eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności

projekt dotyczy przesunięcia terminu wydawania nowych dowodów osobistych na 1 stycznia 2013 r. z uwagi na wydłużenie organizacyjnych i technicznych procedur wydawania nowych dokumentów m.in. certyfikacja poziomu bezpieczeństwa a także konieczności notyfikowania rozporządzeń wykonawczych do Komisji Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4202
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 133, poz. 768

4202

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia …………………………
w sprawie trybu rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców
i rejestrach zamieszkania cudzoziemców


Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U.
Nr 217, poz. 1427) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców
i rejestrach zamieszkania cudzoziemców;
2) tryb przekazywania danych pomiędzy rejestrami mieszkańców a rejestrem PESEL;
3) tryb postępowania wyjaśniającego i usuwania niezgodności danych;
4) sposób zapisu i gromadzenia w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców
i
rejestrach zamieszkania cudzoziemców danych o imionach i nazwiskach
cudzoziemców.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o środkach komunikacji elektronicznej rozumie
się przez nie środki komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia
18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn.
zm.2)).




1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej — sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808, z 2007
r. Nr 50, poz. 331, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1371, z 2010 r. Nr 201, poz. 1540.
1
Rozdział 2
Tryb rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców
i rejestrach zamieszkania cudzoziemców z uwzgl dnieniem przypadków szczególnych
oraz tryb przekazywania danych pomi dzy rejestrami mieszkańców a rejestrem PESEL

§ 3. 1. Rejestracji danych w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców dokonują organy,
o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, w zakresie i na zasadach określonych w art. 7 – 12
ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, zwanej dalej „ustawą”.
2. Rejestracji danych w rejestrach zamieszkania cudzoziemców, dokonują organy gminy
w zakresie i na zasadach określonych w art. 40 i 44 ust. 2 ustawy.
3. Rejestracja danych w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania
cudzoziemców dokonywana jest wielkimi literami.
4. Dopuszcza się rejestrację danych dotyczących numeru domu małą literą.

5. Rejestracja danych w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania
cudzoziemców, odbywa się w sposób zapewniający ochronę danych osobowych
i uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

§ 4. 1. Organy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6-8 ustawy, przekazują zarejestrowane
dane do rejestru PESEL za pośrednictwem rejestrów centralnych, o których mowa w art. 10
ust. 2 ustawy, w trybie określonym odrębnymi przepisami.
2. W przypadku braku możliwości zarejestrowania danych w sposób wskazany w ust 1,
organy, o których mowa w ust. 1, rejestrują dane w rejestrze PESEL w czasie rzeczywistym
za pośrednictwem aplikacji tzn. oprogramowania modułu końcowego użytkownika
wspomagającego obsługę spraw związanych z ewidencją ludności i aktami stanu cywilnego.
Rejestr PESEL przekazuje zwrotnie potwierdzenie zarejestrowania tych danych.
3. Organy, o których mowa w art. 10 ust. 1-5 i ust. 9-10 ustawy, rejestrują w rejestrze PESEL
dane, zgodnie z ust. 2.
4. W przypadku braku możliwości zarejestrowania danych w sposób wskazany w ust. 2 i 3,
organy rejestrują dane w rejestrze PESEL przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej, z zachowaniem art. 10 ust. 4 i 5 ustawy.

§ 5. W przypadku, gdy osoba nie zgłosiła wymeldowania w poprzednim miejscu
zameldowania na pobyt stały lub czasowy, organ, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 5
2
ustawy, rejestruje w rejestrze PESEL, zgodnie z § 4 ust. 1 i 2, dane o wymeldowaniu
z poprzedniego miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy.

§ 6. 1. Organy, o których mowa w art. 17 ust. 1, art. 18 ust. 1 oraz art. 19 ust. 3 ustawy,
przekazują do rejestru PESEL dane, niezbędne do nadania lub zmiany numeru PESEL.
2. Przekazywanie danych, o którym mowa w ust 1, odbywa się zgodnie z § 4 ust. 1 i 2.

§ 7. 1. Rejestr PESEL przekazuje dane, o których mowa w art. 8 ustawy, zarejestrowane
przez organy, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, do rejestrów mieszkańców właściwych
ze względu na aktualne miejsce zameldowania na pobyt stały i czasowy osoby, a w przypadku
braku zameldowania na pobyt stały, do rejestrów mieszkańców właściwych ze względu
na ostatnie miejsce zameldowania na pobyt stały.
2. W przypadku gdy osoba nie była nigdy zameldowana na pobyt stały lub czasowy
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, rejestr PESEL nie przekazuje zarejestrowanych
danych, o których mowa w ust. 1, do rejestru mieszkańców.
3. W przypadku, o którym mowa w § 5, rejestr PESEL przekazuje zarejestrowane dane,
o których mowa w ust. 1, do rejestru mieszkańców właściwego dla poprzedniego miejsca
zameldowania na pobyt stały i czasowy osoby.

§ 8. Przekazywanie danych z rejestru PESEL do rejestru mieszkańców, następuje
niezwłocznie, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, z zachowaniem art.
10 ust 4 ustawy.

§ 9. Organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały i czasowy cudzoziemca,
rejestruje w rejestrze zamieszkania cudzoziemców dane z formularzy, o których mowa w art.
30, 34 i 37 ustawy, niezwłocznie, w sposób zgodny z formą prowadzenia rejestru
zamieszkania cudzoziemców przez dany organ gminy.

§ 10. 1. W przypadku, gdy cudzoziemiec, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3-4 ustawy,
wykonał obowiązek meldunkowy na terenie danej gminy, organ ten przekazuje dane,
o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy, do rejestru PESEL, zgodnie z § 4 ust. 1 i 2, w celu
nadania numeru PESEL cudzoziemcowi.
3
2. Rejestr PESEL przekazuje zarejestrowane dane, o których mowa w ust. 1, do rejestrów
mieszkańców właściwych ze względu na aktualne miejsce zameldowania na pobyt stały
lub czasowy cudzoziemca.
3. Organ, o którym mowa w ust. 1, po otrzymaniu powiadomienia o nadanym numerze
PESEL, uzupełnia rejestr zamieszkania cudzoziemców o nowo nadany numer PESEL.

§ 11. 1. W przypadku gdy cudzoziemiec, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy,
nie wykonał obowiązku meldunkowego, a wystąpił z wnioskiem o nadanie numeru PESEL,
organ, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy, przekazuje dane, o których mowa w art. 18 ust.
2 ustawy, do rejestru PESEL, zgodnie z § 4 ust. 1 i 2, w celu nadania numeru PESEL
dla cudzoziemca.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, rejestr PESEL nie przekazuje zarejestrowanych
danych do rejestru mieszkańców.
3. Organ, o którym mowa w ust. 1, po otrzymaniu powiadomienia o nadanym numerze
PESEL, uzupełnia rejestr zamieszkania cudzoziemców o nowo nadany numer PESEL.

Rozdział 3
Tryb post powania wyjaśniaj cego i usuwania niezgodności danych

§ 12. 1. Organy, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, działając, zgodnie z art. 11 ust. 1
i 2 ustawy, usuwają niezgodności danych w rejestrze PESEL możliwe do usunięcia
we własnym zakresie, zgodnie ze swoją właściwością.
2. W przypadku braku możliwości usunięcia niezgodności danych w rejestrze PESEL,
w trybie opisanym w ust. 1, organ wszczyna postępowanie wyjaśniające z udziałem
właściwych podmiotów.
3. Organ działający z urzędu zawiadamia osobę, której dane dotyczą, o wszczęciu
postępowania wyjaśniającego, a następnie o działaniach podjętych w związku z usunięciem
niezgodności.

§ 13. 1. W przypadku, gdy organ nie jest właściwy do usunięcia niezgodności danych
w rejestrze PESEL, powiadamia organ właściwy do ich usunięcia.
2. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1, kieruje się niezwłocznie, przy wykorzystaniu
środków komunikacji elektronicznej, z zachowaniem art. 10 ust. 4 i 5 ustawy.
4
3. Organ właściwy do usunięcia niezgodności w rejestrze PESEL, po otrzymaniu
powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje sprawdzenia danych, zgodnie z art. 11
ust. 1 ustawy oraz usuwa niezgodności zgodnie ze swoja właściwością.
4. Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 3, organ przesyła potwierdzenie usunięcia
niezgodności danych w rejestrze PESEL do organu, od którego otrzymał powiadomienie,
o
którym mowa w ust. 1, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej,
z zachowaniem art. 10 ust. 4 i 5 ustawy.

§ 14. Usuwanie niezgodności danych w rejestrze PESEL następuje niezwłocznie
po zakończeniu postępowania wyjaśniającego, przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej, z zachowaniem art. 10 ust. 4 i 5 ustawy.

§ 15. 1. W przypadku gdy postępowanie wyjaśniające wszczęto na wniosek, o którym
mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, organ do którego wpłynął wniosek o sprawdzenie danych
i usunięcie niezgodności danych zawartych w rejestrze PESEL, przekazuje wnioskodawcy
informację o wyniku postępowania wyjaśniającego.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest wnioskodawcy niezwłocznie
po zakończeniu postępowania wyjaśniającego, zgodnie z formą jaką wnioskodawca określił
we wniosku.
3. W przypadku gdy wnioskodawca nie określił we wniosku formy otrzymania informacji
o wynikach postępowania wyjaśniającego, informacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana
jest wnioskodawcy zgodnie z formą, w jakiej wpłynął wniosek do organu.

Rozdział 4
Sposób zapisu i gromadzenia w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach
zamieszkania cudzoziemców danych o imionach i nazwiskach cudzoziemców

§ 16. 1. Imię (imiona) i nazwisko cudzoziemca urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej zapisywane są w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania
cudzoziemców, zgodnie z pisownią wynikającą z aktu urodzenia, z uwzględnieniem § 3 ust.
3.
2. W przypadku innym, niż opisany w ust. 1, imię (imiona) i nazwisko cudzoziemca
zapisywane są w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania
cudzoziemców w pisowni oryginalnej w alfabecie łacińskim, na podstawie danych zawartych
5
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: