eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych

projekt dotyczy wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/109/WE z września 2009 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości i dokumentacji w przypadku połączeń i podziałów spółek; proponowane przepisy zakładają liberalizację obowiązków związanych z procedurami łączeniowymi i podziałowymi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4255
  • Data wpłynięcia: 2011-05-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1182

4255

wła ciwym dla spółki przejmującej albo dla
spółki lub spółek przejmowanej(-ych), zgodnie z
przepisami dyrektywy 78/855/EWG.".
Art. 5 W terminie pięciu lat od daty okre lonej w art. 6 ust. nie


1 Komisja przeprowadza przegląd funkcjonowania
tych przepisów dyrektyw 77/91/EWG, 78/855/EWG,
82/891/EWG oraz 2005/56/WE, które zostały
zmienione lub uzupełnione niniejszą dyrektywą, a w
szczególno ci ich wpływu na zmniejszenie
administracyjnego obciążenia spółek, w wietle
do wiadczenia zdobytego podczas ich stosowania,
oraz przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i
Radzie sprawozdanie wraz z wnioskami
dotyczącymi wprowadzenia dalszych zmian do tych
dyrektyw, je li uzna to za konieczne.
Art. 6 Państwa członkowskie wprowadzają w życie nie


ust. 1 przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne
niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do
dnia 30 czerwca 2011 r. Państwa członkowskie
niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych
przepisów.
rodki przyjęte przez państwa członkowskie
zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub
odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej
publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania
okre lane są przez państwa członkowskie.
Art. 6 Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst nie


ust. 2 głównych przepisów prawa krajowego dotyczących
dziedziny objętej niniejszą dyrektywą.
Art. 7 Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego nie


dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej
.
Art. 8 Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw nie


członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)

Jedn.
Tre ć przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art.
§ 1. Sprawozdania założycieli można nie poddawać badaniu Obecne brzmienie tego artykułu (zaimplementowanego zbyt dosłownie,
3121
przez biegłego rewidenta w odniesieniu do wkładów bez właściwej adaptacji do systemu prewencyjnej kontroli aportów,
ksh
niepieniężnych, których przedmiotem są:
znanego polskiemu systemowi) budzi szereg wątpliwości, z których w
1) zbywalne papiery wartościowe lub instrumenty rynku

15
pieniężnego, jeżeli ich wartość jest ustalana według średniej ceny szczególności należy wskazać:
ważonej, po której były przedmiotem obrotu na rynku
regulowanym w okresie sześciu miesięcy, poprzedzających dzień - adresowanie unormowania do zarządu, który w chwili opracowania
wniesienia wkładu,
sprawozdania założycieli nie jest jeszcze (i nie może być) ustanowiony,
2) aktywa inne niż wymienione w pkt 1, jeżeli biegły rewident - zawarcie postanowień wprost odnoszących się do instytucji podwyższenia
wydał opinię na temat ich wartości godziwej, ustalonej na dzień kapitału zakładowego, co wyklucza w ogóle zasadność umiejscowienia ich
przypadający nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem w tej części kodeksu.
wniesienia wkładu,
3) aktywa inne niż wymienione w pkt 1, jeżeli ich wartość Proponowana zmiana modyfikuje treść art. 3121 w kierunku
godziwa wynika ze sprawozdania finansowego za poprzedni rok wyeliminowania tych wątpliwości, pozostawiając założony model w
obrotowy, zbadanego przez biegłego rewidenta na zasadach niezmienionej postaci.
przewidzianych w przepisach o rachunkowości dla badania
rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych
sprawozdań finansowych.
§ 2. Sprawozdanie założycieli podlega jednakże badaniu przez
biegłego rewidenta w odniesieniu do wkładów niepieniężnych, o
których mowa w § 1, jeżeli:
1)
wystąpiły nadzwyczajne okoliczności, które wpłynęły na
cenę zbywalnych papierów wartościowych lub instrumentów
rynku pieniężnego w chwili ich wniesienia, w szczególności
związane z utratą płynności obrotu na rynku regulowanym,
2)
wystąpiły nowe okoliczności, które mogły istotnie wpłynąć
na wartość godziwą wkładów w chwili ich wniesienia.
§ 3. Jeżeli założyciele nie poddali sprawozdania badaniu przez
biegłego rewidenta w zakresie, o którym mowa w § 1 pkt 2 i 3,
mimo wystąpienia okoliczności uzasadniających badanie,
zażądać badania mogą akcjonariusze, reprezentujący co najmniej
jedną dwudziestą kapitału zakładowego. Prawo to przysługuje do
dnia wniesienia wkładów.
§ 4. Jeżeli założyciele albo zarząd nie złoży wniosku do sądu
rejestrowego o wyznaczenie biegłego rewidenta w terminie
dwóch tygodni od dnia otrzymania żądania, z wnioskiem takim
mogą wystąpić akcjonariusze legitymowani zgodnie z § 3.
§ 5. Jeżeli wkład niepieniężny nie był przedmiotem badania

16
biegłego rewidenta, spółka ogłasza w terminie miesiąca od dnia
wniesienia wkładu:
1) opis przedmiotu wkładu, jego wartość, źródło wyceny oraz
metodę wyceny,
2)
oświadczenie, czy przyjęta wartość wkładu odpowiada jego
wartości godziwej oraz liczbie i wartości nominalnej akcji
obejmowanych w zamian za ten wkład bądź wyższej cenie
emisyjnej akcji,
3) oświadczenie stwierdzające brak nadzwyczajnych bądź
nowych okoliczności wpływających na wycenę wkładu.
Art.
§ 6. Przepisy § 1, 2, 4 i 5 stosuje się odpowiednio w przypadku Zmiany w art. 25 dyrektywy 78/855/EWG (odnoszącym się do
516 § przejęcia przez spółkę przejmującą swojej spółki jednoosobowej. unormowań art. 516 § 6 ksh) w dyrektywie 2009/109/WE nie wymagają
6 ksh W tym przypadku nie stosuje się także przepisów art. 494 § 4 i zasadniczo interwencji ustawodawczej, niemniej – jak wynika z treści art.
art. 499 § 1 pkt 2-4; ogłoszenie albo udostępnienie planu 25 lit. b) dyrektywy 78/855/EWG – datą, od której wstecznie liczy się
połączenia, o którym mowa w art. 500 § 2 oraz udostępnienie terminy udostępniania dokumentacji połączeniowej, jest data
dokumentów, o których mowa w art. 505 musi nastąpić co „skuteczności połączenia”, co na gruncie ksh oznacza rejestrację w
najmniej na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o rejestrze przedsiębiorców KRS.
zarejestrowanie połączenia.
Art.
§ 3. Przepis art. 5031 § 1 pkt 3 stosuje się.
Jest to zabieg czysto techniczny, gdyż z uwagi na zmianę redakcji art. 5031
5166 §
k.s.h., konieczna jest nieznaczna zmiana art. 5166 § 3.
3 ksh
Art.
§ 3 skreśla się Treść normatywna art. 536 § 3 ksh została przeniesiona do art. 5381 § 3 ksh
536 §
3 ksh
Art.
§ 4. Zarząd spółki dzielonej zawiadamia zarządy każdej spółki Projekt przewiduje zmianę art. 536 § 4 ksh celem implementacji art. 7 ust.
536 § przejmującej lub spółki nowo zawiązanej w organizacji o 3 VI dyrektywy spółkowej, który to przepis nie był w pełni realizowany.
4 ksh wszelkich istotnych zmianach w zakresie składników Sposób zmiany odpowiada przyjętym zmianom dla art. 501 § 2 ksh.
majątkowych (aktywów i pasywów), które nastąpiły pomiędzy
dniem sporządzenia planu podziału a dniem powzięcia uchwały o
podziale.
Art.
§ 1. Jeżeli wszyscy wspólnicy każdej ze spółek uczestniczących Projekt zawiera propozycję zmiany art. 5381, celem implementacji art. 10
5381 § w podziale wyrazili zgodę nie jest wymagane:
ust. 2 VI dyrektywy spółkowej. Jest to środek fakultatywny, z którego
1 ksh
ustawodawca jak dotąd nie skorzystał. Porównując jednak proponowaną w
1) sporządzenie dokumentów, o których mowa w art. 534 § 2 projekcie treść art. 5031 (liberalizacja w toku łączenia przy jednomyślności
pkt 4 lub
wspólników) z obecną treścią art. 5381 należy stwierdzić, że nie ma

podstaw do stosowania różnic między łączeniem a podziałem spółek, jak

17
2) udzielenie informacji, o których mowa w art. 536 § 4 lub chodzi o liberalizację wymagań dotyczących sprawozdawczości w toku
tych procedur.
3) badanie planu podziału przez biegłego i jego opinia.
Art.
§ 4. Bezpośrednio przed powzięciem uchwały o podziale spółki Projekt przewiduje zmianę art. 540 § 4 celem implementacji art. 7 ust. 3 VI
540 § wspólnikom należy ustnie przedstawić istotne elementy treści dyrektywy spółkowej, który to przepis nie był w pełni realizowany (brak
4 ksh planu podziału, sprawozdania zarządu i opinii biegłego oraz o było w art. 540 § 4 wymogu informowania zgromadzenia spółki innej niż
wszelkich istotnych zmianach w zakresie aktywów i pasywów, dzielona, uchwalającego podział o zmianach danych objętych planem
które nastąpiły pomiędzy dniem sporządzenia planu podziału a podziału). Sposób zmiany odpowiada przyjętym zmianom dla art. 505 § 4
dniem powzięcia uchwały.
ksh.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-ste="http://www.e-step.pl/urzednik"). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy

07/05/BS

18
strony : 1 ... 8 . [ 9 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: