eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408


2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176,
poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289
i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115,
poz. 966, Nr 157, poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586
i Nr 106, poz. 622.
3) ECM – Entity in Charge of Maintenance.
4) NVR – National Vehicle Register.
5) VKM – Vehicle Keeper Marking.
6) EVN – European Vehicle Number.
7) Decyzja Komisji nr 2011/107/UE z dnia 10 lutego 2011 r. zmieniająca decyzję 2007/756/WE
przyjmującą wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych (Dz. Urz. UE
L 43 z 17.02.2011, str. 33).




06/57rch

70
U Z A S A D N I E N I E

Nowelizacja ustawy wydawana jest w związku z transpozycją dyrektyw Parlamentu
Europejskiego i Rady:
1) dyrektywy 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu
kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 191 z 18.07.2008, str. 1);
2) dyrektywy 2008/110/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2004/49/WE w
sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych (dyrektywę w sprawie bezpieczeństwa kolei)
(Dz. Urz. UE L 345 z 23.12.2008, str. 62);
3) dyrektywy 2009/131/WE z dnia 16 października 2009 r. zmieniającej załącznik VII do
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności
systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 273 z 17.10.2009, str. 12).
Przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE, zwanej dalej „dyrektywą
2008/57/WE”, zostały skierowane do państw członkowskich i zobowiązują je do
wprowadzenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, niezbędnych do
wykonania tej dyrektywy.
Przepisy dyrektywy 2008/110/WE zmieniającej dyrektywę 2004/49/WE w sprawie
bezpieczeństwa kolei wspólnotowych, zwanej dalej „dyrektywą 2008/110/WE”, zostały
skierowane do państw członkowskich i zobowiązują je do wprowadzenia przepisów
ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, niezbędnych do wykonania tej dyrektywy.
Dyrektywa 2009/131/WE zmienia załącznik VII do ww. dyrektywy 2008/57/WE i powinna
zostać implementowana do krajowego porządku prawnego.
Istotą projektu jest określenie zasad wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji
podsystemów strukturalnych i pojazdów kolejowych, zasad wzajemnego uznawania pojazdów
kolejowych, przyjęcie procedur oceny zgodności i certyfikacji składników interoperacyjności
oraz podsystemów strukturalnych. Ponadto projekt określa zasady certyfikacji zakładów
odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych i proces dokonywania ich kontroli.
Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy obejmują:
1) zmianę procedury wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do
pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych;
2) dodanie procedury dopuszczenia typu pojazdu kolejowego;
3) certyfikację podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów kolejowych (ECM);
4) uszczegółowienie zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (zwanego dalej
„Prezesem UTK”), związanych z wydawaniem zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, prowadzeniem spraw związanych z
rozpatrywaniem wniosków o odstępstwo od stosowania TSI, prowadzeniem krajowego
rejestru pojazdów kolejowych;
5) zobligowanie zarządcy infrastruktury do prowadzenia rejestru zarządzanej przez niego
infrastruktury kolejowej wchodzącej w skład systemu kolei;
6) rozszerzenie zasad stosowania interoperacyjności na sieci kolejowej Rzeczypospolitej
Polskiej w celu osiągnięcia interoperacyjnego europejskiego systemu kolei;
7) określenie procedur oceny zgodności składników interoperacyjności.
Zmiany szczegółowe:
1) w art. 2 wprowadzone zostały nowe odesłania w celu określenia zakresu stosowania
przepisów ustawy;
2) w art. 4:
a) zmiana definicji w celu transpozycji dyrektywy 2008/57/WE oraz dyrektywy
2008/110/WE: pkt 4 – sieci kolejowej, pkt 6 – pojazdu kolejowego, pkt 13 – typu
pojazdu kolejowego, pkt 14 – typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu
kolejowego, pkt 15 – świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu
kolejowego, pkt 16 – świadectwa dopuszczenia typu budowli przeznaczonej do
prowadzenia ruchu kolejowego, pkt 18a – certyfikatu bezpieczeństwa, pkt 29
– interoperacyjności systemu kolei, pkt 30 – składnika interoperacyjności, pkt 31
– podsystemu, pkt 32 – zasadniczych wymagań, pkt 33 – technicznych specyfikacji
interoperacyjności, pkt 34 – certyfikatu weryfikacji WE podsystemu, pkt 34a
– pośredniego certyfikatu weryfikacji WE podsystemu, pkt 35 – deklaracji
weryfikacji WE podsystemu, pkt 35a – pośredniej deklaracji weryfikacji WE
podsystemu, pkt 36 – dopuszczenie do eksploatacji, pkt 42 – wspólnych wymagań
bezpieczeństwa (CST);
b) dodanie definicji w celu transpozycji dyrektywy 2008/57/WE oraz dyrektywy
2008/110/WE: pkt 6b – dysponenta, pkt 6c – podmiotu odpowiedzialnego za

2
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM), pkt 6d – podmiotu zamawiającego, pkt 6e
– krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR), pkt 14a – typu urządzenia
przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego, pkt 16a – świadectwa
dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do prowadzenia
ruchu kolejowego, pkt 26a – transeuropejskiego systemu kolei, pkt 30a

– szczególnego przypadku, pkt 30b – punktów otwartych, pkt 33a – specyfikacji
europejskich; pkt 34b –certyfikatu WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności, pkt 34c – notyfikowanej jednostki certyfikującej,
pkt
34d – notyfikowanej jednostki kontrolującej, pkt 34e – notyfikowanego
laboratorium, pkt 35b – deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania
składnika interoperacyjności, pkt 35c – deklaracji zgodności z typem, pkt 36a
– dopuszczenia do eksploatacji typu, pkt 36b – zezwolenia na dopuszczenie do
eksploatacji, pkt 36c – terminala kolejowego, pkt 37a – państwa członkowskiego
UE;
3) wprowadzenie zmiany do wprowadzenia do wyliczenia w art. 10 ust. 1, powodującej
nadanie Prezesowi UTK funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa i krajowego
regulatora transportu kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej;
4) dodanie w art. 13 ust. 1a, powodującego uszczegółowienie zadań Prezesa UTK, w
zakresie nadzoru nad podmiotami, których działalność ma wpływ na bezpieczeństwo
ruchu kolejowego i bezpieczeństwo eksploatacji kolei oraz rozszerzenie tych zadań o
wydawanie i cofanie certyfikatów podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie (ECM)
wagonów towarowych. Projektowany przepis ma na celu stworzenie instrumentów
prawnych w zakresie bezpieczeństwa systemu kolei i systemu utrzymania wagonów
towarowych;
5) wprowadzenie zmiany w art. 13 w ust. 2 powodującej uszczegółowienie zadań Prezesa
UTK dotyczących prowadzenia krajowego rejestru pojazdów kolejowych, spraw
związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie, zmianę lub wycofanie
identyfikatora literowego dysponenta (VKM) oraz przekazywanie informacji w tym
zakresie Europejskiej Agencji Kolejowej, nadawanie i zmianę europejskich numerów
pojazdów kolejowych (EVN), wyrejestrowywanie pojazdów kolejowych oraz
dokonywanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów
kolejowych, wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów
strukturalnych i pojazdów kolejowych oraz rozpatrywaniem wniosków o odstępstwo od

3
stosowania TSI. Zmiana ma na celu unifikacje w ramach Unii Europejskiej prowadzenia
rejestru pojazdów kolejowych, oznakowania pojazdów kolejowych, procedur
dopuszczania podsystemów strukturalnych i pojazdów kolejowych;
6) konieczność wprowadzenia zmiany w art. 13 ust. 3 wynika ze zmiany adresu odwołania
znajdującego się w tym ustępie;
7) nowo projektowany ust. 7c w art. 13 zobowiązuje Prezesa UTK do poinformowania
Komisji Europejskiej, w przypadku gdy stwierdzi on, że obowiązujące specyfikacje
europejskie nie spełniają zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei. Projektowany przepis ma na celu bieżące monitorowanie istniejących
specyfikacji europejskich, tak aby na etapie ich stosowania ustalić wszystkie nieścisłości
powodujące niespełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności
systemu kolei;
8) wprowadzenie zmiany w art. 16 ust. 1 i 2 polegającej na ustaleniu zasad pobierania
opłat za niektóre czynności wykonywane przez Prezesa UTK, które zostały określone w
art. 13 ust. 1a. Zgodnie z zasadą przewidzianą w projekcie opłaty te stanowią dochód
budżetu państwa. Ratio legis tego przepisu jest konieczność zapewnienia źródła
finansowania dla nowych zadań Prezesa UTK w przedmiotowym zakresie;
9) proponowany przepis odnoszący się do art. 17a ust. 6 pkt 1 lit. d dotyczy obowiązku
umieszczania przez Prezesa UTK w rocznym raporcie w sprawie bezpieczeństwa
informacji o certyfikatach podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdów
kolejowych (ECM), wydanych na podstawie art. 23j ust. 8 ustawy;
10) proponowana w art. 18 zmiana ust. 2 dotyczy rozszerzenia listy podmiotów
zwolnionych z obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa, tj. zarządców
infrastruktury, których linie kolejowe są funkcjonalnie oddzielone od reszty systemu
kolejowego oraz wpisane do rejestru zabytków lub do inwentarza muzealiów, linii
turystycznych eksploatowanych w celach wykonywania przewozów rekreacyjno-
-wypoczynkowych i okolicznościowych, w tym kolei wąskotorowych, a także
przewoźników kolejowych wykonujących przewozy po tych liniach. Jest to
transpozycja art. 1 pkt 1 dyrektywy 2008/110/WE;
11) proponowane nowe brzmienie w art. 18b ust. 1 przepisów dotyczących certyfikatu
bezpieczeństwa, wynika z transpozycji art. 1 pkt 7 dyrektywy 2008/110/WE;

4
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: