eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych

projekt dotyczy wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/109/WE z września 2009 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości i dokumentacji w przypadku połączeń i podziałów spółek; proponowane przepisy zakładają liberalizację obowiązków związanych z procedurami łączeniowymi i podziałowymi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4255
  • Data wpłynięcia: 2011-05-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1182

4255

udostępnione na stronie internetowej (względnie centralnej platformie cyfrowej państwa
członkowskiego).
Projekt wprowadza w art. 540 (jako nowy § 31) zwolnienie od obowiązku udostępnienia
dokumentów w lokalu spółki, jeżeli będą one dostępne na stronie internetowej w czasie, który
odpowiada terminowi określonemu w art. 539 § 2 pkt 2.
9. Art. 3 pkt 6 dyrektywy 2009/109/WE zmienił art. 12 ust. 2 akapit 2 dyrektywy
82/891/EWG (VI dyrektywy), normujący minimalne środki ochrony wierzycieli spółki
dzielonej oraz przejmującej.
Projekt zawiera propozycję zmiany art. 546 § 2. Zmiana idzie w kierunku przyznania prawa
do dochodzenia przed sądem zabezpieczenia.
10. Art. 3 pkt 7 dyrektywy 2009/109/WE wprowadził szereg zmian w art. 20 dyrektywy
82/891/EWG (VI dyrektywy).
Biorąc pod uwagę obecną treść art. 20 VI dyrektywy projekt wprowadza nowy art. 5501,
który umożliwia (na podobieństwo niejako art. 516 § 6 w zw. z § 1 K.s.h.) podział bez
powzięcia uchwały przez spółkę dzieloną, jeżeli podział obejmuje przejęcie przez spółki,
które łącznie posiadają wszystkie udziały albo akcje spółki dzielonej. Zmiana ogranicza się
tylko do wprowadzenia tego rodzaju możliwości, gdyż w pozostałym zakresie wymagania
zawarte w art. 20 dyrektywy 82/891/EWG spełnione są eo ipso.
11. Art. 3 pkt 8 lit. a) dyrektywy 2009/109/WE skreślił w art. 22 dyrektywy 82/891/EWG
(VI dyrektywy) ust. 4. Postanowienia tego ustępu nie były realizowane przez Kodeks
spółek handlowych, dlatego zmiana ta nie wymaga zabiegów implementacyjnych.
12. Art. 3 pkt 8 lit. b) dyrektywy 2009/109/WE zmienił ust. 5 w art. 22 dyrektywy
82/891/EWG (VI dyrektywy) w ten sposób, że możliwość zwolnienia z wymogów
określonych w art. 7 i 8 oraz art. 9 ust. 1 lit. c), d) i e) tej dyrektywy, w przypadku gdy
akcje każdej z nowo utworzonych spółek są przyznane akcjonariuszom spółki dzielonej
proporcjonalnie do ich praw w kapitale tej spółki, jest obowiązkowa do wprowadzenia
przez państwa członkowskie.
9


Projekt zawiera propozycję uregulowania takiego zwolnienia w art. 5381 § 2.
IV.
Zmiany mające na celu wykonanie art. 4 dyrektywy 2009/109/WE z dnia
16 września 2009 r.
Projekt wykonuje postanowienia art. 4 dyrektywy 2009/109/WE, obejmujące zmiany

w dyrektywie 2005/56/WE (regulującej transgraniczne łączenie się spółek), jak następuje:
1. Art. 4 pkt 1 dyrektywy 2009/109/WE dokonał zmian w art. 6 dyrektywy 2005/56/WE.
Zmiany te są analogiczne do zmian art. 6 dyrektywy 78/855/EWG.
Projekt wprowadza zatem zmiany w art. 5164 § 1 w celu implementacji art. 6 dyrektywy
78/855/EWG, analogiczne do zaproponowanych w art. 500 § 21.
2. Art. 4 pkt 2 dyrektywy 2009/109/WE dokonał zmian w art. 15 ust. 2 dyrektywy
2005/56/WE, które doprecyzowują zakres stosowania prawa krajowego w odniesieniu do
łączenia transgranicznego przez przejęcie dokonywanego przez spółkę, która posiada
90 % lub więcej, ale nie wszystkie udziały lub akcje i inne papiery wartościowe
przyznające prawo głosu na walnym zgromadzeniu wspólników spółki lub spółek
przejmowanych, jak chodzi o przepisy dotyczące badania planu połączenia.
Art. 15 ust. 2 nie został w pierwotnym brzmieniu implementowany do Kodeksu spółek
handlowych. Projekt wprowadza zatem szczegółowe rozwiązanie w proponowanym nowym
§ 3 art. 51615.
V.
Zmiany uzupełniające
Projekt, obok propozycji ściśle związanych z implementacją dyrektywy 2009/109/WE zawiera
dodatkowe propozycje. Pierwsza odnosi się do art. 3121, który dotyczy zwolnień w zakresie
badania aportów w trakcie tworzenia spółki akcyjnej. Obecne brzmienie tego artykułu
(zaimplementowanego zbyt dosłownie, bez właściwej adaptacji do systemu prewencyjnej
kontroli aportów, znanego polskiemu systemowi) budzi szereg wątpliwości, z których

