z
zasadniczymi wymaganiami, a w szczególności protokoły odbioru prac ziemnych i
uzbrojenia, protokoły prób i kontroli betonu – dla podsystemu o nazwie infrastruktura;
5) dokumenty techniczne konieczne do przeprowadzenia weryfikacji zgodności
podsystemu i potwierdzenia jego zgodności z zasadniczymi wymaganiami, a w
szczególności schematy elektryczne i hydrauliczne, schematy obwodów
sterowniczych, opisy systemów przetwarzania danych i automatyki, instrukcje obsługi
i utrzymania oraz dokumenty techniczne powstałe podczas weryfikacji zgodności
podsystemu i potwierdzające jego zgodność z zasadniczymi wymaganiami, a w
9
szczególności ogólne i szczegółowe rysunki powykonawcze – dla wszystkich
podsystemów, z wyjątkiem podsystemu o nazwie infrastruktura.
3. Dla podsystemu wchodzącego w skład systemu kolei dużych prędkości zawartość
dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 1, powinna spełniać również
wymagania określone dla podsystemu o nazwie:
1) infrastruktura – w decyzji Komisji nr 2008/217/WE z dnia 20 grudnia 2007 r.
dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura”
systemu kolei dużych prędkości, w tym:
a) w aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – w decyzji Komisji nr
2008/163/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. dotyczącej technicznej specyfikacji
interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych”
systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych prędkości,
b) w aspekcie „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” – w decyzji
Komisji nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007 r. dotyczącej technicznej
specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o ograniczonej
możliwości poruszania się” systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei
dużych prędkości;
2) energia – w decyzji Komisji nr 2008/284/WE z dnia 6 marca 2008 r. dotyczącej
specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Energia” systemu kolei
dużych prędkości, w tym w aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – w
decyzji Komisji 2008/163/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. dotyczącej technicznej
specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach
kolejowych” systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych prędkości;
3) sterowanie – w decyzji Komisji nr 2008/860/WE z dnia 7 listopada 2006 r.
dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Sterowanie”
systemu kolei dużych prędkości oraz zmieniającej załącznik A do decyzji
2006/679/WE z dnia 28 marca 2006 r. dotyczącej specyfikacji technicznej
interoperacyjności podsystemu „Sterowanie” systemu kolei konwencjonalnych
zmienionej decyzją Komisji nr 2008/386/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. zmieniającą
załącznik A do decyzji 2006/679/WE dotyczącej technicznej specyfikacji dla
interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym
systemu kolei konwencjonalnych oraz załącznik A do decyzji 2006/860/WE
dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Sterowanie”
systemu kolei dużych prędkości, w tym w aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach
kolejowych” – w decyzji Komisji nr 2008/163/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. dotyczącej
technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w
tunelach kolejowych” systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych
prędkości;
4) tabor – w decyzji Komisji nr 2008/232/WE z dnia 21 lutego 2008 r. dotyczącej
specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Tabor” systemu kolei dużych
prędkości (Dz. Urz. UE L 84 z 26.03.2008, str. 132), w tym:
a) w aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” – w decyzji Komisji nr
2008/163/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. dotyczącej technicznej specyfikacji
interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych”
systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych prędkości,
10
b) w aspekcie „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” – w decyzji
Komisji nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007 r. dotyczącej technicznej
specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o ograniczonej
możliwości poruszania się” systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei
dużych prędkości;
5) utrzymanie – w decyzji Komisji nr 2002/730/WE z dnia 30 maja 2002 r.
dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu konserwacji
systemu kolei dużych prędkości, określonej w art. 6 ust. 1 dyrektywy 96/48/WE;
6) ruch kolejowy – w decyzji Komisji nr 2008/231/WE z dnia 1 lutego 2008 r.
dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Ruch kolejowy”
systemu kolei kolei dużych prędkości, o której mowa w art. 6 ust. 1 dyrektywy Rady
96/48/WE, i uchylającej decyzję Komisji 2002/734/WE z dnia 30 maja 2002 r.
4. Dla podsystemu wchodzącego w skład systemu kolei konwencjonalnych
zawartość dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 1, powinna spełniać
również wymagania określone dla podsystemu o nazwie:
1) sterowanie – w decyzji Komisji nr 2006/679/WE z dnia 28 marca 2006 r.
dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do
podsystemu sterowania ruchem kolejowym systemu kolei konwencjonalnych,
zmienionej decyzją Komisji nr 2008/386/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. zmieniającą
załącznik A do decyzji 2006/679/WE dotyczącej technicznej specyfikacji dla
interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym
systemu kolei konwencjonalnych oraz załącznik A do decyzji 2006/860/WE
dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Sterowanie”
systemu kolei dużych prędkości, w tym w aspekcie „Bezpieczeństwo w tunelach
kolejowych” – w decyzji Komisji nr 2008/163/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. dotyczącej
technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w
tunelach kolejowych” systemu kolei konwencjonalnej i systemu kolei dużych
prędkości;
2) tabor:
a) hałas – w decyzji Komisji nr 2006/66/WE z dnia 23 grudnia 2005 r. dotyczącej
technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu
„tabor kolejowy – hałas” systemu kolei konwencjonalnych,
b) wagony towarowe – w decyzji Komisji nr 2006/861/WE z dnia 28 lipca 2006 r.
dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do
podsystemu „tabor kolejowy – wagony towarowe” systemu kolei
konwencjonalnych,
c) wagony pasażerskie w aspekcie „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania
się” – w decyzji Komisji nr 2008/164/WE z dnia 21 grudnia 2007 r. dotyczącej
technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o
ograniczonej możliwości poruszania się” systemu kolei konwencjonalnej i
systemu kolei dużych prędkości;
3) aplikacje telematyczne – w rozporządzeniu Komisji (WE) 62/2006 z dnia 23
grudnia 2005 r. dotyczącym technicznej specyfikacji dla interoperacyjności
odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych
systemu kolei konwencjonalnych;
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik