Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności
projekt dotyczy przesunięcia terminu wydawania nowych dowodów osobistych na 1 stycznia 2013 r. z uwagi na wydłużenie organizacyjnych i technicznych procedur wydawania nowych dokumentów m.in. certyfikacja poziomu bezpieczeństwa a także konieczności notyfikowania rozporządzeń wykonawczych do Komisji Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4202
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności
- data uchwalenia: 2011-06-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 133, poz. 768
4202
obciążał posiadacza dowodu.
Certyfikaty będą ważne przez określony czas.
Do zamieszczania danych uprawnione będą wyłącznie kwalifikowane podmioty
świadczące usługi certyfikacyjne, które muszą odpowiadać wymaganiom określonym
w ustawie o podpisie elektronicznym. Podmiot świadczący kwalifikowane usługi
certyfikacyjne jest gwarantem, że bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą
kwalifikowanego certyfikatu jest pewny i autentyczny.
Zadaniem ministra właściwego do spraw wewnętrznych będzie umożliwienie
podmiotowi kwalifikowanemu zamieszczania danych niezbędnych do umieszczenia
certyfikatu podpisu elektronicznego oraz uniemożliwienie wprowadzania tych danych
w przypadku utraty przez ten podmiot prawa do świadczenia kwalifikowanych usług
certyfikacyjnych.
Skokowa zmiana jakościowa w charakterze dokumentu urzędowego, jakim jest dowód
osobisty (z karty plastikowej na dokument z bezpiecznymi funkcjami elektronicznymi) dają
możliwość korzystania z podpisu elektronicznego. Uruchomienie tej funkcji dowodu
osobistego jest fakultatywne i odbywać się będzie na wniosek posiadacza dowodu osobistego.
Wprowadzenie możliwości składania przez posiadacza dowodu osobistego
bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego
certyfikatu ma na celu uproszczenie i ułatwienie załatwiania spraw przez tych, którym jest to
potrzebne.
Projektowane
rozporządzenie nie jest sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 oraz Dz. U. z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia:
Projektowane rozporządzenie ma bezpośredni wpływ na ministra właściwego do
spraw wewnętrznych oraz na podmioty świadczące kwalifikowane usługi certyfikacyjne.
Projekt tego rozporządzenia ma także istotny wpływ na obywateli, bowiem uprości
i ułatwi załatwianie spraw, w tym dokonywanie czynności prawnych, poprzez posługiwanie
się bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego
certyfikatu, zamieszczonym w dowodzie osobistym.
2. Konsultacje
społeczne:
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji społecznych zostanie zamieszczony
w
Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 5 ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.) w celu umożliwienia zapoznania się zainteresowanym z przedmiotowym
projektem.
Ponadto, w ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przedstawiony do
zaopiniowania także następującym jednostkom i organom:
1. Polskie Towarzystwo Informatyczne,
2. Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej „Sigillum”,
3. Narodowy Bank Polski,
4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
5. Narodowy Fundusz Zdrowia,
6. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
7. Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji.
8
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego:
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie generować obciążeń dla
sektora finansów publicznych. Projektowana regulacja nie pociąga za sobą także obciążenia
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsi biorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsi biorstw:
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuacj i rozwój regionalny:
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny.
9
Załącznik nr 2 do rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia
WNIOSEK
DO MINISTRA WŁAŚCIWEGO
DO SPRAW WEWNĘTRZNYCH
O UMOŻLIWIENIE ZAMIESZCZANIA DANYCH SŁUŻĄCYCH DO
SKŁADANIA BEZPIECZNEGO PODPISU ELEKTRONICZNEGO
WERYFIKOWANEGO ZA POMOCĄ KWALIFIKOWANEGO CERTYFIKATU
W DOWODACH OSOBISTYCH
Wnoszę o umożliwienie zamieszczania danych służących do składania bezpiecznego podpisu
elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu w dowodach osobistych:
1. Dokładna nazwa podmiotu kwalifikowanego
Adres podmiotu kwalifikowanego:
2. Miejscowość, ulica, nr domu, nr lokalu
3. Kod pocztowy, poczta
-
,
4. Numer
NIP
Dane osoby upoważnionej do odbioru certyfikatów krótkoterminowych:
5. Imię
6. Nazwisko
7. Seria i numer dokumentu tożsamości
8. Numer telefonu osoby upoważnionej
9. Adres e-mail osoby upoważnionej
………………………dn.……………………….
……………………………………………………….
podpis osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu
kwalifikowanego*
Pouczenie:
Wniosek należy wypełnić drukowanymi literami, pozostawiając puste kratki pomiędzy poszczególnymi członami. Jeżeli nazwa
nie mieści się w jednym rzędzie kratek, należy kontynuować w kolejnych rzędach, w miarę możliwości nie dzieląc przy tym
wyrazów i innych członów nazwy.
* W przypadku podpisania wniosku przez osobę inną niż kierownik jednostki organizacyjnej podmiotu kwalifikowanego
(subskrybent), do wniosku należy dołączyć upoważnienie do reprezentowania subskrybenta
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia ……………
w sprawie sposobu i trybu aktywacji certyfikatu dowodu osobistego i certyfikatu
podpisu osobistego, unieważniania certyfikatu podpisu osobistego oraz wzorów
formularzy w tych sprawach i sposobu ich wypełniania
Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr
167, poz. 1131) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób i tryb aktywacji certyfikatu dowodu osobistego i certyfikatu podpisu osobistego;
2) sposób i tryb unieważniania certyfikatu podpisu osobistego;
3) wzory formularzy w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2 oraz sposób ich wypełniania.
§ 2. 1. Wniosek o aktywację certyfikatu dowodu osobistego jest generowany
automatycznie, na podstawie pozytywnie zweryfikowanego przez organ gminy
i
zarejestrowanego w Rejestrze Dowodów Osobistych wniosku o
wydanie dowodu
osobistego, a następnie przekazywany do ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
zwanego dalej „ministrem”, wraz z danymi, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6
sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167, poz. 1131), zwanej dalej „ustawą”.
2. Przetwarzanie wniosku o wydanie certyfikatu dowodu osobistego odbywa się, na podstawie
danych zawartych we wniosku o wydanie dowodu osobistego.
3. Po otrzymaniu wniosku o certyfikat dowodu osobistego minister generuje klucz prywatny
oraz odpowiadający mu klucz publiczny, a następnie wydaje certyfikat przeznaczony do
zainstalowania w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
4. Aktywacja certyfikatu dowodu osobistego przeprowadzana jest przez dowolny organ
gminy w obecności osoby, której dowód osobisty jest wydawany.
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej — sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4202
› Pobierz plik