Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych
projekt dotyczy wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/109/WE z września 2009 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości i dokumentacji w przypadku połączeń i podziałów spółek; proponowane przepisy zakładają liberalizację obowiązków związanych z procedurami łączeniowymi i podziałowymi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4255
- Data wpłynięcia: 2011-05-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1182
4255
zgromadzeniu został pierwotnie unormowany już w art. 505 § 4, uzasadnione jest dokonanie
swoistego rozbicia wytycznych z art. 9 ust. 2 dyrektywy 78/855/EWG,
c) rozbudowuje się treść art. 5031, oznaczając, po dokonaniu istotnej zmiany, jego
dotychczasową treść jako § 1, w celu implementacji art. 9 ust. 3 dyrektywy 78/855/EWG.
Postanowienie to dotyczy zwolnienia z wymogu sporządzenia sprawozdania uzasadniającego
połączenie, jeżeli wszyscy posiadacze tytułów uczestnictwa w spółce wyrażą na to zgodę.
Umieszczenie tego zwolnienia w odrębnym punkcie § 1 w art. 5031 służy temu, aby jasne
było dla praktyki obrotu, że np. zgoda na rezygnację z badania planu połączenia nie musiała
być równoznaczna ze zgodą na rezygnację ze sporządzania stosownego sprawozdania,
d) konsekwencją niejako tych zmian jest zmiana w art. 516 § 6 K.s.h. Wprawdzie zmiany
w art. 25 dyrektywy 78/855/EWG (odnoszącego się do unormowań art. 516 § 6 K.s.h.)
w dyrektywie 2009/109/WE nie wymagają zasadniczo interwencji ustawodawczej, niemniej
– jak wynika z treści art. 25 lit. b) dyrektywy 78/855/EWG – datą, od której wstecznie liczy
się terminy udostępniania dokumentacji połączeniowej, jest data „skuteczności połączenia”,
co na gruncie K.s.h. oznacza rejestrację w rejestrze przedsiębiorców KRS.
5. Art. 2 pkt 5 lit. a) ppkt i) dyrektywy 2009/109/WE zmienił art. 11 ust. 1 lit. c) i d)
dyrektywy 78/855/EWG (III dyrektywy).
Z uwagi na szczególne rozwiązania zawarte w art. 499 § 2 K.s.h., które nieco odbiegają od
rozwiązań istniejących także w pierwotnym brzmieniu art. 11 ust. 1 lit. c) i d) dyrektywy
78/855/EWG, projekt nie zawiera propozycji zmian dotyczących sprawozdawczości na
potrzeby łączenia spółek. Druga zmiana dokonana w tym podpunkcie dyrektywy zmieniającej
odnosi się do obecnego art. 505 § 1 pkt 4, niemniej nie wydaje się konieczne wskazywanie,
że dokument tamże unormowany podlega upublicznieniu, o ile został sporządzony. Należy to
uważać za oczywiste, skoro w związku z wprowadzeniem art. 5031 nie były dokonywane
zmiany w art. 505 § 1 pkt 5.
6. Art. 2 pkt 5 lit. a) ppkt ii) dyrektywy 2009/109/WE zmienił art. 11 ust. 1 akapit drugi
dyrektywy 78/855/EWG (III dyrektywy).
4
Projekt zawiera propozycję implementacji art. 11 ust. 1 akapit drugi III dyrektywy przez
dodanie § 4 do art. 499. Prima facie zmiana powinna być adresowana do art. 505, jednakże
specyfiką Kodeksu spółek handlowych jest ujmowanie dokumentacji sprawozdawczej
(informacyjnej) wśród załączników do planu połączenia. Stąd też liberalizacja dla spółek
publicznych, jaką wprowadza zmienione postanowienie III dyrektywy, proponowana jest
w art. 499 § 4, co uzasadnione jest również względami systemowymi, z uwagi na treść
paragrafu poprzedzającego.
7. Art. 2 pkt 5 lit. b) dyrektywy 2009/109/WE dodał w art. 11 ust. 3 dyrektywy 78/855/EWG
(III dyrektywy) kolejny akapit, umożliwiający przekazywanie kopii dokumentów
łączeniowych drogą elektroniczną.
Projekt zawiera zatem propozycję zmiany art. 505 polegającą na dodaniu w § 3 zdania
drugiego, który taką możliwość daje tym wspólnikom, którzy wyrazili zgodę na
wykorzystywanie przez spółkę elektronicznych sposobów przekazywania informacji.
8. Art. 2 pkt 5 lit. c) dyrektywy 2009/109/WE dodał w art. 11 dyrektywy 78/855/EWG
(III dyrektywy) kolejny ustęp 4, wprowadzający zwolnienie od publikacji dokumentacji
łączeniowej (w K.s.h. wymienionej w art. 505 § 1), jeżeli w odpowiednim czasie jest ona
udostępniona na stronie internetowej.
Projekt (analogicznie, jak przy propozycji redakcji nowego § 21 w art. 500), wprowadza
w art. 505 (jako nowy § 31) zwolnienie od obowiązku udostępnienia dokumentów w lokalu
spółki, jeżeli będą one dostępne na stronie internetowej w czasie, który odpowiada terminowi
określonemu w art. 504 § 2 pkt 2, przy czym proponowana regulacja nie dokonuje zmian
w art. 504, lecz ujmuje to wprost.
9. Art. 2 pkt 6 dyrektywy 2009/109/WE zmienił art. 13 ust. 2 dyrektywy 78/855/EWG
(III dyrektywy), normujący minimalne środki ochrony wierzycieli łączących się spółek.
Projekt zawiera propozycję zmiany art. 496 § 2, nie ograniczając tego do przypadków
łączenia się spółek kapitałowych. Zmiana idzie w kierunku przyznania prawa do dochodzenia
przed sądem zabezpieczenia. Inaczej jednak, niż na gruncie obecnego art. 51610 § 2 i 3,
projekt nie wprowadza terminu na uzyskanie zabezpieczenia, lecz wychodzi z założenia, że
5
wystarczające jest uzyskanie możliwości skorzystania z instytucji sądowego udzielenia
zabezpieczenia w razie niedojścia do porozumienia z łączącą się spółką.
10. Art. 2 pkt 7 dyrektywy 2009/109/WE skreślił ust. 4 w art. 23 dyrektywy 78/855/EWG
(III dyrektywy). Postanowienie to wyłączało wymogi badania wkładów niepieniężnych
w przypadku łączenia przez zawiązanie nowej spółki. Obecnie rozstrzygają to art. 10
i art. 27 w dyrektywie 77/91/EWG, które projekt realizuje przez zmiany w art. 5031
(proponowany § 2 – zob. powyżej, ad. I).
11. Art. 2 pkt 8 dyrektywy 2009/109/WE dokonał szeregu zmian art. 24 dyrektywy
78/855/EWG (III dyrektywy). Zmiany te – biorąc pod uwagę rozwiązania zawarte
w obowiązującym Kodeksie spółek handlowych – nie wymagają zabiegów
implementacyjnych.
12. Art. 2 pkt 9 dyrektywy 2009/109/WE dokonał szeregu zmian art. 25 dyrektywy
78/855/EWG (III dyrektywy). Zmiany te – biorąc pod uwagę rozwiązania zawarte
w obowiązującym Kodeksie spółek handlowych – nie wymagają zabiegów
implementacyjnych. Projekt wprowadza jedynie pewne zmiany w art. 516 § 6 (omówione
wyżej, zob. pkt 4.c.), które same przez się nie wynikają ze zmian dokonanych dyrektywą
2009/109/WE.
13. Art. 2 pkt 10 dyrektywy 2009/109/WE dokonał szeregu zmian art. 27 dyrektywy
78/855/EWG (III dyrektywy). Zmiany te – biorąc pod uwagę rozwiązania zawarte
w obowiązującym Kodeksie spółek handlowych – nie wymagają zabiegów
implementacyjnych.
14. Art. 2 pkt 11 dyrektywy 2009/109/WE dokonał szeregu zmian art. 28 dyrektywy
78/855/EWG (III dyrektywy). Zmiany te – biorąc pod uwagę rozwiązania zawarte
w obowiązującym Kodeksie spółek handlowych – nie wymagają zabiegów
implementacyjnych.
III.
Zmiany mające na celu wykonanie art. 3 dyrektywy 2009/109/WE z dnia
16 września 2009 r.
6
Projekt wykonuje postanowienia art. 3 dyrektywy 2009/109/WE, obejmujące zmiany
w dyrektywie 82/891/EWG (tzw. VI dyrektywie) jak następuje (wraz ze wskazaniem
postanowień, które nie są implementowane):
1. Art. 3 pkt 1 dyrektywy 2009/109/WE zmienił art. 4 dyrektywy 82/891/EWG
(VI dyrektywy), przez dodanie kolejnych akapitów, wprowadzających zwolnienie od
publikacji projektu warunków podziału, jeżeli w odpowiednim czasie jest on
opublikowany na stronie internetowej.
Projekt, podobnie jak przy propozycji unormowania w art. 500 § 21, wprowadza w art. 535
§ 3 zwolnienie od obowiązku ogłoszenia planu podziału, jeżeli jest on opublikowany na
stronie internetowej spółki w sposób umożliwiający zapoznanie się z nim w okresie
zaczynającym się od dnia poprzedzającego co najmniej o sześć tygodni dzień rozpoczęcia
zgromadzenia, na którym ma być powzięta pierwsza uchwała w sprawie podziału do końca
zgromadzenia uchwalającego podział spółki. Z racji systemowych projekt nie proponuje
skorzystania z rozwiązań wskazanych w dalszych akapitach art. 4 dyrektywy 82/891/EWG.
2. Art. 3 pkt 2 dyrektywy 2009/109/WE zmienił nieznacznie art. 6 dyrektywy 82/891/EWG
(VI dyrektywy). Zmiana ta nie wymaga zabiegów implementacyjnych w K.s.h.
3. Art. 3 pkt 3 dyrektywy 2009/109/WE zmienił art. 7 ust. 2 dyrektywy 82/891/EWG
(VI
dyrektywy). Zmiana ta jest nieznaczna i uwzględnia fakultatywność badania
„aportowego” w przypadku podziału spółki, gdzie spółka nowo utworzona albo
przejmująca jest spółką akcyjną (zmiany w art. 5381 i skreślenie art. 536 § 3 omówione
ad. I).
Projekt uwzględnia to postanowienie w treści proponowanego art. 5381 § 3 zastępującego
obecną treść art. 536 § 3, który projekt proponuje skreślić.
4. Art. 3 pkt 4 dyrektywy 2009/109/WE skreślił art. 8 ust. 3 dyrektywy 82/891/EWG
(VI dyrektywy). Zmiana ta jest powiązana ze zmianami art. 10 i art. 27 w dyrektywie
77/91/EWG (omówionymi wyżej, ad. I). Nie wymaga dodatkowych (ponad wskazane
w punkcie poprzedzającym) zabiegów implementacyjnych.
7
5. Art. 3 pkt 5 lit. a ppkt i) dyrektywy 2009/109/WE zmienił art. 9 ust. 1 (obecnie akapit 1)
dyrektywy 82/891/EWG (VI dyrektywy).
Z uwagi na szczególne rozwiązania zawarte w art. 534 § 2 K.s.h., które nieco odbiegają od
rozwiązań istniejących także w pierwotnym brzmieniu art. 9 ust. 1 akapit pierwszy ppkt c)
dyrektywy 82/891/EWG, projekt nie zawiera propozycji zmian dotyczących
sprawozdawczości na potrzeby podziału spółek. Druga zmiana dokonana w tym podpunkcie
dyrektywy zmieniającej odnosi się do obecnego art. 540 § 1 pkt 4, niemniej nie wydaje się
konieczne wskazywanie, że dokument tamże unormowany podlega upublicznieniu, o ile
został sporządzony. Należy to uważać za oczywiste, skoro w związku z wprowadzeniem
art. 5381 nie były dokonywane zmiany w art. 540 § 1 pkt 5.
6. Art. 3 pkt 5 lit. a ppkt ii) dyrektywy 2009/109/WE dodał w art. 9 ust. 1 dyrektywy
82/891/EWG (VI dyrektywy) akapit drugi.
Projekt zawiera propozycję implementacji art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 82/891/EWG
przez dodanie § 4 do art. 534. Podobnie jak to ma miejsce przy zmianie art. 499 (zob. wyżej,
pkt II.6.) wydawać się może, że powinno to dotyczyć art. 540, co jednak nie byłoby
uprawnione. Dlatego i w tym wypadku liberalizacja dla spółek publicznych, jaką wprowadza
zmienione postanowienie VI dyrektywy, proponowana jest w art. 534 § 4, a nie w art. 540
czy art. 5381.
7. Art. 3 pkt 5 lit. b) dyrektywy 2009/109/WE dodał w art. 9 ust. 3 dyrektywy 82/891/EWG
(VI dyrektywy) kolejny akapit, umożliwiający przekazywanie kopii dokumentów
podziałowych drogą elektroniczną.
Projekt zawiera zatem propozycję zmiany art. 540 polegającej na dodaniu w § 3 zdania
drugiego, który taką możliwość daje tym wspólnikom, którzy wyrazili zgodę na
wykorzystywanie przez spółkę elektronicznych sposobów przekazywania informacji.
8. Art. 3 pkt 5 lit. c) dyrektywy 2009/109/WE dodał w art. 9 dyrektywy 82/891/EWG
(VI dyrektywy) kolejny ust. 4 wprowadzający zwolnienie od publikacji dokumentacji
podziałowej (w K.s.h. wymienionej w art. 540 § 1), jeżeli w odpowiednim czasie są one
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4255
› Pobierz plik
-
4255-002
› Pobierz plik
-
4255-001
› Pobierz plik
-
4255-003
› Pobierz plik
-
4255-004
› Pobierz plik