w szczególności należy wskazać:
10


– adresowanie unormowania do zarządu, który w chwili opracowania sprawozdania założycieli
nie jest jeszcze (i nie może być) ustanowiony,
– zawarcie postanowień wprost odnoszących się do instytucji podwyższenia kapitału
zakładowego, co wyklucza w ogóle zasadność umiejscowienia ich w tej części kodeksu.
Proponowana zmiana modyfikuje treść art. 3121 w kierunku wyeliminowania tych wątpliwości,
pozostawiając założony model w niezmienionej postaci.
Druga dodatkowa propozycja stanowi zabieg czysto techniczny, gdyż z uwagi na zmianę redakcji
art. 5031 K.s.h., konieczna jest nieznaczna zmiana art. 5166 § 3.
Ponadto projekt zawiera propozycję zmiany art. 5381 polegającą na dodaniu przepisu
umożliwiającego za zgodą wszystkich wspólników odstąpienie od udzielenia informacji,
o których mowa w art. 536 § 4 K.s.h.
Projekt przewiduje również zmianę art. 536 § 4 i art. 540 § 4 w celu implementacji art. 7 ust. 3
VI dyrektywy, którą oba te przepisy realizowały nie w pełni (brak było w art. 540 § 4 wymogu
informowania zgromadzenia spółki innej niż dzielona, uchwalającego podział o zmianach danych
objętych planem podziału). Sposób zmiany odpowiada przyjętym zmianom dla art. 505 § 4,
art. 501 § 2 K.s.h. (zob. pkt II.4. uzasadnienia).

VI.
Przepis przejściowy
Projekt w art. 2 formułuje zasadę działania ustawy dawnej, z uwagi na to, że proponowane
zmiany są na tyle szerokie, że ich adaptacja w trakcie trwania procedury łączenia, łączenia
transgranicznego czy podziału mogłaby wprowadzić chaos w czynnościach organów spółek,
względnie utrudniać realizację praw wspólników.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
zawierających przepisy techniczne.
11


Projekt ustawy z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z ustawą o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa. Nikt nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Nie zachodzą podstawy do zastosowania wymogów dotyczących treści projektu ustawy i jego
uzasadnienia określonych w art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2010 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r.
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726),
w zw. z art. 112a tej ustawy (tzw. reguła wydatkowa i mechanizm korygujący).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

12


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Cel wprowadzenia ustawy
Celem niniejszego projektu jest implementacja dyrektywy 2009/109/WE zmieniającej dyrektywy
Rady nr 77/91/EWG, 78/855/EWG i 82/891/EWG oraz dyrektywę 2005/56/WE
w odniesieniu do wymogów dotyczących sprawozdawczości i dokumentacji w przypadku
połączeń i podziałów spółek.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Niniejsza regulacja oddziałuje na spółki prawa handlowego.
Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został poddany konsultacjom z organizacjami skupiającymi przedsiębiorców:
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Pracodawcami RP, Business Centre
Club, a nadto Związkiem Banków Polskich, Komisją Nadzoru Finansowego oraz Krajową Radą
Sądownictwa.
Wymienione podmioty nie zgłosiły uwag do projektu.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana regulacja będzie miała pozytywny wpływ na funkcjonowanie spółek prawa
handlowego przez uproszczenie wymogów dotyczących sprawozdawczości i dokumentacji
13


strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: