eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

strukturalnego po modernizacji lub odnowieniu,
biorąc pod uwagę uwarunkowania techniczne oraz
kryteria bezpieczeństwa systemu kolei.
4. Prezes UTK wydaje zezwolenie na dopuszczenie
do eksploatacji podsystemu strukturalnego, gdy
przewidywane prace mogą mieć wpływ na poziom
bezpieczeństwa podsystemu.
5. Jeżeli jest wymagane nowe zezwolenie na
dopuszczenie do eksploatacji podsystemu oraz
jeżeli TSI nie została w pełni zastosowana, Prezes
UTK przekazuje Komisji Europejskiej informacje
dotyczące:
1) przyczyn niepełnego zastosowania TSI;
2) dokumentów zawierających parametry
techniczne stosowane zamiast TSI;
3) podmiotów odpowiedzialnych za prze-
prowadzenie procedury weryfikacji WE
podsystemu.”;
21) w art. 25l:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, że
podsystem lub składnik interoperacyjności nie spełnia
zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei, opłaty związane z badaniami ponosi
podmiot, w stosunku do którego została
przeprowadzona ta kontrola.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, że
podsystem lub składnik interoperacyjności spełnia
zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności
systemu kolei, opłaty związane z badaniami ponosi
budżet państwa.”;

65
22) w art. 25m ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. W przypadku gdy w wyniku kontroli Prezes UTK stwierdzi,
że składnik interoperacyjności lub podsystem nie spełnia
zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei, może, w drodze decyzji, na okres nie dłuższy
niż 2 miesiące, zakazać eksploatowania podsystemu lub
składnika interoperacyjności.
2.
W przypadku wszczęcia postępowania w sprawie
eksploatacji podsystemu lub składnika interoperacyjności
niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei Prezes UTK może,
w drodze decyzji, przedłużyć zakaz, o którym mowa
w ust. 1, do czasu zakończenia postępowania.”;
23) w art. 25n ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Stroną postępowania jest podmiot, który podjął eksploatację
podsystemu strukturalnego bez uzyskania od Prezesa UTK
zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji lub w stosunku
do którego Prezes UTK wydał zezwolenie na dopuszczenie
do eksploatacji podsystemu niezgodnego z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu
kolei i w stosunku do którego postępowanie zostało
wszczęte.”;
24) art. 25r otrzymuje brzmienie:
„Art.
25r.
Do przedstawiania Prezesowi UTK wszystkich
niezbędnych dokumentów i materiałów oraz
udzielania informacji, w zakresie niezbędnym do
ustalenia, czy podsystem spełnia zasadnicze
wymagania dotyczące interoperacyjności systemu
kolei i bezpieczeństwa kolei, są obowiązani:
producent albo jego upoważniony przedstawiciel,
inwestor, importer, dysponent, zarządca, przewoźnik
oraz notyfikowana jednostka certyfikująca,

66
notyfikowana jednostka kontrolująca i notyfikowane
laboratorium.”;
25) art. 25t otrzymuje brzmienie:
„Art. 25t. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia, dla systemu kolei wykaz
właściwych krajowych specyfikacji technicznych
i dokumentów
normalizacyjnych,
których
zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych
wymagań dotyczących interoperacyjności systemu
kolei, mając na uwadze wymagania niezbędne dla
zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego ruchu
pociągów w systemie kolei i listę Prezesa UTK,
o której mowa w art. 25d ust. 1.”;
26) po art. 25t dodaje się art. 25ta w brzmieniu:
„Art. 25ta. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia, dla systemu kolei:
1) wykaz składników interoperacyjności dla
podsystemów;
2) zasadnicze wymagania dotyczące inter-
operacyjności systemu kolei dla podsystemów
i składników interoperacyjności;
3) procedury oceny zgodności podsystemów oraz
treść deklaracji weryfikacji WE podsystemów;
4) procedury oceny zgodności lub przydatności
do stosowania składnika interoperacyjności
oraz treść deklaracji WE zgodności lub
przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności;
5) wykaz parametrów pojazdu kolejowego do
skontrolowania w celu dopuszczenia do
eksploatacji pojazdów kolejowych nie-
zgodnych z TSI;

67
6) podmioty wyznaczone do przeprowadzania
badań w odniesieniu do podsystemów
niezgodnych z TSI.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1,
uwzględnia się:
1) wymagania niezbędne dla zapewnienia
bezpiecznego i niezakłóconego ruchu
pociągów w systemie kolei;
2) przepisy Unii Europejskiej odnoszące się do
interoperacyjności systemu kolei.”;
27) w art. 28e ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Komisja może prowadzić postępowanie w odniesieniu do
wypadku lub incydentu, które w nieznacznie różniących się
warunkach byłyby poważnymi wypadkami powodującymi
zaprzestanie funkcjonowania podsystemów strukturalnych
lub składników interoperacyjności transeuropejskiego
systemu kolei.”;
28) w art. 32 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, dołącza się link
do strony internetowej, na której jest zamieszczony rejestr
infrastruktury, o którym mowa w art. 25g ust. 1.”;
29) w art. 66 w ust. 1 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5)
dysponent, który nie poinformował Prezesa UTK
o
wszelkich zmianach danych dotyczących pojazdu
kolejowego zarejestrowanego w
krajowym rejestrze
pojazdów kolejowych w zakresie danych objętych tym
rejestrem, w tym o zaistnieniu okoliczności powodującej
konieczność wykreślenia pojazdu kolejowego
z prowadzonego
przez
siebie rejestru pojazdów
kolejowych.”.


68
Art. 2. 1. wiadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego
wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy oraz dokumenty dopuszczenia
do eksploatacji pojazdów w ruchu międzynarodowym wydane na mocy umów
międzynarodowych, w szczególności Przepisów o wzajemnym użytkowaniu wagonów
osobowych i bagażowych w ruchu międzynarodowym (RIC) i Przepisów o wzajemnym
użytkowaniu wagonów towarowych w komunikacji międzynarodowej (RIV),
zachowują ważność i uprawniają do wykonywania przewozów kolejowych zgodnie
z warunkami, na jakich te dokumenty zostały wydane.
2. Do postępowań wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 3. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:
1) art. 23 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do
czasu wydania nowych przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 23 ust. 8 ustawy, o której mowa w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;
2) art. 25t ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu
wydania nowych przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 25ta ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw:
1) Parlamentu Europejskiego i Rady:
a) dyrektywy 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności
systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 191 z 18.07.2008, str. 1),
b) dyrektywy 2008/110/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniającej dyrektywę
2004/49/WE w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych (dyrektywę w sprawie
bezpieczeństwa kolei) (Dz. Urz. UE L 345 z 23.12.2008, str. 62);
2) Komisji 2009/131/WE z dnia 16 października 2009 r. zmieniającej załącznik VII do dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we
Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 273 z 17.10.2009, str. 12).

69
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: