Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności
projekt dotyczy przesunięcia terminu wydawania nowych dowodów osobistych na 1 stycznia 2013 r. z uwagi na wydłużenie organizacyjnych i technicznych procedur wydawania nowych dokumentów m.in. certyfikacja poziomu bezpieczeństwa a także konieczności notyfikowania rozporządzeń wykonawczych do Komisji Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4202
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności
- data uchwalenia: 2011-06-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 133, poz. 768
4202
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 59 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167, poz. 1131).
Projekt
rozporządzenia określa sposób prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych
oraz tryb przekazywania danych pomiędzy Rejestrem Dowodów Osobistych, a innymi
rejestrami centralnymi.
Z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
zacznie funkcjonować nowy rejestr o zasięgu ogólnopolskim - Rejestr Dowodów Osobistych
(dalej zwanym: „RDO”), którego podstawowym elementem będzie sprawa dowodowa,
tj. wniosek dowodowy i wydany na jego podstawie dowód osobisty (stąd też nowa nazwa dla
rejestru prowadzonego w związku z wydawaniem i unieważnianiem dowodów osobistych).
Zmianie ulegną, zatem dotychczas funkcjonujące procesy wydawania i unieważnienia
dowodów osobistych.
Powyższe wymaga uregulowania w akcie wykonawczym do ww. ustawy sposobu
prowadzenia RDO oraz trybu przekazywania danych pomiędzy RDO, a innymi, określonymi
rejestrami centralnymi.
RDO, zgodnie z ww. ustawą, będzie prowadzony przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych w systemie teleinformatycznym. Zastąpi on obecnie funkcjonującą, w oparciu
o ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U.
z
2006r. Nr 139, poz. 993tj. z późn. zm.), Ogólnokrajową Ewidencję Wydanych
i Unieważnionych Dowodów Osobistych (OEWiUDO).
Z dniem 1 stycznia 2013 r. likwiduje się OEWiUDO, a dane w niej zgromadzone
zostaną przekazane do RDO (art. 91 ustawy o dowodach osobistych). Dodatkowo, mocą
ustawy o dowodach osobistych, do RDO zostaną przekazane ze zbioru PESEL dane
dotyczące dowodów osobistych wydanych przed dniem 1 stycznia 2001 r.
W aktualnym modelu komunikacji związanym z procesem wydawania dowodów
osobistych, centralnym elementem systemu jest System Centralnej Personalizacji
Dokumentów Osobistych, który ze względu na inną koncepcję mechanizmów dostępu
do bazy dowodów osobistych, w tym m.in. brak mechanizmów monitorowania całego cyklu
życia dowodu osobistego nie spełnia celów, jakie uznano za konieczne i jakie stawia się
RDO.
RDO w przeciwieństwie do powyższego systemu umożliwi bowiem:
1. monitorowanie w trybie on-line procesu wydawania dowodu osobistego z poziomu
gminy;
2. rejestrację w
trybie on-line unieważnienia (w tym unieważnienia dowodu
osobistego z powodu jego utraty) dowodu osobistego;
3. przesunięcie procesu weryfikacji wniosków o
wydanie dowodu osobistego
z dotychczasowego Systemu Centralnej Personalizacji Dokumentów Osobistych
do systemów gminnych.
Proponowane
rozwiązania, pozwolą na:
1. zachowanie spójności i kompletności danych w RDO, skutkujące brakiem
możliwości wydania lub unieważnienia dowodu osobistego bez zarejestrowania
tego faktu w RDO;
2. utworzenie w RDO jednego punktu monitorowania całego cyklu życia dowodu
osobistego, od momentu jego spersonalizowania, aż do unieważnienia lub upływu
terminu ważności;
3. zapewnienie, że weryfikacja ważności dowodu osobistego będzie realizowana,
w tym samym systemie, w którym rejestrowane są unieważnienia;
3
4. wykorzystanie mechanizmów aktywacji, zawieszania i wznawiania certyfikatów
zapisanych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Zasadą będzie, iż aktualizacje danych zawartych w RDO będą dokonywane w czasie
rzeczywistym, a przyjęcie każdej aktualizacji będzie zwrotnie potwierdzane przez RDO.
Każde potwierdzenie będzie dostępne dla właściwych organów gmin poprzez posiadane przez
nie aplikacje gminne.
Projektowane
rozporządzenie reguluje zakres danych przekazywanych do RDO przez
organ gminy oraz zakres czynności podejmowanych przez organy gmin przy realizacji spraw
związanych z wydawaniem i unieważnianiem dowodów osobistych. Należy ponadto
zaznaczyć, iż regulowany - niniejszym aktem wykonawczym - sposób wprowadzania danych
do RDO, odzwierciedla jednocześnie sposób prowadzenia RDO.
W ramach przekazywania danych, pomiędzy RDO a innymi rejestrami centralnymi,
RDO będzie komunikował się z rejestrem PESEL w zakresie aktualizacji i weryfikacji
danych.
Ponadto, RDO będzie zasilał System Informacyjny Schengen, o którym mowa
w ustawie z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie
Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. Nr 165, poz. 1170 z
późn. zm.). Samo zaś przekazywanie będzie następowało przy wykorzystaniu systemu
teleinformatycznego.
Przekazywanie
danych
pomiędzy RDO a PESEL i SIS odbywać się będzie
bezpośrednio w czasie rzeczywistym.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 oraz Dz. U. z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia:
Projektowane rozporządzenie ma bezpośredni wpływ na ministra właściwego
do spraw wewnętrznych, jako organu właściwego w sprawie prowadzenia RDO oraz organy
gmin właściwe w sprawach wydawania i unieważniania dowodów osobistych.
Ponadto, rozporządzenie będzie miało pośredni wpływ na organy prowadzące rejestry,
z którymi będzie się komunikował RDO.
2. Konsultacje
społeczne:
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji społecznych zostanie zamieszczony
w
Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.) w celu umożliwienia zapoznania się zainteresowanym z przedmiotowym
projektem.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego:
Szacuje
się, że budowa RDO będzie wymagała poniesienia następujących kosztów:
1. Dostosowanie dwóch wyposażonych w serwery ośrodków przetwarzania danych –
ok. 21,0 mln zł.
2. Uruchomienie infrastruktury klucza publicznego dla nowych dowodów osobistych,
obejmujące wszystkie koszty związane z systemem certyfikowania, w tym budowę
centrum certyfikacji – 47,9 mln zł.
3. Dostosowanie ewidencji PESEL i centralnej ewidencji gromadzącej dane o dowodach
osobistych – 8,5 mln zł.
4. Budowa szyny rejestrowej, tj. podstawowego mechanizmu udostępniającego dane
z rejestrów MSWiA, zapewniającego jednocześnie uwspólnienie sposobów wymiany
informacji, pozwalającego na kontrolę nad sposobem wymiany informacji pomiędzy
rejestrami a systemami i użytkownikami zewnętrznymi - 38,4 mln zł.
5. Doposażenie gmin w infrastrukturę sprzętowo-systemową – 19,3 mln zł.
6. Przebudowa aplikacji do wydawania nowych dowodów osobistych – 2,4 mln zł.
7. Dostosowanie Centrum Personalizacji Dokumentów do personalizacji nowych
dowodów osobistych – 14,3 mln zł.
Ogółem szacuje się, że przedsięwzięcie związane z budową Rejestru Dowodów
Osobistych i dostosowaniem obecnej infrastruktury do jego funkcjonowania wyniesie:
ok. 151,9 mln zł.
Wskazana kwota obejmuje także koszt funkcjonowania Rejestru Dowodów
Osobistych w okresie przed przeniesieniem kosztów jego eksploatacji na budżet państwa.
Natomiast wysokość kosztów funkcjonowania Rejestru Dowodów Osobistych
w okresie po przeniesieniu kosztów eksploatacji na budżet państwa szacuje się na 28,9 mln zł
rocznie.
5
Dodatkowo należy zaznaczyć, że obniżenie wartości decyzji Ministra Finansów
nr 41/112/2009 o zapewnieniu finansowania realizacji projektu „pl.ID – polska ID karta”
nie wpłynęło na zmianę planowanych do poniesienia wydatków dotyczących Rejestru
Dowodów Osobistych. Część z środków wskazanych powyżej, w wysokości ok. 81,4 mln zł
została już wydatkowana w poprzednich latach. Wartość decyzji o zapewnieniu finansowania
pozwala zatem na poniesienie pełnej wysokości wskazanych wydatków. Podkreślić również
należy, iż ostateczny koszt RDO zależy od rozstrzygnięcia poszczególnych postępowań
przetargowych.
Pozostałe do wydatkowania środki na budowę RDO wynoszą ok. 70,4 mln zł (ok. 59,8
mln zł – środki budżetu europejskiego oraz 10,6 mln zł – środki budżetu państwa).
Wydatki zaś, w wysokości ok. 7 mln zł (85 % - środki budżetu europejskiego, 15 % -
środki budżetu państwa) zostały zabezpieczone w budżecie MSWiA zgodnie z ustawą
budżetową na rok 2011 w części 42 – Sprawy wewnętrzne, dział 750 – Administracja
publiczna, rozdział 75095 – Pozostała działalność. Pozostała kwota została ujęta w ustawie
budżetowej w części 83 – Rezerwy celowe poz. 8 i 98 w ramach decyzji Ministra Finansów
nr 41/112/2009 o zapewnieniu finansowania realizacji ww. przedsięwzięcia.
Posiadana
wielkość środków nie wywoła zatem konieczności wydatkowania w 2011 r.
większych niż obecnie zaplanowanych w planie wydatków części 42 – Sprawy wewnętrzne
środków finansowych i nie będzie stanowiła podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki
finansowe z budżetu państwa na realizowanie postulowanych rozwiązań.
Budowa RDO, jego integracja z systemem rejestrów państwowych, pozostającym
w
gestii ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz eksploatacja systemu
teleinformatycznego, w którym będzie prowadzony RDO, a więc kwestie, które są stricte
związane z niniejszym rozporządzeniem, są realizowane w ramach projektu „pl.ID – polska
ID karta”.
„pl.ID – polska ID karta” jest projektem 7. Osi priorytetowej „Społeczeństwo
informacyjne – budowa elektronicznej administracji” Programu Operacyjnego Innowacyjna
Gospodarka (PO IG).
rodki na finansowanie całego projektu „pl.ID – polska ID karta” w 85 % - pochodzą
z Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zaś w 15 % -
pochodzą z budżetu państwa.
Biorąc pod uwagę fakt wyposażenia dowodu osobistego w warstwę elektroniczną
nowe przepisy zwiększą liczbę zadań wykonywanych przez gminy. Jednakże z uwagi
na zapewnioną zdalną komunikację pomiędzy rejestrami PESEL i RDO, pracownicy organów
gmin zostaną zwolnieni z czasochłonnej weryfikacji danych w dwóch systemach
informatycznych, co spowoduje zmniejszenie obciążenia pracą urzędników samorządowych
obsługujących system wydawania dowodów osobistych.
W świetle powyższego, nie przewiduje się zwiększenia dotacji celowych
na pokrycie kosztów realizacji zadań organów gmin związanych z wydawaniem, wymianą
i unieważnianiem dowodów osobistych, wykonywanych jako zadanie zlecone z zakresu
administracji rządowej.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsi biorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsi biorstw:
Prowadzenie przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych RDO przyczyni się
do podwyższenia bezpieczeństwa obrotu prawnego poprzez możliwość bieżącej weryfikacji
dowodu osobistego.
6
5.
Wpływ regulacji na rynek pracy:
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na sytuacj i rozwój regionalny:
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4202
› Pobierz plik