Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4223
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321
4223
pilotowania przejazdów pojazdów nienormatywnych) dochody budżetu państwa
zmniejszą się o kwotę wpływów z tytułu pilotowania pojazdów nienormatywnych nie
większą niż wyżej szacowaną kwotę 300 tys. zł.
b) rynek pracy
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad pismem nr GDDKiA-BDG-WL-
02399(3)/09 z dnia 6 stycznia 2010 r. przekazał informacje, że z kompetencji,
określonych w przedmiotowym projekcie, dla Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad do wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów
nienormatywnych, nie zachodzi konieczność przeprowadzenia zmian organizacyjnych
w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie w strukturze
organizacyjnej GDDKiA funkcjonuje zespół przewozów nienormatywnych,
zajmujący się wydawaniem zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych.
W 16 Oddziałach GDDKiA również znajdują się odpowiednie stanowiska pracy
zajmujące się tą problematyką i najczęściej są zatrudniane na nich po dwie osoby.
W GDDKiA, co najmniej raz w roku organizuje się szkolenia dla pracowników
dotyczące problematyki transportów nienormatywnych i wydawania zezwoleń, które
pozwolą przygotować pracowników do zmienionych przepisów ustawy. Ponadto
w GDDKiA i jej oddziałach zezwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych są
wydawane z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania komputerowego, które
zostanie zaktualizowany przez firmę w ramach obowiązującej umowy. Wobec
powyższego zmiana przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie spowoduje, iż
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poniesie dodatkowe koszty zarówno
w zakresie wynikającym ze zmiany struktury organizacyjnej, szkolenia personelu, jak
i wyposażenia stanowisk pracy.
Ministerstwo Finansów pismem nr PC-PC1-0311/85/PG/09/2858KPJ z dnia
11 stycznia 2010 r. poinformowało, iż wprowadzenie nowych przepisów
określających wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych nie
będzie się wiązać dla Służby Celnej z koniecznością ponoszenia dodatkowych
obciążeń, zarówno finansowych, jak i organizacyjnych.
Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych pismem nr PZD.UD.TS-5420/1/10
z dnia 6 stycznia 2010 r. w swoim stanowisku stwierdziła, że szacowany koszt (pod
względem osobowym i rzeczowym) zawartych w projekcie ustawy w zakresie
36
wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych może wynieść
ok. 45 000,00 zł przeciętnie na zarządcę dróg powiatowych. W większości zarządów
dróg realizacja nałożonych ustawą zadań będzie wymagać przeznaczenia na ten cel
części etatu i urządzenia stanowiska pracy, ponieważ obecny poziom zatrudnienia
i przygotowanie pracowników ogranicza możliwość przyjęcia dodatkowych
obowiązków w ramach istniejących struktur. Jednocześnie w tym stanowisku Krajowa
Rada Zarządców Dróg Powiatowych wskazuje, iż należy oczekiwać, że wzrost
skuteczności egzekwowania posiadania zezwoleń na przejazd pojazdu
nienormatywnego przez przewoźników powodować będzie szybki wzrost liczby
spraw załatwianych w tym zakresie (wydawanych zezwoleń).
Projektodawca nie zgadza się ze stanowiskiem Krajowej Rady Zarządców
Powiatowych, iż projektowane przepisy, wprowadzając uprawnienie zarządcy drogi
do wydawania zezwoleń na przejazd pojazdu normatywnego spowodują obciążenie
dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego w wyżej wymienionej wysokości.
W ocenie projektodawcy ilość wydawanych zezwoleń kategorii I oraz zakres zadań
zarządcy drogi z tym związanych nie uzasadnia kosztów w tej wysokości. Zadania
związane z wydawaniem zezwoleń mogą być wykonywane przez pracownika
zatrudnionego na innym stanowisku, ponieważ będą stanowiły mało znaczący ułamek
obciążenia tego pracownika. Wynika to z faktu, iż zezwolenia w kategorii I będą
wydawane nawet na okres 24 miesięcy i wydanie tych zezwoleń bezpośrednio po
wejściu w życie ustawy dla przewoźników na okres 24 miesięcy może znacząco
zmniejszyć popyt na te zezwolenia, a nawet spowodować zastój w ich wydawaniu
przez kolejne 24 miesiące.
c) konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy ułatwi funkcjonowanie przedsiębiorstw
prowadzących działalność transportową, w szczególności wykonujących przejazdy
pojazdami nienormatywnymi.
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego pismem
nr ZG OPZTD/61/2010 z dnia 6 stycznia 2010 r. wskazał, iż w jego ocenie
w
niektórych sytuacjach koszt uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdem
nienormatywnym przewyższa koszt kary za przejazd bez tego dokumentu. W tej
sytuacji wielu przewoźników podejmuje przewóz bez zezwolenia, co jest nieuczciwą
37
konkurencją wobec przedsiębiorców przestrzegających obowiązującego prawa.
Ponadto OPZTD szacuje, iż wykonywanie przewozów ładunków nienormatywnych
bez zezwolenia jest obecnie znaczącym problemem zarówno dla uczciwych
przewoźników, jak i dla administracji rządowej odpowiedzialnej za utrzymanie
porządku i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dotychczas ze względu na zbyt wysoki
koszt zezwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, a także ze względu na
długotrwały okres oczekiwania na jego wydanie, znaczna część zleceniodawców zleca
wykonywanie przewozów ładunków nienormatywnych wyłącznie bez zezwolenia.
Według OPZTD, jeżeli przewoźnik nie zgadza się na przejazd bez zezwolenia, to nie
otrzymuje zlecenia.
W ocenie OPZTD, z punktu widzenia przedsiębiorcy wykonującego przewozy
pojazdami nienormatywnymi, najważniejszym skutkiem projektowanych regulacji jest
zmniejszenie, a być może praktyczne zlikwidowanie nieuczciwej konkurencji.
Większa dostępność zezwoleń, wprowadzenie zezwoleń długookresowych (do
24 miesięcy ważności zezwolenia), obniżenie wysokości opłat za wydanie
zezwolenia do poziomu porównywalnego z wysokością opłat w innych państwach
członkowskich UE poprawi sytuację uczciwych przedsiębiorców i będzie miała
pozytywny wpływ na zwiększenie efektywności wykonywanej przez nich działalności
gospodarczej.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce pismem
nr 1/AP/DTR/2010/10/00062/DT/R/TMA z dnia 6 stycznia 2010
r. w swoim
stanowisku zauważyło, że ze względu na całkowicie odmienne zasady w systemie
wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych zmieni się struktura
ilościowa wydawanych zezwoleń. Przewoźnicy starający się o wydanie zezwolenia
będą ponosić mniejsze koszty związane z czynnościami przygotowania wniosku
o
wydanie zezwolenia na każdy przejazd pojazdu. Uzyskiwanie zezwoleń
długookresowych (do 24 miesięcy ważności) spowoduje, że koszty te zostaną
znacznie zredukowane. Zdaniem ZMPD ten spadek zaangażowania w czynności
przygotowawcze i kosztów wydawania zezwoleń będzie dotyczył również organów
wydających zezwolenia. Większy spadek kosztów dla przewoźnika będzie,
w przypadku gdy będzie on korzystał z „wyższych kategorii zezwoleń” (V – VI).
Natomiast przewoźnicy będą ponosić znacząco większe koszty w przypadku
wykonywania przewozów, które będą mieściły się w wymogach dla przejazdów
38
nienormatywnych I kategorii zezwoleń. Wynika to z faktu, że większość zakładów
produkcyjnych, czy też centrów logistycznych, miejsc załadunku lub rozładunku
znajduje się przy drogach o dopuszczalnym nacisku osi 8 lub 10 t, a nie 11,5 t.
W swoim stanowisku ZMPD wskazuje, że stawki opłat za wydanie zezwoleń na
przejazd pojazdów nienormatywnych, które zostały zaproponowane w projekcie
ustawy, zostały zaakceptowane przez stronę społeczną. Poparcie to wynika stąd, że
projekt tego nowego systemu wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów
nienormatywnych będzie cechował się ułatwieniami w zakresie wydawania
i otrzymywania tych zezwoleń w porównaniu do stanu obecnego. Te ułatwienia
spowodują, że przewoźnicy będą w większym stopniu korzystać z tych zezwoleń.
Nowy system zaowocuje tym, że będzie zachęcał do właściwego – legalnego –
wykonania przewozu ładunku nienormatywnego, jak również bardziej będzie opłacało
się legalnie wykonać przewóz niż łamać przepisy. Z tych też względów ZMPD uważa,
że nastąpi znaczący wzrost ilości wydawanych zezwoleń na przejazdy pojazdów
nienormatywnych.
d) sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie na zwiększenie budżetów
poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, a tym samym, przy
odpowiednim wykorzystaniu dodatkowych środków finansowych, wpłynie na
poprawę stanu technicznego dróg samorządowych.
04/52rch
39
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mog
poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t oraz
wykazu dróg krajowych, po których mog poruszać się pojazdy
o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Ustala się wykaz dróg krajowych obejmujący odcinki dróg krajowych,
po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej
osi do 10 t, określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 2. Ustala się wykaz dróg wojewódzkich obejmujący odcinki dróg
wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym
nacisku pojedynczej osi do 10 t, określony w załączniku
nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Ustala się wykaz dróg krajowych obejmujący odcinki dróg krajowych,
po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej
osi do 8 t, określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2010 r.
w sprawie wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy
o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t (Dz. U. Nr 138,
poz. 932).
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136
i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218, poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19,
poz. 100 i 101, Nr 86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018
i Nr 225, poz. 1466 oraz z 2011 r. Nr 5, poz. 13.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4223
› Pobierz plik