eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności

projekt dotyczy przesunięcia terminu wydawania nowych dowodów osobistych na 1 stycznia 2013 r. z uwagi na wydłużenie organizacyjnych i technicznych procedur wydawania nowych dokumentów m.in. certyfikacja poziomu bezpieczeństwa a także konieczności notyfikowania rozporządzeń wykonawczych do Komisji Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4202
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności
  • data uchwalenia: 2011-06-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 133, poz. 768

4202



§ 3. 1.Wniosek o aktywację certyfikatu podpisu osobistego składa się w organie dowolnej
gminy lub poprzez elektroniczną platformę usług administracji publicznej, o której mowa
w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.2)), zwaną dalej „ePUAP”.
2. Wzór formularza wniosku o aktywację certyfikatu podpisu osobistego stanowi załącznik
nr 1 do rozporządzenia.
3. W celu aktywacji certyfikatu podpisu osobistego minister generuje hasła aktywacyjne.
4. Hasła, o których mowa w ust. 3, wysyłane są na adres wskazany we wniosku o aktywację
certyfikatu podpisu osobistego.
5. Klucz prywatny, służący do składania podpisu elektronicznego oraz odpowiadający mu
klucz publiczny, służący do weryfikacji podpisu elektronicznego, generowane są przez
posiadacza dowodu osobistego w jego dowodzie.
6. Czynności, o których mowa w ust. 5, przeprowadzane są w organie gminy po podaniu
przez posiadacza dowodu osobistego hasła aktywacyjnego, o którym mowa w ust. 3,
a następnie PIN.
7. PIN stanowi sekwencję co najmniej czterech cyfr i umożliwia dostęp do warstwy
elektronicznej dowodu osobistego. PIN jest nadawany przez posiadacza dowodu osobistego
i jemu tylko znany.
8. Klucz publiczny wraz z żądaniem certyfikacyjnym, wygenerowanym w formacie
PKCS#10, przesyłany jest do ministra.
9 Na podstawie danych, o których mowa w ust. 8, minister generuje certyfikat podpisu
osobistego i umieszcza go w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.

§ 4. 1. Wniosek o unieważnienie certyfikatu podpisu osobistego składa się, w trybie art.
33 ustawy.
2. Unieważnienie certyfikatu podpisu osobistego jest nieodwracalne.
3. Wydanie kolejnego certyfikatu podpisu osobistego wymaga ponownego przeprowadzenia
procedury opisanej w § 4.
4. Nie dopuszcza się możliwości wydawania nowego certyfikatu podpisu osobistego dla tej
samej pary kluczy.

                                                           
2) Zmiany wymienionej ustawy ogłoszone zostały w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501, z 2008 r.
Nr 127, poz. 817 z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131 i Nr 182, poz.
1228.

2


§ 5. Wzór formularza wniosku o unieważnienie certyfikatu podpisu osobistego stanowi
załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
 
 
 
MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI











3


UZASADNIENIE

 
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w
art. 45 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167, poz. 1131).
Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego do spraw wewnętrznych do określenia
w drodze rozporządzenia sposobu i trybu aktywacji certyfikatu dowodu osobistego

i certyfikatu podpisu osobistego oraz unieważniania certyfikatu podpisu osobistego, a także
wzorów formularzy w tych sprawach i sposobów ich wypełniania, uwzględniając konieczność
zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa przetwarzania danych, nienaruszalności
i poufności danych w trakcie aktywacji oraz prawidłowości wypełniania formularzy.
Ustawa z dnia ... o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji
ludności wprowadza nowy wzór dowodu osobistego, który oprócz warstwy graficznej,
pozwalającej na potwierdzenie tożsamości osoby, będzie posiadał także warstwę
elektroniczną.
W warstwie elektronicznej dowodu osobistego przechowywane będą, w postaci
elektronicznej, dane przedstawione w postaci graficznej. Będzie istniała również przestrzeń
pozwalająca na umieszczenie danych kryptograficznych i powiązanych z nimi certyfikatów:
dowodu osobistego oraz podpisu osobistego.
W tym celu koniecznym jest określenie zasad aktywacji poszczególnych certyfikatów,
jak również sposobów unieważniania certyfikatu podpisu osobistego.
Z uwagi na fakt, iż certyfikat dowodu osobistego będzie potwierdzał dane zawarte
w warstwie graficznej dowodu osobistego, jego aktywacja będzie obowiązkowa i odbywać się
będzie przez urzędnika w momencie odbioru dowodu osobistego przez jego posiadacza
(obywatela).
Certyfikat podpisu osobistego nie jest obowiązkowy. Wniosek o jego aktywację
obywatel będzie mógł złożyć zarówno, z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego, jak
i w późniejszym terminie. Aktywacja certyfikatu podpisu osobistego odbywać się będzie w
gminie, po podaniu przez obywatela hasła aktywacyjnego, nadaniu przez niego PIN oraz
wygenerowaniu kluczy kryptograficznych pozwalających na złożenie i późniejszą
weryfikację podpisu.
W dalszej części rozporządzenie określa sposób i tryb unieważniania certyfikatów
podpisu osobistego.

4


Unieważnienie ma na celu trwałą zmianę statusu ważności, powodującą brak
pozytywnej weryfikacji danego certyfikatu. Może nastąpić, na wniosek posiadacza dowodu
osobistego, bądź w drodze decyzji administracyjnej wydanej, na podstawie prawomocnego
orzeczenia sądu. Wniosek o unieważnienie certyfikatu może być złożony w dowolnym czasie,
między jego aktywacją a upływem terminu ważności dowodu osobistego.
Ponadto, rozporządzenie określa wzory formularzy dotyczące aktywacji

i unieważniania certyfikatu podpisu osobistego. 

Projekt
rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji, w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 oraz Dz. U. z 2004 r. Nr 65, poz. 597).














5


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia:

Projektowane rozporządzenie ma wpływ na organy administracji publicznej, właściwe
w sprawach związanych z aktywacją certyfikatu dowodu osobistego i certyfikatu podpisu
osobistego oraz unieważnianiem certyfikatu podpisu osobistego, tj. ministra właściwego do
spraw wewnętrznych i organy gmin właściwe w sprawach wydawania dowodów osobistych,
jak również obywateli Rzeczpospolitej Polskiej obowiązanych lub uprawnionych do
posiadania dowodów osobistych.

2. Konsultacje
społeczne:

Projektowane rozporządzenie zostanie przedłożone do zaopiniowania wojewodom,
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Generalnemu Inspektorowi
Ochrony Danych Osobowych.

Projektowane rozporządzenie, stosownie do wymogów art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa ( Dz. U. Nr 169, poz. 1414
oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

3.Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa

i budżety jednostek samorz du terytorialnego:



Generacja haseł aktywacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 3 projektu rozporządzenia,
na potrzeby wydawania dowodów osobistych zawierających warstwę elektroniczną, wymaga
przygotowania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych odpowiedniej
infrastruktury do drukowania, kopertowania i dystrybucji tych haseł.
Powyższe można zrealizować bądź poprzez zbudowanie własnej infrastruktury bądź
poprzez wykorzystanie systemów istniejących na rynku oferowanych do wykorzystania przez
podmioty sektora prywatnego.
W zależności od dokonanego wyboru koszty związane z przygotowaniem
infrastruktury do generacji i dystrybucji haseł aktywacyjnych będą wynosić:
1. ok. 3,2 mln zł (tj. 800 tyś. EURO, przyjmując wartość kursu EURO równą 4 zł) – w
przypadku budowy własnej infrastruktury;
2. albo ok. 100 tyś. zł - w przypadku przygotowania infrastruktury podmiotu
zewnętrznego do komunikacji z Rejestrem Dowodów Osobistych.

Bez względu na dokonany wybór, ww. koszty zostaną pokryte ze środków
finansowych przeznaczonych na realizację projektu „pl.ID – Polska ID karta”. rodki na
finansowanie całego projektu pochodzą w 85 % ze
środków pochodzących z Unii
Europejskiej, a w 15 % z budżetu państwa.

Ponadto z generacją i dystrybucją haseł aktywacyjnych wiążą się koszty
przygotowania wysyłki (wydruk i materiały), których wysokość szacuje się na ok. 0,4 – 1,2 zł
za przygotowanie do wysyłki jednego hasła aktywacyjnego oraz koszty samej wysyłki
(uzależnione od wyboru operatora pocztowego), których wysokość wyniesie od 1,3 – 5 zł za
wysłanie jednego hasła aktywacyjnego.

6
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: