eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności

projekt dotyczy przesunięcia terminu wydawania nowych dowodów osobistych na 1 stycznia 2013 r. z uwagi na wydłużenie organizacyjnych i technicznych procedur wydawania nowych dokumentów m.in. certyfikacja poziomu bezpieczeństwa a także konieczności notyfikowania rozporządzeń wykonawczych do Komisji Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4202
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 133, poz. 768

4202

w dokumencie podróży lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo,
z uwzględnieniem § 3 ust. 3.

§ 17. Jeżeli w zapisie imienia (imion) lub nazwisk cudzoziemca występują różnice
pomiędzy sporządzonymi dla niego polskimi aktami stanu cywilnego, a jego dokumentem
podróży albo innymi dokumentami potwierdzającymi tożsamość i obywatelstwo, dane
te zapisywane są w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania
cudzoziemców równorzędnie, na podstawie zarówno, aktów stanu cywilnego, jak

i dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo.

§ 18. 1. Jeżeli cudzoziemiec w wyniku zawarcia związku małżeńskiego, potwierdzonego
polskim aktem małżeństwa, przyjął nazwisko małżonka lub połączył dotychczasowe
nazwisko z
dotychczasowym nazwiskiem małżonka, nazwisko cudzoziemca, zapisane
w
rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców,
zgodnie z zasadami określonymi w § 16, staje się jego nazwiskiem poprzednim.
2. Jeżeli cudzoziemcowi, o którym mowa w ust. 1, wydano nowy dokument podróży albo
inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo uwzględniający zmianę nazwiska,
przepisy § 17 stosuje się odpowiednio.

§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.


MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI









6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 13 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427),
zwanej dalej „ustawą”.
Projekt rozporządzenia określa:
1) tryb rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców i rejestrach
zamieszkania cudzoziemców;
2) tryb przekazywania danych pomiędzy rejestrami mieszkańców, a rejestrem PESEL;
3) tryb postępowania wyjaśniającego i usuwania niezgodności danych;
4) sposób zapisu i gromadzenia w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach
zamieszkania cudzoziemców danych o imionach i nazwiskach cudzoziemców.
Z chwilą wejścia w życie ustawy zacznie funkcjonować nowy, elektroniczny obieg
informacji. Podstawowym założeniem jest zmiana sposobu zasilania rejestrów centralnych.
Powyższe powoduje konieczność uregulowania w akcie wykonawczym do ustawy
trybu rejestracji i przekazywania danych pomiędzy rejestrem PESEL a rejestrami
mieszkańców i rejestrami zamieszkania cudzoziemców.
W projektowanej regulacji prawnej podtrzymuje się, że zapisywanie danych

w rejestrze PESEL, rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców będzie
dokonywane wielkimi literami. Jednocześnie dopuszcza się rejestrację danych dotyczących
numeru domu małą literą.
Projekt rozporządzenia określa, że dane przekazywane będą do rejestru PESEL
bezpośrednio z miejsca rejestracji zdarzeń w organie, za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego. Rejestr PESEL będzie przekazywał zwrotnie potwierdzenie dokonania
zmian.

