eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji

projekt dotyczy zmiany wymagań w stosunku do kandydatów do służby w Policji, w tym rezygnacji ze zbyt rygorystycznego wymogu niekaralności za wykroczenia

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4262
  • Data wpłynięcia: 2011-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Policji
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1205

4262-s



Warszawa, 28 czerwca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140 – 75( 3 )/11




Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy

- o zmianie ustawy o Policji (druk nr 4262).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku
prac parlamentarnych.



(-) Donald Tusk



Stanowisko Rządu wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o Policji (druk nr 4262)

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji (druk nr 4262) przewiduje
dokonanie zmian w art. 25 ww. ustawy. Propozycja nowelizacji przedmiotowego przepisu
związana jest z wnioskiem Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 22 marca 2010 r. do
Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie niezgodności art. 25 ust. 3 ustawy z dnia
6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.) z art. 92 ust. 1
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Rzecznik Praw Obywatelskich zarzucił
kwestionowanemu przepisowi przede wszystkim niespełnienie konstytucyjnego warunku
szczegółowości pod względem treściowym oraz brak wytycznych dotyczących treści
rozporządzenia, albowiem zarówno art. 25 ust. 3, jak i inne przepisy ustawy „nie wskazują
kierunków rozwiązań, jakie powinien w akcie wykonawczym przyjąć Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji, regulując w sposób szczegółowy zasady prowadzenia
postępowania kwalifikacyjnego do służby”, co skutkuje tym, że minister – jako organ
upoważniony do wydania rozporządzenia – „dysponuje dużą dozą dowolności w regulowaniu
zasad prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego”, gdyż „nie jest (…) skrępowany
kierunkami i wskazówkami wyznaczonymi mu przez ustawodawcę”. Pozostaje to w
sprzeczności z postanowieniami Konstytucji, albowiem „w przypadku, gdy przekazywana do
uregulowania w rozporządzeniu materia dotyczy sytuacji prawnej obywateli, wytyczne
zawarte w ustawie muszą być bardziej szczegółowe”, co dotyczy art. 25 ust. 3 ustawy, gdyż
materia wynikająca z treści zawartego w tym przepisie upoważnienia ustawowego pozostaje
w ścisłym związku z konstytucyjnym prawem dostępu do służby publicznej (prawo to
zagwarantowane jest w art. 60 Konstytucji RP).
Podzielając stanowisko zaprezentowane we wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich,
należy tym samym pozytywnie odnieść się do propozycji ujętych w komisyjnym projekcie
ustawy o zmianie ustawy o Policji, a zmierzających do ustawowego uregulowania
problematyki postępowania kwalifikacyjnego do służby w Policji, zgodnie z obowiązującymi
wzorcami konstytucyjnymi.
W dniu 8 czerwca 2011 r. odbyło się I czytanie projektu zmiany ustawy o Policji, do
którego Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych przedłożyła sprawozdanie ujęte w

1/3
druku nr 4289. Przedkładane stanowisko Rządu odnosić się będzie zatem do zmian w nim
ujętych.

Zaproponowana zmiana art. 25 ustawy o Policji dotyczy warunków, jakie musi
spełniać osoba ubiegająca się o służbę w Policji oraz postępowania kwalifikacyjnego, w toku
którego dochodzi do weryfikacji tych warunków. W projekcie zaproponowano, aby w art. 25
ust. 1 dotychczasowy wymóg niekaralności zastąpić brakiem skazania prawomocnym
wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, wzorem regulacji zawartych w
innych ustawach pragmatycznych. Ponadto uzupełniono przepis o wymóg rękojmi
zachowania tajemnicy, stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie
informacji niejawnych. W projekcie określono również etapy postępowania kwalifikacyjnego,
w tym wymagane dokumenty, które obowiązany jest przedłożyć kandydat oraz rodzaje testów
i innych czynności, którym powinien się on poddać. W art. 25 ust. 5 nowelizowanej ustawy
zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do wydania
rozporządzenia normującego szczegółowy zakres informacji o wolnych stanowiskach
służbowych w Policji oraz sposób podawania ich do wiadomości, szczegółowy tryb
postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do
służby w Policji. Rozporządzenie określałoby również wzór kwestionariusza osobowego,
zakres tematyczny testu wiedzy oraz zakres i sposób przeprowadzania testu sprawności
fizycznej i testu psychologicznego, jak również skalę ocen poszczególnych etapów
postępowania kwalifikacyjnego. Wytyczne do treści wymienionego aktu wykonawczego
określono w ust. 6 art. 25, które obejmują powszechność dostępu do informacji o wolnych
stanowiskach służbowych w Policji, zakres zadań wykonywanych na tych stanowiskach i
wymagań związanych z tymi stanowiskami, konieczność oceny przydatności kandydata do
służby, etapy postępowania kwalifikacyjnego oraz sposób jego zakończenia.
W projekcie załączonym do sprawozdania sejmowej Komisji Administracji i Spraw
Wewnętrznych z dnia 8 czerwca 2011 r. najważniejsze zmiany to:
1) rezygnacja z dotychczasowego art. 25 ust. 2 ustawy o Policji – regulującego przyjęcie do
służby w oddziałach prewencji Policji kandydata, który nie ma wykształcenia średniego;
2) zwolnienie z przeprowadzania testów sprawności fizycznej kandydatów, posiadających
specjalistyczne umiejętności i szczególne kwalifikacje przydatne do pełnienia służby w
Policji (art. 25 ust. 3 ustawy o Policji).

Rada Ministrów popiera inicjatywę dokonania zmian oraz jej główne założenia,
jednakże w stosunku do zaproponowanej treści dostrzega potrzebę modyfikacji projektu w
zakresie:

2/3
1. Rozszerzenia regulacji w zakresie etapów postępowania kwalifikacyjnego
o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego określonego w przepisach o ochronie
informacji niejawnych. Powyższe ma na celu skorelowanie etapów postępowania ze
wskazanym w ustępie 1 art. 25 wymogiem rękojmi zachowania tajemnicy, stosownie do
wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
2. Wskazania (w art. 25 ust. 3 projektu) trybów uproszczonych postępowania
kwalifikacyjnego w stosunku do ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji, a
posiadających szczególne kwalifikacje i umiejętności kandydatów:
a) w charakterze członka personelu lotniczego, posiadających uprawnienia lotnicze
w określonej specjalności,
b) w charakterze członka personelu medycznego w oddziale prewencji Policji,
c) byłych policjantów, którzy przed upływem 3 lat od dnia zwolnienia ze służby, złożą
dokumenty związane z ponownym przyjęciem do służby.
Modyfikacja postępowania kwalifikacyjnego wobec powyższych grup osób polegałaby na
rezygnacji z niektórych, ściśle wskazanych etapów postępowania kwalifikacyjnego (tj. testu
wiedzy, testu sprawności fizycznej, testu psychologicznego).
3. Określenia organów właściwych do zarządzania i prowadzenia postępowania
kwalifikacyjnego, wskazując jako te organy Komendanta Głównego Policji oraz
komendantów wojewódzkich (Stołecznego) Policji.
4. Ustawowego uregulowania przesłanek odstąpienia od prowadzenia postępowania
kwalifikacyjnego.
5. Dostosowania do wyżej omówionych propozycji zmian i uszczegółowienia zakresu spraw
przekazanych do uregulowania w rozporządzeniu, a także wytycznych co do treści tego
aktu wykonawczego.
Rada Ministrów pozytywnie ocenia przy tym rezygnację z instytucji przewidzianej
obecnie w art. 25 ust. 2 ustawy o Policji, gdyż w ocenie Rządu nie ma potrzeby formułowania
wyjątków od wymogu posiadania średniego wykształcenia przez kandydatów na policjantów.
Mając na względzie wskazane powyżej uwagi, Rada Ministrów wyrażając poparcie
dla komisyjnego przedłożenia, opowiada się za kontynuowaniem prac nad komisyjnym
projektem ustawy o zmianie ustawy o Policji.

3/3
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: