Rządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych
projekt dotyczy określenia zasad prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz określenia działalności organów i jednostek realizujących zadania związane z przewozem
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4167
- Data wpłynięcia: 2011-05-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o przewozie towarów niebezpiecznych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1367
4167-001
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia ……..
w sprawie sposobu ustalania opłat za czynności związane z systemem oceny zgodności,
badaniami okresowymi wyrobów oraz akredytacją jednostek certyfikujących,
kontrolujących i laboratoriów
Na podstawie art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności Dz.
U. z 2010 r., Nr 138, poz. 935, Nr 107, poz. 679 i Nr 114, poz. 760) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób ustalania opłat za czynności związane z:
1) obowiązkową oceną zgodności wyrobów;
2) badaniami na potrzeby oceny zgodności wyrobów;
3) certyfikacją;
4) sprawdzaniem zgodności wyrobów z wymaganiami, dokonywane przez
notyfikowane jednostki kontrolujące;
5) akredytacją jednostek certyfikujących, jednostek kontrolujących i
laboratoriów;
6) badaniami okresowymi wyrobów.
§ 2. 1. Opłaty za czynności, o których mowa w § 1, są ustalane w cennikach, stanowiących
ofertę notyfikowanej jednostki certyfikującej lub kontrolującej, lub notyfikowanego
laboratorium, zwanych dalej „jednostkami notyfikowanymi”, albo krajowej jednostki
akredytującej.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, zawierają kwotę podatku od towarów i usług,
jeżeli czynności, o których mowa w § 1, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
3. Cenniki, o których mowa w ust. 1, ustala osoba zarządzająca odpowiednio
jednostką notyfikowaną albo krajową jednostką akredytującą.
4.
Zmiany
wysokości opłat ujętych w cennikach, o których mowa w ust. 1, mogą być
dokonywane nie częściej niż raz na sześć miesięcy, zgodnie z przepisami § 3 i 4.
§ 3. 1. Opłaty za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności oraz badaniami
okresowymi wyrobów różnicuje się odpowiednio do rodzaju i zakresu wykonywanych
czynności.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat, o których mowa w § 1 pkt 1-4 i 6,
stanowią w szczególności:
1) rodzaj wyrobu, wykonanej czynności lub usługi;
2) stopień skomplikowania wykonanej czynności, usługi lub programu oceny;
3) koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez
liczbę osób i dni lub godzin;
4) koszt pracy jednostki notyfikowanej.
3. Przy ustalaniu opłaty za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności oraz
badaniami okresowymi wyrobów uwzględnia się koszty poszczególnych etapów czynności
związanych z tą oceną, zwane dalej „kosztami jednostkowymi”.
4. Na sumę kosztów jednostkowych składają się, w szczególności, koszty:
1) wstępnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy jego
kompletności, dokonania identyfikacji próbek i dostawcy oraz rejestracji wniosku (opłata
wstępna);
2) przeprowadzenia prac techniczno-organizacyjnych;
3) przeprowadzenia kontroli warunków techniczno-organizacyjnych;
4) przeprowadzenia szczegółowej analizy dokumentacji i dokonania oceny w
procesie obowiązkowej oceny zgodności oraz badań okresowych wyrobów,
zgodnie z procedurą jednostki notyfikowanej;
5) rozpatrzenia wniosku przez właściwy komitet techniczny, grupę lub osobę
w jednostce notyfikowanej, jeżeli jest to niezbędne;
6) sprawowania nadzoru w zakresie czynności związanych z obowiązkową
oceną zgodności, jeżeli jest to niezbędne.
§ 4. 1. Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację jednostek certyfikujących,
jednostek kontrolujących i laboratoriów, zwanych dalej „jednostkami”, stanowią:
1) niezbędna do oceny liczba auditorów i ekspertów technicznych;
2) koszt pracy jednego auditora i eksperta technicznego;
3) koszt pracy krajowej jednostki akredytującej;
4) zakres akredytacji.
2.
Opłaty za czynności związane z akredytacją jednostek obejmują następujące koszty:
1) poszczególnych etapów procesu akredytacji, zwane dalej „kosztami
jednostkowymi procesu akredytacji”;
2) sprawowanie nadzoru nad akredytowanymi jednostkami;
3) uczestnictwa w krajowym systemie akredytacji.
3. Na sumę kosztów jednostkowych procesu akredytacji składają się koszty:
1) formalnego rozpatrzenia wniosku (opłata wstępna);
2) prac organizacyjno-administracyjnych;
3) oceny w procesie akredytacji zgodnie z procedurą jednostki akredytującej;
4) oceny przebiegu procesu i wydania opinii przez komitet techniczny
krajowej jednostki akredytującej;
5) wystawienia dokumentów akredytacyjnych.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
________
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie
sposobu ustalania opłat za czynności związane z systemem oceny zgodności oraz akredytacja jednostek certyfikujących,
kontrolujących i laboratoriów (Dz. U. Nr 70, poz. 636).
Minister Finansów
UZASADNIENIE
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania opłat za
czynności związane z systemem oceny zgodności, badaniami okresowymi wyrobów oraz
akredytacją jednostek certyfikujących, kontrolujących i laboratoriów jest związana z
przygotowanym projektem ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, nadającym nowe
brzmienie art. 37 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności
Dz. U. z 2010, Nr 138, poz. 935, Nr 107, poz. 679 oraz Nr 114, poz. 760), w którym dodano
opłatę za wykonanie badań okresowych wyrobów.
Projektowana regulacja, analogicznie jak dotychczasowe rozporządzenie Ministra
Finansów z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobu ustalania opłat za czynności związane
z systemem oceny zgodności oraz akredytacją jednostek certyfikujących, kontrolujących i
laboratoriów (Dz. U. Nr 70, poz. 636), określa sposób ustalania opłat za czynności związane z
obowiązkową oceną zgodności wyrobów, badaniami na potrzeby oceny zgodności wyrobów,
certyfikacją, sprawdzaniem zgodności wyrobów z wymaganiami, dokonywanym przez
notyfikowane jednostki kontrolujące i akredytacją jednostek certyfikujących, jednostek
kontrolujących i laboratoriów.
Projekt utrzymuje szereg rozwiązań przyjętych w dotychczas obowiązującym akcie
wykonawczym. Zasadnicza różnica polega na wprowadzeniu sposobu ustalania opłaty za
czynności związane z badaniami okresowymi wyrobów. Sposób ten jest analogiczny do
przyjętego w przypadku oceny zgodności wyrobów – podstawę obliczania wysokości opłaty
stanowią rodzaj wyrobu, wykonanej czynności lub usługi, stopień skomplikowania
wykonanej czynności, usługi lub programu oceny, koszt pracy jednej osoby w jednym dniu
lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin oraz koszt pracy jednostki
notyfikowanej.
Projektowane
rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z póź. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie nie jest objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia.
Projekt
rozporządzenia będzie oddziaływać na podmioty uczestniczące w obrocie
wyrobami podlegającymi ocenie zgodności, poddające te wyroby czynnościom określonym w
§ 1 rozporządzenia oraz na jednostki notyfikowane wykonujące czynności, o których mowa w
§ 1 rozporządzenia.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt
rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych do
Urzędu Dozoru Technicznego oraz Transportowego Dozoru Technicznego.
Projekt zostanie opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury.
3. Wpływ regulacji na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie pociąga za sobą obciążenia budżetu Państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
b)
rynek pracy
Projekt nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projekt nie zawiera przepisów, które mogą mieć wpływ konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d)
sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
e)
środowisko naturalne
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na środowisko naturalne.