W przypadku braku możliwości wprowadzenia danych w sposób wskazany powyżej,
organy będą rejestrowały dane w rejestrze PESEL, przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej, z zachowaniem art. 10 ust. 4 i 5 ustawy oraz zapewnieniem bezpieczeństwa
przekazywanych danych.
Po dokonaniu zmian w rejestrze PESEL, będzie on przekazywał zarejestrowane dane
do rejestru mieszkańców właściwego ze względu na aktualne miejsce zameldowania na pobyt
stały i czasowy, a w przypadku braku zameldowania na pobyt stały, do rejestrów
mieszkańców właściwych ze względu na ostatnie miejsce zameldowania na pobyt stały.
7
Jeżeli natomiast osoba nie była nigdy zameldowana na pobyt stały lub czasowy
na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, rejestr PESEL nie będzie przekazywał
zarejestrowanych danych do rejestru mieszkańców.
Projekt rozporządzenia reguluje ponadto tryb rejestracji danych w rejestrze
zamieszkania cudzoziemców. Powyższej rejestracji dokonują organy gminy właściwe
do zameldowania na pobyt stały i czasowy cudzoziemca, poprzez niezwłoczne
zarejestrowanie w rejestrze zamieszkania cudzoziemców, w zależności od formy prowadzenia
przedmiotowego rejestru, danych z formularzy, o których mowa w art. 30, 34 i 37 ustawy.
W projektowanej regulacji został również opisany tryb rejestracji danych w rejestrze
PESEL i rejestrach mieszkańców w przypadku, gdy cudzoziemiec:
• wykonał obowiązek meldunkowy na terenie danej gminy;
• nie wykonał obowiązku meldunkowego, a wystąpił z wnioskiem o nadanie numeru
PESEL.
W przypadku pierwszym, organ gminy z urzędu występuje o nadanie numeru PESEL
dla cudzoziemca. Rejestr PESEL przekazuje zarejestrowane dane do rejestrów mieszkańców
właściwych ze względu na aktualne miejsce zameldowania na pobyt stały lub czasowy
cudzoziemca. Ponadto, organ, który wystąpił z wnioskiem o nadanie numeru PESEL, po
otrzymaniu powiadomienia o jego nadaniu, uzupełnia rejestr zamieszkania cudzoziemców
o nowo nadany numer PESEL.
Odnosząc się do przypadku drugiego, rejestr PESEL nie przekazuje zarejestrowanych
danych do rejestru mieszkańców. Natomiast organ, który wystąpił z wnioskiem o nadanie
numeru PESEL, po otrzymaniu powiadomienia o jego nadaniu, uzupełnia rejestr
zamieszkania cudzoziemców o nowo nadany numer PESEL.
Przekaz danych, z rejestru PESEL do rejestrów mieszkańców będzie następował
niezwłocznie, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
Projektowana regulacja obejmuje również w swym zakresie, nie regulowany do tej
pory przepisami prawa, tryb postępowania wyjaśniającego i usuwanie niezgodności danych.
Proces usuwania niezgodności danych będzie rozpoczynał się w organie, który
z urzędu lub na wniosek będzie zobowiązany do usunięcia niezgodności w rejestrze PESEL.
Niezgodności będą usuwane w zakresie właściwości organu, z wykorzystaniem środków
komunikacji elektronicznej. W przypadku, gdy usunięcie niezgodności danych w rejestrze
PESEL nie leży we właściwości organu, bądź organ nie może usunąć niezgodności
we własnym zakresie, organ będzie zobowiązany do wszczęcia postępowania wyjaśniającego
mającego na celu usunięcie niezgodności danych w rejestrze PESEL.
8
W związku z powyższym, organ będzie zobowiązany do przekazania powiadomienie
w sprawie usunięcia niezgodności niezwłocznie do właściwego organu, który po usunięciu
niezgodności danych, przesyła potwierdzenie dokonania w/w czynności do organu, od
którego otrzymał powiadomienie. Powiadomienie, o którym mowa powyżej, organ kieruje
niezwłocznie, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, z zachowaniem art.
10 ust. 4 i 5 ustawy.
Projekt rozporządzenia reguluje również sposób powiadamiania wnioskodawcy
o dokonanych zmianach w rejestrze PESEL. Powyższa informacja jest przekazywana
wnioskodawcy niezwłocznie, po zakończeniu postępowania wyjaśniającego zgodnie z formą
wskazaną przez wnioskodawcę lub zgodnie z formą w jakiej wpłynął wniosek do organu.
























9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia:
Projektowane rozporządzenie ma wpływ na organy administracji publicznej, właściwe
w sprawach związanych z rejestracją danych w rejestrze PESEL oraz przekazywaniem
danych pomiędzy tym rejestrem a rejestrami mieszkańców i rejestrami zamieszkania
cudzoziemców tj. ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wojewodów i organy gmin.

2. Konsultacje
społeczne:
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji społecznych zostanie zamieszczony
w
Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.) w celu umożliwienia zapoznania się zainteresowanym z przedmiotowym
projektem.
Dodatkowo projekt zostanie skierowany, w ramach uzgodnień międzyresortowych,
do zaopiniowania przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego:

Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sektor finansów
publicznych.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsi biorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsi biorstw:
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

5.
Wpływ regulacji na rynek pracy:
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na sytuacj i rozwój regionalny:
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny.
10
strony : 1 ... 13 . [ 14 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: